Слухова сенсорна система
Мета:
· Ознайомити з анатомічною будовою органа слуху та його функціями; встановити взаємозв’язок між частинами вуха, гігієною ;значенням слуху.
· Розвивати творче мислення, пізнавальні здібності учнів, вміння працювати з підручником, аналізувати, порівнювати, робити висновки. Формувати науковий світогляд.
· Виховувати бережливе ставлення до власного організму, зокрема до органа слуху
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
Природа, дала нам лише один орган для мови,
Та два органи для слуху, щоб ми знали,
що треба більше слухати, ніж говорити
(арабський вислів).
І. Організаційний етап. Психологічний настрій
(На фоні спокійної музики
Безмежне море почуттів, благородних світлих думок викликає в нас навколишній світ, сповнений фарбами,
Тиша...тсссс Давайте послухаємо тишу. І кожен з вас почує в цій тиші ряд звуків, що линуть до нас з вікна, з коридору
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. Повідомлення теми, визначення мети та завдань уроку Девіз
III. Мотивація навчальної діяльності учнів. Музика МІСЯчна соната
. Ми живемо в морі звуків, і тому вам важко уявити, що можна не чути, але є люди, для яких тиша - спосіб життя. Це люди, які народилися глухими або втратили слух по необачності. Хоча професор П. Губерін вважає, що повністю і частково глухі, а також глухонімі при спеціальному тренуванні можуть навчитись слухати коліньми, долонями, кінчиками пальців.
Який твір звучить зараз? І звучав на початку уроку .Так Місячна соната. Людвіга Ван Бетховена.
А чи знаєте ви, що він був глухим? Через тривалу хворобу він втратив слух. Та як же йому вдавалося продовжувати творити? Це наше сьогодні проблемне питання. Розглянувши сьогоднішню тему, в кінці уроку ми спробуємо дати на нього відповідь
3. Прослуховування відповідних композицій А зараз ще прослухаємо кілька композицій Вчені довели,що
Заспокоїтись можна , прослухавши «Адажіо» Т.Альбіоні. зняти тривожність – допоможе «Мазурка» Ф.Шопена.
До речі, фізіологи та гігієністи вважають, що спеціально підібрана музика позитивно впливає на відновлення сил, заспокоює, знімає дратівливість.
Сучасна голосна музика, на жаль, часто шкодить здоров’ю. Хворіють від неї і самі виконавці - серед артистів дуже багато хворих на виразку шлунку. Вкрай негативно впливає гучна музика і на слухачів.
. Група спеціалістів обстежила молодь, яка часто слухала голосну сучасну музику: у 20% дівчат і хлопців слух був знижений, як у 80-річних людей. Під дією такої музики різко зростає нервове збудження
У середні віки існувала кара: засудженого садовили під великий дзвін, звуки якого вбивали його. А у Стародавньому Китаї для тих, хто зневажливо ставився до релігії, придумали покарання: флейтисти, барабанщики і крикуни повинні грати перед ним і вдень, і вночі, поки він не впаде мертвий
Слайди вухо шедевр приладобудування
А навіщо людині слух?
А чи постійно працює слухова сенсорна система, в порівнянні з оком?
Чому. Бо це зробило б людину беззахисною
Проблемне питання
ІV. Сприйняття та засвоєння нового матеріалу
1. Розповідь учителя
Історична довідка
Великий скрипаль минулого Нікколо Паганіні мав дуже тонкий слух: він міг чути, про що розмовляють пошепки в 10 метрах від нього. Друзі Моцарта стверджують, що композитор коли чув фальшиві ноти мелодії, у нього підіймалась температура.
А чи всім потрібен слух? І чи всім однаково
Хороший слух потрібен не тільки музикантам, а й телеграфістам, радистам
І зараз медичні заклади використовують мелодійні звуки для лікування зубного болю.
А чи всі звуки чує людина.? Що таке ультразвук та інфразвук? Перегляд Відео
Хто уважно слухав,то в яких межах людина сприймає звукові хвилі?
Хоча людина не сприймає ні ультразвуки, ні інфразвуки, вони впливають на її тканини. Ультразвуки здатні проникати в тіло людини і прогрівати його тканини. Крім того, за допомогою ультразвуків, які відбиваються від поверхні тканин, як і рентгенівські промені, можна на спеціальному приладі дослідити зображення органів, але без шкідливих впливів.
Як і ж тварини можуть вловлювати інфразвуки та ультразвуки
Так це кити та слони ------- кажани, дельфіни, деякі комахи
Шум впливає на нервову систему, порушуючи нормальну життєдіяльність організму. Під дією шуму виникає безсоння, швидка втомлюваність.
Постійно перебуваючи в середовищі з підвищеною зашумленістю, людина втрачає слух
Отже,зовсім небайдуже, які звуки ми чуємо, які мелодії нас оточують.
Отже, висновок один: відпочинок у природі – на березі річки, у лісі під заспокійливе шелестіння листя – найкращий для слуху і для всього організму.
Ми вчимо не першу сенсорну систему і будь яка сенсорна система складається з 3 частин.Яких
А як же людина чує
Щоб це зрозуміти ми розглянемо будову вуха
Анатомічна будова периферичної ділянки слухової сенсорної системи. Заповнення таблиці
Вухо людини складається з трьох частин: зовнішнього, середнього і внутрішнього вуха. Зовнішнє вухо – це вушна раковина утворена еластичним хрящем, покритим шкірою що спрямовують звукові коливання повітря у зовнішній слуховий прохід.
За всіх часів люди намагалися прикрасити вушну раковину, розуміючи, що вона відіграє важливу роль у створенні зовнішнього вигляду. Згадаймо чудові сережки й підвіски зі скіфських курганів, різнобарвні кліпси,… У деяких африканських племенах відтягують мочки вух – це також данина моді. Але гарно не завжди означає корисно. Давайте прослухаємо повідомлення про загадкові властивості вушної раковини.
4. Повідомлення учня. Загадкові властивості вушної раковини
У 1957 р. французький лікар на основі стародавньої китайської медицини почав застосовувати голковколювання. Згідно з Нож¢є, зовнішнє вухо розглядається як перевернутий ембріон в утробі матері: усі органи проектуються так, як у корі головного мозку.
Вухоголкотерапія застосовується не тільки для лікування, але й для діагностики захворювань. На мочці вуха знаходяться 11 точок, пов¢язаних з очима, язиком, зубами, м»язами обличчя, внутрішнім вухом. На перший погляд, проколоти мочку вуха і одягти сережку є невеликою проблемою. Але невдалий прокол, що зачепить одну з точок, може спричинити подразнення зв»язаного з нею органа – погіршиться зір, заболить зуб тощо.
5. Розгляд учнями таблиці презентація
Вушна раковина вловлює та спрямовує звукові хвилі в слуховий хід. Слуховий прохід – це трубка, яка проводить звуки до барабанної перетинки. У його стінках є залози, що виділяють вушну сірку, яка зволожує та захищає його від дії мікроорганізмів.
Середнє вухо
На межі між зовнішнім та середнім вухом розташована барабанна перетинка – це округла за формою пластинка, що сприймає звукові коливання і передає їх на слухові кісточки. У середньому вусі міститься три слухові кісточки, сполучені між собою: молоточок, коваделко та стремінце. Також у середньому вусі є слухова труба.(фото молоточка, коваделка, стремінця
6. Проблемне питання
Чому вухо, горло та ніс лікує один і той же лікар отоларинголог? Як ці органи між собою пов’язані?
7. Проведення досліда:Візьміть серветки
Закрийте ніс і рот Спробуйте сильно видихати повітря. Що ви відчули?
Це пов’язано з різким проштовхуванням повітря через слухову євстахієву трубу до барабанної порожнини – збільшується тиск на барабанну перетинку. Євстахієва труба сполучає середнє вухо із носоглоткою. Тому під час хвороби інфекція може потрапити з носоглотки у середнє вухо
Внутрішнє вухо
Внутрішнє вухо складається з перетинчастого та кісткового лабіринтів - системи порожнин і каналів, заповнених рідиною. Функцію слуху в цьому складному лабіринті виконує завитка – спірально закручений канал, що утворює 2,5 оберти. в Котіївому органі в середині завитки містяться слухові рецептори називаються фонорецептори
8. Вправа «Німий малюнок»
(підписати схему слухового апарата).
1. Вушна раковина
2. Зовнішній слуховий хід
3. Барабанна перетинка
4. Стремінце
5. Євстафієва труба
6. Завитка
7. Півколові канали
8. Коваделко
9. Молоточок
А як же звук проходить по нашому вуху
9. Перегляд відео .Проходження звука по частинах вуха
10. Гра-руханка «Уяви себе ділянкою слухової сенсорної системи»
Учням пропонується створити незвичайну слухову сенсорну систему. Для цього вони отримують сигнальні аркуші з написаними ділянками сенсорної системи. Школярі повинні вишикуватися в порядку проходження нервового збудження.
Вушна раковина → слуховий хід → барабанна перетинка → молоточок → коваделко → стремінце → завитка → слуховий нерв → слухова зона кори великих півкуль.
V. Узагальнення, систематизация і контроль знань та вмінь учнів.
1. Графічний диктант «Крива знань»
Учні отримують листочки, на яких зображена горизонтальна пряма. Вчитель ставить питання, на які треба відповісти «так» чи «ні». Відповіді учні позначають крапками. «Так» на одну клітинку вище лінії, «ні» - на одну клітинку нижче. Потім з’єднують їх лініями.
Таким чином утвориться крива.
Питання:
1 Орган слуху людини складається із трьох відділів (так)
2 На межі між середнім і внутрішнім вухом
знаходиться барабанна перетинка (ні)
3 Середнє вухо з’єднується з зовнішнім вухом євстахієвою трубою (ні)
4 Молоточок, коваделко та стремінце знаходяться в середньому вусі (так)
5 Барабанна перетинка передає звукові коливання на завитку (ні)
6 Порожнина внутрішнього вуха заповнена рідиною (так)
7 Центр слуху міститься у лобній частці кори головного мозку (ні)
8 У внутрішньому вусі міститься Кортіїв Орган(так)
9 Вухо людини здатне сприймати звукові коливання у діапазоні від 17 до 20 тис. Гц (так)
10 рецептори людини називають фонорецептори так
Ось як повинна виглядати «Крива знань».
VI. Підбиття підсумків уроку.
Давайте ж повернемося до нашого проблемного питання. Можливо у когось є припущення на рахунок того, як Бетховен бувши глухим міг і далі творити таку чудову музику?
Бетховен слухав музику так: у зубах він тримав паличку, яка іншим кінцем притискалась до рояля. В зубах у людини є вільні нервові закінчення, які пов'язані зі слуховим центром.
На даний момент у нашій країні сотні тисяч людей живуть неповноцінним життям. Це люди, які втратили слух.
Тому потрібно берегти своє здоровя
А що треба робити , щоб зберегти слух.
VII.Домашнє завдання
Опрацювати параграф 39. Дати відповіді на запитання в кінці параграфа. Скласти пам’ятку «Гігієна слуху та запобігання його порушенням
Додаток 1
· Поріг чутливості – о дбА
· Шелестіння листя – 10 дбА
· Шепотіння – 20 дбА
· Кімнати квартир – 30 дбА
· Міський шум уночі – 30-40 дбА
· Аудиторії навчального закладу – 40дбА
· Спортзали, зали вокзалів – 60дбА
· Слабка розмова гучномовця – 50дбА
· Шумна вулиця – 80дбА
· Шум залізничного транспорту – 70-90дбА
· Сирена «швидкої допомоги» - 90дбА
· Шум мотоцикла – 80дбА
· Шум літака і «пожежної допомоги» - 110дбА
· Реактивний двигун – 130дбА
· Больовий поріг - 130дбА,гігієнічна норма звуку – 40дбА
Загадкові властивості вушної раковини
У 1957 р. французький лікар П.Нож’є на основі стародавньої китайської медицини почав застосовувати голковколювання. Згідно з ним , зовнішнє вухо розглядається як перевернутий ембріон в утробі матері
Вухоголкотерапія застосовується не тільки для лікування, але й для діагностики захворювань. На мочці вуха знаходяться 11 точок, пов»язаних з очима, язиком, зубами, м»язами обличчя, внутрішнім вухом. На перший погляд, проколоти мочку вуха і одягти сережку є невеликою проблемою. Але невдалий прокол, що зачепить одну з точок, може спричинити подразнення зв»язаного з нею органа – або погіршиться зір, заболить зуб чи шлунок…
Підписати схему слухового апарата).
1. Вушна раковина
2. Зовнішній слуховий хід
3. Барабанна перетинка
4. Стремінце
5. Євстафієва труба
6. Завитка
7. Півколові канали
8. Коваделко
9. Молоточок