Урок"Слов’яни під час Великого переселення народів"

Про матеріал

Визначити територію, заняття і суспільні відносини союзів слов'янських племен, що стали базою, на якій виникла держава – Київська Русь: розвивати в учнів навички роботи з першоджерелами, історичною картою, блок таблицями, схемами; виховувати в учнів почуття національно – історичного патріотизму.

Перегляд файлу

Тема: Слов’яни під час Великого переселення народів.

Мета:  визначити територію, заняття і суспільні відносини союзів слов’янських племен, що стали базою, на якій виникла держава – Київська Русь: розвивати в учнів навички роботи з першоджерелами, історичною картою, блок таблицями, схемами; виховувати в учнів почуття національно – історичного патріотизму.

Наочні та історичні джерела:  карта «Київська Русь», текст «Повісті минулих літ», підручник.

Тип уроку: комбінований, з дидактично – розвиваючим ухилом.

Опорні поняття: воєнна демократія, союзи племен, суспільний устрій.

Хід уроку.

І.Повторення.

  1. Чому територія України стала місцем Великого переселення народів?
  2. Хто такі венеди, анти, склавіни? Назвіть історичні джерела та археологічні характеристики, що свідчать про них.
  3. Охарактеризуйте рівень їх цивілізації?
  4. Що сталося з праслов’янськими союзами племен?

ІІ. Вивчення нової теми.

1. Розселення східнослов’янських союзів племен на території сучасної України.

  1. Робота з першоджерелами(уривок з «Повісті минулих літ»;
  2. робота з історичною картою(контурні карти в дома);
  3. паралельне заповнення таблиці

 

Назва союзів племен

Територія розселення(-пд-зах. Група)

Головні міста(столиці)

1

древляни

Північна Україна: між р. Горинь- Прип’ять-Тетерів- Дніпро

Іскоростень

2

Поляни

Правобережжя України: між рр. Тетерев- Рось

Київ

3

Сіверяни

Лівобережжя України6 між рр. Десна-Ворскла

Чернігів, Новгород –сіверський

4

Тиверці

Правобережжжя між рр. Дністер- Прут

Білгород – Дністр

5

Уличі

Південна Україна між рр. Пд.Буг- Дністер- до моря

Олешшя на Дніпрі

6

Волиняни, дуліби

Волинь- Тернопілля

Теребовля

7

Білі хорвати

Прикарпаття - Закарпаття

Ужгород

 

2. Господарське життя східних слов’ян.

Проблемне самостійне завдання для учнів.

  1. назвіть головні заняття східних слов’ян. (землер,ремісництво, скотарство, промисли, торгівля)
  2. який тип господарства був поширений у східних слов’ян?. (відтворюючий)

3. Суспільний устрій східних слов’ян.

  • Сім’ї – сусід, общини – «гнізда»- плем’я – союз племен.
  • Вищий орган – віче
  • Виділення ради старійшин.
  • Виділення вождів – князів.
  • Утворення постійних дружин при них
  • Союзо – племенні війни(з хорватами, норманами,Візантією)

Питання: як можна назвати таке суспільство?Чи є тут держава? (це стадія військової демократії)

4.Заснування Києва та інших міст.

А)Учні переказують легенду про заснування Києва за «Повістю минулих літ»

Б) активно – пізнавальна діяльність

Питання.

Чому саме Київ став центром держави?(завдяки географічному положенню)

 

5. Князь Кий.

  1. Версія про появу Кия – зачинателя династії Києвичів.
  2. Зачитати уривок з повісті В.Малика «Князь Кий»(с.32)
  3. Похід на царгород,м. Києвець на Дунаї.

 

ІІІ. підсумкове закріплення.

  1. Покажіть на карті розселення союзів племен.
  2. Охарактеризуйте їх суспільний устрій.
  3. Які риси цивілізації з’явилися у східних слов’ян?
  4. Чому центром об’єднання східних слов’ян став Київ?

 

 

 

 

doc
До підручника
Історія України 7 клас (Гупан Н.М., Смагін І.І., Пометун О.І.)
Додано
21 жовтня 2018
Переглядів
989
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку