Тема: Слов’яни напередодні Великого переселення народів
Мета: ознайомити учнів з проблемою походження слов’ян, процесом формування етнічної спільноти, суспільним устроєм, видами господарства, релігійним життям; розвивати вміння аналізувати факти і події, робити висновки, працювати з історичною картою; виховувати свідомого громадянина Європи.
Обладнання: підручник, атлас, стінна карта «Давні слов’яни», роздатковий матеріал, індивідуальні картки.
Основні терміни і поняття: гіпотеза, підсічне землеробство, гребінь, куделю, веретено, рядна, змієві вали, рід, сільська громада, плем’я, віче.
Основні дати: ІІ-І тис. до н.е. – на території від Вісли до Дніпра зароджується народ – слов’яни.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Структура уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація пізнавальної діяльності
ІІІ Вивчення нового матеріалу
ІV Закріплення вивченого матеріалу
V Підсумки уроку
VІ Домашнє завдання
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація пізнавальної діяльності
У ІІ-І тис. до н.е. – на території від Вісли до Дніпра зароджується народ, який давні історики називали венедами, антами або склавінами. Ми звемо їх слов’янами і вважаємо своїми предками. Сьогодні на уроці ми поговоримо про проблема походження слов’ян, суспільне, господарське життя і духовний світ давніх слов’ян,
релігійне життя.
Візантійський імператор Маврикій писав, що «племена слов’ян і антів живуть разом і життя їх однакове, вони живуть вільно і не дають нікому поневолити себе або підкорити. Їх вельми багато в їхній країні, і вони дуже витривалі, легко переносять і спеку, і холод, і дощ, і наготу тіла, і убозтво. До тих, хто приходить до них і користується гостинністю, вони ставляться лагідно і по-дружньому, привітно зустрічають їх і проводжають, охороняючи тих, хто потребує цього»
ІІІ Вивчення нового матеріалу
Пошукова робота
Робота в групах
1 група: Господарство давніх слов’ян.
2 група: Залізо у слов’ян. Легенди про ковалів.
3 група: Поселення слов’ян. Змієві вали.
4 група: Духовний світ давніх слов’ян.
Навчаючись – вчусь
1. Учитель роздає учням заздалегідь заготовлені картки, на яких написані імена слов’янських богів.
2. Ознайомившись із фактами, викладеними на картці, учні обмінюються інформацією з однокласниками.
3. Після того як учні обміняються інформацією, учитель пропонує розповісти, про що вони дізнались.
Картка №1. Сварог – бог вогню.
Картка №2. Дажбог – бог сонця
Картка №3. Стрибог – бог вітру
Картка №4. Леля – богиня весни
Картка №5. Велес – бог тварин
Картка №6. Дана – богиня води
Картка №7. Лель – бог кохання
Картка №8. Перун – бог грому
ІV Закріплення вивченого матеріалу
Гра «Правда – неправда»
1. Головним заняттям слов’ян була війна. (господарство)
2. Господарство, коли дерева на місце майбутнього поля рубали, тобто підсікали сокирами під корінь, називається орне землеробство. (підсічним)
3. Кілька родів об’єднувались в сільські громади, а кілька громад становили велике військо. (плем’я)
4. Усі найважливіші справи розв’язувались на загальних зборах племені, які називали народні збори. (віче)
5. Слов’яни вважали що у річках живуть Водяник і русалка. +
6. Колядка й Купало знаменували поворот сонця на зиму та на літо. +
7. Наші пращури ніколи не дотримувались землеробського календаря. –
8. Сварог був богом сонця. (вогню)
9. Перун був богом грому. +
10. Дажбог бог води. (сонця)
V Підсумки уроку
Учитель підводить підсумок уроку
VІ Домашнє завдання