Математика 2 клас
Тема: Складання таблиці множення числа 5. Застосування таблиці для знаходження значень виразів і розв'язування задач.
В ході уроку діти в ігровій формі повторюють вивчений раніше матеріал, складають таблицю множення числа п'ять, вчаться використовувати складену таблицю для розв'язання виразів та задач.
Урок математики у 2 класі
Тема: Складання таблиці множення числа 5. Застосування таблиці для знаходження значень виразів і розв’язування задач.
Мета: разом з учнями скласти таблицю множення числа 5; познайомити учнів з прийомами ефективного запам’ятовування складеної таблиці; вчити дітей використовувати таблицю для розв’язування прикладів та задач, формувати навички складати задачі за виразом та малюнком; розвивати логічне мислення; виховувати толерантне ставлення до інших, прагнення допомогти тому, хто цього потребує.
Обладнання: малюнки героїв мультфільму Вупсінь та Пупсінь, баба Капа з пирогом, таблиці з ягодами, таблиці додавання числа 5, таблиця множення числа 5, аудіо записи «Таблиця множення числа 5», циферблат годинника, підручник математики 2 клас М. В. Богдановича та Г. П. Лишенка.; блокноти та маркери для дітей.
Хід уроку
І Організація класу
ІІ Актуалізація знань Усні обчислення
Приготуйте блокноти й виконаємо перше завдання від баби Капи.
1) У Лунтика 18 яблук він хотів віднести половину яблук Мілі. Скільки яблук йому треба віднести? (Діти показують у блокнотах тільки відповідь: 9)
- Як знайшли?
- Чому? Як знайти половину?
2) Баба Капа напекла 24 пиріжки. Чверть їх вона вирішила віддати діду Шеру. Скільки дідусь отримає пиріжків? ? (Діти показують у блокнотах тільки відповідь: 6)
- Як знайшли?
- Чому? Як знайти чверть?
3) Для свята лісові мешканці зробили 27 квітів. Третиною з них вони повинні були прикрасити сцену. Скільки квітів для сцени треба взяти? ? (Діти показують у блокнотах тільки відповідь: 9)
- Як знайшли?
- Чому? Як знайти третину?
4) На свято запросили метеликів. Їх розсадили за 8 столів, по 4 метелика за кожен. Скільки всього прилетіло метеликів на свято? (Діти показують у блокнотах тільки відповідь: 32)
- Як знайшли?
- Чому? Коли виконуємо дію множення?
5) На десерт баба Капа вирішила приготувати 7 порцій малинового варення. На кожну порцію вона попросила наших ледачих братів зірвати по 5 ягід. Скільки всього ягід їм треба зірвати? ( На це питання правильну відповідь дають тільки декілька учнів.)
- Як треба було знайти відповідь?
- Чому не змогли це зробити?
- Що нам треба знати, щоб розв’язати цю задачу?
- Насправді, дехто в класі уже знає відповідь. Звідки ви знаєте? Перевірте за малюнком. (Вивішується табличка з купками малини)
- А що треба зробити всім іншим?
ІІІ Оголошення теми та мети уроку
Отже, сьогодні ми з вами складемо й вивчимо таблицю множення числа 5. Тоді подібні задачки будемо розв’язувати не тільки ми, а й наші казкові герої.
IV Робота над новим матеріалом
Каліграфічна хвилинка
Пропишемо число, яке сьогодні нам зустрічатиметься найчастіше. Яке це число?
5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Складання таблиці
5 + 5
5 + 5 + 5
5 + 5 + 5 + 5 Як змінюються відповіді?
5 + 5 + 5 + 5 + 5 Наступні приклади складаємо без опори на додавання.
5 + 5 + 5 + 5 + 5 + 5
Запис в зошитах дітей та на дошці
5 х 2 = 10 5 х 5 = 25 5 х 8 = 40
5 х 3 = 15 5 х 6 = 30 5 х 9 = 45
5 х 4 = 20 5 х 7 = 35 5 х 10 = 50
Дослідження особливостей таблиці
1
- Що цікавого ви помітили у відповідях таблиці? (Закінчуються тільки на 0 та 5)
- Що отримуємо в кінці відповіді, коли множимо на парне число? (0)
- Що отримуємо в кінці відповіді, коли множимо на непарне число? (5)
Ця особливість допомагає уникнути помилки. Коли один з множників 5, то відповідь не може закінчуватись на інші цифри. Тільки 5 або 0.
2
А ще легко вчити табличку тим, хто вже вміє визначати час за годинником.
- Пригадайте, що означає кожна цифра на циферблаті? Це і є множення числа 5.
- Отже, спробуйте за циферблатом розв’язати усно приклади, показати Вупсіню й Пупсіню, як ми швидко й легко їх запам’ятали. А це означає, що й вони це теж зможуть зробити!
5 х 7 5 х 1 5 х 4 5 х 10 5 х 3 5 х 2 5 х 5
5 х 4 5 х 6 5 х 11 5 х 12 5 х 8 5 х 9
Фізхвилинка
А тепер відпочинемо та спробуємо запам’ятати нову таблицю.
(Діти співають за аудіо записом та виконують фізхвилинку під пісню «Таблиця множення числа 5»)
V Формування практичних навичків
Розв’язання прикладів
Підручник стор. 100 № 650 Самостійна робота
5 х 3 + 12 = 27 5 х 9 + 50 = 95
5 х 7 – 23 = 12 5 х 8 – 14 = 26
+ додаткові приклади на дошці
5 х 5 + 39 = 64 5 х (32 - 28) = 20
***
Для тих, хто працює швидше. Заповнити пропуски:
5 х … + 24 = 59 5 х … + 40 = 80
5 х … + 22 = 37 5 х … + 20 = 30
Перевірка й оцінювання
Робота над задачами
Підручник стор. 100 1 варіант - № 651, 2 варіант - № 652 Самостійна робота
Задача 651 Задача 652
Розв’язання Розв’язання
5 х 4 = 20 (д.) 5 х 8 = 40 (к.)
Відповідь: 20 дерев. Відповідь: 40 кущів перцю.
(Хто працює швидше, розв’язує обидві задачі) Перевірка й оцінювання
Підручник стор. 100 № 653
Роздивіться малюнок та схему розв’язання задачі.
Придумайте задачу за цими даними.
(Баба Капа зварила вареники. У дві тарілки для братів вона поклала по 5 вареників, а у тарілку для Лунтика 3 вареники. Скільки всього вареників приготувала баба Капа?)
Аналіз задачі
Розв’язання задачі з коментуванням біля дошки.
VІ Підсумок уроку
VІІ Домашнє завдання
Вдома ви пробуєте запам’ятати таблицю множення числа 5 та виконуєте № 657, 654.
В першому номері знаходите довжину відрізків та креслите їх, в другому – попрацюєте з іменованими числами.
1