Урок "Словотвірний ланцюжок. Словотвірний розбір слова"

Про матеріал

Урок української мови для кчнів 6 класу за підручником В. Заболотного з розділу"Словотвір".

Перегляд файлу

УРОК

Тема. Словотвірний ланцюжок. Словотвірний розбір слова.

Мета: дати учням поняття про словотвірний ланцюжок, ознайомити шестикласників із словотвірним словником, особливостями його побудови; удосконалювати навички виконання словотвірного розбору слова, вміння визначати способи словотворення, розвивати увагу, логічне мислення, уміння аналізувати, робити висновки; виховувати культуру усного й писемного мовлення, бажання здобувати нові знання.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент.

Візьмімось за руки!

Надійно і дружно

Мости побудуймо

Міцні дуже-дуже.

Мости, що єднають

Знання й уміння,

Збудуймо, додавши

Наснаги й терпііння.

 

ІІ.  Актуалізація опорних знань і вмінь учнів

1. Закінчити речення...


Словозміна – це…

Словотворення – це…

Непохідні слова – це…

Похідні слова – це…

Словотвір – це…

Твірне слово – це…

Твірна основа – це…

Словотвір – це…

Способи словотворення - це…

Орфограми – це…


2. Виконати словотвірний розбір слів.

По-зимовому, пробіг.

Схема словотвірного розбору слова

1. Аналізоване слово.

2. Визначити твірне слово (із споріднених — найближче).

3. Виділити в ньому твірну основу. Зробити умовні графічні записи.

4. З’ясувати словотворчі засоби. Зробити умовні графічні записи.

5. Визначити спосіб словотворення.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.

ІV. Вивчення нового матеріалу та усвідомлення здобутих знань у процесі практичної роботи

Учитель. Словотвірний ланцюжок — спільнокореневі слова, розташовані в такій послідовності, як вони утворюються: закон, законний, законність.

Словотвірне гніздо — сукупність спільнокореневих слів, що утворюють словотвірні ланцюжки.

Словотвірний словник побудований за словотвірними гніздами.

Опрацювання теоретичного матеріалу підручника с.58.

1)Виконання вправи 143 (усно).

2)Виконання вправи 144 (коментоване письмо).

3) Робота в групах.

Прочитати текст. Виписати слова, утворені:

 а) префіксальним; б) суфіксальним; в) префіксально-суфіксальним способами.


Коли серпень у росах іскриться,

 я тону в степовому теплі,

і здається мені пшениця

золотим промінням землі. 

                            Ліна Костенко

 

На схилах, трав'янистих і вологих,

 кострище розіклали вівчарі.

І падав дим на стомлені дороги.

І зник в туманах тільки на зорі.

                      Ліна Костенко

 


V. Підсумок уроку.

«Мікрофон»

Урок пройшов…

Я працював (ла)…

VІ. Домашнє завдання

 Опрацювати § 17, виконати вправу 146 письмово.

 

docx
Додано
20 травня 2020
Переглядів
12719
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку