Урок "Слов’яни напередодні Великого переселення народів"

Про матеріал
мета уроку: ознайомити учнів з проблемою походження слов’ян, процесом формування етнічної спільноти, суспільним устроєм, видами господарства, релігійним життям; розвивати вміння аналізувати факти і події, робити висновки, працювати з історичною картою; виховувати свідомого громадянина Європи.
Перегляд файлу

Тема: Слов’яни напередодні Великого переселення народів

Мета: ознайомити учнів з проблемою походження слов’ян, процесом формування етнічної спільноти, суспільним устроєм, видами господарства, релігійним життям; розвивати вміння аналізувати факти і події, робити висновки, працювати з історичною картою; виховувати свідомого громадянина Європи.

Обладнання: підручник, атлас, стінна карта «Давні слов’яни», роздатковий матеріал, індивідуальні картки.

Основні терміни і поняття: гіпотеза, підсічне землеробство, гребінь, куделю, веретено, рядна, змієві вали, рід, сільська громада, плем’я, віче.

Основні дати: ІІ-І тис. до н.е. – на території від Вісли до Дніпра зароджується народ – слов’яни.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

 

Структура уроку

І Організаційний момент

ІІ Мотивація пізнавальної діяльності

ІІІ Вивчення нового матеріалу

  1. Проблема походження слов’ян
  2. Суспільне, господарське життя і духовний світ давніх слов’ян
  3. Релігійне життя

ІV Закріплення вивченого матеріалу

V Підсумки уроку

VІ Домашнє завдання

Хід уроку

І Організаційний момент

ІІ Мотивація пізнавальної діяльності

У ІІ-І тис. до н.е. – на території від Вісли до Дніпра зароджується народ, який давні історики називали венедами, антами або склавінами. Ми звемо їх слов’янами і вважаємо своїми предками. Сьогодні на уроці ми поговоримо про проблема походження слов’ян, суспільне, господарське життя і духовний світ давніх слов’ян,

релігійне життя.

Візантійський імператор Маврикій писав, що «племена слов’ян і антів живуть разом і життя їх однакове, вони живуть вільно і не дають нікому поневолити себе або підкорити. Їх вельми багато в їхній країні, і вони дуже витривалі, легко переносять і спеку, і холод, і дощ, і наготу тіла, і убозтво. До тих, хто приходить до них і користується гостинністю, вони ставляться лагідно і по-дружньому, привітно зустрічають їх і проводжають, охороняючи тих, хто потребує цього»

ІІІ Вивчення нового матеріалу

  1. Проблема походження слов’ян

 

Пошукова робота

  1. На які три гілки вчені розділяють слов’ян? (зах., пд., сх.)
  2. Хто ще входить до слов’ян, крім українців?
  3. Яка гіпотеза походження слов’ян у Нестора? (родом з Дунаю)
  4. Назвіть гіпотезу зарубіжних дослідників. (землі на пч., між р. Вісла та Одер)
  5. Яку територію займали слов’яни на початку нашої ери? ( землі від р. Вісли (Польща) на заході до р. Волги та Оки (Росія) на сході, від Балтійського моря на пч. До Чорного моря на пд..)
  6. Які види історичних джерел ви знаєте?
  7. Про що розповідав Геродот у своїй «Історії»?
  8. Як називали слов’ян римські вчені?
  9. В який історичний період зростає роль слов’ян?
  10. Які археологічні культури були знайдені на місці проживання слов’ян?

 

  1. Суспільне, господарське життя і духовний світ давніх слов’ян

Робота в групах

1 група: Господарство давніх слов’ян.

2 група: Залізо у слов’ян. Легенди про ковалів.

 

3 група: Поселення слов’ян. Змієві вали.

4 група: Духовний світ давніх слов’ян.

 

  1. Релігійне життя

Навчаючись – вчусь

1. Учитель роздає учням заздалегідь заготовлені картки, на яких написані імена слов’янських богів.

2. Ознайомившись із фактами, викладеними на картці, учні обмінюються інформацією з однокласниками.

3. Після того як учні обміняються інформацією, учитель пропонує розповісти, про що вони дізнались.

Картка №1. Сварог – бог вогню.

Картка №2. Дажбог – бог сонця

Картка №3. Стрибог – бог вітру

Картка №4. Леля – богиня весни

Картка №5. Велес – бог тварин

Картка №6. Дана – богиня води

Картка №7. Лель – бог кохання

Картка №8. Перун – бог грому

 

ІV Закріплення вивченого матеріалу

Гра «Правда – неправда»

1. Головним заняттям слов’ян була війна. (господарство)

2. Господарство, коли дерева на місце майбутнього поля рубали, тобто підсікали сокирами під корінь, називається орне землеробство. (підсічним)

3. Кілька родів об’єднувались в сільські громади, а кілька громад становили велике військо. (плем’я)

4. Усі найважливіші справи розв’язувались на загальних зборах племені, які називали народні збори. (віче)

5. Слов’яни вважали що у річках живуть Водяник і русалка. +

6. Колядка й Купало знаменували поворот сонця на зиму та на літо. +

7. Наші пращури ніколи не дотримувались землеробського календаря. –

8. Сварог був богом сонця. (вогню)

9. Перун був богом грому. +

10. Дажбог бог води. (сонця)

 

V Підсумки уроку

Учитель підводить підсумок уроку

 

VІ Домашнє завдання

  1. параграф
  2. намалювати, як ви уявляєте давнього слов’янина або одного з язичницьких богів слов’ян.

 

doc
Додано
19 травня 2019
Переглядів
1626
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку