Тема: Повторювально- узагальнюючий урок з теми:
« Виникнення та розвиток Київської Русі»
Мета: узагальнити й поглибити знання учнів з теми; розвивати навички застосування навчальної інформації, роботи в групі; виховувати толерантне ставлення до думок інших; виховувати повагу до минулого свого народу.
Тип уроку: узагальнення
Форма проведення уроку: гра з елементами групової роботи.
Хід уроку.
Вікторина «Київська держава»
-
У давньоруському літописі є легенда про заснування міста Києва. Як звали його засновників?(Кий, Щек, Хорив)
-
Яким чином увічнено пам’ять засновників міста Києва? (Назва міста, гори Хоревиця й Щекавиця, річка Либідь)
-
Яке місце в Києві й чому називається Аскольдовою могилою? (місце поховання князя Аскольда на Угорській горі)
-
Хто з князів у 907 р. на знак перемоги прибив щит на д воротами Царгорода? (Олег)
-
Хто з Київських князів загинув від рук своїх підданих? (Ігор)
-
Хто із руських князів обхитрив візантійського імператора? (Ольга)
-
Який князь став для нащадків зразком воїна (Святослав)
Вікторина «Кому належать слова?»
-
Хай це буде матір’ю городам руським» (Олег)
-
Як занадиться вовк по вівці, то переносить усю отару, якщо не вб’ють його» (Деревляни)
-
Се почнемо повість оцю. Після потопу – бо троє синів Ноєвих, Сим, Хай і Яфет, розділили між собою землю». (Нестор)
-
«Хочу на ви іти» (Святослав)
Гра «Табу»
Парти ставляться в каре. У середині – два основні опоненти та ведучий. Тема оголошується (заздалегідь) Тема: «Русь сама створила державу чи вона була запроваджена варягами?
Різно рівневі завдання
1 варіант
І рівень
-
Назвіть одну – дві дати з вивченої теми.
-
988р. – це Х століття? Так чи ні.
-
назвіть подію» « Ось тут залежимо оселю для себе і тих купців, що сюди будуть приїжджати. Вони вирубали ліс і побудували перші хати. А те забудоване місце обвели ровом і обгородили гострокіллям іназвали цю оселю, город»(заснівання Києва)
-
Про яку подію йдеться у літописі «Повість минулих літ»? « Се вже йду до вас. Тож готуйте медів много коло города, де ото вбили ви мужа мойого»(Помста княгинні Ольги древлянам)
ІІ рівень
-
Поясніть у хронологічній послідовності імена історичних осіб: Аскольд, Ігор, Хорив, Либідь, Олег, Щек, ольга, Святослав, Дір, Кий.(Кий, Щек, Хорив, Либідь, Аскольд, Дір, Олег, Ігор, Ольга ,Святослав)
-
Поясніть терміни: варяги, віче, вотчина
-
Хто із руських князів охрестився у Візантії? Кий, Аскольд, Олег, Ігор, Ольга.
ІІІ рівень
Складіть таблицю «Князювання Святослава»
Роки правління
|
Основні заходи
|
У внутрішній політиці
|
У зовнішній політиці
|
|
|
|
IVрівень.
Якою, на вашу думку, була роль варягів у формуванні держави східно – слов’янських племен?
2 варіант
І рівень
Оберіть правельну відповідь
-
Древляни повстали проти Аскольда. Так чи ні.
-
З селян – смердів, які володіли невеликими наділами землі, князі збирали полюддя так чи ні.
-
У 907 році київський князь Олег, згідно з легендою літопису, повісив на воротах Константинополя свій щит. Це було зроблено для того, щоб… а) показати жителям міста свою приязнь до них; б)підкреслити: Візантія від нині під владою Олега; в) символічно засвідчити перемогу Київського князя над містом.
-
Князь Святослав воював з :а) поляками; б) хозарами в) татарами.
ІІ рівень
-
доповніть текст. До імен київських князів доберіть факти та події, пов’язані з ними.
2. поясніть терміни: варяги, полюддя, віче.
3. Серед руських князів, імена яких подані нижче, виберіть тих, які на думку вчених, могли бути представниками династії Києвичів: а) Олег; б) Аскольд; в) Дір;г)Ігор; д)Ольга е) Святослав.
ІІІ рівень
Обгрунтуйте (або заперечте) тезу:
«У ІХ ст. відбувався процес формування держави у східнослов’янських племен».
IVрівень.
Змалюйте історичний портрет княгині Ольги. Охарактеризуйте її людські риси та якості державного діяча.