Урок. Складання казки на самостійно обрану тему

Про матеріал
Урок розвитку комунікативних вмінь і навичок Методи навчання: фронтальна бесіда, самостійна робота, робота з текстом, активний метод навчання — робота в малих групах, інтерактивний метод — «Мікрофон». Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна Обладнання: підручники, роздаваль¬ний матеріал, комп'ютер, тексти, мультимедійна презентація «Як працювати над складанням казки»
Перегляд файлу

Урок №2       5 клас

Тема.  Складання казки

Мета: формування вмінь складати казку, буду­вати імпровізовані роздуми та характеристики ге­роїв; удосконалення навичок складати  логічно послідовну розповідь; розвивати спостережливість; виховувати любов і повагу  до усної народної творчості

Тип уроку: розвиток комунікативних вмінь і навичок

Методи навчання: фронтальна бесіда,  самостійна робота, робота з текстом, активний  метод навчання — робота в малих  групах, інтерактивний метод —  «Мікрофон».

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна

Обладнання: підручники, роздаваль­ний матеріал, комп'ютер,    тексти,  мультимедійна презентація «Як працювати над складанням казки»

Епіграф:                                                                               Як твориться добро?

Добро твориться просто —

ні за так.

Так, як цвіте й опадає мак,

Як хмарка в'ється і сміється пташка,

Як трудиться мурашка-горопашка.

І.Драч

         Казка – скарбниця духовної  мудрості і краси.

        Книжок дитячих незабутні чари,

Безсмертних вигадок  легкі дива.

                      М.Зеров

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності.

  1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.

ПОТІЧКИ І РІЧКА

     Дрібні потічки бігли до річки, вливалися в неї й разом текли до моря.

Та ось одного дня вони не захотіли більше збігати в річку. «Навіщо нам вона? Ми й самі добіжимо до моря».

    І побігли самі. Але недалеко. Скоро водичка замулилася й стала. Утворилося болото.

   Річка ж обміліла, дно оголилося. Біг її сповільнився, але не зупинився.

Побачили потічки, що вони без річки далеко не забіжать, і повернулися назад до неї. Тепер вони знову течуть усі разом, поблискуючи на сонці, і річка біжить веселіше.

-   Поміркуйте, як краще досягати мети: поодинці чи спільними зусил­-

лями, підтримуючи один одного.

2.  Повідомлення теми, мети й завдань

Слово вчителя

      Щоб мати  позитивний результат праці на сьогоднішньому уроці ми повинні

ЗНАТИ: :  про  основні жанри мовлення, зокрема про казку, її основні ознаки; тему й основну думку тексту, логіку викладу, тип і стиль мовлення, послідовність викладу матеріалу щодо сюжету;

  УМІТИ:   логічно  мислити, пам'ятати , уміти   проникати  у зміст  тексту, будити інтерес до словесної творчості, оперувати літературознавчими  поняттями й термінами;

ЦІНУВАТИ:    результативність своєї праці,  любов до будь-якої роботи.

  ІІ.  Оголошення епіграфа уроку і робота з ним.

1.Слово вчителя.

2. Лексична робота

 Пояснити лексичне значення слова горопашка.

Пояснити вислів добро твориться ні за так.

Підкреслити слова, вжиті в переносному значенні.

Визначити тему та головну думку поезії.

Передати враження від поезії.

3.Вправа «Мікрофон».

  • Чого нас вчить  і чого  повчає казка?

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань учнів.

    Короткі теоретичні відомості

  1. Слово вчителя.

 Слово «казка» утворене від слова «казати» — розповідати. В ос­нові цього дуже поширеного жанру народної творчості лежить захоп­лююча розповідь про вигадані події і явища, які сприймаються і пе­реживаються як реальні.

      Як справедливо зазначали дослідники, саме казки передували багатьом винаходам людства: про килим-самоліт фантазія казкарів знала за десятки віків до винайдення літака, про чудесні швидкості переміщення у просторі — задовго до паровоза, до газо- й електро­двигуна

2. Експрес -опитування.

-  Назвати відомі вам жанри мовлення.

-  Пригадати з вивченого матеріалу  про  основні ознаки казки.

-  Яким  стилем  мовлення  користуємося  при     створенні    казки?

- На які три жанрові різновиди поділяються казки?

- Як називаються казки, що створив народ?

- Які українські письменники писали казки для дітей?

     (   Крім народних казок  є казки літературні (створені письменниками), або авторські.  Творцями авторської казки в українській літературі були

І. Франко, Леся Українка, П. Тичина, Н. Забіла, М. Пригара, О. Іваненко,

Б. Чалий, В. Нестайко.)

IV. Сприймання, засвоєння  та осмислення учнями нових знань

1. Надання необхідної інформації  з використанням мультимедійної  презентації   «  Як працювати над складанням  казки»

1  Уясни, чим відрізняється казка від інших прозових жанрів (ле­генди, оповідання тощо) Для цього використай таблицю:

(Слайд №3)

Що для казки характерне

Що в казці відсутнє

1. Фантастична    розповідь    про оточуючий світ.

2. Розповідь містить багато епі­зодів і має щасливе закінчення.

3. Головний герой чи герої обо­в'язково досягають своєї мети, і добро перемагає зло.

4. Традиційні   зачин   і   кінцівка; трикратні повтори; примовки.

5.  Наявність контрастних дійових осіб символів добра і  зла.

1.  Оповідь про історичні події та історичних героїв.

2.  Незакінченість сюжету.

3.  Поразка героя.

4.  Широкі описи природи і побуту, детальне   змалювання   пережи­вань героїв.

 

  1. Продумай тему казки. (Слайд №4)

Це може бути фантастична розповідь про:

     предмети, речі, які тебе оточують;

     тваринний чи рослинний світ; світ природи;

     шкільне життя (із введенням у таку розповідь чудодійних предметів: чоботів-скороходів, килима-самольота, шапки-невидимки, чарівної палички чи казкових.героїв: Колобка, Баби-Яги, Кощія Безсмертного тощо);

     події якоїсь відомої казки в нових умовах («Рукавичка» в теп­лих краях; «Попелюшка» в наш час; порятунок Колобка Коти­горошком; як і

хто перевиховав Бабу-Ягу тощо);

     твій власний варіант.

3. Вибери можливий варіант зачину казки із запропонованих: (Слайд №5)

     Був (була) собі на світі...

     За високими горами, за синіми морями...

     От одного разу...

     Жили собі, були собі...

     У тридев'ятому царстві, в тридесятому государстві...

     Якось вирішили (зустрілися, хотіли)...

4.  Продумай історію (зміст казки), яка сталася із твоїми героями.

(Слайд №6)

5.  По можливості введи у свою розповідь: (Слайд №7)

а) трикратні повтори;

б)  казкові вирази-примовки типу: Сказано — зроблено. Швидко слово мовиться, та не швидко діло робиться. Чи довго вони йшли, чи недовго, а прийшли... Аж ось прийшла чутка, що так і так...

6.  Вибери можливий варіант кінцівки казки із запропонованих:(Слайд №8)

      Вам казка, а мені бубликів в'язка.

      Стали жити-поживати, добра наживати.

     Живуть та постолом добро возять.

      Поїхали в ліс, вирубали ківш, то ще б казки було більш.

      Прийшли додому та стали гарно собі жити і Бога хвалити, що їм поміг.

      І я там був, горілку пив, по вусах текла, а в роті не була.

 

V. Підготовча робота до складання казки на самостійно обрану тему.

  1. Бесіда-тлумачення.

Тлумачення євангельської запо­віді: Учімося на зло відповідати добром.

2. Колективна робота

 Складання алгоритму  написання казки.

1. Зачин.

2. Опишіть помешкання .

3. Записати речення, які найвлучніше характери­зують казкових героїв. (Ми добрі й не пам'ятаємо зла; …не потребують подяки.) .

4.Складіть портрет.

5. Схарактери­зуйте  стосунки.  Для цього напиши, хто вони (він, вона, воно) були.

6. Що змінило поведінку  героїв? Чому? чим займалися, з ким бороли­ся (змагалися, сперечалися).

7. Хто найбільше потерпав  ? Чому?

8.Хто допома­гав ? Як їм вдалося здобути перемогу, чому вони навчалися, долаючи перешкоди.

9. Що вас най­більше вразило ?

10. Кінцівка.

VІ.  Складання казки на самостійно обрану тему.

  1. Колективна робота.

       Розглянути подані зразки  казок ( Додаток №1). Визначити їх особливості. Що зацікавило найбільше в  поданих  казках?  Визначити основний тип мовлення, який покладений в основу тексту, з'ясувати стиль висловлювання.

  1. Самостійна робота. Побудова  письмових висловлювань.

     3. Читання, обговорення, редагування напи­саного.

 

VІІ. Підбиття підсумків (рефлексія) уроку

За допомогою метод «Незакінчені речення» учитель пропонує учням закінчити речення. (Слайд №9)

  На сьогоднішньому уроці ми...

  Ми дізналися про..

  Казка — це...

  Казка повчає нас , тому що...

  З казки ми дізнаємося про те, що...

   Казки як вид усної народної творчості мають велике значення...

VІІІ. Домашнє завдання. Удосконалити і дописати  казку, ство­рити до неї малюнки. (Слайд №10)

 

 

Додаток №1

   Зразки казок, складених учнями

Чому в зайця довгі вуха

      Це було давно. Усі звірі жили дружно, ходили один до одного в гості, харчувалися травами, грибами, овочами та ягодами. Лише у во­вків була інша їжа.

     Одним із найкращих днів для звірів був день народження. Тоді вони приносили білочці насіння, горіхи, їжакові — яблука, гриби, ли­сичці  -

солодощі, а ведмедю котили в барліг бочку з медом. Звірі співали, танцювали

під звуки чарівної сопілочки, на якій грав лісовий гномик, а іменинника тягнули за вуха, приказуючи: «Рости  великим, здоровим і кмітливим». Було весело: усі жартували, смі­ялися. Найбільше ця свято сподобалося зайцю. Лисичка допомогла йо­му заготовляти овочі, накривати стіл. Іменинникові подарували букет моркви та величезну капустину.

      Усі вітали зайця, примовляючи: «Будь здоровим, хоробрим та розумним!» А він задоволено казав: «Так приємно!.. Жаль, що імени­ни бувають лише раз на рік!».  Лисичка, почувши це, запропонувала: «А чому б тобі, зайчиську, не відзначати день народження двічі на рік? Тоді, коли приходять ве­сна, та тоді, коли міняєш колір кожушка із сірого на білий».

     Відтоді заєць почав святкувати день народження двічі: навесні та взимку. А його друзі так завзято тягали іменинника за вуха, що ті ста­вали все довшими та довшими.  Звірі кепкували: «Такий куций хвостик і такі довгі вуха. Не вуха, а цілі антени...»  «Зате я не схожий на інших», — гордо відповідав заєць, помаху­ючи своїми довгими вухами.

(Люда Панченко)

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Кшищак Ірина Осипівна
    Дякую за цікаву розробку.
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Додано
12 жовтня 2021
Переглядів
2306
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку