Урок " Систематизація знань про властивості металів"

Про матеріал
Тип уроку : узагальнення і систематизація знань; Форми роботи: бесіда, тестова перевірка знань, виконання вправ
Перегляд файлу

 

Тема: Систематизація знань про властивості металів з теми « Металічні елементи та їх сполуки »

Мета: Систематизувати знання учнів про метали та їхні властивості. Перевірити вміння описувати будову атомів металів, фізичні і хімічні властивості металів. Вдосконалювати вміння писати формули речовин та хімічні рівняння. Розвивати критичне мислення, увагу, спостережливість.  Виховувати витримку, силу волі, уміння співпрацювати та об’єктивно оцінювати свою роботу та роботу інших учнів.

Тип уроку:  узагальнення й систематизації знань 

Форми роботи: бесіда , тестова перевірка знань, виконання вправ на мультимедійній дошці, гра з кубиком, заповнення таблиці, хімічний експеримент, діаграма вена

 

Обладнання: Презентація «Узагальнення й систематизація знань з теми «Метали»» ,  Al(OH)3,  NaOH,  HCl, пробірки

 

Хід уроку

І. Організаційний момент. (перегляд відео демонстрації та одночасне її озвучення)

Якось давно старий моряк вирішив піднятися на вершину маяка. Йому треба було підніматися довго і крутими сходами. І щоб не заблукати в темряві, він вирішив запалити свічку.

- Куди ми йдемо? - запитала свічка.

- Ми йдемо до вершини!

- Але я не зможу ходити так довго, я згасну і ти заблукаєш у темряві.

- Не хвилюйся, вір у себе і все буде добре.

Так, розмовляючи, вони дісталися до вершини. Потрапивши наверх полум’я свічки відбилося в десятках дзеркал, які знаходилися на вершині маяка і осяяли своїм світлом все довкола.

 

Тож і я вам бажаю, щоб свічка запалена вами, яскраво горіла все життя і вела вас на вершину успіху. Зокрема, бажаю вам успіху на сьогоднішньому уроці, оскільки сьогодні ми з вами систематизуємо всі знання отримані вами  на попередніх уроках про властивості металів.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

У 1556 році Георг Агрикола, відомий німецький учений, автор багатьох робіт про металургійну промисловість, писав: «людина не може обійтися без металів… якби не було металів, люди тягнули найбільш огидне й жалюгідне життя серед диких звірів. Вони б повернулися до жолудів,  лісових яблук і груш, харчувалися б травами й коріннями,  нігтями вигрібали б собі лігвища, щоб лежати в них уночі, а вдень бродили б там і сям по лісах, подібно звірам». Отже,  метали просто необхідні для життя людини. Тож наша з вами завдання згадати, систематизувати знання, які ви отримали на попередніх уроках.

Протягам багатьох уроків ми вивчали метали. В кожного з вас склалася своя думка про метали, щось запам’яталося найбільше. Які асоціації у вас виникають із словом «Метали»?

 

ІІІ. Узагальнення й систематизації знань.

   I.  Фронтальне опитування

Ви згадали досить багато. Давайте зараз спробуємо все, що ви сказали систематизувати. Вивчаючи метали ми дотримувалися певної послідовності. Пригадайте, які питання ми розглядали?

(Озвучення плану уроку)

  1. Знаходження в ПСХЕ
  2. Будова атомів металів
  3. Фізичні властивості металів
  4. Хімічні властивості металів
  5. Найважливіші сполуки металів

Я вам пропоную ще раз розглянути ці запитання і систематизувати отримані на попередніх уроках знання. Тож почнемо!

 

   II.     Виконання вправ на мультимедійній дошці

  1. Де в ПСХЕ знаходяться метали?

Напишіть електронні конфігурації атомів Кальцію, Натрію  і  Калію. (3 учнів працюють біля дошки, решта дають відповіді на запитання з мультимедійної дошки)

  1. Кількість електронів на зовнішньому рівні атома Na?
  2. Кількість енергетичних рівнів в атомі Al?
  3. В періодах зліва направо металічні властивості
  4. В підгрупах зверху донизу металічні властивості
  5. Порівняйте основні властивості вищих оксидів Li та Be
  6. Порівняйте основні властивості гідрат оксидів Sr та Ba
  7. Яку валентність проявляє Ca у сполуках?
  8. Яку ступінь окиснення може проявляти Fe?

 

Перевірка роботи учнів, які працювали біля дошки.

 

Заповнення діаграми Вена (фізичні властивості металів)

А зараз давайте пригадаємо фізичні властивості металів. Які фізичні властивості металів ви знаєте?

Усі метали мають спільні фізичні властивості, але є й відмінні.  Давайте порівняємо фізичні властивості металів різних груп, наприклад,  лужних металів і заліза.

(учні під керівництвом вчителя заповнюють діаграму Вена)

   

   III.  Робота  в групах.

 

3.1. Розв’язування кросвордів.

     Наперед сформовані 3 гетерогенні групи обмінюються складеними кросвордами.

 

3.2. Представлення своїх презентацій ( повідомлення учнів про метали) Вашим домашнім завданням було знайти цікаві факти про метали. Давайте їх послухаємо.

     Представники кожної з груп діляться своїми знаннями.

 

3.3. Презентація хімічної реклами.

 

3.4. Хімічна показуха.

   Кожній команді протягом однієї хвилини показують предмет або речовину, пов’язану з хімією. Ці предмети бачить тільки один учасник, який за допомогою жестів та міміки пояснює їх назву іншим членам команди, які повинні відгадати відповідь.

 

3.5.  Розв’язування задач.

По одному учаснику з кожної групи розв’язують задачі біля дошки.

 

3.6. Заповнення таблиці.

 

Серед металів є рекордсмени. Давайте їх пригадаємо.

Дайте відповіді на запитання і ви дізнаєтеся, який метал найм’якший.

(Учні по-черзі зачитують питання, які висвітлені на мультимедійній дошці, і обирають правильну відповідь, натискаючи на відповідний квадратик)

 

 

 

 

ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

 

Li

Hg

Au

Ag

W

Os

Cs

Який метал має найбільший блиск?

?

?

?

Н

?

?

?

Найлегкоплавкіший метал?

?

А

?

?

?

?

?

Найтугоплавкіший метал?

?

?

?

?

Т

?

?

Який метал можна розплавити на руці?

?

?

?

?

?

?

Р

Найпластичніший метал?

?

?

І

?

?

?

?

Найлегший метал?

Й

?

?

?

?

?

?

Найважчий метал?

?

?

?

?

?

!

?

Відповідь: найм’якший метал – натрій

 

.ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

 

І група – ви будете записувати рівняння реакцій характерні для лужних металів

ІІ група – ви будете записувати рівняння реакцій характерні для лужноземельних.

ІІІ група – ви будете записувати рівняння реакцій характерні для металів, які в ряді напруг стоять після Н.

 

Na

Fe

Cu

З неметалами

 

 

 

З водою

 

 

 

З кислотами

 

 

 

З солями

 

 

 

 

 

3.7. Вгадай мене.

 

Al   Стародавній  історик Пліній розповів про подію, яка сталася майже ІІ тисячоліття тому.

До римського імператора Тіберія прийшов незнайомець. Як дарунок імператору він приніс виготовлену ним чашу із блискучого, як срібло, але дуже легкого металу. Майстер розповів, що цей нікому невідомий метал він одержав із глинистої  землі. Побоюючись, що цей  новий метал із його прекрасними властивостями знецінить золото і срібло, що зберігалося у скарбниці, Тіберій наказав відрубати винахідникові голову, а його майстерню зруйнувати, щоб нікому не прийшло у голову займатися виробництвом «небезпечного» металу. Так Тіберій позбавив людства нового металу – алюмінію.

 

І лише через більше як півтори тисячі років  вдалося знов одержати цей метал. Отримувати його було дуже важко, тому виробляли  алюміній в мізерних кількостях,  цінився він дорожче  ніж золоти і срібло.

 Наполеон ІІІ влаштовував бенкети, на яких лише члени монаршої сім’ї та найбільш знатні гості були удостоєні честі їсти алюмінієвими ложками та виделками, а інші мусили користуватися золотими і срібними приборами.

Минуло багато років, у 20 столітті було відкрито новий спосіб добування алюмінію – електролізом. Ціни на метал відразу впали. Якщо у 1854 р 1 кг коштував 1200 карбованців, то  на початку 20 століття – 1карбованець.

 

 

Hg  понад 200років тому М.Л. Ломоносов дав просте і ясне визначення   поняття «метал». Він писав: «Метали – тіла тверді, ковкі, блискучі».

Але ж недарма кажуть, що немає правил без винятків . У природі більше 80 металів, і лише один із них при звичайних умовах знаходиться в рідкому стані. Мова йде про ртуть. Латинська назва металу  - Гідраргірум, що означає  «срібна вода».  Температура плавлення ртуті – 38,9°С. З підвищенням температури ртуть починає активно випаровуватися.  Потрапляючи в легені, пари ртуті проникають у кров. Вона вражає нервову систему, накопичується в нирках, мозку, спричиняє низку дуже небезпечних хвороб.

 У 1818 – 1858рр. у Петербурзі було створено Ісаакіївський собор – всесвітньо відома пам’ятка архітектури. Його мідний церковний купол вкритий найтоншим шаром золота. Щоб позолотити купол, золото (100кг) змішували із ртуттю. Утвореною амальгамою покривили мідні листи. А потім нагрівали, доки ртуть не випаровувалася. На листі залишалося золото, а синюватий димок пари ртуті встигав отруїти робітників, що займалися позолотою. Люди гинули в страшних муках. Золотіння купола коштувало життя 60 робітникам. Тож, треба пам’ятати: ртуть потрібна, але й дуже небезпечна речовина.

 

Pb  Про нього говорять - той, хто  погубив Рим. Справа в тому, що свинець є дуже небезпечним металом. Він руйнівно діє на центральну нервову систему, вражає нирки, спричиняє анемію, знижує розумову активність.

«У занепаді Риму повинне отруєння свинцем» - тек вважають вчені. Римські патриції використовували оправлений у свинець посуд, свинцеві косметичні фарби, користувалися водопроводом, збудованим ще рабами Риму, а труби його були, як відомо, зроблені із свинцю. Внаслідок систематичного отруєння малими дозами свинцю середня тривалість жаття римлянів не перевищувало 25 років.

  Зараз у нас інший посуд, інші косметичні засоби та водопровідні труби, але проблема отруєння свинцем не зникла. Постачальниками свинцю в атмосферу стали автомобілі. Для покращення якості бензину, до нього добавляють тетраетилсвинець. Тому автомобільні двигуни разом з вихлопними газами викидають значні кількості отрути. Над головами жителів великих міст носяться цілі хмари свинцю.

 

 

ІV. Підведення підсумків уроку. Виставлення оцінок.

Оцініть свою роботу на уроці і підніміть відповідну кольорову смужку із зображенням смайлика.


V. Домашнє завдання.

 Підготуватися до контрольної роботи

Хімія 10 клас О.Г Ярошенко 2010 р повторити   §16-25

Хімія 10 клас П.П. Попель, Л.С. Крикля 2010р.повторити  § 17 - 25

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
12 червня 2023
Переглядів
198
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку