Федорова Світлана Анатоліївна – вчитель географії та біології
Федоров Микола Васильович – вчитель хіміх та фізики
Конспект інтегрованого уроку географія та хімія
Тема: «Склад вод суходолу. Поверхневі води. Річки. Будова річкової долини: річище, заплава, тераси, меандри, твердий стік»
Мета уроку: поглибити знання учнів про поверхневі води планети на прикладі України; сформувати знання про основні гідрографічні характеристики річок, їх режим, річкові басейни; показати взаємозалежність гідрографічних, геоморфологічних і кліматичних особливостей території; продовжити формування умінь, навичок роботи з тематичними картами України; навчитися досліджувати та виявляти якісний склад води з різних водних обˊєктів своєї місцевості
Тип уроку: інтегрований урок (географія+хімія), формування нових знань
Терміни і поняття: внутрішні води, поверхневі води, річкова мережа, річковий басейн, гідрологічний режим, повінь, паводок, межень, річковий стік, твердий стік.
Обладнання та матеріали: підручник, атлас, фізична карта України, опорні схеми «Ріки України», макети елементів річки, таблиці гірських і рівнинних рік.
Хід уроку
I. Організаційний момент
ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
IIІ. Актуалізація опорних знань
Сьогодні ми починаємо вивчення такого компонента, як поверхневі води.
2. Яку роботу виконують річки?
3. Використовуючи карту атласу та додаткові малюнки та схеми, скажіть будь ласка, з чого на вашу думку складається річка та до якої географічної оболонки належать води сухолоду?
IV. Інформаційне повідомлення
Розповідь учителя. Вода – найцінніший мінерал на землі… Вона відіграє велику роль у житті людей і в господарській діяльності. З її наявністю або відсутністю пов’язані не тільки певні види господарської діяльності людини, але й саме існування людства. Недарма всі води, які є у тій чи іншій державі , обліковуються, охороняються і називаються водними ресурсами. Сьогодні ми дізнаємося, як природа наділила нашу країну життєдайним скарбом — водними багатствами, чому окремі регіони потерпають від нестачі прісних вод, а інколи їх надлишок приносить людям певні проблеми.
V. Вивчення нового матеріалу
1. Прийом «Словничок»
Ви вже знаєте, що вода в твердому, рідкому та газоподібному станах утворює безперервну водну оболонку Землі – гідросферу. До неї належить Світовий океан, води суходолу та атмосфери.
Учні разом із вчителем, користуючись підручником, довідниками з’ясовують зміст понять: гідрологія, гідрографічна мережа.
Гідроло́гія — наука, що вивчає природні води в межах гідросфери Землі, явища і процеси, які в них відбуваються.
Гідрографі́чна мере́жа — сукупність водотоків і водойм в межах певної території річкової системи або річкового водозбору.
Учитель. Звертаючи вашу увагу, що крім природних об’єктів — річок, озер, боліт — до гідрографічної мережі входять об’єкти, створені в результаті діяльності людини — водосховища, канали, ставки.
Хоч на води суходолу припадає не значна частина, але все ж таки вони відіграють значну роль у житті країни.
2.Прийом «Проблемне питання»
Для утворення річки необхідне поєднання кліматичних і геоморфологічних умов (чому на вашу думку кліматичні умови та геоморфологічні мають значення на утворення річки?).
Зверніть увагу на карту в атласі та скажіть, де на вашу думку на території України найгустіша річкова мережа та чому?
У тих районах де є найбільша кількість опадів: У карпатах – до 1,1км/км2 та в Кримських горах – 0,6- 0,7 км/км2. Найнижчі показники ми можемо бачити на півдні та південному сході, а у степовій зоні між річками Дніпро та Молочна наближається до нуль.
3.Прийом «Географічна лабораторія» (вивчення будови річки, використовуючи схеми та малюнки)
Що таке річка? Будова річки. (варіанти відповідей дітей)
Річка – це природний водний потік, що прямує у створеному ни заглибленні.
Будова річки (діти працюють з схемами та малюнками «Будова річки»)
Будова річкової долини (завдання порівняльного характеру: порівняння рівнинної та гірської річкової долини)
Заплава - відносно вирівняна (плоска) частина днища річкової долини, яку під час повеней чи паводків періодично затоплює вода. На схилах рычкових долин знаходяться тераси – це форма рельєфу, що являє собою горизонтальну чи злегка похилу обмежовану уступами на схилах річок і показують рівень води в минулому. Кількість терас на річках України в більшості від 2 до 7.
Основна причина постійної зміни річок та їхньої долини – це діяльність водного потоку. Яку діяльність, на вашу думку може виконувати водний потік?варіанти відповідей дітей.
- змивання значної маси твердих речовин;
- перенесення твердих речовин;
- відкладання твердих речовин.,
Тому, кількість твердих речовин, що переноситься водним потоком називають твердий стік. На вашу думку, найвищі показники твердого стоку будуть мати які річки України? Річки Карпат та Криму, тому,що їхні русла не глибокі иа більш прямі, вони повторюють конфігурацію ущелин, якими течуть. Відкладення твердих речовин відбувається нижче за течією, а також у гирлах річок, врезультаті вони утворюють широкі річкові долини, русла вних стають більш звивистими та утворюють меандри – плавні вигини
Живлення та режим річки
4.Прийом «Поміркуй»
Що на вашу думку означає живлення та режим річки?
Протягом багатьох років річки несуть свої води. Тоді виникає запитання , чому жрічки не пересихають?
Тому що характерний процес живлення. В Україні основна частина води (60 відсотків) надходит у період весни під час танення снігу – снігове живлення; у зимовий період – підземними водами (30%) – підземне живлення; влітку та восени – дощове живлення (10%). Отже, рівнинні річки України мають змішане живлення, а гірські – переважно дощового.
В залежності від того, які джерела живлення переважають, річки можуть мати водний режим – це регулярні зміни рівня та витрат води.
А далі ми з вами переходимо у хімічну лабораторію.
5.Прийом «Хімічна лабораторія»
- Назвіть водні обˊєкти створені природою.
- Назвіть водні обˊєкти створені людиною.
А зараз ми з вами переходимо до дослідження та виявлення якісного складу води з різних водних обˊєктів своєї місцевості. (вчитель хімії)
Для даного дослідження ми з вами використаємо три різні проби води, які були взяті з водних обˊєктів нашої місцевості.
Отже:
Проба №1 – ставкова вода
Проба №2 – річкова вода
Проба №3 – вода з домашнього джерела
чи відбулося виділення газу (СО2).
Хід роботи проведення дослідження
1. У перші три пробірки наливаємо по 1 мл зразка води з різних джерел. До зразків води добавляємо розчин аргентум нітрату (AgNO3). Спостерігаємо чи утворився осад (Ag3РО4 ).
2. У другі три пробірки наливаємо по 1 мл зразка води з різних джерел. До зразків води добавляємо розчин хлоридної кислоти (HCl). Спостерігаємо чи відбулося виділення газу (СО2).
Під час проведення даних досліджень спостерігаємо, аналізуємо та робимо висновки про вміст певних йонів у різних пробах води, що зумовлені як природними акторами так і діяльністю людини.
VІ. Підведення підсумків уроку (заключне слово вчителя)
VІ. Домашнє завдання
Опрацювати параграф
Запропонувати заходи по збереженню водних ресурсів