Тема: Множення. Компоненти множення.
Мета: Означення множення, компонентів множення; формування навичок виконання дії множення. Означення властивостей нуля й одиниці під час множення.
Хід уроку
Учитель роздає учням перевірені контрольні роботи, після чого пропонує виконати завдання, аналогічні тим, з якими не впоралася більшість учнів.
Перед початком вивчення нового матеріалу учителю доцільно розповісти про історію виникнення дії множення.
Слова учителя:
За всю історію людства було придумано багато способів множення. Уже в кінці XV — на початку XVI століття італійський математик Лука Пачіолі у своєму трактаті про арифметику наводив вісім різних способів множення.
Знак множення «х» як символ дії множення зустрічається в друкованих працях з XVII століття, проте його використовували і раніше.
Вперше знак множення «х» застосував англійський математик Вільям Оутред (1575 — 1660) у 1631 році, а пізніше, у 1698 році, видатний німецький математик Готфрід Лейбніц (1646—1716) ввів знак множення « • ». У XVII столітті саме цей знак став загально прийнятим для позначення дії множення. До речі, Г.Лейбницем був запропонований і знак « : » як символ ділення.
У школі дію множення починають вивчати на І ступені. Тому для вивчення нового матеріалу згадаємо те, що ви вивчали раніше.
Учитель проводить бліцопитування, в результаті якого отримує інформацію про стан засвоєння відповідної теми на І ступені навчання.
Бліцопитування
Спосіб опитування
Питання для бліцопитування
Прізвище_________________________Ім'я_____________Клас________________
зміни, то добуток_____________________в___________рази.
___________разів.
то добуток__________________в________________разів.
ІО.Запишіть у вигляді суми:
11.Знайдіть помилки та виправте їх, записавши рівності правильно:
У двох кошиках лежать яблука, причому в одному з них у 2 рази більше яблук, ніж у другому. Скільки яблук в обох кошиках, якщо в меншому лежить 15 яблук?
Робота з матеріалом підручника
Учитель пропонує учням прочитати матеріал підручника [1]: п.15 ([2]: п.Ю), після чого пояснює учням властивості одиниці та нуля при множенні та просить учнів записати правила за допомогою букв:
...... '“V-
а -1 = а, ОЬ — 0 + 0 + 0 + ... + 0.
Ь р4іЛ В
Виконування вправ
1. Учитель пропонує письмово розв'язати задачі, які придумав для дітей Г.Остер, склавши відповідні вирази (текст задач учитель готує заздалегідь у вигляді плакатів чи кодоплівки або пише його на дошці до початку уроку).
а) У пошуках Царівни Жабки Іван Царевич обстежив 4 болота. На кожному болоті було по 357 кочок, а на кожній кочці сиділо по 9 жабок. Скільки жабок перецілував Іван Царевич у пошуках своєї нареченої?
б) Коли Коля прийшов на день народження до свого товариша Толика, він разом з подарунком важив 26 кг 110 г. На дні народження Коля з'їв 40 цукерок по 10 г кожна, 10 яблук по 100 г, 12 бутербродів по 110 г, 1 торт масою 2 кг 500 г у цілому. Скільки важив Коля, коли виходив з дня народ ження Толі, якщо відомо, що свій подарунок він забрав із собою?
в) Із тераріуму збігли 3 гадюки, 5 кобр і 10 гюрз. Довжина кожної гадюки 1 м, кожної кобри — 1 м 30 см, а гюрзи — 1 м 15 см. Скільки метрів отруйних змій збігло з тераріуму?
Усно: [І]: № 395, 396, 419, 420.
[2]: № 232а, 234, 250, 236, 253, 254, 260.
Письмово: [1]: № 403, 405, 397 (1-4), 424.
[2]: № 240, 242, 248 (в, г), 255, 256.
Фронтальне опитування
а) 29 + 29 + 29 + 29 + 29;
б) /и + ти + ш ш ш + т;
в) (х + 1) + (х + 1) + (х + 1);
г) (р-г) + (р-г) + (р-г) + (р — 2) + (р-г).
а) 45 • 3; б)х-4; в) 1 • 3; г)0 11; д)(4+у)-4.
а) х • 5 = 5; б) х • 7 = 0; в) х • 1 = 1; г) х • 1 = х; д) х • х = х; е) х + х = х • х.