Урок розлоблено з метою впровадження наскрізної змістової ліні "Підприємництво та фінансова грамотність" на уроках української літератури. В розробці використано різні методи і прийоми роботи.
Конспект уроку на тему: «Складність і суперечливість характеру Чіпки – головного героя роману «Хіба ревуть воли...?», його еволюція від правопорушника до розбійника. Типове та екстремальне в долі героя»
Цілі уроку
Знає
Розуміє
Вміє
Може
Ризикувати, прогнозувати результати своїх
Тип уроку: комбінований
Методи і прийоми: робота в групах, робота в парах, індивідуальна робота, ажурна пилка, творче дослідження, «Мікрофон», коло «Вена», «Дерево рішень».
Обладнання: кольоровий папір, наліпки, макети людини, картки із завданнями, мультимедійна дошка, проектор, комп’ютер.
Хід уроку
На цьому етапі вчитель пропонує дітям переглянути відеоролики «Як стати успішним»
Https://www.youtube.com/watch?V https://www.youtube.com/watch?V=LPC_f9pv0om
Після цього клас розділяється на три групи (Ажурна пилка) і створює образ успішної особистості.
1 група: визначити на що здатна успішна людина.
(Здатна на: пошук нових можливостей, «жертви» систематичне планування, прийняття нестандартних рішень, постійний самоконтроль, переконання людей, вивчення ринку)
2 група: визначити характерні риси успішної людини.
(Характерні риси: надійність, рішучість, чесність, комунікабельність, цілеспрямованість, ініціативність, проактивність.)
3 трупа: визначити негативні фактори, що впливають на успішність.
(Фактори: зарозумілість, спадковість, презирство, замкнутість, пасивність, грубість, лінь, недбалість, невміння відстоювати власну позицію)
Оголошення теми, мети, формування з учнями цілей уроку.
Проблемне питання «Що зробило Чіпку Варениченка «пропащою силою»?»
Метод SWOT-аналіз (аналіз СВОТ)
S W
O T
Можливості Загрози
1 група: Визначити вплив спадковості на Чіпку.
(Орієнтовані відповіді: сильні сторони (вплив матері) – любов до землі, працьовитість, чесна душа; слабкі сторони (вплив батька) – жорстокість, зверхність, ненависть до панівного класу, почуття другосортності)
2 група: Визначити вплив соціального середовища в дитинстві.
(Орієнтовані відповіді: сильні сторони (баба Оришка, дід Улас) – природний розум, кмітливість; слабкі сторони – нервовість, озлобленість; можливості – здатність творити добро; загрози – готовність до помсти)
3 група: Визначити вплив соціального середовища в юності.
(Орієнтовані відповіді: сильні сторони – любов до землі, усвідомлення ціни праці, вміння щиро любити, мудрість, розсудливість, доброта; слабкі сторони – втрата віри у справедливість, втрата людської подоби; можливості – міг стати успішним підприємцем, добрим господарем; слабкі сторони – став вбивцею і мародером)
Під час виконання завдання учні повинні визначити слабкі і сильні сторони, які формуються у Чіпки, назвати позитивне і негативне у його поведінці і житті.
Складання плану-характеристики Чіпки
Учні повинні заповнити таблицю
1 група: Поведінка героя
2 група: Прийоми розкриття
3 група: Характерні риси Чіпки
Сюжетні епізоди |
Поведінка героя |
Прийоми розкриття |
Характерні риси Чіпки |
1. Зустріч Чіпки з Галею |
Огляд поля |
Соціально- психологічний портрет |
Красень, фізично сильний, мужній |
2. Одібрання у Чіпки землі
|
1. Відмова Чіпки дати писареві хабаря |
Діалог Чіпки з писарем |
Чесний, працьовитий |
2. Чіпка запив |
Внутрішні монологи |
Ненависть до багатіїв, царських властей |
|
3. Чіпка дарує Грицькові свій хліб |
Розмова Чіпки з Грицьком і Христею |
Вірний у дружбі |
|
4. Нічні пограбування |
Внутрішні монологи, розповідь автора |
Думки про гроші |
|
3. Виступ Чіпки на захист скривджених селян
|
1. Виступ Чіпки проти москалів |
Звернення-заклик до селян і козаків |
Сміливий, безбоязний бунтар |
2. Терплячість Чіпки під час катування |
Соціально- психологічний портрет. |
Вольовий, терплячий |
|
3. Чипчині плани рівняти бідних з багатими |
Внутрішній монолог, промова |
Стихійний месник за соціальні кривди |
|
4. Вибори в земство
|
1.Чипчині виступи на захист громади |
Звернення до селян і козаків |
Захисник інтересів громади, стихійний бунтар |
2. Скарга до губернатора, зневір’я |
Внутрішній монолог |
Відважний, наполегливий |
|
3. Зневір’я у власний шлях |
|
Розпач від незнання шляхів боротьби з царизмом, поміщиками й капіталістами |
|
5. Заслання Чіпки на каторгу |
Презирство до Грицька |
Соціально- психологічний портрет |
Нескореність |
У молодості Чіпка — горда й незалежна людина. Він ладен стати на оборону правди людської, він здатний на вчинок безкорисливий. Іноді такі натури виявляли себе в справах героїчних, їхні імена, як, приміром, імена Олекси Довбуша чи Кармелюка, народ оповив легендами. Потенційно, внутрішнім ладом душі Чіпка чимось рідня цим натурам. Проте на відміну від них він пішов іншим шляхом. Скалічений у нерівній боротьбі із системою гноблення й несправедливості, він, що подавав світлі й великі надії, в кінці роману деградує, втрачає людське обличчя, стає бандитом, кривавим убивцею, якого зрікається навіть рідна мати. Суворий реалізм письменника виявився і в тому, що він, «не пожалів» свого героя, у всій нещадності показав його складну життєву еволюцію.
Відповіді учнів, з використанням інтерактивної вправи «Мікрофон»
1 група: На що здатен Чіпка.
(Орієнтовані відповіді: прийняття нестандартних рішень, «жертви», систематичне планування)
2 група: Характерні риси Чіпки.
(Орієнтовані відповіді: рішучість, активність, жорстокість, ініціативність, цілеспрямованість, ненависть, чесність, егоїстичність)
3 група: Негативні фактори, які перетворюють Чіпку на «Пропащу силу»
(Орієнтовані відповіді: вплив спадковості, знущання дітей на вулиці, холодність матері, несправедливість влади, «побратими»)
Коріння – ситуація, що потребує вирішення; стовбур – можливі рішення; гілки-наслідки (позитивні/негативні); верхівка – цілі і цінності.
1. Створити міні-модуль «Суд» (за групами). Дати характеристику образів Грицька та Максима.
2. Підготувати повідомлення «Елементи фольклору в романі».