Українська мова
3 клас
Тема. Слова-синоніми
Мета. Закріпити вміння спостерігати за роллю багатозначних слів та слів, які звучать і пишуться однаково; вчити добирати близькі за значенням слова - синоніми ; формувати вміння користуватися синонімами в мовленні. Збагачувати словниковий запас; розвивати мовне чуття , мислення, мовлення інтерес до мови, увагу до лексичних значень слів, уміння користуватись ними. Виховувати працьовитість, старанність.
Обладнання: підручник «Українська мова та читання». Частина 1, Мар’яна Захарійчук, картки, словники.
Тип уроку: комбінований.
Хід уроку
І.Організація учнів до уроку.
Дзвоник всім нам дав наказ –
До роботи швидше в клас.
Попрацюєм всі старанно,
Щоб урок пройшов не марно.
Вправа «Очікування»
- Діти, що ви очікуєте від уроку?
- Я теж хочу висловити свої очікування. Я сподіваюся, що ви будете старанними, працьовитими ,уважними.
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Ми продовжуємо подорож по країні Лексикології. Ви вже знаєте, що цією країною править Слово.
Прочитайте вірш. Знайдіть слова, які звучать і пишуться однаково(картки).
І сказало вітру поле:
Хто оре мене і поле,
засіва зерном дорідним –
той близький мені і рідний!
Андрій Музичук
Виділені слова поділіть для переносу по-різному.
2. Вибірковий диктант.
Виберіть слова, що мають два і більше значення.
На нотному стані зображено скрипічний ключ. Я маю ключ від квартири. Ключ журавлів пролітав над селом.
Злетів останній березовий листок. Дівчинка поклала на стіл листок кольорового паперу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
1. Оголошення теми і мети. Мотивація навчальної діяльності.
- Сьогодні на уроці ми познайомимося ще з однією групою слів – близьких за значенням.
2. Пояснення нового матеріалу.
- Прочитайте текст написаний на дошці.
День був ясний, сонячний та теплий. Небо синіло, як літом. Сонце ходило на небі низько, але ще добре припікало косим промінням. Тихий вітер ледве ворушився.
- Які слова допомагають нам зрозуміти, яким був день?
- Чи мають вони однакове значення, чи різне?
- Вони мають близьке значення і називаються – синоніми.
- Яким був би текст, якби не були використані синоніми?
3. Знайомство з правилом (с.28)
Українська мова дуже багата на синоніми. Так, до слова бити є 45 синонімів! А до слова говорити можна дібрати аж 108!
4. Коментоване письмо (с.28, вправа 58)
Прочитайте уважно текст. Як називаємо виділені слова?
- Записати речення з синонімами. Підкреслити синоніми.
ІV. Фізкультхвилинка
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Робота з картками.
Прочитайте речення, знайдіть синоніми. Запишіть.
Доберіть синоніми до слова неквапливо ( повільно, неквапно).
Для чого в мовленні вживаються синоніми?
Іде по воду молодиця. За нею тюпає хлоп’я. Так провештались у місті до вечора. Назустріч нам по дорозі неквапливо бреде пастух.
2. Робота в групах.
До поданих слів дібрати синоніми:
Будинок-дім – хата – халупа
Азбука – абетка – алфавіт
Мелодія – мотив – наспів
Веселити – радувати
Космос – всесвіт
VІ. Домашнє завдання
До слова говорити доберіть п’ять синонімів. За потребою скористайтеся словником синонімів.
VІІ. Підсумок уроку
- Діти, чи збулись ваші очікування?
- З якими словами ви сьогодні познайомилися?
- Наведіть приклади синонімів.
- Для чого ми вивчаємо слова-синоніми?