Урок "Складне речення та його ознаки"

Про матеріал
Конспект уроку, мета якого узагальнити та систематизувати знання учнів про складне речення.
Перегляд файлу

Тема: Складне речення та його ознаки

Мета: поглибити, узагальнити та систематизувати знання учнів про складне речення, його ознаки, будову, інтонаційні особливості; сформувати поняття про складні речення спо­лучникові, безсполучникові, із сурядним і підрядним зв'язком, навчи­ти знаходити їх у текстах; розвивати організаційно-контрольні вміння оцінювати роль складних речень у висловлюваннях, творчі вміння моделювати склад­ні речення, реконструювати прості речення у склад­ні, конструювати складні речення за схемами; за до­помогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати розуміння внутрішньої і зов­нішньої краси людини.

Внутрішньопредметні зв'язки:

Лексикологія: засвоєння крилатих висловів, що мають будову складних речень.

Культура мовлення: інтонація складного речення.

Текст (риторичний аспект): використання складних речень у текстах публіцистичного стилю.

Основні терміни: складне речення, способи зв’язку.

Тип уроку: комбінований.

Формуємо компетентності

Ключові: математична компетентність (прагнення висловлюватися точно, логічно та послідовно, перетворення інформації з однієї форми в іншу); уміння вчитися впродовж життя (визначення мети навчальної діяльності та способів її досягнення, постійне поповнення словникового запасу).

Предметні: формувати вміння виокремлювати складні речення, встановлювати тип зв’язку між простими реченнями у складному, доречно використовувати складні речення в усному та писемному мовленні.

Хід уроку

І. Організаційний момент

Психологічне налаштування.

Дуже давно у стародавньому місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. Проте був у місті й чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти.

Він спіймав метелика і подумав: «А що, як  я спитаю у мудреця : який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже , що живий я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють хто із нас розумніший». Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав у мудреця  про метелика, мудрець, який насправді був надзвичайно розумною людиною, відповів : «Усе у твоїх руках». Отож, усе у ваших руках.

ІІ. Актуалізація опорних знань, відтворення і корекція опорних знань учнів.

1. Бліц - опитування

-       Що таке речення?

-       Назвіть види речень за метою висловлювання.

-       Назвіть види речень за складом граматичної основи.

-       Які речення називаються односкладними?

-       Які речення називаються двоскладними?

-       Назвіть види речень за кількістю граматичних основ.

-       Які речення називаються простими?

-       Які речення називаються складними?

-       Що можуть поєднувати сполучники?

-       Які є сполучники?

2. Завдання: скласти найпростішу схему про види речень

Зразок

Речення

 

                                    Просте                                 Складне                        

                одна граматична основа             дві чи більше граматичні основи

    (підмет і присудок; лише підмет;

      лише присудок)

3. Мовознавче дослідження

Прочитайте подані складні речення. Визначте, зі скількох частин, що мають будову простих речень, складається кожне з них. Як пов'язані ці частини – за допомогою сполучників та інтонації чи лише інтонації?

1. Ті держави здатні ставати великими, у яких великі малі люди (О.Довженко). 2. Ще назва є, а річки вже нема (Л.Костенко). 3. Сходило сонце, місяць вставав,  гуси кричали на фоні заграв. 4. Ще треті півні не співали, ніхто ніде не гомонів, сичі в гаю перекликались, та ясен раз у раз скрипів.(Т.Шевченко).

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку та формування мотивації навчальної діяльності учнів.

Для створення висловлювань мовці використовують і прості, і складні речення.

  • Як ви вважаєте, які з них несуть більше інформації?

Звичайно, складні. Вони роблять наше мовлення багатшим, змістовнішим.

 ІV. Сприймання й усвідомлення учнями нового матеріалу.

  1. Теоретичний блок.

Правило

Приклад

Питання

  1.                

Складне складається з двох і більше простих речень, об'єднаних в одне синтаксичне ці­ле за змістом, інтонацією, сполучниковим або безсполучниковим зв'язком.

Небом твоїм ніяк не нап’юсь/1, і відчуваю я /2, що відпускаю я /3! (гурт «Без обмежень» «Відчуваю»)

Легко коту розповідати /1: йому землю не копати /2.

 

Чим складне речення відрізняється від простого?

  1.  

Складні речення, частини якого з’єднані за допомогою сполучника або сполучного слова, називаються сполучниковими.

Складні речення,  частини якого пов'язуються між собою за допомогою інтонації (без сполучників і сполучних слів):  називається безсполучниковим. Наприклад,схема: [ ], [ ].

 

З побудовою Софійського собору площа перед ним стала громадським центром міста /1, де відбувалися віча, торги і ярмарки /2.

 

Сонце сходить над Києвом древнім /1, починається ранок новий /2.

Чим відрізняються складні сполучникові та безсполучникові речення?

  1.  

Частини складного речення, поєднані сурядним зв’язком (вони рівноправні – не можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складносурядне речення. Наприклад, схема:

[ ], і [ ].

 

Встає Хрещатик в сонячнім пожарі /1,

І дім звели висотний на горі /2,

І падають в долоні тротуарів

Каштани на потіху дітворі /3.

П.Панченко

Яка особливість складносуряд-

ного речення?

  1.  

Частини складного речення, поєднані підрядним зв’язком (вони нерівноправні –  можна поставити питання від однієї частини речення до іншої), утворюють складнопідрядне речення. Наприклад, схема:

[ ],  що (  ).

 

Князь Ярослав Мудрий збудував Софійський собор на честь перемоги над печенігами на тому місці /1, де була битва /2.

Яка особливість складнопідрядного речення?

  1.  

Частини складного речення, поєднані сурядним та підрядним зв’язком, сурядним та безсполучниковим, підрядним та безсполучниковим, сурядним, підрядним та безсполучниковим зв’язком, утворюють складне речення з різними видами зв’язку.

Наприклад, схема:

[  ], [  ], і [  ], (яка   ).

Ти плакала щоночі /1, що ти сама /2, Що холодно надворі /3, А за вікном зима /4. (гурт «Без обмежень» «Моя країна»)

Які варіанти зв’язку між простими реченнями у складному з різними видами зв’язку?

 

  1. Завдання для учнів: скласти опорну схему «Складне речення».

Складне речення

          безсполучникове (інтонація)            з різними видами зв’язку

сполучникове

                складнопідрядне                          складносурядне  

(сполучники підрядності, сполучні слова)     (сполучники сурядності)

V. Осмислення, узагальнення і систематизація знань учнів.

1. Практичний синтаксис

Утворити з поданих простих речень складні сполучникові ре­чення. Записати їх, уникаючи тавтологічних повторів. Накреслити схеми.

1. Настала осінь. Пожовкло листя на деревах. Відлітають пта­хи. Все частіше небо затягують важкі хмари (Б.Лепкий).

2. Був зорепад і зелен сад. Ми були у парі (В. Кудрявцев).

3. Мати все життя тяжко працювала. Син виріс неробою ( О. Гончар).

4. Час летів, немов на крилах. Мов сон, життя минало (Леся Українка).

5. Верби сплакували листям. Зо­лоті сльози гнало над водою 

(Г. Тютюнник).

6. Праця стає великим вихователем. Праця входить у духовне життя наших ви­хованців ( В. Сухомлинський).

7. Катря наче заспокоїлась. Не­ймовірна думка не кидала її голови (Панас Мирний).

2. Розподільний диктант.

Виписати номери простих та складних речень. Усно пояснити спосіб зв’язку між частинами.

Прості речення:___________ (1,3,5,8)

Складні речення:____________ (2,4,6,7)

  1. В лиху годину якось недавно довелось мені заїхать в Україну. («І виріс я на чужині»)
  2. Пречистій ставила, молила, щоб доля добрая любила її дитину. («І виріс я на чужині»)
  3. І хмароньку рожевую, і тьму за собою розстилає туман сивий. («За сонцем хмаронька пливе»)
  4. Зацвіла в долині червона калина, ніби засміялась дівчина-дитина. («Зацвіла в долині…»)
  5. На великдень, на соломі проти сонця діти грались собі крашанками. («На великдень, на соломі…»)
  6. І досі сниться: під горою, меж вербами та над водою, біленька хаточка. («І досі сниться…»)
  7. Пишається калинонька, явор молодіє, а кругом їх верболози й лози зеленіють. («Тече вода з-під явора»)
  8. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає. («За сонцем хмаронька пливе…»)
  1. Установити відповідність.

З’ясуйте тип кожного речення в тексті ( цифра позначає наступне речення)

Речення (текст)

Тип речення

  1. Японія традиційно була сільськогосподарською країною: саме існування її мешканців і їхній добробут залежали від довкілля.
  2. Японці вирішили не боротися з природою, а любити її, гармонізувати з нею своє життя, навчитися пильно спостерігати за найменшими змінами.
  3. Народження й умирання людини поєдналися з пробудженням і згасанням природи, так що істота й усе навколо стали рівними перед вічними небесами.
  4. Пори року проникли й у звичайне спілкування: навіть у сучасному листуванні японці обов’язково мають згадати поточний сезон, щоб показати свою ґречність.

а) просте ускладнене;

 

б) складносурядне;

 

в) складнопідрядне;

 

г) складне безсполучникове;

 

д)складне з різними видами зв’язку.

Відповідь: 1Г; 2А; 3В; 4Д.

VІ. Підсумки уроку

  1. Вільне есе (1-2 хв).

Записати все, що знаєте про складне речення та його ознаки.

  1. Сенкан

Складні речення

Ритмічні, змістовні.

Урізноманітнюють, доповнюють, збагачують.

Чіткіше передаються логічні зв’язки.

Конструкція

VІ.  Повідомлення домашнього завдання.

Складіть алгоритм розпізнавання простого і складного речення для учнів 9 класу.

 

 

docx
Додано
17 січня 2023
Переглядів
784
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку