Дидактичний матеріал для всіх етапів уроку з навчаннія грамоти для 1 класу. Букварний і добукварний період. Ч.3
Впізнай літеру
Добери риму
А-а-а – у мене болить(рука)
Ар-ар-ар – загудів (комар)
Склади речення
Назви звуки.
Постав знак звука в клітинці для голосного
Прочитай
Домалюй шапочки лісовичкам за зразком. Де сховалась буква А?
Побудуй звукові схеми до назв предметів.
Склади речення відповідно до малюнків.
Впізнай літеру
Добери риму
Би-би-би - ще зелені (боби)
Бі-бі-бі – плаття пошито(тобі)
Бі-бі-бі – я скажу (тобі)
Склади реченняРозглянь малюнки.
Знайди місце звука [б] в словах.
Познач його за зразком.
Розглянь малюнок. Де сховалась буква Б?
Прочитай. Встав пропущені букви.
Впізнай літеру
Добери риму
Ви-ви-ви – на лузі (воли)
Ва-ва-ва – скоро вже (зима)
Ве-ве-ве – корова (реве)
Склади речення
Розглянь малюнок. Знайди предмети, в назвах яких є звук [в]. З’єднай звукову схему з відповідним предметом.
Які букви заховалися в квітках? Прочитай склади.
Прочитай, хто сплів цей віночок
Впізнай літеру
Добери риму
Га-га-га – та ге-ге-ге
Це напевно буква ге.
Склади речення
Обведи предмети, в назвах яких є звуки [г], [ґ].
Де сховались букви Г і Ґ?
Прочитай склади. Утвори з них слова.
Впізнай літеру
Добери риму
Да-да-да – стоїть в глечику (вода)
Ди-ди-ди – дай напитися (води)
Склади речення
Обведи предмети, в назвах яких є звуки [д], [д'].
Знайди на малюнку, де сховалась буква Д.
Прочитай склади. Які слова тут сховались?
Прочитай слова, поділи на склади, постав наголос.
Розглянь малюнок. Склади речення. Побудуй до них схеми.
Дай назви предметам. Назви їх одним словом. Запиши.
Допиши в словах пропущені букви і склади.
Впізнай літеру
Добери риму
Ем-ем-ем – у школу (ідем)
Ель-ель-ель – несемо (портфель)
Склади речення
Назви предмети. Познач місце звука [е] в схемах за зразком.
Прочитай склади.
Склади слова за зразком.
Домалюй. Впізнай літеру. Склади речення
Назви, хто що робить.
Доповни звукові схеми.
Склади слова (за зразком)
Допиши слова.
Впізнай літеру
Добери риму
Жа-жа-жа –ми знайшли (вужа)
Жи-жи-жи - ти мені (допоможи)
Жі-жі-жі – дуже гострі (ножі)
Жу-жу-жу – по галявині (ходжу)
Склади речення
Розфарбуй предмети, в назвах яких є звук [ж].
З перших звуків назв предметів склади слово. Зроби його звукову схему.
Прочитай і ти дізнаєшся, що збирає їжачок у кошик.
Впізнай літеру
Добери риму
За-за-за – гарна у діда (коза)
Зі-зі-зі – на одній стою (нозі)
Зу-зу-зу – погодуй (козу)
Зайчик зілля з’їв у Зіни,
Захотів заїсти сіном.
Зіна зойкнула у сінях:
Де ж узяти зайцю сіна?
Склади речення
Розфарбуй
предмети, в назвах яких є звук [з].
Прочитай склади. Склади слова за зразком.
Розгадай кросворд, і ти дізнаєшся, коли Петрик побував у дідуся в гостях.
Впізнай літеру
Добери риму
Іч-іч-іч – ти не лізь у (піч)
Іч-іч-іч – наступила (ніч)
Склади речення.
Нази предмети. Де знаходиться звук [и]? Познач його в схемах..
Розглянь малюнок. Знайди, де сховалась буква И.
Назви предмети. Що змінилось?
Розглянь малюнок.
Знайди предмети, в назвах яких є звук [і].
З'єднай звукову схему з відповідним малюнком.
Прочитай букви і склади.
Встав букву і. Склади речення.
Впізнай літеру
Добери риму
Їх-їх-їх – я знайшла (горіх)
Склади речення.Обведи предмети, в назвах яких є буква ї.
Прочитай слова.
Впізнай літеру
Склади речення
Назви предмети. Знайди місце звука Й в схемах.
Зафарбуий ці клітинки.
Прочитай склади. Допиши букви, щоб утворились слова.
Запиши букви, і ти дізнаєшся, який чай любитьЗайчик- Білянчик.
Впізнай літеру
Добери риму
Ка-ка-ка – дивись на (жука)
Склади речення
Обведи предмети, в назвах яких є звук [к].
Допоможи клоуну скласти слова. Кожне складене слово замалюй іншим кольором.
Встав пропущені букви.
Впізнай літеру
Добери риму
Ла-ла-ла – молоко (пила)
Ло-ло-ло – їдемо в (село)
Ли-ли-ли – липку (полили)
Лю-лю-лю – я природу (люблю)
Ля-ля-ля – буду пасти(теля)
Лю-лю-лю – дуже маму я (люблю)
Склади речення
Назви предмети. Закресли ті, в яких немає звуків [л], [л'].
Розглянь малюнок. Де сховалась буква Л?
Прочитай склади.
Прочитай, хто яку кульку тримає.
Обведи кульки і розмалюй.
Впізнай літеру
Добери риму
Ма-ма-ма – наближається (зима)
Ма-ма-ма – молока (нема)
Мо-мо-мо – зараз (подамо)
Мі-мі-мі – раді ми (зимі)
Склади речення
Обведи предмети, в назвах яких є звук [м]. Побудуй звукові схеми.
Знайди на малюнку, де сховалась буква М
Прочитай склади
Які слова тут ’’сховались?”
Доповни речення. Домалюй.
Побудуй звукові схеми до назв малюнків.
Домалюй і заштрихуй.
Впізнай літеру
Добери риму
На-на-на – ми піймали (лина)
Ну-ну-ну – я його (тягну)
Ня-ня-ня – ось кудлате (цуценя)
Ни-ни-ни – в зоопарку є (слони)
Ну-ну-ну – в лісі чую я (луну)
Склади речення
Розглянь малюнок. Склади речення. Побудуй його схему.
Допоможи Зайчику-Білянчику знайти букву Н.
Прочитай склади.
Прочитай, хто розмовляє по телефону.
Впізнай літеру
Добери риму
Ор-ор-ор – росте (мухомор)
Ор-ор-ор - світить сонце у (вікно)
Склади речення
Назви і обведи предмети, в назвах яких є звук [о].
Назви предмети. Вимов звуки в словах. Побудуй звукові схеми.
Розглянь малюнок. Допоможи Зайчику-Білянчику знайти, ле сховалась буква О. обведи її.
Домалюй, с
З’єднай схему з відповідним малюнком.
Прочитай.
Назви предмети одним словом. Склади звукову модель слова.
Впізнай літеру
Добери риму
Пи-пи-пи – яблука (купи)
Пі-пі-пі – смітинка у (крупі)
Склади речення
Назви предмети. Вимов звуки. Відшукай у схемах місце звука [п] і зафарбуй ці клітинки.
Розглянь малюнок. Де сховалась буква Д?
Склади і прочитай слова.
Впізнай літеру
Добери риму
Ра-ра-ра – у лисиці (нора)
Ру-ру-ру – розпочнемо (гру)
Склади речення
Розфарбуй предмети, в назвах яких є звук [р].
З'єднай склади так, щоб утворилися слова.
Побудуй до них звукові схеми.
Прочитай склади.
Розгадай кросворд, і ти дізнаєшся імя хлопчика, який намалював до нього малюнки.
Впізнай літеру
Добери риму
Са-са-са – укусила (оса)
Су-су-су – розплела (косу0
Склади речення
Назви предмети зі звуком [с].
Хто сховався в будиночках? Прочитай.
Склади за малюнком речення. Вкажи послідовність слів за зразком.
Впізнай літеру
Та-та-та – відчиняйте (ворота)
Ти-ти-ти – висока (рости)
Ті-ті-ті – вогонь у (плиті)
Те-те-те – заметіль (мете)
Склади реченн
Знайди предмети, в назвах яких є звуки [т], [т']. З’єднай їх з відповідними звуковими схемами.
Допоможи Зайчику-Білянчику знайти, де сховалась буква.
Прочитай склади. Звідки випали кубики? Постав їх на місце.
Впізнай літеру
Добери риму
Ух-ух-ух – пасе череду (пастух)
Ущ-ущ-ущ – на дереві (хрущ)
Склади речення
Розглянь малюнок. Назви предмети зі звуком [у]
Які з них відповідають даним схемам?
Прочитай.
Допоможи малюкам відшукати своїх мам.
Впізнай літеру
Склади речення
Назви предмети. Познач звук [ф] у звукових схемах (за зразком).
Прочитай склади.
Встав пропущені букви: ф або хв.
Прочитай, які квіти подарував Павлик своїй бабусі. Розфарбуй.
Впізнай літеру
Добери риму
Ах-ах-ах – кіт виліз на (дах)
Ох-ох-ох – здійнявсь (переполох)
Їх-їх-їх – я знайла (горіх)
Ух-ух-ух – пасе череду (пастух)
Склади реченн.
Назви предмети. Познач звук [х] в звукових схемах за зразком.
Прочитай склади. На яку ялинку опустяться сніжинки? З’єднай лінією за зразком.
Які подарунки отримав Андрійко на Різдво?
Впізнай літеру
Склади речення
Цц
Церква, цвіркун, цибуля, цимбали, цілющий, цукерка, цукор, цікавий, цілина, цямрина.
Цапенятко Цятка
Ходить по травиці,
А старий цап Цезар
Складає копиці.
Травиця в копицях —
Дарунок для киці.
Киця буде їсти
Та пити водицю.
Мусію, муку сій, печи паляниці, клади на полиці.
Цуцик, паляниця, синиця, ціна, вінця.
Пішла киця по водицю
Та й упала у криницю.
Пішов котик рятувати —
За вушечко витягати.
Витяг кицю за вухо.
Та посадив, де сухо.
З’єднай малюнок з відповідною схемою. Розфарбуй тварин, в назвах яких є звуки [ц], [ц'].
Прочитай, хто ще висту пав у цирку.
Впізнай літеру
Добери риму
Чі-чі-чі - ми печемо (калачі)
Чу-чу-чу – всім дамо по (калачу)
Склади речення
Ч ч
Чайка, чоловік, смерічка, кочерга, чудовий.
Чайка чайник підігріла,
На чай чаплю запросила
З чапленятами.
Чай у чашки розливала,
Чаплю чайка пригощала
Зчаєнятами.
Зразок: ліс — ліси.
Калач, чобіт, чижик, чемпіон, трубач, підручник.
- о - - о
Чашка, річ, чайка, черга, чуйна, ніч.
Чиста й холодна водичка дзюрчала через чагарник. Хлопчик і дівчинка вирішили розчистити струмочок.
Червень, черв’як, чебрець, черевики, черговий.
Вгадай літеру
Добери риму
Шу-шу-шу – нове слово я (пишу)
Склади речення
З’єднай малюнок з відповідною схемою.
Прочитай склади.
Допиши слова.
Допоможи мишці дошити спідничку.
Впізнай літеру
Доповни риму
Ща-ща-ща – ми піймали (ляща)
Ощ-ощ-ощ – сміється дрібненький(дощ)
Ущ-ущ-ущ – на дереві (хрущ)
Склади речення
Обведи предмети, в назвах яких є звуки [шч].
Вкажи, на який кущик впаде кожна з краплинок, і ти дізнаєшся, хто там сховався.
Розгадай кросворд, і ти дізнаєшся, яку рибу впіймав кіт Муоко.
Впізнай літеру
Добери риму
Ую-ую-ую – я(малюю)
Ут-ут-ут – веселий (салют)
Ужа-ужа-ужа – глибока (калюжа)
Склади речення
Ю ю
Калюжа, салют, людина, юшка, малюю, юність, ключ, танцюрист.
у 1-й — коли буква ю позначає один звук [у];
у 2-й — коли буква ю позначає два звуки [йу].
Зроблю, уявляю, пюре, юнак, пелюстка, полюс, Юля, ювіляр, любий, посію.
Ой, який непосидючий
Юра, наче в ’юн вертючий.
Вчора юшку їв в обід
І заляпав весь живіт.
Це від того, що крутився
І в тарілку не дивився.
Як приходиш на обід,
То поводь себе, як слід.
Клуч, малую, Луда, полує, клувати.
Юля і Юрасик малюють сопілочку.
А Юлик розмалює писанку.
Троянда пелюстками дивиться на юннатів.
ь
Ден...ки, осін..., кул...ка, сл...оза, дз...об, заєц..., бат...ко, пал...ці, медал... .
у 1-й— ті, в яких менше звуків, ніж букв;
у 2-й — ті, в яких більше звуків, ніж букв;
у 3-й — ті, в яких однакова кількість букв і звуків.
Пальма, м ’який, льон, їдальня, вігьха, гілля, булька, одягає, Київ, людина, люблю, щастя, земля, бояться, м ’ясо.
Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
(Леся Українка)
Тюльпан, мама, у, поставила, вазу.
На, впав, квітку, сонця, промінь.
Розкрив, свої, тюльпан, пелюстки.
Відлітають гуси і лелеки У краї заморські і далекі.
Осінь тиха, осінь золотава Вийшла, мов лисичка, на галяву.
Назви предмети і доповни звукові схеми.
Допиши слова.
' Прочитай, на яку планету летить Зайчик-Білянчик.
Зроби схему речення.
Назви предмети. Познач м'які приголосні звуки за зразком.
Дай назви тваринам. Зроби звукові схеми до малюнків.
Заміни звуки буквами і запиши. Що вийшло?
Напиши, чия тінь.
Я я
Вишна, лалька, листа, кузна, Юла.
у 1-й — ті, в яких буква я позначає один звук [а];
у 2-й — ті, в яких буква я позначає два звуки [йа].
Ятір, черешня, соняшник, Ялта, яйце, Ілля, одяг, якір, повітря, лілія, місяць, акація, пір’я, галявина.
Якось Яків сіяв мак,
Сіяв так, абияк.
Виріс ярий Яків мак.
Але коле, як їжак.
Явір, ягня, язик, ягода, Яків, Яна, Ілля, Ярина, віяло, маяк, буряк, ялинка, акація.
Як засяє ясне сонце,
Ясно стане у віконці.
Настя та Яся — подруги. У них яскраві платтячка. Сидять дівчатка за однією партою. Вони дуже люблять уроки читання.
Назви предмети. Доповни звукові схеми.
Прочитай слова.
“Засели” теремок тваринами, у назвах яких є буква Я.
Дж
ло, ре, дже ґлі, джун
ла, бджо пер, джем
лі, джме ран, джей
Над квітами літають бджоли і джмелі.
Джерельце під вербою виблискує водою.
у 1-й — ті, в яких більше букв, ніж звуків;
у 2-й — ті, в яких більше звуків, ніж букв.
Ходжу, заява, джем, Європа, їзда, джміль.
.Джмелячий, джміль, їжджу, джерельце.
Старі гори Карпати славляться цілющими джерелами. З одних джерел витікає холодна вода. З інших — тепла. В одних джерелах вона кислувата. В інших — солона або гірка. Люди помітили, що джерельна вода дуже корисна. Вона лікує дорослих і малих.
Бджілка, бджоляр, бджільництво, бджолиний.
Дз
Дзвоник кличе Нас до школи,
А дзвіночки Кличуть в поле.
Задзвонив синенький дзвоник на стеблі.
Поскакав зелений коник по землі.
Дзьоб — ... б., ... зв.; дзявкати — ... б., ... зв.; дзюрчати — ... б., ... зв.; дзенькнути — ... б., ... зв.; кукурудза — ... б., ... зв.; гудзик — ... б., ... зв.
Світла стелиться стежинка,
Дзюркотить джерельце дзвінко:
— Я біжу, я біжу,
Срібне джерельце держу,
Щоб дивились в нього друзі,
Синьоока квітка в лузі
Апостроф
Посадила м ’яту мати,
Пахне м ’ята коло хати.
Буду м ’яту поливати,
Хай цвіте пахуча м ’ята.
у 1-й — коли букви я, ю, є позначають один звук;
у 2-й — коли букви я, ю, є позначають два звуки.
Комп ’ютер, зів ’яли, свято, солов 1, маяк, гарячий, рюкзак, м’яч, матір’ю, буряк, В’єтнам, мавпячий, вітрюган, порядок.
Здоров’я, п’ятеро, ім’я, в’ють, матір’ю, м’який, пір’я, п’ятірка, п’ятниця, м’ясо, бур’ян, об’ява, В’я- чеслав, Дар ’я, Мар ’яна.
Пір’їна легка, а камінь — ...
В’яз — дерево, а в’юн — ...
В’язь — риба, а м’ята — ...
Камінь твердий, а хутро — ...
Пам ’ятник, черв ’як, п ’ятірка, гороб ’ятко, арф ’яр, Прип ’ять, від ’ємник, кар ’єр, ін ’єкція, в ’язка, Дар ’я, жаб’ячий, в’язниця, прислів’я, п’явка, в’юни, сузір’я, слов ’яни.
А а
квадрат, навага, карась.
Ася, Алла та Артем садили айстри.
Влітку заквітчається двір барвистим килимом. Дітвора зрадіє.
Сірий, вухатий, косий...
Колючий, маленький...
Рогатий, сохатий, довгоногий...
Альбатрос питав акулу:
— А про азбуку ти чула?
— Азбука? — хвостом плескає, —
Акулятко вже читає.
Б б
Зебра, торт, Борис, пекар, бузок, кобра, подарунок, бублик, брат, папір, торба.
ля, бу, ци за, бе, ре ть, лю, би
бан, ра, ба ся, бу, ба чи, ть, ба
Булочки
Борис — пекар. Він випік булочки. Діти бавилися. Борис роздав всім булочки і бублики.
З балконами на кожен бік,
Будують братик і сестричка,
Бо в них і батько будівник.
Бурі бобри брід перебрели.
Забули бобри забрати торби.
В в
эвшан, верба, мальва, конвалія, чорнобривці, цвіркун.
Він, мова, новина, нива, Василько, вовк, веселка, вітер, виноград, слова, вінок, вітрило, вам, вепр, вид.
Вишиванка.
Вишиваю вишиваночку
Я для братика Іваночка.
Вишиваночка у вишеньках
Ягідками рясно вишита.
Вся в мережках вишиваночка —
Подарунок для Іваночка.
Вівчарик — невеличка пташка. Пір ’ячко в неї зеленого кольору. Високо в густому листі дзвінко виспівує вівчарик. Вівчар пасе вівці, а вгорі співає вівчарик.
Гг
Щоб нагадать про себе всім, розкотисто гуркоче... (грім).
По подвір 7 стрибає та кришки збирає. (Горобець.)
В теплий край не відлітаю, бо сніжок я полюбляю. (Снігур.)
В мене ніжка одна, другої не маю, і хоч я без голови — шапку одягаю. (Гриб.)
Хто весь час говорить так: Втік? Так! Втік? Так! (Годинник.)
Довгий, зелений, добрий, солоний, смачний, запашний і сирий.
Хто ж він такий? (Огірок.)
Холод нам несе мороку, у турботах лине будень.
Цей останній місяць року зветься як? Вгадали? (Грудень.)
Гнатик, Ганна, Галинка, Ігор та Олег відвідали
гори Карпати. Там ростуть граб, бук і горобина. Діти були на Говерлі.
Горобець, горобина, гарбуз, груша, гуска, пінгвін, гіацинт, голуб, граб, грак.
Голуб, горлиця, горобчик Гомоніли на гіллі.
Раптом грім як загуркоче, —
Дощ горохом по землі.
Голуб ну мерщій втікати.
Горлиця — в гніздо, де сухо,
А горобчик — в глек під хату.
Крильцями прикривши вуха.
Ґ ґ
Ґава, ґрунт, ґедзь, ґаздиня, ґоґель-моґель, ґума, фати, ґречний, ґудзик, ґуля, ґроно.
Гуска грає на гітарі,
Ґелґотить гусак гагарі,
Горобець гука грака,
Ґава гатить гопака.
(О.Кононенко)
санчата — ...; гуси сильно кричать — ...; хлопець чемний, ввічливий — ...; сильний крик — ...; господар дому — ...; сорт — ...;
велика муха, що живиться кров’ю тварин — ...; ціпок, яким користуються пастухи — ...; вишневий клей — ...;
кущ з колючими гілками та кисло-солодкими ягодами — ...;
верхній шар землі, на якому ростуть рослини — ....
Ґава ґречно ґаздувала,
Ґоґель-моґель готув
Ґедзь наївся — просто жах.
Ґудзик тріснув на штанцях.
Дд
Дядько, Денис, деньок, Даринка, Данило, Дніпро,
дубочок, Дунай, Десна, Дністер, родина, подвір ’я.
Дарій, Дмитрик і Данилко,
Давид, Дем'ян і Денис Збудували хатку білкам,
Віднесли її у ліс.
Дятлик на дубі шкідників збирає.
Дмитрик під дубом дрова рубає.
Дерева, дарунок, дитинство, діброва, діамант,
друкар, дятел, дитина, долоня, ділянка.
Дмитрик з мамою, по, пливли, Дніпру.
Літали, над, чайки, далеко, річкою.
День, та, стояв, сонячний, теплий.
Ее
Вінки, зілля, гілки, рядки, зірки, їжак, ярки, їзда, цятка, фінал.
Орел, пише, веселе, зелений, сквер, метелик, летить, реве, вереснева, береже, зерно, зелені.
Прийшов вересень. Клени та берези пожовтіли, а джерельце під вербою виблискує водою.
Едельвейс
Едельвейса цвіт красивий
Ніжить сонце золоте.
Той, хто сильний і сміливий,
Серед скель його знайде.
( О.Катрич)
5.Спиши вірш та визначи наголос у словах.
Еіпа, Ельза, Евеліна,
і Едіта, і Ельвіна -
Все це подруги мої.
А моє ім’я — Еміль.
( О.Катрич
Є є
в 1-й — ті, в яких буква є позначає один звук;
в 2-й — ті, в яких буква є позначає два звуки.
Синє, радіє, Євген, співаємо, єнот, літнє, краєвид, ллє, заєць, давнє, вечірнє, порожнє.
Єва малює, Єва співає,
Єва танцює і вишиває,
Страви готує і вікна миє.
Єва маленька, а все вже вміє.
Перевір. Побудуй схему останнього речення.
Євгенко — мій братик.
Йому подобається літнє сонечко.
Євгенко дружить зі мною.
Купує, Європа, зустрічає, палає, Євген, малює,
нижнє, єнот, дрімає.
...Дивлюсь, аж світає.
Край неба палає.
Соловейко в темнім гаї
Сонце зустрічає.
(Т. Шевченко)
Жж
Жа + ба, о + жи + на, жу + ра + вель, ріж + ки,
жни + ва, жи + то, жор + жи + на, жай + вір, під + сніж + ник, стри + жі.
Калюжа, йорж, жолудь, жменя, збіжжя, живуть,
сторожує, джміль.
Дражнило
Женя з бджільми не дружив —
Завжди Женя бджіл дражнив.
Женю бджоли не жаліли —
Та дражнила нажалили!
— Знай!
Жоржина, жасмин, підсніжник, квіти, це.Жайворонок, журавель, стриж, чиж, птахи, це. Ложка, жбан, це, посуд.
Журавлина — вічнозелена кущова рослина.
Влітку ми зачудовуємося піснями жайворонка. Журавель живе на лісових і степових болотах.
Жаба спала в жабуринні,
Жук під кущиком ожини.
З з
..лото, ...мок, ...втра, ...бра, ...мля, ...єць, ...ма, моро...
у 1-й — з м’яким приголосним [з']; у 2-й — з твердим приголосним [з].
Зілля, завірюха, зяблик, зозуля, зошит, зупинка, зірка, дзюркоче.
Завітала, до, зима, нас, знову.
Землю, зігріває, сніг, пухкий.
Зима морозяна надворі,
Замети білі на землі.
Зоріють в небі ясні зорі,
Заснули зайчики малі.
На засніженій землі
Видно зайченят сліди.
Підкресли букви з і с.
Сірка, каска, гас, коса.
И и
у 1-й— слова, що означають назви предметів живої природи;
у 2-й — слова, що означають назви предметів неживої природи;
у 3-й — слова, що означають назви предметів, зроблених людиною.
Лисиця, зірки, книги, видра, будильник, вода, глина, горщик, шипшина.
Надійшли морози,
Ріки закували,
І березам коси Інеєм прибрали.
На, лежить, хитра, снігу, лисиця.
Над, кружляють, нею, ворони.
Лисиця, ноги, очі, витягнула, заплющила.
Одна, клюнула, лисицю, в, хвіст, ворона.
Тут, спіймала, ворону, і побігла, в, лисиця, ліс.
Калина, малина, диригент, гостинець, дитинство,
кизил, лисички, мислити.
Три лисички, три сестрички
Миють лапки, миють личка.
Не виводить тато лис
їх немитими у ліс.
(Петро Король)
І і
Іван, пролісок, свічка, місто, алфавіт, індик, стріла, відгадка.
Сніг, пролісок, річечка, річка.
Ліс, ріка, сніговиця, лісок. .
Сніжок, лісник, річковий, сніжинка.
Іде індик до індика.
Індичка вслід йому гука:
— Візьми ксьшни і малини —
В сусідів нині іменини.
(Л. Пшенична)
Пригріває весняне сонечко.
Метушаться за вікном клопітливі ластівки. Скоро в них будуть малята.
Підростуть в ластовенят крила, і мати навчить їх літати.
Ї ї
Га...ка, Ки...в, Укра...на, кра...на, за...ці, по...зд, ма...ка.
Україна — велика держава. Київ — найбільше місто України. Чарівний старий Київ. Гарні зелені схили Дніпра. Серед каштанів видно верхівки храмів.
Іде, їде їжачок, їжачок-лісовичок. їде, їде до змії,
Проганятиме її.
_ (Т.Коломієць)
З кошиком пішов у ліс
Їжачок вухатий.
Щоб сім ‘ї своїй великій
Їжу добувати.
Не боїться їжачок
Натрудити ніжок.
Їжачисі принесе
Гарних сироїжок.
Й й
...айка, -..арійка, ...айчик, ...ндрій, ...ай.
Сніг, над, кружляє, вже, перший, землею.
Красивий, щедрий рідний край,
І мова наша солов’їна.
Люби, шануй, оберігай
Усе, що зветься Україна.
їздити, чудовий, майданчик, майстер, соловейко, Надійка.
Смачний сніг
Добрий іній
Білий чай
Срібний друг
К к
Кавун, огірок, картопля, капуста, баклажан, морква, кукурудза, буряк, кріп, часник.
Канни, канни, ніжні канни Ловлять роси пелюстками.
Сонце роси випиває,
Канни променем ласкає.
ві, бар, нок лош, во, ка,
ни, дзво, ки ал, фі, ка.
До кімнати забіг котик Мурчик. У зубах він тримав шпака. Петрик забрав у нього пташку. У неї було поранене крило. Хлопчик полікував шпака. Здорову пташинку маленький лікар випустив на волю.
Л л
у 1-й — з м’яким приголосним [л']; у 2-й — з твердим приголосним [л].
Равлик, люстерко, листя, огляд, гілля, лілея, лелека, мальовничий, злива, глечик.
це, кіль ля, бу, ци мон, ли
ла, цег ка, лож лос, ко
Випав сніг
Ой у лісі лист зів ’яв!
Білий сніг у лісі впав.
На дубочки молоденькі,
На ялинки зелененькі.
Біло-біло в лісі стало —
Так багато снігу впало!
(М. Познанська)
Люба з Ліною ходили в ліс.
Там за ними стежить хитрий лис.
А лисичка з кошиком ходила,
Всі лисички позбирать хотіла.
Що то за лисички у тім лісі,
Що живуть у норах, на узліссі?
Заздрить білка в лісі лису —
Лис лисички ніс із лісу.
М м
Мама
Ще в колисці немовля
Слово «мама» вимовля.
Найдорожче в світі слово
Так звучить у рідній мові.
Мати, матінка, матуся,
Мама, мамочка, мамуся! —
Називаю тебе я,
Рідна ненечко моя.
Звучи, рідна мово,
На землі рідній лийся до вінця,
Мово моя українська.
Мово моя материнська.
Майорить, маслюк, млинець, метелиця, пам ’ять, мудрий, міліція, мозаїка.
У, ходили, ми, лісок.
Назбирали, ягідок, смачненьких, там.
Маринка з Михайликом захворіли,
Бо багато морозива з їли!
Н н
Насіння, юний, надія, няня, нутрія, ненька, янтар, ялинка, синіє, недйія, нещасний.
Нива, ножиці, наперсток, линуть, морозна, вишня, часник, ранок.
Надія, Настуся, Наталка і Ніна,
Назарко, Наум, Никодим і Богдан —
Це все імена моїх друзів по школі,
А як твоїх звати — швиденько згадай!
Запиши імена своїх друзів.
Незабудки, наче небо,
Нагідки, мов сонечка.
Поливає, доглядає їх Настуня — донечка.
О о
рок, гі, о вець, о, лі ке, о, ан
ро, о, зе кір, со, о лі, я, о
Віхола, віхола
До мороза їхала,
Саночки мальовані,
Снігом напаковані.
Ганнуся, красиво, у, пише, зошиті.
Метелик, у, полетів, поле, далеко.
Орхідеї
Ой, краса в оранжереї
Там розквітли орхідеї.
Люблять їх дорослі й діти,
Ці цікаві й ніжні квіти.
Запиши слова — назви квітів, в яких є буква о та побудуй Їх
звукові моделі
П п
Печиво, пам’ятник, персик, писанка, планета, півень, полонина, полуниця, портфель, пролісок.
у 1-й — з твердими приголосними;
у 2-й — з м’якими приголосними.
Перець, печера, пензель, плаття, поверх, посуд,
постіль, промінь, полотно, пляма, пенал, папуга.
Під лежачий камінь вода не тече.
Праця годує, а лінь марнує.
Пекар-півень у пекарні
Пік перепічки прегарні,
І пшеничні пампушки,
І препишні пиріжки.
Пригощайтесь!
Перчив, перчив, поки не переперчив.
Рр
Роман, Марина, Руслана, Катруся, Ірина, Валерій, Мирослав, Ярослава, Ігор, Олександр, Григорій, Сергій, Вікторія, Марійка.
Рибка плаває, гуляє.
Рак на неї поглядає.
Р, роз, П, о, рі, орел, ромашка, ер, риба, Г, ру, парк, рушник.
Між берегів текла, текла.
Мороз зміцнів — під скло лягла.
Жовтенькі клубочки ходять біля мами-квочки.
Крил не має, а скрізь літає та ще й куряву здіймає.
Без голови, а в шапочці.
Тема гармошка весь дім нагріває.
Ранній ранок росами
Трави посріблив.
Ніженьками босими
Я росинки збив.
Де не збив — промінчики
У росі горять.
І ромашок вінчики
Радісно бринять.
Сс
До сонечка сміється слива,
На ній сливки, вона щаслива.
Сливки солодкі, соковиті.
Достиглі, сонечком налиті.
мо, са, вар ло, світ, фор гур, сні та, нок, сві вал, сі, ка кіл, со
у 1-й — односкладові,
у 2-й — двоскладові,
у 3-й - трискладові.
Столиця, стебло, спорт, спінінг, сопілка, сіль, судак, струмок, стіл, світанок, синиця, серп.
Насунули сірі снігові...
Скоро вся земля вкрилася білими...
Мишка, шапка, кашка, каша, кішка, наш.
Косар скосив увесь овес.
Тт
Тхір спіймати хоче качку.
Тигр чатує на конячку.
Трамвай, тістечко, телевізор, танець, травень, троянда, туфлі, теплиця, тюльпан, театр.
Наш Тарас на свято раз
Торт хотів спекти якраз.
В мисці тісту стало тісно
І воно на стіл полізло.
Так Тарас старався, пік,
Та Тарасів торт утік.
Традиція, трутень, тім ’я, теля, тополя, тріщати.
Кінь сталевий, вівса не просить, але оре і косить.
Летить птиця — лебедиця, а в ній люди сидять.
Сам червоний, а чуб зелений.
Хто ховає під кущі наші супи та борщі?
Я найперша зацвітаю синім цвітом серед гаю.
Стоять в лузі сестрички, золотенькі очі, білі вії.
Голодна — мукає, сита — жує, всім дітям молоко дає
Уу
Учитель, учень, узлісся, усмішка, увага, Улянка,
Устимко, Уж, Ужгород, узгір ’я.
Улянка, Устина, Улита.
Устим, і Олесь, і Улас
Сьогодні чистенькі, умиті
Ідуть вони всі в перший клас.
ган, ура кти, фру піх, ус
ран, бу тка, хус дав, у
Улянка читає цікаву казку.
Устим підгодовує снігурів.
Улас та Улита підкопують дерева та кущі.
у 1-й — слова, в яких однакова кількість букв та звуків;
у 2-й — слова, в яких більше звуків, ніж букв.
Узвар, урвище, уява, Україна, утома, убір, ущухне, уклін.
Ф ф
Фазан, фіалка, фабрика, жираф, форма, професія, Федір, туфельки, фарфор, фарба, телефон, факел.
Іван Франко
Великий український письменник Іван Якович Франко дитиною часто бував у батьковій кузні. Для дітей Іван Франко написав цікаві казки, вірші.
Феодосія, Федір, Федькович, Франко, Фрося.
Фазан і фламінго — це назви птахів,
Фіалка і фікус — це назви рослин,
Фотограф і фермер — це назви професій.
Слова всі ці — назви предметів.
Пофортунило Федоту:
Із фламінго купив фото.
Хх
На, ви, то, хур лат, ха
Ник, диль, хо, ло кей, хо
Ння, ва, лю, хви рах, хов
Хом ’ячок наш захворів —
Хтось холодним напоїв.
Хом ’ячкові нудно в ліжку,
Ходить в гості сіра мишка.
Тільки ніс стирчить надвір.
Ховрашкам давали рибу.
Ховрашки халви хотіли,
Та просити не уміли.
Цц
Церква, цвіркун, цибуля, цимбали, цілющий, цукерка, цукор, цікавий, цілина, цямрина.
Цапенятко Цятка
Ходить по травиці,
А старий цап Цезар
Складає копиці.
Травиця в копицях —
Дарунок для киці.
Киця буде їсти
Та пити водицю.
Мусію, муку сій, печи паляниці, клади на полиці.
Цуцик, паляниця, синиця, ціна, вінця.
Пішла киця по водицю
Та й упала у криницю
.Пішов котик рятувати —
За вушечко витягати.
Витяг кицю за вухо Та посадив, де сухо.
Ч ч
Чайка, чоловік, смерічка, кочерга, чудовий.
Чайка чайник підігріла,
На чай чаплю запросила
З чапленятами.
Чай у чашки розливала,
Чаплю чайка пригощала
Зчаєнятами.
Зразок: ліс — ліси.
Калач, чобіт, чижик, чемпіон, трубач, підручник.
- о - - о
Чашка, річ, чайка, черга, чуйна, ніч.
Чиста й холодна водичка дзюрчала через чагарник. Хлопчик і дівчинка вирішили розчистити струмочок.
Червень, черв’як, чебрець, черевики, черговий.
Ш ш
Шабля, шахи, шерех, швець, шипшина, школяр, шуліка, штучний, шкарпетка.
Шило шубку Шурі шило,
Шовком, шерстю шви обшило.
Вийшла шубка прехороша
Нашій Шурі на порошу.
Шавлія, шлях, юшка, ширяти, шишка, Шотландія, шавлієвий.
До школи в’ється споришева стежечка.
Шура вишиває рушничок шовковими нитками.
у 1-й — з буквами, що позначають м’які приголосні звуки;
у 2-й — з буквами, що позначають тверді приголосні.
Шпаківня, шоколад, шкаралупа, шкідливий, шпиця, швидкий, шанувати, шина.
Щ щ
Ці, щип голь, щи
ня, ще бель, ща
ка, щу рий, щед
Щербаті щука і щупак
Щербатий чистили п ’ятак
Щіткою щербатою
У щупака за хатою.
Зима, весна, літо, ящик, осінь.
Снігур, зозуля, ящірка, ворона, дятел.
Кущ, річка, зорі, камінь, сонце.
Не дощ іде — періщить злива,
Щенятко вимокло, як хлющ.
А щиглик, щебетун щасливий,
Щебече, пурхнувши на кущ.
Щука, ящур, щеня, плащ, лящ, площа, ліщина, кліщ, хрущ, вітрище.
Ю ю
1.Запиши слова та познач склади дужечкою знизу.
Калюжа, салют, людина, юшка, малюю, юність, ключ, танцюрист.
2.Запиши слова в два стовпчики:
у 1-й — коли буква ю позначає один звук [у];
у 2-й — коли буква ю позначає два звуки [йу].
Зроблю, уявляю, пюре, юнак, пелюстка, полюс, Юля, ювіляр, любий, посію.
3.Спиши вірш та підкресли слова, в яких буква ю позначає два звуки.
Ой, який непосидючий
Юра, наче в ’юн вертючий.
Вчора юшку їв в обід
І заляпав весь живіт.
Це від того, що крутився
І в тарілку не дивився.
Як приходиш на обід,
То поводь себе, як слід.
4.Прочитай слова, виправи помилку та запиши їх правильно. Визначи наголос.
Клуч, малую, Луда, полує, клувати.
5.Спиши речення та побудуй їх схеми.
Юля і Юрасик малюють сопілочку.
А Юлик розмалює писанку.
Троянда пелюстками дивиться на юннатів.
Ь
1.Встав пропущену букву та визначи наголос у словах.
Ден...ки, осін..., кул...ка, сл...оза, дз...об, заєц..., бат...ко, пал...ці, медал... .
2.Запиши слова у три стовпчики:
у 1-й— ті, в яких менше звуків, ніж букв;
у 2-й — ті, в яких більше звуків, ніж букв;
у 3-й — ті, в яких однакова кількість букв і звуків.
Пальма, м ’який, льон, їдальня, вігьха, гілля, булька, одягає, Київ, людина, люблю, щастя, земля, бояться, м ’ясо.
3.Спиши вірш та підкресли букви, що позначають м’які приголосні звуки.
Хотіла б я піснею стати
У сюю хвилину ясну,
Щоб вільно по світі літати,
Щоб вітер розносив луну.
(Леся Українка)
4. Склади із поданих слів речення, запиши їх та побудуй схеми.
Тюльпан, мама, у, поставила, вазу.
На, впав, квітку, сонця, промінь.
Розкрив, свої, тюльпан, пелюстки.
5.Спиши вірш та побудуй звукові моделі виділених слів.
Відлітають гуси і лелеки У краї заморські і далекі.
Осінь тиха, осінь золотава Вийшла, мов лисичка, на галяву.
Вправи дихальної гімнастики:
Правильна поза (плечі не піднімати, рука на діафрагмі).
Швидко вдихнути через ніс – на звук [а] видихнути.
«Нюхаємо квіточку», «Мамині парфуми».
Вдихати – видихати, рахуючи до 3, до 5, до 10.
Музичні вправи, розспівки (складова таблиця Зайцева).
Співати склади:
-ла-ло-лу-ли-лі-ле-лу -да-до-ду-ди-ді-де-ду -ба-бо-бу-би-бі-бе-бу.
«Погасити свічку», «Здути сніжинку з долоні», «Співаночки» , «Дмухнути на кульбабку», «Задзижчати, як джміль», «Засичати, як гусак».
Ігри на розвиток дихання.
“Забий м'яч у ворота”. Запропонуйте дитині подути на ватний чи паролоновий мячик, так, щоб він покотився у ворота (їх можна зробити з дроту, або намалювати). Повітряний струмінь повинен бути плавним, повільним, безперервним.
“Язичок-футболіст”. Як і в попередній вправі треба забити мяч у ворота, але тепер з допомогою язика. Дитина повинна посміхнутися та покласти широкий язик на нижню губу, і, неначе вимовляючи звук [ф] дути на кінчик язика.
“Літак”. На кінчик носа покласти шматочок паперу або вати. Відкрити рот, широкий язик покласти на верхню губу, бокові краї язика притиснуті. Повітряний струмінь виходить посередині язика. Дитина повинна сильно подути, так, щоб “літак” полетів вгору.
“Пелюстки”. Покладіть на долоню справжні або вирізані з паперу невеличкі пелюстки квітки. Запропонуйте дитині подути, щоб пелюски злетіли з вашої долоні.
“Кораблик. Запропонуйте дитині подути на кораблик спочатку довгим струменем повітря, наче вимовляючи зхвук “ф”, а потім преривчасто, наче вимовляючи звук “п-п-п-п”.
Вправи на розвиток артикуляційного апарату.
Для правильної звуковимови необхідні сильні, пружні та рухливі органи мовлення – язик, губи, м’яке піднебіння. Гімнастика органів мовлення являється підготовчим етапом при постановці звуків.
• «Пиляння дров» Діти стають парами, руки навперехрест, один тягне і говорить: «Дз-з», другий продовжує: «Дж-ж».
• «Рись»
Вчитель: Бачиш, Ромцю, люта рись!
Діти: «Р-р-р-р..»
Вчитель: М'ясо з’їла, кістку – гризь!
Діти: «Р-р-р-р..»
Вчитель: «Ромцю, Ромцю, стережись!» Діти: «Та за грати не берись!».
• «Котик облизує сметану».
• «Лопатка» (язичок широкий на нижній губі, руки витягнуті вперед, пальці розведені).
• «Непереможний» (Розкрити рота вертикально. Кулаком натиснути на нижню щелепу, намагаючись закрити рота. Разом із цим тримати рот розкритим, опираючись. Відвести кулак, закрити рот).
• «Дражнимо мавпочку» (Підняти нижню губу так, щоб було видно зуби. При цьому верхня губа стає ніби квадратною). • «Цокіт копит конячки» (Дзвінкий цокіт робимо язиком відштовхуючись від твердого верхнього піднебіння).
• Посмішка, подив.
• Витягнути губи трубочкою.
Вправи на розвиток артикуляції
1. Вимова складів із чергуванням звуків [р - л], [с - ш], [з - с] тощо спочатку пошепки, а потім голосно, повільно - швидко.
2. Не поспішаючи, вчиталь показує слова. Іменники діти читають тоненьким голосом (лисички), а прикметники - басом (ведмідь).
3. Діти читають іменники тихо, дієслова - голосно, на прикметник кажуть «Ой!».
4. «Птахи»
Діти поділяються на групи. Кожна група вибирає собі голос птаха і умовний знак.
Наприклад:
Горобець: «Цвірінь-цвірінь»
Соловей: «Тьох-тьох»
Зозуля: «Ку-ку»
Качка: «Кря-кря»
Вчитель показує умовний знак (намальований на картоні), і діти певної групи вимовляють обрані звуки тихо, трішки голосніше, голосно (плавно по наростаючій). Вчитель показує інший умовний знак, і вже озиваються діти з іншої групи. Всі птахи прокинулися - діти разом голосно вимовляють певні звуки.
Вправи на розвиток фонематичного сприймання.
• Вправа «Заміни звук у словах». Наприклад, замінити перший приголосний, щоб утворити нове слово:
Мак лук сила
Рак бук пила
Бак сук шила
Гак жук лила
Замінити голосний звук, прочитати в різному темпі, на одному диханні:
Бак булка
Бік балка
Бук білка
• Вправа «Слухайте, повторюйте, продовжуйте». Со – со – со – сонце, солоний, сода, солома.
Са – са – са – сад, садити, садочок, сапа.
Су – су – су – сум, сумка, сумний, сутінки. Сі – сі – сі – сітка, сіль, сік, сіра, сірка.
•Вправа «Назви спільний звук».
Учитель називає ланцюжок слів, учні встановлюють, наприклад, що у них спільний звук [ш]: шина, машина, душ, ішов, шуба, душа, шапка тощо.
Ігри та вправи на розвиток фонематичного сприймання “Впіймай звук!”. Поясніть дитині, що ви будете вимовляти різні звуки, а їй потрібно буде плеснути в долоні - “впіймати звук”, коли вона почує певний звук. Необхідно дотримуватись принципу від простого до складного:
- звук [а] серед у, у, а, у;
- звук [а] серед о, а, і, о;
- звук [і] серед и, е, і, и; - звук [с] серед л, н, с, п;
- звук [с] серед ш, ж, ч, с і т.д.
“Повтори!”. Запропонуйте дитині повторити за вами склади
- та-та-да - пі- пи - ат-от
- па-па-ба - мі-ми - ум-ом
- ка-ка-га - ді-ди - іт-ит
- ва-ва-фа - кі-ки - ек-єк
“Ланцюжокслів”. Запропонуйте дитині повторити за вами ряди слів, різних за значенням, але схожих за звуковим складом: - мак, лак, так, бак;
- тачка, качка, дачка;
- сік, вік, тік, бік;
“Назви слово!”. Запропонуйте дитині вибрати серед інших слів, та назвати лише те, яке починається на певний звук:
- на звук [а] серед слів Аня, Оля, Ігор, осінь, айстра; - на звук [і] серед слів іграшки, овочі, автобус, Іра;
- на звук [б] середслів мак, банка, танк, бочка.
“Знайди спільний звук!”. Запропонуйте дитині визначити, який однаковий звук є в декількох різних словах. При вимовлянні слів чітко виділяйте даний звук силою голосу, наприклад: “о-о-о-осінь”,
“о-о-о-окунь”, “о-о-о-овочі”
- Оля, осінь, овочі, окунь - [о]
- Сад, суп, сумка, ніс, лис - [с]
- Аня, агрус, акула, автобус - [а]
- Маша, мак, мама, сом - [м]
Вправи для вироблення уваги до слова
1. Вправа «Доберіть слово»
Пропонуємо учням дібрати до слів-предметів по 2-3-4 словаознаки або дії. весна - рання, затяжна, стрімка; книга - цікава, товста, старовинна, художня; ялинка - струнка, зелена, гарна.
2. Створіть нове слово:
- прочитайте слова односкладові, двоскладові, з наголосом на І або ІІ складі; поясніть багатозначність або значення наведених слів:
бак, рак, мак, лак, так, гак; дуб, чуб, куб, зуб; лити, шити, пити, жити, бити; чайка, майка, гайка, байка;
- замініть букву, що позначає голосний звук:
бак, бік, бук, бик, бек; лук, лик, лак;
- прочитайте слова, що різняться різними складами:
обберуть - обдеруть; влетить - злетить; поповз - заповз.
3. Знайдіть зайве слово серед поданих:
а) прасувати, рубати, шити, читати, кувати;
б) велосипед, мотоцикл, потяг, трамвай, автобус.
4. З кожного слова - по одному звуку, щоб вийшло нове слово.
Вчитель називає слова. Учні повинні скласти з них слово таким чином: взяти з першого слова перший звук і позначити його буквою, а з другого - другий, з третього - третій і т.д.
Зір, ліс, бір, марка, рамка (зірка);
Мало, дим, сир (мир);
Пара, перо, він, мама, канал (пенал); Звір, лось, шишка, лини, корито (зошит).
6. «Чи є такий предмет?»
Попросіть дитину прочитати слова і сказати, чи існують ті предмети або явища, які вони позначають.
Кущ, баж, мед, він, фап, лук, цюн, ніч, гач, сад, жіб, таз, чуб, пек, шар, зиг, яма, хор, різ.
8. «Додай склад»
Вчитель показує дітям перший склад, а вони додають наступні. Перемагає той, хто першим скаже слово.
14. Гра «Бюро знахідок»
Учитель вводить дітей в ігровий сюжет: «Діти, давайте попрацюємо у бюро знахідок. У даних віршиках загубилися слова. Прочитайте вірші та доповніть загубленими словами».
Батько донечці і сину
Дав чотири апель…
І порадив: – Не сваріться, Ними чесно … (поділіться). То по скільки
Доньці й … (сину)
Перепало … (апельсинів). Запитала буква «н»:
«Чим закінчується день?» Я подумав, ясна річ, І про вечір, і про ніч.
Та сказала буква «н»
Ввічливо і м’яко Що закінчується день
Ще і … (м’яким знаком).
Вправи для вироблення навички свідомого читання
«Складовий аукціон»
• Допоможіть зварити борщ:
кар мі та бу ква по мор пус ка ряк ля топ дор
(Картопля, буряк, морква, капуста, помідор.) - Хто в лісі живе? вед тел си єць ли ниця дя сиця
за мідь
- Прочитайте за цифрами і відгадайте загадку:
5 9 3 2 ся ри ви тить
1 6 ле малюнок де
жука
4 8 7 10 є лю зем є
(Летить – виє, сяде – землю риє.)
• Розділити слова на тематичні групи:
завірюха, віхола, пролісок, хуртовина, фіалка, підсніжник.
- Знайдіть групу слів, що поєднуються зі словом «зима».
- Знайдіть групу слів, що поєднуються зі словом «весна».
• До поданих слів дібрати пестливі слова:
дідусь- бабуся- дядько- тітка- сестра- брат-
• Відшукати зайве слово:
Жайворонок, ластівка, синичка, соловейко.
(Синичка, бо вона в нас зимує).
Стіл, крісло, телевізор, шафа.
(Телевізор, бо він не відноситься до меблів).
Дуб, бузок, сосна, верба.
(Бузок – кущ).
• Назвати предмети одним узагальнюючим словом:
а) дуб, сосна, береза – це …
б) карась, лин, окунь – це …
в) маслюк, мухомор, лисичка – це …
г) помідор, огірок, капуста – це … • Узагальнити через протиставлення:
а) дуб – дерево, а смородина – …
б) плаття – одяг, а черевики – …
в) чорнобривці – квіти, а суниці – … • Визначити предмет за його діями:
а) літає, падає, покриває, зігріває, блищить, скрипить – … (сніг);
б) світить, гріє, усміхається, пригріває, зігріває, палає – … (сонце).
«Ланцюжок»
• Учитель показує учням ланцюжок і звертає увагу дітей на те, як одне кільце з'єднане з іншим. Пропонує зробити «ланцюжок» із слів так, щоб вони з'єднувалися однаковими складами.
Наприклад: Віра – ракета – тато – товар – … .
Якщо хтось із дітей дуже довго розмірковує, помиляється чи повторює вже назване слово, він вибуває з гри. Так кількість гравців поступово зменшується, і перемагає той, хто залишиться до кінця гри.
Зима – малина – нафта – тарілка – канава – вата – … .
Сова – вага – галка – канапа – парта – табір – … .
Ваза – заголовок – вокзал – залізо – золото – товариш – … .
Фарба – бабуся – сяйво – вода – дача – чабан – … .
Сорока – каша – шабля – лялька – калина – наука – … .
Нора – ракета – тайга – гарбуз – бузина – намисто – … .
Мавпа – панчоха – халва – валянки – килим – лимон – … .
«Граматична математика»
«Знайди слово»
Ту – у + авн – в – н +ту + сі – с + ь (татусь)
Ле – л – е + ма + тр – р + у + со – о + я (матуся) Ро + же – ж – е + ди + нт – т + а (родина)
1. « Склади текст» Текст розділяється на частини, кожна з яких дається на окремій картці. Прочитай текст мовчки, визнач порядок фрагментів, пронумеруй картки. Прочитай текст вголос.
Вони з білими пелюстками та жовтуватими серединками.
На луках ростуть ромашки лікарські.
Квіточки розміщені на тоненьких гнучких стеблах.
2. « Дай назву» Вибери влучний заголовок:
Ромашка. Ромашки лікарські. Квіти на луках. 3. « Знайди вказану частину». Прочитай текст. Знайди і підкресли речення у якому розповідається про те кому і за що був вдячний пастух.
У лузі паслося стадо кіз. Пастух втомився й заснув. Вовк підкрався та й схопив одну козу. У пастуха був собака-вівчарка. Він наздогнав вовка і відбив козу. Пастух був вдячний вірному другові.
4.«Постав запитання» Учневі пропонується самостійно прочитати текст, який попередньо розділений на частини і ставить запитання до кожної частини.
5. «Здогадайся що далі ?».
Вправа спрямована на розвиток важливого читацького вміння передбачати розвиток думки у тексті.
Ласунка
Мурка була дивною кішкою. Вона любила солодкий мед. Одного разу Мурка грілась на сонечку. Тут вона почула знайомий запах. Кішка відкрила зелені очі й вирушила до заповітної мети… (другу частину тексту пропонується прочитати після дитячих висловлювань).
Перед вуликом ласунка встала на задні лапки. Сунула мордочку у вулик.І раптом пролунало кош аче скімлення. Мурка кинулась у кущі і більше ніколи не лізла у вулик.
6. «Переглянь, зрозумій». Це завдання формує вміння вловлювати суть тексту, вирізняти її серед другорядних елементів змісту. У тексті підкреслені ключові слова. Учень читає тільки підкреслене, а інші намагаються здогадатися, про що говориться у творі. Коли кілька школярів висловлять свої припущення, твір читається повністю, робиться висновок про правильність припущень, зроблених на основі окремих слів із тексту При визначенні головної думки твору варто пропонувати учням три чотири формулювання головної думки, а одне з яких правильне. Діти вибирають потрібне формулювання, пояснюють свій вибір, підтверджують уривками з тексту.
Необхідно аналізувати на уроці ті твори, що читаються в класі. Треба, щоб звучало на уроці зв’язне висловлювання вчителя, яке показує зразок міркування, наприклад, про характер дійової особи чи про деякі особливості мови твору. Учні тоді швидше відповідають на запитання, їх висловлювання зв’язніші й цікавіші.
Вправи для розвитку здатності римувати слова
Прививати любов до читання потрібно ще й з поезії, яка дітям до вподоби і читають її діти залюбки. А якщо навчити дітей віршувати, результат буде відмінний.
Уроки читання в початковій школі спрямовані на розвиток навички читання, розвиток мислення та мовлення засобами художніх образів літературних творів. У читанках передбачено ознайомлення з віршування через вивчення рим. Ця робота усім школярам дуже подобається. Це є хороший початок до віршування. Вчителю необхідно більше звертати уваги на учнів, яким це вдається легко. Хотілося б, щоб у читанках кожного класу таких вправ було побільше. Бо у кожному класі є діти, які мають схильність до написання віршів. Учитель зобов’язаний дбати про розвиток цих здібностей своїх вихованців з першого класу. Формування початкових умінь віршування має три основні етапи: підготовча робота, ознайомлення учнів з теоретичною основою віршування, використання запозичених прийомів віршування (сенкани, буриме).
Підготовча робота
Перед формуванням початкових умінь поетичної майстерності веду підготовчу роботу. Підготовча робота починається уже з перших уроків навчання грамоти. Під час вивчення нової букви добираю вірші - чистомовки, які вчать добирати слова за змістом і римою. Тут діти вперше ознайомлюються зі схемою побудови вірша.
Зу – зу –зу - веду ….. (козу).
За – за – за - іде …. (коза).
Зі – зі – зі - їду на …. (козі).
Також використовую вірші – загадки, в яких потрібно додати останнє слово.
Наче сонячні клубочки Хтось розсипав біля квочки.
Хто це там пищить , малята?
Здогадалися ? …. (Курчата)
Виконуючи такі види робіт, практично знайомлю із видами римування (суміжне, перехресне, кільцеве), але без введення термінів. Дітям потрібно пояснити, якщо в рядку віршика потрібно дібрати останнє слово, то слід подивитися зі словом якого рядка воно перегукується:
1 рядок – 3 рядок, 2 – 4 …
Отже, останній повинен римуватися із словом останнього рядка (перехресне римування). Вивчаючи нову букву, вчу дітей добирати слова, що римуються (багаж – масаж, смак – рак, бак, лак, мак).
Ознайомлення з теоретичною основою віршування
Після підготовчої роботи оголошую про новий етап роботи – складання вірша. Це є перший поштовх для дітей, які надалі будуть створювати «поетичні шедеври». Як правило усі учні прагнуть віршувати, кожен наполегливо старається.
Продовжує використовувати різні цікаві вправи:
Гра «Складно - нескладно»
Води-сюди дочки-рядочки
Вода-роса слон-телефон Вода-сироп слон-дзвін
Рама-мама
Рама-пляма
Гра «Віршик розсипався»
(Я, сестриця, лиш, на, білолиця, вроду, Для, морквиці.) Для морквиці я сестриця, лиш на вроду білолиця.
Вправа «Добери загублені слова»
Рукавички
На пухнасті рукавички Раді б зернятко склювати,
Сіли дві сумні …… Хочем їсти, хочем …
А чому сумні не знаю. Відігрілися синички
Зараз я їх … На пухнастих …
-Ми замерзли на морозі, І не стали відлітати,
Бо були весь час в … Добре їм у теплій …
Слова для довідок: дорозі, запитаю, хаті, спати, синички, рукавичках.
Вправа «Добери потрібне слово»
Вітерець легенький повіває
І листя з дерева …
І тихо падають листочки
На стежку, на траву й …
Вкривають землю жовтим цвітом Не так, як це буває … .
«Віднови вірш»
• Дібрати рими , щоб утворився вірш.
В мене є книжок… (багато) І новенькі, і старі.
Я піду до школи з …(татом), Всі книжки віддам …(сестрі).
Хай вона сама… (читає)
Про Лисичку, Журавля, Хай вона багато.. (знає), Як багато знаю …(я).
«Одноримки»
• Дібрати слова, що однаково звучать, але мають різне значення. Звірят за списком став звіряти – Немає одного … !
Журавлиний в небі ключ Відімкнув весну, мов … . Грали у футбол два коти «Котику, до мене м'яча … !».
З верби упав розквітлий котик –
Ним грається біленький …
«Півнику, дай коток!».
«Не велів … ».
Та поки доярка корову доїла – Та пійло допила і сіно … . «Доповни вірш словами з довідки» Квітка блакитна, як….. …... Що їй метелиця, що …….? Вітру і …… не…… вона,
Знає: уже на порозі ……. .
Слова для довідок: очі дитини, літо, хуртовини, боїться, снігів, зима, весняне.
Чистомовки
• Дібрати потрібні слова.
А-а-а – йде дівчинка … (мала).
И-и-и – ми галявину … (знайшли).
Ма-ма-ма – настала … (зима).
Мі-мі-мі – подарунок … (мамі).
Ум-ум-ум – на перерві в класі … (шум).
Ап- ап- ап – траву скубе … (цап).
Ве-ве-ве – човен по воді … (пливе).
Ив-ив-ив – кухар квас … (варив).
«Схожі хвости»
•Підібрати слова з однаковими закінченнями. Мишка – … (кішка, книжка, доріжка).
Суниця – … (спідниця, синиця, одиниця).
Пташка – … (ромашка, комашка, Чебурашка,чашка).
Їжачок – … (черв'ячок, бичок, павучок, хом'ячок). Калина – … (малина, Галина, родина, машина).
«Встав пропущені слова» Весна – чарівниця, неначе …, наказ свій послала, щоб краса… і проліски, і травичка, й зелена … , і кульбаба рясна, й фіалочка … Всі квіти весняні веселі … З-під листя виходять голівки … од сну зимового до сонця … !
Слова для довідки: Підводять, цариця, ясного, вставала, ясна, кохані.
«Доповни прислів'я»
Не поговоривши з головою, … (не берись руками).
Без труда – … (нема плода).
Праця чоловіка годує, а … (лінь марнує). На сонці тепло, а … (біля матері добре).
Наша мова багата на художні засоби – епітети, порівняння, метафори, звертання. Без них жоден віршик не звучить, як шедевр. Дуже важливо удосконалювати знання учнів про вірш, розвивати творчу уяву, мовну спостережливість, допитливість, словниковий запас. Виховувати любов до рідного слова, формувати вміння працювати над віршем.
Запозичені прийоми формування поетичної майстерності (сенкани, буриме) Сенкани :
Дружна, велика.
Любити, жити вчить.
Уній здавна спокій та втіха.
Рідня .
Буриме (вірш на задану тему)
Ліг сніг. Називають його сніг.
Білий пух на землю ліг.
Зорі прозорі. І стають на землі
Небо у ночі розстеляє зорі. Всі поля прозорі.
Формування початкових умінь віршування - щоденна клопітка праця, та результат вартий цього. Багато учнів через прекрасний світ поетичної мови розкривають свої таланти, збагачують красу і неповторність рідної мови, а найголовніше – стануть духовно багатшими.
Пам’ятка „Читай виразно”
Список використаних джерел
2 .Губанова О.В.,Левкина І.С. Використання ігрових прийомів під час уроків.
3.Імукова Г.В. Вчимося граючи // Початкова школа. – 2010.
4.Савченко О. Я. «Урок у початкових класах».
5.Саган О. М. «Інтерактивні методи навчання як засіб формування навчальних умінь молодших школярів».
6.Столярова О.Г. Ігри під час навчання грамоті // Початкова школа.- 2009.
7.Ульяницька Л. С. «Ігрові проблемні ситуації» «Початкова школа» -2008.
8.Щербань П. В. «Дидактичні ігри у навчально – виховному процесі», «Початкова школа» -2019р. №7
9.Якиляшек В. М. «Уроки читання з елементами гри», «Початкова школа» -2017р. №11.