Тема: Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком.
Мета: пояснити учням структурні відмінності простих і складних речень із сурядним і підрядним зв’язком; навчити визначати види складних речень (сполучникові й безсполучникові), засоби зв’язку між частинами речення в складному; розвивати мовну культуру; виховувати любов до природи, повагу до людей-гуманістів.
Обладнання: підручник, дидактичні матеріали, тлумачний словник, таблиця «Складне речення», схема «Основні види складних речень».
Епіграф :«Природа може все і все створює»
Г. Сковорода
Методи і форми роботи :«Дерево наших сподівань», «Прес», робота з таблицею і схемою, «Мозковий штурм», психологічний тренінг, робота в парах,біля дошки.
Тип уроку : вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. Організація класу
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Життя ніби драбина, по якій рухається людина, долаючи щабель за щаблем. Ось ми зараз і подолаємо таку « драбину», даючи відповіді на запитання. Кожна правильна відповідь – один щабель.
ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку
ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Складне речення
Вираз «просте речення у складному» вживається досить умовно.
Складне речення становить собою єдине смислове і структурне ціле, що виступає однією одиницею спілкування.
Складними називаються речення, утворені з двох чи кількох простих речень, об’єднаних в одне ціле за змістом та інтонацією.
Залежно від способу поєднання простих речень у складному розрізняють такі основні види складних речень:
а) складні сполучникові речення;
б) складні безсполучникові речення.
Прості речення в складному втрачають інтонаційну завершеність, тобто інтонацію кінця має не кожне просте речення, а все складне в цілому.
Як і прості речення , складні речення за метою висловлювання поділяються на розповідні, питальні й спонукальні.
Складні сполучникові речення поділяються на дві групи:
2. Робота в парах: з’єднайте частини прислів’їв і випишіть окремо прості й складні речення (один учень виписує прості . а інший – складні речення).
Шевченкові твори облетів увесь світ.
Шевченко дужий був не силою, народу великий дар.
Тарасів заповіт то правда жива.
Тарасів «Кобзар» - вічно житиме Тарас.
Тарасові слова - сяють, мов ясні зорі.
Хто з Шевченком знається, той розуму набирається.
Ми Шевченка славить будем а словом мудрим.
В наш чудовий час і ніколи не забудем.
3. Лінгвістична гра «Конструктор».
Установіть відповідність:
1. Просте речення |
А. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав. |
2. Складне безсполучникове речення |
Б. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою. |
|
|
3. Складне речення із підрядним зв’язком |
В. Поплив човен в синє море, а воно заграло. |
4. Cкладне речення із сурядним зв’язком |
Г. Розкажи, як за горою сонечко сідає.
|
ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА
Емоційне розвантаження
Закрийте очі, уявіть себе там, де ви б хотіли бути.
(лунає спокійна музика, вчитель повільно зачитує вірш «Мрії мої і бажання»).
Мрії мої і бажання
Свіже повітря я хочу вдихати,
Воду холодну повільно ковтати,
Дари щедрої природи смакувати,
На клапті паперу світ змалювати,
Птахою літати хочу в небесах,
Квіткою ніжною цвісти у лісах,
Рибкою пірнати хочу в воду,
Камінчиком я прагну бути у горах.
Дощовою краплинкою мрію я стати,
Сніжинкою білою гордо літати,
Росою свіжою землю вкривати,
Мрію, мов вітер, полями гуляти.
Бажаю по морю далеко пливти,
Мов пароплав у далекі світи,
Як подорожній шляхом іти,
Радість й добро по планеті нести.
Прагну, як зірка небесна сіяти,
Мов сонце, землю рідну зігрівати,
Тихо, як віте, дерева гойдати,
Маленькі листочки в повітрі ласкати.
Хочу я бути відкритою книжкою,
А не річкою, вкритою кригою.
Прагну бути в ладу я з собою,
І з ними, і з ним, і з нею, й з тобою.
Лиш добро бажаю творити,
Тільки щирі слова говорити.
Намагаюсь людей всіх любити,
Справи корисні й гарні робити.
Мабуть, думаєте, що себе я хвалю?
Воздаю і тільки себе одну славлю?
Ні! Це не так! Бо я щиро люблю
Це життя й Батьківщину свою!
Запишіть речення. Визначте складносурядні речення й прості з однорідними членами. Поясніть. Зробіть синтаксичний розбір.
Відтужить осінь сивими вітрами, та струсить листя клен останнє у гаях. Стоїть сумна берізка під вікном та протягає голісінькі віти сестричкам своїм.
V. Підсумки уроку
1. Робимо висновок за картками, з якими ознайомилися на початку уроку, використовуючи метод «Прес».
2 . Чи справдились ваші очікування від уроку?
3 . Попрацюємо в групах! Використовуючи складні речення, скласти розповідь «Збережімо природу для нащадків!».
VІ . Виставлення й мотивація оцінок.
VІІ . Домашнє завдання.
Додаток №1
Складними називаються речення, утворені з двох чи кількох простих речень, об’єднаних в одне ціле за змістом та інтонацією.
Залежно від способу поєднання простих речень у складному розрізняють такі основні види складних речень:
а) складні сполучникові речення;
б) складні безсполучникові речення.
Прості речення в складному втрачають інтонаційну завершеність, тобто інтонацію кінця має не кожне просте речення, а все складне в цілому.
Як і прості речення , складні речення за метою висловлювання поділяються на розповідні, питальні й спонукальні.
Складні сполучникові речення поділяються на дві групи:
Метод «Прес».
Я вважаю…
Тому що…
Наприклад…
Отже, …