Урок "Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним зв’язком".

Про матеріал
Метою уроку є пояснити учням структурні відмінності простих і складних речень із сурядним і підрядним зв’язком; навчити визначати види складних речень (сполучникові й безсполучникові), засоби зв’язку між частинами речення в складному. В плані уроку використовуються інтерактивні методи та засоби критичного мислення.
Перегляд файлу

Тема: Складне речення і його ознаки. Складні речення без сполучників, із сурядним і підрядним звязком.

Мета: пояснити учням структурні відмінності простих і складних речень із сурядним і підрядним звязком; навчити визначати види складних речень (сполучникові й безсполучникові), засоби звязку між частинами речення в складному; розвивати мовну культуру; виховувати любов до природи, повагу до людей-гуманістів.

Обладнання:  підручник, дидактичні матеріали, тлумачний словник, таблиця «Складне речення», схема «Основні види складних речень».

Епіграф :«Природа може все і все створює»

                                                               Г. Сковорода

Методи і форми роботи :«Дерево наших сподівань», «Прес», робота з таблицею і схемою, «Мозковий штурм», психологічний тренінг, робота в парах,біля дошки.

Тип уроку : вивчення нового матеріалу.

 

Хід уроку

І. Організація класу

  1. Проголошується епіграф.
  2. Перевірка домашнього завдання.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

Життя ніби драбина, по якій рухається людина, долаючи щабель за щаблем. Ось ми зараз і подолаємо таку « драбину», даючи відповіді на запитання.  Кожна правильна відповідь – один щабель.

  1. Який розділ науки про мову називається синтаксисом?
  2. Що таке пунктуація?
  3. Що називається реченням?
  4. Що таке речення?
  5. Які є речення за метою висловлювання?
  6. Які речення називаються односкладними?
  7. Які речення називаються двоскладними?
  8. Які речення називаються простими?
  9.  - складними?
  10. Що можуть поєднувати сполучники?
  11. Які є сполучники?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Мотивація навчання
  • Які ваші очікування від уроку? (Учні записують очікування на окремих папірцях у формі листочків).
  • Створимо «Дерево наших сподівань».
  1. Учні ознайомлюються із записаними на картках питаннями, на які у кінці уроку повинні дати відповіді.
  • Яке речення називається складним?
  • На які види діляться складні речення за метою висловлювання?
  • На які дві групи поділяються складні речення за характером синтаксичного звязку? Чим вони відрізняються?
  • Які засоби звязку між простими реченнями в складному?

ІV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

  1. Пояснення вчителя з використанням таблиці та схеми

 

Складне речення

Вираз «просте речення у складному» вживається досить умовно.

Складне речення становить собою єдине смислове і структурне ціле, що виступає однією одиницею спілкування.

 

 

Складними називаються речення, утворені з двох чи кількох простих речень, обєднаних в одне ціле за змістом та інтонацією.

Залежно від способу поєднання простих речень у складному розрізняють такі основні види складних речень:

а) складні сполучникові речення;

б) складні безсполучникові речення.

Прості речення в складному втрачають інтонаційну завершеність, тобто інтонацію кінця має не кожне просте речення, а все складне в цілому.

Як і прості речення , складні речення за метою висловлювання поділяються на розповідні, питальні й спонукальні.

Складні сполучникові речення поділяються на дві групи:

  1. Складні речення з сурядними сполучниками (складносурядні речення). Ці складні речення утворюються з кількох простих, рівноправних, незалежних одне від одного речень, тобто з’єднаних сурядним зв’язком, схожим на зв’язок між однорідними членами речення;
  2. Складні речення з підрядними сполучниками і сполучними словами (складнопідрядні речення). У цих складних реченнях одне просте залежить від другого і пов’язані підрядним зв’язком.
  1. «Мозковий штурм» (висловимо ідеї, що треба робити, щоб не помилитись у розрізненні речень). Один учень іде до дошки, щоб записати висловлені ідеї. На дошці може бути приблизний запис:
  • Визначити предикативні одиниці.
  • Визначити в предикативній одиниці підметово-присудкові центри.
  • Якщо підметово-присудковий центр один, то просте.
  • Якщо підметово-присудкових центрів більше одного, то складне. 

2. Робота в парах: з’єднайте частини прислів’їв і випишіть окремо  прості  й  складні речення (один учень виписує прості . а інший – складні речення).

Шевченкові твори                                            облетів увесь світ.

Шевченко дужий був не силою,                     народу великий дар.

Тарасів заповіт                                                 то правда жива.

Тарасів «Кобзар» -                                           вічно житиме Тарас.

Тарасові слова -                                                сяють, мов ясні зорі.

Хто з Шевченком знається,                             той розуму набирається.

Ми Шевченка славить будем                          а словом мудрим.

В наш чудовий час                                            і ніколи не забудем.

3. Лінгвістична гра «Конструктор».

Установіть відповідність:

1. Просте речення

А. І блідий місяць на ту пору із хмари де-де виглядав.

2. Складне безсполучникове речення

Б. Вітер з гаєм розмовляє, шепче з осокою, пливе човен по Дунаю один за водою.

 

 

3. Складне речення із підрядним зв’язком

В. Поплив човен в синє море, а воно заграло.

4. Cкладне речення із сурядним зв’язком

Г. Розкажи, як за горою сонечко сідає.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

 Емоційне розвантаження

 Закрийте очі, уявіть себе там, де ви б хотіли бути.

(лунає спокійна музика, вчитель повільно зачитує вірш «Мрії мої і бажання»).

Мрії мої і бажання

Свіже повітря я хочу вдихати,

Воду холодну повільно ковтати,

Дари щедрої природи смакувати,

На клапті паперу світ змалювати,

Птахою літати хочу в небесах,

Квіткою ніжною цвісти у лісах,

Рибкою пірнати хочу в воду,

Камінчиком я прагну  бути у горах.

Дощовою краплинкою мрію я стати,

Сніжинкою білою гордо літати,

Росою свіжою землю вкривати,

Мрію, мов вітер, полями гуляти.

Бажаю по морю далеко пливти,

Мов пароплав у далекі світи,

Як подорожній шляхом іти,

Радість й добро по планеті нести.

Прагну, як зірка небесна сіяти,

Мов сонце, землю рідну зігрівати,

Тихо, як віте, дерева гойдати,

Маленькі листочки в повітрі ласкати.

Хочу я бути відкритою книжкою,

А не річкою, вкритою кригою.

Прагну бути в ладу я з собою,

І з ними, і з  ним, і з нею, й з тобою.

Лиш добро бажаю творити,

Тільки щирі слова говорити.

Намагаюсь людей всіх любити,

Справи корисні й гарні робити.

Мабуть, думаєте, що себе я хвалю?

Воздаю і тільки себе одну славлю?

Ні! Це не так! Бо я щиро люблю

Це життя й Батьківщину свою!

 

  1. Практична робота
  • Робота з підручником. Вправа 3, ст 45.

 

  • Робота біля дошки

Запишіть речення. Визначте складносурядні речення й прості з однорідними членами. Поясніть. Зробіть синтаксичний розбір.

 

Відтужить осінь сивими вітрами, та струсить листя клен останнє у гаях. Стоїть сумна берізка під вікном та протягає голісінькі віти сестричкам своїм.

 

V. Підсумки уроку

1. Робимо висновок за картками, з якими ознайомилися на початку уроку, використовуючи метод «Прес».

  • Я вважаю…
  • Тому що…
  • Наприклад…
  • Отже, …

2 . Чи справдились ваші очікування від уроку?

3 . Попрацюємо в групах! Використовуючи складні речення, скласти розповідь «Збережімо природу для нащадків!».

VІ . Виставлення й мотивація оцінок.

VІІ . Домашнє завдання.

  1. Опрацювати теоретичний матеріал підручника.
  2. Скласти гумористичний опис «Таємниці мого класу», використовуючи складні речення.

 

 

 

 

Додаток №1

  • Яке речення називається складним?
  • На які види діляться складні речення за метою висловлювання?
  • На які дві групи поділяються складні речення за характером синтаксичного звязку? Чим вони відрізняються?
  • Які засоби звязку між простими реченнями в складному?

 

Складними називаються речення, утворені з двох чи кількох простих речень, обєднаних в одне ціле за змістом та інтонацією.

Залежно від способу поєднання простих речень у складному розрізняють такі основні види складних речень:

а) складні сполучникові речення;

б) складні безсполучникові речення.

Прості речення в складному втрачають інтонаційну завершеність, тобто інтонацію кінця має не кожне просте речення, а все складне в цілому.

Як і прості речення , складні речення за метою висловлювання поділяються на розповідні, питальні й спонукальні.

Складні сполучникові речення поділяються на дві групи:

  1. Складні речення з сурядними сполучниками (складносурядні речення). Ці складні речення утворюються з кількох простих, рівноправних, незалежних одне від одного речень, тобто з’єднаних сурядним зв’язком, схожим на зв’язок між однорідними членами речення;
  2. Складні речення з підрядними сполучниками і сполучними словами (складнопідрядні речення). У цих складних реченнях одне просте залежить від другого і пов’язані підрядним зв’язком.

 

 

 

 

   Метод «Прес».

 

Я вважаю…

Тому що…

Наприклад…

Отже, …

 

docx
Додано
2 червня 2020
Переглядів
4317
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку