Урок " Складні слова. Сполучні е, о в складних словах. Правопис складних слів"

Про матеріал

Розробка уроку в 6 класі по темі "Складні слова. Сполучні е, о в складних словах. Правопис складних слів". До конспекту додається презентація. Вправу для роботи в групах у сервісі "LearningApps" можна знайти за посиланням https://learningapps.org/4065966

Перегляд файлу

     Тема уроку: Складні слова. Сполучні е, о в складних словах. Правопис складних слів

      Мета уроку: поглибити знання учнів про складні слова; формувати  навички визначення складних слів; ознайомити з правилами написання складних слів разом та через дефіс; формувати  національну самосвідомість, здібності, дослідницькі та життєзабезпечувальні навички, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін та викликів; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити складні слова в текстах; розвивати творчу уяву, мовленнєві навички, виховувати повагу до рідної мови, традицій українського народу.

     Внутрішньопредметні звязки : морфологія, синтаксис, лексикологія.

     Міжпредметні звязки: мова, література, українознавство, історія

     Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

     Обладнання: підручники, компютери, роздатковий матеріал.

 

                                                                              Одна Батьківщина, і двох не буває,

                                                                              Місця, де родилися, завжди святі.

                                                                              Хто рідну оселю свою забуває,

                                                                               Той долі не знайде в житті.

                                                                                                         М. Бакай(слайд 1)

 

                                                 Перебіг уроку

  1. Організаційний момент. Налаштування позитивного настрою.
  • Перед вами лежать стрічки різних кольорів, оберіть ту, яка вам більше до вподоби. Обрали?
  • Молодці! А що ж вони значать?

Червоний, рожевий – радість, піднесеність

Жовтий – приємність

Зелений – спокій

Синій – тривожність

Білий – не визначився з настроєм.

  • Відкладіть їх, ми ще до них повернемося.

 Звучить мелодія  на твір В. Симоненка  «Лебеді материнства»,  під яку читається епіграф до уроку.

Слово вчителя: Україна – це моя Батьківщина. Святі слова тримають нас на світі і вчать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого народу, нашої нації, нашої України! Сьогодні на уроці ми будемо згадувати те дороге та найцінніше, що є в нашому серці, в нашій душі. Рідна мама і рідний тато, рідна мова і рідна школа, рідна земля і рідна Україна…

 А хто був справжнім захисником України, нашого народу? (козаки)

Давайте складемо асоціативні кущі до слів козак, Україна( робота в групах)

  1. Актуалізація опорних знань.

Мотивація  навчальної діяльності.

    Скажіть, будь ласка, який розділ мовознавства ми вивчаємо?

    Про що ви дізналися з попередніх уроків? (способи творення слів, чергування приголосних в корені при творенні нових слів)

    Утворіть прикметники від географічних назв ( на екрані слайд 2, 3 ): Полтава, Кременчук, Одеса, Запоріжжя, Овруч, Умань, Калуш.

Взаємоперевірка. Поміняйтеся зошитами та перевірте виконання ( слайд 4)

  1. Повідомлення теми уроку та покладання мети. (слайд 5)

У 5 класі ви вивчали розділ мовознавства «Будова слова», скажіть, будь ласка, які слова бувають за будовою? ( прості та складні)

  Слова за кількістю основ поділяються на прості та складні. Прості – це слова з однією основою, складні – це слова, утворені від двох або більше основ. ( навести приклади). Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з правилами написання складних слів.

  Як ви думаєте, яку мету ми поставимо перед собою, опираючись на тему уроку?

   Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( метод «Мікрофон»)

   Так давайте ж поринемо у світ творення та написання складних слів.

  1. Лінгвістичне дослідження

Створення проблемної ситуації : шестикласникам пропонується зясувати, за допомогою чого обєдналися в одне слово основи виписаних із поданого тексту слів:

  • Прочитайте текст.
  • Словникова робота. Поясніть лексичне значення слів: літопис, прискіпливо, розважливість, кошовий, звитяжних; доберіть до них синоніми.
  • Давайте визначимо тему та головну думку тексту.
  • До якого стилю мовлення належить даний текст?
  • До якого типу мовлення?
  • Знайдіть і випишіть складні слова( слайд 7).
  • Поясніть, за допомогою чого обєдналися в одне ціле дві основи цих слів.

                           Славнозвісний ватажок

        За літописними джерелами, Іван Сірко  був людиною релігійною та високоморальною. Відзначають такі суто людські риси характеру Івана Дмитровича: розважливість, мудрість, скромність у побуті.

        Виняткова мужність Сірка увійшла в легенду. Його справедливо вважають найуспішнішим оборонцем українського народу. Жоден інший полководець не зажив  серед січового товариства такої любові й шани.

        Аж вісім разів обирався Іван Сірко кошовим Запорізької Січі. Кількість звитяжних перемог Сірка прискіпливо підрахував дослідник Запорізької Січі Дмитро Яворницький. За його дослідженнями кошовий здійснив пятдесят пять походів проти турецько-татарських завойовників і жодного разу не зазнав поразки.

        Не існує даних про участь Івана Сірка в селянсько-козацьких повстаннях. Але відомо, що він брав участь у визвольній війні проти шляхетсько-польського панування. ( З підруч. історії, 108 сл.)

 Перевіряємо (слайд 8). Літописними, високоморальною, турецько-татарських, селянсько-козацькі, шляхетсько-польського, полководець.

  • Давайте подумаємо, чому слова пишуться по різному?
  • Зверніть увагу на екран (слайд 8). Давайте сформулюємо правила.

 

Сполучний о

Сполучний е

Сполучний є

Чорногуз, ясноокий

Землетрус , зорепад

Краєвид, змієподібний, боєприпаси

Синьоокий, середньовіччя

 

 

 

  • А чому інші слова пишуться через дефіс, ви дізнаєтесь, попрацювавши з підручником( учні опрацьовують матеріал за підручником).
  • Ну, хто ж нам пояснить правила написання складних слів через дефіс?(відповіді учнів).
  • Ви добре справляєтесь із завданнями, щоб добре вчитися, що треба зробити?
  • Правильно, докласти зусиль. Давайте дізнаємося, як сказав про це Овідій.
  1. На закріплення робота біля дошки: від поданих слів утворити складні й записати їх у дві колонки. У кожному слові підкреслити другу букву. Записати нові слова. Якщо завдання виконано правильно, то ми прочитаємо вислів давньогрецького поета Овідія : « Або …(не берись), або …(доводь) до кінця».

І ядучий і зелений; падає сніг; Великий день;  і золотистий і жовтий; творить образи; власник землі; прямий кут; і світлий і синій;  і сором’язливо і невпевнено; і здавлений і тривожний; з широкими крилами; весь світ; і тьмяний і фіолетовий; цього року.( слайд 9)

Разом

Через дефіс

Снігопад, Великдень, образотворення, землевласник, прямокутний, ширококрилий, Всесвіт, цьогорічний

Ядучо-зелений, золотисто-жовтий, світло-синій, соромязливо-невпевнений, здавлено-тривожний, тьмяно-фіолетовий

  • Перевіряємо (слайд 10, 11)

 

     3. Орфографічна правка. Прочитайте слова, з’ясуйте, чи написання всіх відповідає орфографічним нормам: південно-український, кримсько-татарський, сніжнобілий, військовоспортивний, військовозобов’язаний, літературно-художній, червоногарячий, жовтоблакитний, лісо-степовий, мініспідниця, віце-президент, водо-грай, контр-адмірал, зірви голова. (слайд12).

  • Давайте перевіримо. Читаємо ланцюжком.

    4. Робота за комп’ютерами. Відкрити пазли… перемагає команда, яка добере більше прикладів. (learningApps)

  • Молодці, справилися всі.
  1. Систематизація та узагальнення знань, умінь, навичок.
  1. Ви трішки відпочили. А тепер перейдемо до серйозної роботи. Ще раз нагадаємо всі правила написання складних слів, підіб’ємо підсумки уроку, провівши диктант-тишу.

У класі повинна бути ідеальна тиша. Я показую аркуш паперу з написаними на ньому словами. Ви повинні їх правильно записати, знімаючи риску.

      Сніжно/білий, один/однісінький, поле/захисний, пів/Рівного, вище/названий, сиво/головий, фото/салон, пів/яблука, пів/класу, хліб/сіль, віце/президент, прем’єр/міністр.

        Перевіряємо(слайд 13).

  1. Рефлексія.
  • Що нового ви дізналися на уроці?
  • Які слова називаються складними?
  • Як зєднуються частини складних слів?
  • За яких умов складні слова пишемо через дефіс?
  • А чи досягли ми мети , яку ставили перед собою?
  1. Підсумки уроку. Скласти сенкан за опорними словами козак, Україна.
  2. Домашнє завдання: виконати одну із запропонованих вправ, уміщених у підручнику, вивчити правила.
docx
Додав(-ла)
Іваніка Інна
Додано
30 жовтня 2018
Переглядів
9430
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку