Урок "Слова - синоніми"

Про матеріал
Розробка уроку української мови для 3 класу на тему "Слова-синоніми". Дібрано тренувальні вправи для практичного засвоєння слів-синонімів.
Перегляд файлу

Українська мова

3 клас

  Тема. Слова-синоніми

 Мета. Закріпити вміння спостерігати за роллю багатозначних слів та слів, які звучать і пишуться однаково; вчити добирати близькі за значенням слова  - синоніми ; формувати вміння користуватися синонімами в мовленні. Збагачувати словниковий запас; розвивати мовне чуття , мислення, мовлення інтерес до мови, увагу до лексичних значень слів, уміння користуватись ними. Виховувати працьовитість, старанність.

Обладнання: підручник «Українська мова та читання». Частина 1, Маряна Захарійчук, картки, словники.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку

І.Організація учнів до уроку.

          Дзвоник всім нам дав наказ –

          До роботи швидше в клас.

          Попрацюєм всі старанно,

          Щоб урок пройшов не марно.

Вправа «Очікування»

-         Діти, що ви очікуєте від уроку?

-         Я теж хочу висловити свої очікування. Я сподіваюся, що ви будете старанними, працьовитими ,уважними.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Ми продовжуємо подорож по країні Лексикології. Ви вже знаєте, що цією країною править Слово.

  1. Робота в парах.

Прочитайте вірш. Знайдіть слова, які звучать і пишуться однаково(картки).

       І сказало вітру поле:

            Хто оре мене і поле,

            засіва зерном дорідним

            той  близький мені і рідний!

                                  Андрій Музичук

Виділені слова поділіть для переносу по-різному.

  2. Вибірковий  диктант.

  Виберіть слова, що мають два і більше значення.

           На нотному стані зображено скрипічний ключ. Я маю ключ від квартири. Ключ журавлів пролітав над селом.

           Злетів останній березовий листок. Дівчинка поклала на стіл листок кольорового  паперу.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

1.  Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності.

       - Сьогодні  на уроці ми познайомимося ще з однією групою слів – близьких за значенням.

 2. Пояснення нового матеріалу.

 -  Прочитайте текст написаний на дошці.

         День був ясний, сонячний та теплий. Небо синіло, як літом. Сонце ходило на небі низько, але ще добре припікало косим промінням. Тихий вітер ледве ворушився.

       - Які слова  допомагають нам зрозуміти, яким був день?

       - Чи мають вони однакове значення, чи різне?

       - Вони мають близьке значення і називаються – синоніми.

       - Яким був би текст, якби не були використані синоніми?

  3. Знайомство з правилом (с.28)

Українська мова дуже багата на синоніми. Так, до слова бити є 45 синонімів! А до слова говорити можна дібрати аж 108! 

 4. Коментоване письмо (с.28, вправа 58)

  Прочитайте уважно текст. Як називаємо виділені слова?

-         Записати речення з синонімами. Підкреслити синоніми.

ІV. Фізкультхвилинка

V. Закріплення вивченого матеріалу.

   1. Робота з картками.

Прочитайте речення, знайдіть синоніми. Запишіть.

Доберіть синоніми до слова неквапливо ( повільно, неквапно).

 Для чого в мовленні вживаються синоніми?

Іде по воду молодиця. За нею тюпає хлоп’я. Так провештались у місті до вечора. Назустріч нам по дорозі неквапливо бреде пастух.

    2. Робота в групах.

     До поданих слів дібрати синоніми:

   Будинок-дім – хата – халупа

   Азбука – абетка – алфавіт

   Мелодія – мотив – наспів

     Веселити – радувати

     Космос – всесвіт

VІ.  Домашнє завдання

     До слова говорити доберіть пять синонімів. За потребою скористайтеся словником синонімів.

VІІ. Підсумок уроку

- Діти, чи збулись ваші очікування?

                - З якими словами ви сьогодні познайомилися?

                - Наведіть приклади синонімів.

                - Для чого ми вивчаємо слова-синоніми?

 

doc
Додано
22 листопада 2023
Переглядів
604
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку