Урок "Символи" для учнів 4 класу з предмета "Я досліджую світ"

Про матеріал
Урок спрямований на засвоєння знань у сфері символіки; розширення, поглиблення знання учнів про символи; збагатчення знання учнів про народні символи України та народів світу
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

Комбінований урок

з предмета «Я досдіджую світ»:

«Що таке символ? Народні символи України »

 

для учнів 4 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала

Вчитель Борщівської ЗОШ №1 І-ІІІ ступенів

Скорохід Л.Д.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Мета: засвоїти знання, поняття у сфері символіки; розширити, поглибити знання учнів про символи; збагатити знання учнів про народні символи України; виховувати почуття патріотизму, гідності, повагу до символіки Батьківщини; розвивати мовлення, аналізувати та систематизувати отримані знання про символи, стимулювати пізнавальну діяльність учнів в процесі вивчення символів.

Завдання: - визначити поняття символ, народний символ; з’ясувати тваринні, рослинні символи, символи рідного краю та символи країн, символи автомобілів, пояснити їх походження та роль в житті суспільства.

Обладнання: Картки із завданнями, зображення символів.

  1.   Організаційний момент.

Привітання з учнями, налаштування на роботу

  1.    Мотивація навчальної діяльності, теми і визначення мети уроку

Де вам доводилося зустрічатися з поняттям «символ»? 

Як ви розумієте поняття «символ»?

Повідомлення теми і мети уроку.

  1.    Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

На сьогоднішньому уроці ви більше дізнаєтеся про те, що може бути символом, збагатити свої знання про символи рідного краю, які вікам              з

прославляв і шанував наш український народ. А допоможе нам у тому дідусева онучка Чомучка, яку він люб’язно погодився відпустити на урок, щоб разом із нами здійснити цікаву незабутню подорож у чарівну Країну символів.

  1.           Вивчення нового матеріалу.

Була у діда внучка великая чомучка.

Від ранку й до обіду не мав спокою дідо.

-Куди повзе комашка?

-А як росте ромашка?

-Звідкіль береться річка?

-Чом зразу невеличка, а потім повноводна несе до моря води?

Чи ранок, а чи вечір не замовкали речі.

Усе перечитала.

Всіх все перепитала.

Повідомлення вчителя

Ще в давні часи люди в своєму повсякденному житті використовували символічні знаки. Перші знаки, які дійшли до нас, це були малюнки - символи, знайдені на стінах печер. Вони були у вигляді хрестів, стрілок, різних геометричних фігур. Пізніше вони почали символізувати різні племена, а згодом і цілі держави.

Символ - це знак, умовне позначення певного предмета, явища.

-Якими символами ви користуєтесь на уроках математики? (Плюс, мінус, дорівнює, більше, менше)

-Які символи нашої країни ви знаєте? (Гімн, прапор, герб, калина, верба, барвінок)

-Сьогодні ми поговоримо про народні символи.

Народні символи - це те, що найбільше любить і шанує народ.


Про народні символи складено багато пісень і легенд, вони використовується в обрядах, звичаях. їх вишивають на сорочках, рушниках.

Вишиванка - символ краси, здоров’я, щасливої долі. Вона була у кожної людини. Без неї не обходилась жодна визначна подія у житті. У теперішній час відродилась давня традиція одягати на свята чудові вишивки.

І наша Чомучка також одягнулася сьогодні у вишиванку. Рушник символізує довгу життєву дорогу. З хлібом - сіллю на рушничку зустрічають дорогих гостей, він бережно огортає образ, його стелять на добру долю молодим на весілля.

Дідух - українська різдвяна прикраса. Її ще називають колядник, сніп, дід. Він є символом багатого врожаю хлібів, що завжди ніс достаток та добробут.

Писанка символізує життєдайне Сонце, життя та безсмертя, пробудження добра.

Народні символи - наші святині.

Народними символами України є рослини і тварини.

До рослинних символів відносяться калина, верба, дуб, тополя, барвінок, чорнобривці. Вони здавна уособлюють красу нашої України, духовну міць народу, засвідчують любов до рідної землі.

Здавна у нашому народі найбільш шанованим деревом є верба. «Без верби і калини нема України», - говориться в народній приказці. Говорять: «Де верба, там і вода». Особливо наші предки шанували освячену гілочку верби, вважали її цілющою.

Завжди любили люди і красуню калину, яка є символом дівочої краси, ніжності.

Красива вона і в пору цвітіння, і коли багряніє восени листя, і взимку, коли на тлі білого снігу червоніють її ягоди.

З гілки калини батько синові робив сопілочку, а дівчаткам - немовляткам робили колиску з калини.

Кущ калини садили на могилі чумака або козака, який загинув, захищаючи рідну землю.

Символом сили, могутності, довголіття є дуб. Він має лікувальні властивості.

Барвінок є символом кохання. Ним прикрашали весільний коровай, вплітали у вінок. Маківка червона незгасимий вогник, символ України в боротьбі за волю.

- Діти, погляньте на нашу Чомучку. Бачите, як вона уважно слухає?

А ми ще не розповідали про тварин- символів, яких також є багато.

У часи князів улюбленою твариною був тур. У козацькі часи - кінь. У багатьох думах, піснях оспівували козака і тут же згадували його коня.

Але найулюбленішими тваринними символами є птахи. Люди вважали що навесні душі померлих в образі птахів повертаються на землю. А поскільки це душі померлих - то де їм місце? В раю. 1 повертаються вони восени в рай. Очевидно, з цих двох слів утворилося «Вирій». А ключі від Вирію Бог доручив зозулі, - говориться в легенді. Відкриває зозуля ключами вирій, випускає птахів по черзі на землю. А ще Бог доручив зозулі кувати довгі роки життя людям. І у вирій вона повинна відлетіти раніше, щоб відкривати його для інших птахів. Тому не встигає вона висидіти пташенят і підкидає яйце в чужі гніздечка.

Так як би там не було, про зозулю в Україні ніхто ніколи не говорив погано.

Ч_>

Улюбленим птахом є лелека. Його вважають символом материнства.

От тому лелека і приносить у наші домівки немовлят.

Символом туги за рідним краєм є журавель. Це щемливе відчуття, яке чути у курликанні журавлів, відчуває людина, коли вона далеко від Батьківщини.

А співучі соловейки, що з самого народження чують найкращі у світі українські пісні, перекладають їх на свою пташину мову і несуть в далекі краї.

Не перелічити тих легенд, казок, пісень, віршів про дорогі і рідні нашому серцю символи.

  1. Робота за підручником (с. 91-93).

А зараз разом з Чомучкою ознайомимось із статтею «Символіка. Що це таке?»

(Діти мовчки читають статтю)

  •       Що із прочитаного вам вже було відоме?
  •       Про що ви ще не знали?
  •       Які стародавні символи використовували люди?

(Силу природи)

Я знаю, що наші діти люблять гарні автомобілі. І як хлопчикам, так і дівчаткам кортить сісти за кермо автомобіля. А емблема кожного авто теж є символом.

Трипроменева зірка в колі - емблема німецької фірми Mercedes-Benz, автомобілі якої були оспівані у вітчизняній популярній музиці. Зірка, яка є символом однієї з найвідоміших автомобільних марок у світі, означає, що продукція Mercedes-Benz найкраща у трьох стихіях: на землі, у воді і в небі. Справа в тому, що компанія Daimler, чиєю "дочкою" є Mercedes-Benz, створювала двигуни і для авіації, і для кораблів. Відносно біло-блакитної емблеми ще однієї відомої німецької компанії - BMW - не існує однозначної думки. На зорі розвитку фірми вважалося, що знак являє собою схематичний малюнок авіаційного пропелера в обертанні, так як BMW теж поставляло двигуни для німецьких літаків. Однак зараз компанія запевняє, що джерелом натхнення послужив баварський прапор. Логотип чеської автомобільної фірми Skoda з'явився на основі ескізних малюнків голови індіанця в національному головному уборі. Вважається, що один з директорів компанії був настільки захоплений індіанцями, що зробив безліч ескізів індіанських профілей. Складна емблема Cadillac являє собою особистий герб Антуана Кадилака - дослідника, який заснував Детройт. Ще один симпатичний логотип красується на машинах марки Subaru. Тільки захоплені любителі зоряного неба та іноземних мов можуть здогадатися, що шість зірок на емблемі - це видимі без телескопа Плеяди (зоряне скупчення в сузір'ї Тельця). По-японськи їх якраз називають  Subaru. Додатковий сенс полягає в тому, що компанія з'явилася після злиття шести японських корпорацій.

  1.   Опрацювання статті «Знаймо і шануймо символи рідного краю». Робота в групах. Учні читають статтю і по черзі переказують:

Вчитель доповнює інформацію цікавими фактами.

  • Дніпро - (поетична назва Славутич) третя за довжиною і за площею ріка Європи (після Волги і Дунаю), в межах України її протяжність 981 км.
  • Говерла - найвища точка України (2061м). 16 липня у день прийняття Декларації про державний суверенітет України, громадські організації традиційно піднімають на вершині Говерли Державний Прапор України.
  • Острів Хортиця - колиска українського козацтва. Одне із Семи чудес України. Унікальний природний та історичний комплекс.
  • Софійський собор Софія Київська була закладена ще за часів правління князя Володимира Великого, а добудована за Ярослава Мудрого. 17 листопада 1011 року - освячення місця під Софійський храм. 24 травня 1018 року - освячення собору. Спочатку храм мав 13 куполів, які символізують Ісуса Христа та дванадцять апостолів. У XVII столітті при реконструкції собору число бань збільшили до 19.
  • Києво-Печерська лавра - один із перших храмів на території Київської Русі. Саме тут була написана Нестором - Літописцем «Повість временних літ».
  1.   Фізкультхвилинка Ми символіку вивчаєм Руки вгору піднімаєм Намалюєм зайчика для вас Раз

Це у нього бачте, голова Два

Це у нього вушка догори Три

Це стирчить у нього хвостик сірий Чотири

Це очиці весело горять П’ять

Носик, ротик, хай морквинку їсть Шість

Шубка тепла, хутряна на нім Сім

Швидкі ніжки, щоб ганяв він лісом Вісім

Ще навколо насаджу дерев я Дев’ять

І хай сяє з піднебесся символ світла - Сонце Десять

  1.    Формування умінь і навичок учнів

А зараз Чомучка пропонує вам цікаву гру.

Розгляньте, будь ласка, знаки які відповідають маркам автомобілів. Співставте їх з назвами автомобілів.

(Марки: Хонда, Ауді, Вольво, Мерседес-Бенц, ВАЗ, Рено, Мазда)

  1. Діти, Чомучка запитує чи можуть люди бути національними символами народу?
  •       (Відповіді дітей: Так можуть)
  •       А кого з них ви можете назвати?

(Тарас Шевченко, Леся Українка, Іван Франко)

  •       Невмируще звучать слова нашого славного Кобзаря:

«І чужому научайтесь, й свого не цурайтесь»

Тож ми як справжні українці, які свято бережуть свої традиції, повинні ціанувати і надбання інших народів. І разом з Чомучкою відправляємось за межі нашої української землі.

(Один учень вголос читає статтю на с. 92)

  •       Що нового ви дізналися з тексту?

(Про річку Ніл, гору Фуджі, вулкан Фудзіяма)

  1.    Визначення країн, символами яких є зображені на світлинах об'єкти. Колективна робота «Вчитель-учні»
  •       Біг-Бен (годинник) найбільший із дзвонів у механізмі годинника башти Єлизавети у Лондоні. Так називають часто сам годинник, а також годинникову вежу, що є частиною архітектурного комплексу Вестмінстерського палацу, де розташований британський парламент.
  •       Колізей - найбільший амфітеатр Стародавнього Риму, символ імператорської могутності, вміщував 50000 глядачів.
  •       Великий китайський мур - низка кам’яних та земляних укріплень в північній частині Китаю довжиною 21196,18 км.
  •       Ейфелева вежа - архітектурна пам’ятка Парижа, розміщена на Марсовому полі, символ сучасної Франції (висота 300 м). В 2010 році на вежі добудували антену і висота зросла до 324 м.
  •       Який висновок ми можемо зробити?

(Що унікальні споруди, пам'ятки архітектури теж є символами країни)

  1.    Робота в парах.

-З'єднайте частини прислів'їв. Кожна рослина...

У чужій сторонці...

Навіть у птахів...

Де рідний край...

  1.    Гра на уважність.

Який матеріал із підручника ми не розглянули?

(Зображення лева, півня, ведмедя)

  •       Так.
  •       Британський лев- герб Великобританії, офіційний герб британського монарха (Єлизавети II).
  •       Галльський півень - один із символів Франції .
  •       Берлінський півень - герб Берліна.
  •       Діти, а що так уважно розглядає Чомучка?

Вона побачила на стіні цікаві зображення-символи.

  •       А хто може пояснити Чомучці що вони означають?

(Це герб нашого міста Борщева і герб Борщівського району)

  •       Що саме вони означають?

(Золотий сніп пшениці, об‘єднання трьох частин земель)

  1.    Гра «Хто більше»

(Учні називають пісні, в яких зустрічаються народні символи)

  1.   Гра «П’ять речень»

(Учні в п’яти реченнях формують засвоєні на уроках знання)

5. Підведення підсумку уроку Підбиття підсумків.

  •       Що таке символ?
  •       Які бувають символи?
  •       Які народні символи найбільше запам’яталися?

Рефлексія

  •       Кому було важко? Підніміть руку.
  •       Підніміть руку кому легко далася тема уроку.
  •       Давайте послухаємо...
  •       Діти, подякуємо Чомучці, що завітала до нас на урок. Думаю, що їй буде про що розповісти дідусеві.
  • І вам, діти, також дякую за урок. Будьте гідними нащадками рідної землі і всього українського народу- З якими новими словами, як., дізналися на уроці, ви познайомите своїх батьків?

 

docx
Додано
4 січня 2022
Переглядів
1309
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку