План-конспект уроку із зарубіжної літератури для 9 класу
Тема: Образ «маленької людини» у творчості М.В.Гоголя. Як стати великим? Пошуки самовдосконалення (за повістю М.В.Гоголя «Шинель»).
Мета: формування предметних компетентностей: визначити роль образу Акакія Акакійовича, значення шинелі в його житті, розкрити вплив інших персонажів на долю головного героя; розвивати словниковий запас старшокласників, вчити зв’язному мовленню, критичному мисленню, компаративному аналізу художніх образів; виховувати почуття гуманізму. Ключові компетентності:
спілкування державною мовою; уміння вчитися: активізувати пізнавальну діяльність та творче й асоціативне мислення учнів; комунікативна: формувати навички спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок та почуттів інших;
інформаційна: формувати вміння визначати головне та роль деталі в тексті; загальнокультурна: виховувати естетичні смаки та читацькі інтереси учнів, розширяючи кругозір школярів.
Наскрізна змістовна лінія: громадянська відповідальність, підприємництво й фінансова грамотність.
Тип уроку: урок систематизації й узагальнення знань, умінь і навичок.
Міжпредметні зв’язки: історія, образотворче мистецтво, психологія.
Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до твору, роздавальний матеріал до уроку.
Випереджальне завдання: підготувати індивідуальні завдання з теми «Люди з великої літери»: дібрати цитати з поезій/творів, афоризмів про морально-етичні цінності.
Треба прагнути бути людиною незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу О.Генрі
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Мотивація навчальної діяльності
Учитель. «Маленькі люди» в літературі – різні герої, яких об’єднує те, що вони посідають найнижчі місця в соціальній ієрархії. Ця обставина визначає їхню психологію та поведінку в суспільстві (приниженість, поєднана з відчуттям несправедливості, скривдженої гордості). Знаменита фраза Ф.М.Достоєвського про те, що «усі ми вийшли з гоголівської «Шинелі», означає, мабуть, що гірка і пронизлива тема «маленької людини» на довгі роки стала найтрагічнішою в російській літературі. На жаль, ця тема актуальна й досі. Про Башмачкіна напевно відомо лише одне: він – маленький. Не добрий, не злий, не благородний – просто маленький. Але його варто пожаліти й полюбити, тому що він – брат твій, як навчає автор. У цьому художнє відкриття М.В.Гоголя: він говорив про любов не до позитивного персонажа, якого легко любити, а до людини взагалі. Про це та багато іншого поміркуємо сьогодні на уроці.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
1. Евристична бесіда.
1) Які почуття викликає у вас Акакій Акакійович?
2) У чому, на вашу думку, криються причини трагічного становища Башмачкіна?
3) Як ви думаєте, чи міг Акакій Акакійович змінити своє життя? Аргументуйте власну точку зору.
2. Скласти «Асоціативне гроно» «Внутрішній та зовнішній світи Башмачкіна» (робота в групах)
Варіанти завдань
1.
2.
IV. Робота над темою уроку
Тренінгова вправа «Психологічний портрет» (робота в групах)
Інструктаж
- Зіставити портрети героїв із образами-персонажами та скласти психологічні портрети героїв.
- Зробити висновки щодо актуальності психологічних проблем «маленької людини» в наш час.
- Надати поради сучасній людині, яка може відчувати себе меншовартою (неповноцінною) й виглядати «білою вороною» серед інших.
- Створити «Програму дій для кожного».
Час виконання завдання – 10 хв.
Башмачкін Чиновник Генерал
Орієнтовні відповіді:
Башмачкін:
1) Відсутність пристрастей і прагнень.
2) Беззахисність чи небажання захищати себе.
3) Бідність духовна та матеріальна
4) Нерозумність, компульсивність.
5) Зухвалість і відважність у особистих думках.
6) Незлобливість.
7) Відсутність Бога у житті, низький рівень духовності.
Причини:
- Соціальні.
- Історичні.
- Психолгічні.
Психологічні поради Акакію Акакійовичу Башмачкіну:
1. Цінувати свій час.
2. Всебічно розвиватися й відпочивати, щоб досягти гармонії із самим собою.
3. Знижувати темп, вчасно зупинятися відпочинок.
4. Пам’ятати, що крім особистого успіху й значущості, є й люди, які потребують твоєї уваги.
Чиновник:
1. Людина зі своїми проблемами й потребами.
2. Пробудження гідності: Башмачкін - не предмет насмішок, а людина.
3. Просто пожалів його.
Психологічні поради Чиновнику:
1. Не будьте пасивним спостерігачем чужих проблем, боріться з несправедливістю!
2. Радійте успіхам людей, які вас оточують.
3. Якщо ви в змозі, допомагайте людям рухатися в правильному напрямку.
Генерал:
1) Нещасливий, не визнає духовних потреб.
2) Захищений фізично та матеріально, але не позбавлений страху.
3) Багатий на гроші та збіднілий на духовні якості.
4) Розумний.
5) Шинель для нього – просто одяг, дрібниця.
Психологічні поради Генералу:
1. Припиніть порівнювати себе з іншими людьми.
2. Приймайте всі компліменти та привітання відповіддю «спасибі».
3. Використовуйте афірмації (ствердження) для того, щоб підвищити самооцінку.
4. Намагайтеся спілкуватися з позитивними і впевненими в собі людьми, готовими Вас підтримати.
5. Сформуйте список Ваших позитивних якостей.
6. Почніть більше давати іншим.
7. Дійте!
«Програма дій для кожного» (запис у зошити).
- Будь у житті борцем!
- Допомагай іншим стати кращим!
- Долай зло – твори добро!
- Сприймай життя в усіх його барвах (і темних, і яскравих)!
- Долай труднощі та знаходь сили піднятися, почати спочатку!
- Пам’ятай про інших, про справедливість!
- Усе роби на повну силу, по совісті, з радістю до життя!
V. Закріплення та систематизація знань
Учитель. Діти, давайте повернемося до епіграфу нашого уроку. Відомий американський письменник Оссіан Генрі, який дав новому поколінню світ незламних особистостей у своїх літературних образах, якось сказав: «Треба прагнути бути людиною, незважаючи на всю жорстокість навколишнього світу». А це значить, що Людиною бути дуже складно, адже справжня людина повинна мати такі риси, як чесність, доброзичливість, добросовісність і відповідальність. Для того, щоб розуміти, наскільки ти хороша особистість, слід вміти бачити свої вчинки очима інших людей, слід замислюватися над тим, що ми робимо.
1. Робота в групах
Створення ейдос-конспекту (фронтальне опитування, створення колажу онлайн або ж із паперових заготівок ілюстрацій на вибір)
2. Складання ейдос-конспекту «Кодекс великої Людини»
Підсумкове слово вчителя.
Кожен час має свої цінності. Але є високі етичні цінності, вічні в усі часи, є риси, що характеризують Людину з великої літери. Робити добро іншим – це не лише обов’язок кожного, але й надзвичайне задоволення. Оце і є справжня громадянська відповідальність. Не вірите – спробуйте!
VІ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру у формі аргументованої реклами до повісті М.Гоголя «Шинель» (або створити рекламний буклет).
1. Усі уроки зарубіжної літератури.9 клас. ІІ семестр: . [Текст] /
В.В.Паращич. -Х.: Вид. група «Основа», 2017.- 255, [1] с.: схеми, табл., іл. – (Серія «Усі уроки»).
2. Реалізація компетентнісного підходу у викладанні літератури в закладах загальної середньої освіти через наскрізні лінії «Екологічна безпека й сталий розвиток», «Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека» й «Підприємливість і фінансова грамотність / Зб. наук. та науково-метод. пр. [ред. кол.: В.І. Очеретянко (гол.) та ін.]. – Хмельницький: ХОІППО, 2020. – 268 с. (дата звернення 28.02.2021).
3. Гоголь. Містика та реальність:/упорядк. Л. Цуріка.-К.: АВІАЗ, 2013. – 128с.; іл.
4. Всесвітня література в середніх навчальних закладах України, №52010.
5. Зарубіжна література в навчальних закладах, № 10-2001.
Додаток 1
Микола Васильович Гоголь
Додаток 2
Одноманітність
Байдужість
Зневага
Холод
Знущання
Глузування
Літери
Переписування
Шинель
Додаток 3
Башмачкін
Чиновник
Генерал
Додаток 4