Ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира; з'ясувати, які реформи проводив
Володимир, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику, розвивати історичне мислення, сформувати вміння аналізувати історичні факти і події, оцінювати їх значення. Сприяти формуванню патріотичної свідомості у учнів, шанобливому ставленню до історичного минулого, усвідомлювати себе як частини українського етносу, розвитку почуття гордості за свій народ.
Тема: Початок правління князя Володимира.
Урок – практикум.
Мета: ознайомити учнів з діяльністю князя Володимира; з’ясувати, які реформи проводив
Володимир, проаналізувати зовнішню та внутрішню політику, розвивати історичне мислення, сформувати вміння аналізувати історичні факти і події, оцінювати їх значення. Сприяти формуванню патріотичної свідомості у учнів, шанобливому ставленню до історичного минулого, усвідомлювати себе як частини українського етносу, розвитку почуття гордості за свій народ.
Обладнання: підручник, карта, атласи, дидактичний матеріал.
Тип уроку: Урок формування вмінь і навичок.
Структура уроку
Хід уроку
У ході уроку ми ознайомимося з діяльністю князя Володимира Великого, реформами, які він проводив, значення їх для держави; з’ясуємо чому запровадження християнства вважається епохальним переворотом в історії Київської держави; розглянемо значення внутрішньої і зовнішньої політики В. Великого для держави. Усе це будемо робити за допомогою історичних джерел, для чого вам потрібно ознайомитися з пам’ятками.
Пам’ятка роботи з історичним джерелом
Після загибелі князя Святослава у Київській державі спалахнули міжусобні війни між його синами: Ярополком Київським, Олегом Древлянським, Володимиром Новгородським. Останній переміг своїх братів і став великим князем Київським і одноособовим правителем держави. Дитячі та юнацькі роки цього князя оспівані в билинах нашого народу.
Самостійна робота за завданням.
Опрацювати текст § 7 виділити головне і другорядне.
Аналітична бесіда за запитаннями
1.Як ви думаєте, Володимир виховувався як простий хлопчик чи як князівський син?
2. На ваш погляд, чи вбачала княгиня Ольга в маленькому внукові майбутнього князя?
3. Чи позначився вплив виховання Ольги на Володимира як державця? Аргументуйте відповідь.
Робота з історичним джерелом.
Опрацювати уривок з «Літопису Руського», виділити в ньому головне та другорядне.
«… Не ховайте собі скарбів на землі, де ото міль жере і злодії підкопують, а збирайте собі скарби на небі, де а ні міль, ні злодії не крадуть. І Давида він слухав, який говорив: «Добрий чоловік милує і дає», і Соломона він слухав, який говорив: «Тому, хто бідним дає, бог у позику дає».
Це почувши, повелів він усякому старцеві і вбогому приходити на двір на княжий і брати всяку потребу – питво і їжу із скарбниць. І радив він також і це. Сказавши: «Немічні й недужі не можуть дійти до двору мого»,- він повелів спорядити вози і покладав на них хлібів, м’яса, риби, і овочів різних, і мед у бочках, а в других квас. І стали везти це по городу, запитуючи: « Де недужі чи старі, що не можуть ходити?». І тим роздавали все на потребу»
Запитання
Отже, зерна, посіяні княгинею Ольгою, зійшли пишними колосками у Володимировому серці. Він виріс чудовим державцем, який намагався втілити в життя багато нових і потрібних для зміцнення держави реформ. Володимир став одним з найталановитіших політичних діячів тогочасної Європи.
Володимир проводив широко масштабну і далекоглядну внутрішню політику, спрямовану на зміцнення могутності Київської Русі через концентрацію державної влади в руках князя. Заходами, як могли б це забезпечити, стало впровадження ряду реформ.
Робота з підручником опрацювати § 7 с.42 «Реформи Володимира Великого» виписати реформи , які проводив Володимир у зошити.
Робота з історичним джерелом.
Розглянути уривки з « Літопису Руського», які розповідають про протилежні дійства: почитання язичницьких богів (а) та прийняття християнства русичами (б).
А. « У рік 6488( 980). І став княжити Володимир у Києві один. І поставив він кумири на пагорбі поза двором: Перуна дерев’яного, а голова його була срібна, а вус – золотий, і Хорса, І Дажбога, і Стрибога, і Мока. І приносили їм люди жертви, називаючи їх богами, і приводили синів своїх, і жертвували їх цим бісам, і оскверняли землю .І осквернялась жертвами їхніми земля Руська і пагорб той. Але преблагий бог не хоче смерті грішникам; на тім пагорбі нині є церква Св. Василя (Великого) як ото потім скажемо»
Б. « І було видіти радість велику на небі і на землі, що стільки душ спасається, а диявол тужить, говорячи: « Горе мені, бо проганяють мене звідси!». Люди охрестившись, ішли у доми свої. А Володимир радий бувши, що пізнав він Бога сам і люди його, і глянувши на небо , сказав: « Боже великий, що створив небо і землю, поглянь на нові люди свої! Дай же їм, Господи, узнати тебе, істинного Бога, як ото узнати землі християнські, і утвердь в них віру правдиву і незмінну. А мені допоможи, Господи, проти ворога – диявола, щоб, надіючись на тебе і на твою силу, одолів підступи його».
Самостійна робота за завданнями і запитаннями.
Риси, притаманні християнству та язичництву.
християнство |
Язичництво |
Триєдиний Бог |
Багатобожжя |
церква |
Капище |
Священики |
Жерці |
Віра в надприродну силу Бога |
Почитання сил природи |
Молитва – звернення до Бога |
Через жертвоприношення вшановуються Боги |
Остаточно християнство було прийнято в 988р., але й до нього були християни в державі. Так, прийняли віру Христа Аскольд, Ігорова дружина – княгиня Ольга, а лише тоді Володимир.
Самостійна робота за завданням.
Скласти хронологічний ланцюжок « Впровадження християнства на Русі»
860р. поч..Х ст.. 957р. 988р.
_____!________!______!____!______________
3.Зовнішня політика князя Володимира.
Робота з історичним джерелом.
Правління князя Володимира припадає на ті часи, коли на руські землі нападали кочовики, тому йому доводилося з ними воювати, а для їх затримання споруджували фортеці.
Прочитати текст і заповнити таблицю. § 7
Походи Володимира Великого
Дата походу |
Проти кочових племен |
Основні заходи |
Наслідки |
|
|
|
|
Отже, наслідки діяльності князя Володимира. Так держава стала могутньою, сусідні народи почали визнавати Київську Русь; розпочалося формування єдиного світогляду, державної ідеології, сприяння розвитку культури.
Самостійна робота за завданням.
Висловіть власне судження про діяльність цього князя.
Закріплення та повторення вивченого матеріалу
Висновок:
Князя Володимира можна назвати Великим, бо за його правління Київська Русь досягла високого рівня військової могутності, економічного і культурного піднесення, стала в рівень тогочасними європейськими державами.