Урок "Система образів. Еволюція головного героя. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману."

Про матеріал
Урок 2 по роману Оскара Вайльда "Портрет Доріана Грея". Комбінований урок.
Перегляд файлу

УРОК 23

Тема. Система образів. Еволюція головного героя. Роль фантастики у творі. Символіка. Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: знати передумови розвитку естетизму, визначати основні принципи його поетики; аналізувати проблематику, художні особливості роману; виявляти риси інтелектуального роману, з’ясовувати особливості стилю О. Вайльда; використовувати різні джерела довідкової інформації; обговорювати прочитані твори у групах, працювати в команді.

Обладнання: виставка книг, зображення Оскара Вайльда, парадокси автора.

Тип уроку: комбінований урок.

- Яка мені користь від душі? Я не можу її побачити.

Я не можу її торкнутися. Я вижену її геть, і матиму щастя.

«Рибалка та його душа»

Оскар Вайльд

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Слово вчителя

Важливою художньою особливістю твору О. Уайльда є тісний зв’язок історії Доріана Ґрея з найвідомішими шедеврами світової літератури:  О. де Бальзак «Шагренева шкіра», проза Е. Т. А. Гофмана, Г. К. Андерсена та ін. Саме тому «Портрет Доріана Ґрея» називають «літературним романом» або «інтелектуальним романом». Його ознаками є зосередженість персонажів на розв’язанні філософських, естетичних проблем, а також «цитування», що полягає у світовому запозиченні митцями різноманітних елементів текстів інших авторів, проте, вони роблять у них зміни, необхідні для реалізації власного художнього завдання. Це переосмислення «чужих текстів» нагадує гру. «Інтелектуальний роман» О. Вайльда пройнятий складною морально-етичною проблематикою, а також питаннями, що стосуються культури в найширшому розумінні цього слова: крім літератури, йдеться про музику, живопис, ювелірне мистецтво, історію костюма, садівництво та ін.

О. Вайльд поєднує «інтелектуальний роман» з елементами масової літератури (детективом, «сенсаційним романом», фантастикою).

Своєрідним є стиль роману: чудова мова з бездоганним синтаксисом та еквілібристикою слів. У творі багато описів речей, екзотика коштовностей, блискуча мовна гра. Твір поглинає читача феєрверком думок, красою афоризмів, парадоксів.

  1.                Перевірка творчого домашнього завдання (виконувалося по бажанню):
  •                  Літературна пейзажна замальовка (100 слів).
  •                  Парадокси.
  1.                Бліц-тест на знання змісту роману
  1.                Продовжити парадокс: «Найвища, як і найнижча, форма критики — це різновид…»

а) самокритики;

б) автобіографії;

в) рефлексії;

г) занудства.

2. «Я знаю, ти будеш сміятися з мене, але я справді не можу виставити цього портрета, — повторив художник.» Як Безіл пояснює свою відмову?

а) Не хочу, щоб хтось зурочив Доріана.

б) Портрет виявився завеликим — не проходить у двері.

в)  Занадто багато самого себе я вклав у нього.

г) Пообіцяв подарувати його Леді Гамільтон.

3. Кому Доріан говорить: «Я для вас менше, ніж срібний Фавн чи отой Гермес із слонової кості.»?


а) Лорду Генрі.

б) Сибіл.

в) Безілу.

г) Опікунові.


4. Що любив Доріан в Сибіл?


а) Акторську гру.

б) Вроду.

в) Розум.

г) Легкий характер.


5. Чому Сибіл погано грала Джульєтту?

а) Від хвилювання забула текст.

б)  Кохає по-справжньому і не потребує гри.

в) Захворіла.

г) Актор, що грав Ромео, її дратував.

6. Перша зміна в портреті.


а) Зморшка на лобі.

б) Підступна посмішка.

в) Жорстокість в куточках уст.

г) Хижий блиск очей.


7. Що робить Доріан, довідавшись про смерть Сибіл?


а) Їде до неї, вшанувати пам`ять.

б) Їде в оперу.

в) Іде в храм, відмолити гріхи.

г) Вбиває на дуелі її брата.


8. Батьки Доріана.

а) Красуня з заможної родини та піхотний офіцер.

б) Заможній джентльмен та актриса

в) Успішні аристократи.

г) В нього прийомні батьки: Доріана підкинули.

9. Директор театру, де виступала Сибіл, стверджував, «що всіма своїми п'ятьма банкрутствами його театр цілковито завдячує…»


а) Вільяму Шекспіру.

б) Бернарду Шоу.

в) Імператорській родині.

г) Батькові Сибіл.


10. Як Сибіл називала Доріана?


а) Мій королевич.

б) Незнайомець.

в) Чарівний принц.

г) Містер Ікс.


11. Доріана порівнюють у творі з міфологічним героєм. Яким?


а)  Гераклом.

б) Гермесом.

в) Нарцисом.

г) Енеєм.


12. Що сталося з портретом в кінці історії?


а) Повернув собі первісний вигляд.

б) Згорів, самозапалення.

в) Його спалив Доріан.

г) Портрет повернули художнику.


Ключ: 1б, 2в, 3в, 4а, 5б, 6в, 7б, 8а, 9а, 10в, 11в, 12а.

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання

Робота з епіграфом

Паралельно зі створенням роману «Портрет Доріана Ґрея», Вальд написав для своїх дітей казку про «Рибалку та його душу». Яке спільне питання вирішують Доріан та Рибалка? Що обирає Доріан?

V. Опрацювання навчального матеріалу

Проблемне питання (Перевірка домашнього завдання)

  •                   Які наслідки вибору Доріана?
  •                   Назвати етапи еволюції головного героя.

Учнівське повідомлення «Яку книгу подарував лорд Генрі Доріану Ґрею?»

Вважається, що «отруйна книга», яку дарує юному Доріану лорд Генрі, насправді є романом Жоріс-Карла Гюїсманса під назвою «Навпаки» (1884). У біографії Оскара Вайлда літературний критик Річард Еллман пише: «Книгу у творі не названо, однак на судовому процесі Вайлд погодився з тим, що це частково «Навпаки» Гюїсманса... В одному зі своїх листів Вайлд пише, що зіграв «фантастичну варіацію» на тему «Навпаки» і коли-небудь обов'язково має її записати. Посилання у «Портреті» на конкретні розділи книги навмисно неточні.

  • Чи може книга так негативно вплинути на героя, змусити стати на шлях пороку?

Повідомлення учнівське «Літературні алюзії в творі «Портрет Доріана Ґрея»

(Біблія, «Фауст» Й. В. Ґете, «Буря», «Гамлет» В. Шекспір, Нарцис, Пігмаліон.)

Візитівка героя (групова робота)

Розповідь про одного з героїв. (Загальна характеристика, цитати, ілюстративний матеріал, власне розуміння героя; що символізують персонажі.)

Доріан Ґрей (Втілення вічної молодості).

Безіл (Символізує служіння мистецтву).

Лорд Генрі (Виразник ідей гедонізму).

Сибіл Вейн (Уособлює театральність життя).

Проблемні питання

Френсіс Скотт Фіцджеральд вважав роман О. Вайльда книгою для сімнадцятирічних, але питання, які ставить ця книга тривожать не одне покоління і не лише юних.

  • Як могли товаришувати між собою багато років Безіл та Гарі? Як це характеризує обох?
  • Чому Доріан вбиває Безіла, а не Гарі, слова якого змінили його життєвий курс?
  • Хто винен у спотворенні Доріана? (Безіл, Генрі, портрет, Доріан)
  • Мотив загадкового портрету популярний в літературі ХІХ ст. Дивовижний портрет дає змогу Доріанові залишатися молодим і прекрасним; погані вчинки, злі наміри й гидкі думки відбиваються на полотні, а не на тілі героя. Крім цього фантастичного предмета чи є в романі фантастичні ситуації? Чому?
  • Як образ портрету допомагає подати головну ідею твору: співіснування краси та моралі? (Портрет стає уособленням душі головного героя, внутрішнім змістом, а Доріан — досконалою оболонкою. Портрет наштовхує на думку, що нехтування внутрішнім на користь зовнішнього, перевага зовнішньої краси над внутрішнім світом має трагічні наслідки. Отже, фантастичний елемент відіграв основну роль у розв’язанні головного конфлікту твору — краси й моралі.)
  • Що символізує портрет? (Символ прихованого, душі, якою вона може бути насправді, якщо людина відчуває безкарність.)

VІ Підбиття підсумків уроку

«Коло думок»

-Чи є твір цікавим сьогоднішній читацькій аудиторії? Чому? Він призначений для широкого загалу чи для обмеженої вікової категорії?

(У сучасному суспільстві існує «синдром Доріана Ґрея» — перебільшення культу молодості. Синдром ґрунтується на страху перед старінням. Компенсується невиправданим використанням молодіжної атрибутики, обранням одягу в молодіжному стилі, спричиняє зловживання послугами пластичної хірургії.

Психологи неодностайні щодо того, чи є цей стан хворобою.

З одного боку, Доріан Ґрей — провідна фигура для сучасної культури. Сучасна культура побудована на культі вічної молодості. З іншого - в кінці життя, роблячи ревізію душі, кожен питає себе, «що зі мною стало, чому я так змінився».)

  • Знайти в «Передмові» роману О. Вайльда тезу, яка підтверджує актуальність роману. (Суперечки з приводу мистецького твору свідчать, що цей твір новий, складний і життєздатний.)

VII. Домашнє завдання

Підготуватись до тестової контрольної роботи з теми «Золоті сторінки далеких епох», «Роман XIX ст.».

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Галушко Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Швечко Татьяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Лимешко Римма
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
16 грудня 2020
Переглядів
11532
Оцінка розробки
5.0 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку