Урок "Сміливість і відвага козацьких джур Грицика та Санька"(6 клас).

Про матеріал
Конспект уроку допоможе проаналізувати характери Санька і Грицика та зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям народу, організувати роботу щодо розвитку вмінь висловлювати власні думки про проблеми, порушені у творі. У розробці використано різноманітні прийоми та методи, які допоможуть досягти мети уроку. Матеріал сприятиме формуванню предметних та ключових компетентностей.
Перегляд файлу

Тема. Сміливість і відвага козацьких джур Грицика та Санька(6 клас).

Мета:  формувати вміння осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників ; проаналізувати характери Санька і Грицика та зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям народу; розвивати вміння висловлювати власні думки про проблеми, порушені у творі, творчі здібності; виховувати почуття патріотизму і духовності( наскрізні лінії ««Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека»).                              

 

Тип  уроку: урок застосування знань,умінь і навичок.

Обладнання: учнівські ілюстрації, презентація, картки для методу павутинки, майндмеппінг, листи.

Методи, прийоми і форми роботи: рефреймінг, слово вчителя, бесіда, метод павутинки, робота у групах, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», майндмеппінг, повідомлення,  вікторина, мистецький форум, рольова гра, складання сенканів.

                               Хід уроку

 

І.Організація класу.

 2.Оголошення теми і мети уроку.
2.1Мотивація навчальної діяльності учнів.

                                      У козака життя коротке, а слава  вічна.

                                                                         Козацьке прислів’я

 
Слово вчителя.

       Дорогі діти! Сьогодні в нас особливий урок. Адже незабаром 21 листопада, яке указом Президента  офіційно визнано Днем Гідності та Свободи, бо захист демократичних цінностей, прав і свобод людини та громадянина, національних інтересів нашої держави – обов´язок кожного. А ми сьогодні з вами згадаємо події століття XV – не менш доленосні та значимі для нашої історії, здійснивши захоплюючу мандрівку разом із двома відважними 12-річними хлопчаками. Вони  майже ваші однолітки - Санько і Грицик. Усі поринемо  в дивовижний світ пригод, де вас чекають   цікаві  випробування. Епіграфом уроку будуть слова  українського прислів’я «У козака життя коротке, а слава  вічна».

2.2.Рефлексія настрою.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Ми будемо працювати разом, розкриваючи добро і зло у творі. А для успішного спілкування хочеться створити позитивний настрій.

Рефреймінг. Продовжіть думку: «За вікном холодно, зате …».

М е т о д и ч н а  р е м а р к а. Рефреймінг (у перекладі з англійської) – «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. Слова – це не тільки оболонка наших думок, вони визначають наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв’язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами, розвивати впевненість у собі.

3.Актуалізація опорних знань учнів.

Отже, історичний роман, з яким ми сьогодні знайомимось, має назву «Джури козака Швайки».

-Чи всі ці три слова вам зрозумілі?

-Хто такі джури?

-Хто такі козаки?

-Що означає слова швайка?

4. Словникова робота.Повідомлення.

Джу́ра — зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях.

Козак – це вільна людина, незалежний озброєний воїн.

Швайка– шило у вигляді товстої металевої голки для проколювання отворів.

       У ч и т е л ь. Я зазначила, що це історичний роман. Які його особливості?

Робота в зошитах.

     Історичний роман – це твір, побудований на історичному сюжеті, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії країни.

5.Опрацювання навчального матеріалу.

У ч и т е л ь. Твір «Джури козака Швайки » розкриває перед нами захопливий світ козацької романтики. Автор вдається до різноманітних способів зображення персонажів, тому вони постають такими життєво правдивими, переконливими.

 *Літературна вікторина(спочатку питання ставить учитель, потім учні «Ланцюжкова реакція»).

1. У якому столітті відбувається дія роману? (15 століття).

2. Про яку історичну подію згадується у творі? (Битва під Синіми Водами).  

3. Де жили Санько, Грицик і Демко? (У Воронівці).  

4. Ким був козак Швайка? (Розвідником-вивідувачем).

5. Яке прізвисько отримав Демко від діда Кібчика? (Дурна Сила).

6. Чому хлопцям довелося покинути рідну Воронівку? (Рятувалися від гніву пана Кобильського).  

7. Хто одночасно служив і татарам, і шляхті? (Тишкевич).

          8. Як хлопці вперше зустрілися зі Швайкою?

9. Чого мав навчати Санька дід Кудьма? (Ворожби і знахарства).

Таких козаків називали характерниками.

(Учень-дослідник розповідає, хто це  такі).

Fom_Kozzaks11

10. Хто став джурою козака Швайки? (Грицик).

11. Як називалося житло козаків? (Курінь).  

12. Якому герою належать слова: «...Україна не сьогодні - завтра готова спалахнути, як оце багаття. Біда лише у тім, що все сирі гілки трапляються»? (Дідові Кібчику).  

 

*Методика «Майндмеппінг».

1 учень представляє інтелекткарту «Образ Грицика», приготовану вдома .Інші доповнюють, використовуючи виписані цитати.

*Рольова гра «Я Санько…»

 ( Учні уявляють себе героєм твору, розповідають про життя хлопчика, його вчинки).

 

*Складання сенкану до образу Санька і Грицика, асоціативного куща(робота в групах).

 

*Прийом «Асоціативний кущ»

Перед вами листок паперу у вигляді чайки. Напишіть на її крилах основні якості  героїв і приклейте на малюнок, що знаходиться на дошці.

 

*Складання порівняльної таблиці.

http://3.bp.blogspot.com/-i9OmCxj_JSA/VIgD7J2slOI/AAAAAAAABac/mp209esL17E/s1600/%D0%A1%D0%BB%D0%B0%D0%B9%D0%B413.JPG

*Метод павутинки.

Схарактеризуйте образ Демка Дурної Сили. Позитивний чи негативний це герой?

 (Одним із головних образів повісті є й Демко Дурна Сила, напрочуд сильний фізично та не надто метикуватий онук діда Кібчика.  Демкова доля – це приклад того, що сили доброї людини можуть бути витрачені на марне та зле через її недосвідченість, і водночас вона засвідчує глибоку людяність і справедливість наших пращурів.)

 

*Психологічне моделювання ( за поданою характеристикою визначити персонажа). Гра «Темна конячка».

  1. «Опасистий молодик з чіпкими очима. Темна людина. Багато гріхів на його совісті…» (Юзеф Тишкевич)
  2. «Дебелий сивуватий татарин зі шрамом через щоку» (Гафур – ага).
  3. «Сидів у своїй світлиці і в задумі погладжував опасисте черево» ( пан Кобильський).
  4. Водив дружбу з гордим Переяславом, а в Черкасах та Каневі приймали його як брата. Страшні козаки в плавнях, проте він у гніві ще страшніший» ( Саїд–мурза)

*Дискусія.

         Учитель.

 У народі кажуть: «Хто сіятиме кривду, той жатиме лихо». Чи справдилася народна мудрість стосовно вищезгаданих героїв? ( так)

 

Гафур – ага – йому перегриз горлянку вовк Барвінок.

Пан Кобильський - дістав добрячих канчуків від власного слуги і сховався від сорому та людей.

Юзеф Тишкевич – загинув, коли втікав з поля бою від стріл тих, кому так вірно служив.

Саїд – мурза – наляканий битвою у плавнях змушений визнати власну поразку.

   На відміну від мужніх Грицика і Сашка,  ці герої не заслуговують на пошану.

 

Робота у групах. Виконайте  завдання.

 *  Мистецький форум.

Підібрати заголовки до малюнків, прочитати листи, які ви написали до героїв.

 

*Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».

  1. Майже щодня то лось, то борсук приходили лікуватись до…
  2.  Вітрик і Барвінок були найвірнішими друзями…
  3. Дивна людина із довгою та білою бородою – це…

- З якою метою я згадала цих героїх?

 

6. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон»

Діти, скажіть одним реченням, про що цей твір?

-Ця книга про…(справжніх лицарів, захисників рідного краю, про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю).

Робота з епіграфом.

  • Прочитайте та прокоментуйте епіграф до уроку. У чому актуальність слів прислів’я та роману В.Рутківського «Джури козака Швайки»?
  • Як ви вважаєте, чи відповідає епіграф теперішнім подіям в нашій країні?

- Заключне слово вчителя.

      Якщо ви будете чесними, сміливими, відважними, хоробрими, розумними, добрими, то наша рідна Україна буде багатою, розвиненою та нездоланною ніким і ніколи.

 

7.Оцінювання. Аргументація оцінок.

 

8.Домашнє завдання.

Написати есе « Славетні лицарі».

docx
Додано
28 липня
Переглядів
138
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку