Розробка уроку в 6 класі по темі "Складні слова. Сполучні е, о в складних словах. Правопис складних слів". До конспекту додається презентація. Вправу для роботи в групах у сервісі "LearningApps" можна знайти за посиланням https://learningapps.org/4065966
Тема уроку: Складні слова. Сполучні е, о в складних словах. Правопис складних слів
Мета уроку: поглибити знання учнів про складні слова; формувати навички визначення складних слів; ознайомити з правилами написання складних слів разом та через дефіс; формувати національну самосвідомість, здібності, дослідницькі та життєзабезпечувальні навички, здатності до саморозвитку й самонавчання в умовах глобальних змін та викликів; формувати загально-пізнавальні вміння знаходити складні слова в текстах; розвивати творчу уяву, мовленнєві навички, виховувати повагу до рідної мови, традицій українського народу.
Внутрішньопредметні зв’язки : морфологія, синтаксис, лексикологія.
Міжпредметні зв’язки: мова, література, українознавство, історія
Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.
Обладнання: підручники, комп’ютери, роздатковий матеріал.
Одна Батьківщина, і двох не буває,
Місця, де родилися, завжди святі.
Хто рідну оселю свою забуває,
Той долі не знайде в житті.
М. Бакай(слайд 1)
Перебіг уроку
Червоний, рожевий – радість, піднесеність
Жовтий – приємність
Зелений – спокій
Синій – тривожність
Білий – не визначився з настроєм.
Звучить мелодія на твір В. Симоненка «Лебеді материнства», під яку читається епіграф до уроку.
Слово вчителя: Україна – це моя Батьківщина. Святі слова тримають нас на світі і вчать любові до берегів, між якими з віків у віки тече ріка нашого народу, нашої нації, нашої України! Сьогодні на уроці ми будемо згадувати те дороге та найцінніше, що є в нашому серці, в нашій душі. Рідна мама і рідний тато, рідна мова і рідна школа, рідна земля і рідна Україна…
А хто був справжнім захисником України, нашого народу? (козаки)
Давайте складемо асоціативні кущі до слів козак, Україна( робота в групах)
Мотивація навчальної діяльності.
Скажіть, будь ласка, який розділ мовознавства ми вивчаємо?
Про що ви дізналися з попередніх уроків? (способи творення слів, чергування приголосних в корені при творенні нових слів)
Утворіть прикметники від географічних назв ( на екрані слайд 2, 3 ): Полтава, Кременчук, Одеса, Запоріжжя, Овруч, Умань, Калуш.
Взаємоперевірка. Поміняйтеся зошитами та перевірте виконання ( слайд 4)
У 5 класі ви вивчали розділ мовознавства «Будова слова», скажіть, будь ласка, які слова бувають за будовою? ( прості та складні)
Слова за кількістю основ поділяються на прості та складні. Прості – це слова з однією основою, складні – це слова, утворені від двох або більше основ. ( навести приклади). Сьогодні на уроці ми з вами ознайомимося з правилами написання складних слів.
Як ви думаєте, яку мету ми поставимо перед собою, опираючись на тему уроку?
Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку? ( метод «Мікрофон»)
Так давайте ж поринемо у світ творення та написання складних слів.
Створення проблемної ситуації : шестикласникам пропонується з’ясувати, за допомогою чого об’єдналися в одне слово основи виписаних із поданого тексту слів:
Славнозвісний ватажок
За літописними джерелами, Іван Сірко був людиною релігійною та високоморальною. Відзначають такі суто людські риси характеру Івана Дмитровича: розважливість, мудрість, скромність у побуті.
Виняткова мужність Сірка увійшла в легенду. Його справедливо вважають найуспішнішим оборонцем українського народу. Жоден інший полководець не зажив серед січового товариства такої любові й шани.
Аж вісім разів обирався Іван Сірко кошовим Запорізької Січі. Кількість звитяжних перемог Сірка прискіпливо підрахував дослідник Запорізької Січі Дмитро Яворницький. За його дослідженнями кошовий здійснив п’ятдесят п’ять походів проти турецько-татарських завойовників і жодного разу не зазнав поразки.
Не існує даних про участь Івана Сірка в селянсько-козацьких повстаннях. Але відомо, що він брав участь у визвольній війні проти шляхетсько-польського панування. ( З підруч. історії, 108 сл.)
Перевіряємо (слайд 8). Літописними, високоморальною, турецько-татарських, селянсько-козацькі, шляхетсько-польського, полководець.
Сполучний о |
Сполучний е |
Сполучний є |
Чорногуз, ясноокий |
Землетрус , зорепад |
Краєвид, змієподібний, боєприпаси |
Синьоокий, середньовіччя |
|
|
І ядучий і зелений; падає сніг; Великий день; і золотистий і жовтий; творить образи; власник землі; прямий кут; і світлий і синій; і сором’язливо і невпевнено; і здавлений і тривожний; з широкими крилами; весь світ; і тьмяний і фіолетовий; цього року.( слайд 9)
Разом |
Через дефіс |
Снігопад, Великдень, образотворення, землевласник, прямокутний, ширококрилий, Всесвіт, цьогорічний |
Ядучо-зелений, золотисто-жовтий, світло-синій, сором’язливо-невпевнений, здавлено-тривожний, тьмяно-фіолетовий |
3. Орфографічна правка. Прочитайте слова, з’ясуйте, чи написання всіх відповідає орфографічним нормам: південно-український, кримсько-татарський, сніжнобілий, військовоспортивний, військовозобов’язаний, літературно-художній, червоногарячий, жовтоблакитний, лісо-степовий, мініспідниця, віце-президент, водо-грай, контр-адмірал, зірви голова. (слайд12).
4. Робота за комп’ютерами. Відкрити пазли… перемагає команда, яка добере більше прикладів. (learningApps)
У класі повинна бути ідеальна тиша. Я показую аркуш паперу з написаними на ньому словами. Ви повинні їх правильно записати, знімаючи риску.
Сніжно/білий, один/однісінький, поле/захисний, пів/Рівного, вище/названий, сиво/головий, фото/салон, пів/яблука, пів/класу, хліб/сіль, віце/президент, прем’єр/міністр.
Перевіряємо(слайд 13).