Тема. Сміливість і відвага козацьких джур Грицика та Санька(6 клас).
Мета: формувати вміння осмислити внесок героїв твору у визволення рідного краю від загарбників ; проаналізувати характери Санька і Грицика та зв'язок їхніх життєвих доль з історичним буттям народу; розвивати вміння висловлювати власні думки про проблеми, порушені у творі, творчі здібності; виховувати почуття патріотизму і духовності( наскрізні лінії ««Громадянська відповідальність», «Здоров'я і безпека»).
Тип уроку: урок застосування знань,умінь і навичок.
Обладнання: учнівські ілюстрації, презентація, картки для методу павутинки, майндмеппінг, листи.
Методи, прийоми і форми роботи: рефреймінг, слово вчителя, бесіда, метод павутинки, робота у групах, інтерактивна вправа «Незакінчене речення», майндмеппінг, повідомлення, вікторина, мистецький форум, рольова гра, складання сенканів.
Хід уроку
І.Організація класу.
2.Оголошення теми і мети уроку.
2.1Мотивація навчальної діяльності учнів.
У козака життя коротке, а слава вічна.
Козацьке прислів’я
Слово вчителя.
Дорогі діти! Сьогодні в нас особливий урок. Адже незабаром 21 листопада, яке указом Президента офіційно визнано Днем Гідності та Свободи, бо захист демократичних цінностей, прав і свобод людини та громадянина, національних інтересів нашої держави – обов´язок кожного. А ми сьогодні з вами згадаємо події століття XV – не менш доленосні та значимі для нашої історії, здійснивши захоплюючу мандрівку разом із двома відважними 12-річними хлопчаками. Вони майже ваші однолітки - Санько і Грицик. Усі поринемо в дивовижний світ пригод, де вас чекають цікаві випробування. Епіграфом уроку будуть слова українського прислів’я «У козака життя коротке, а слава вічна».
2.2.Рефлексія настрою.Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Ми будемо працювати разом, розкриваючи добро і зло у творі. А для успішного спілкування хочеться створити позитивний настрій.
Рефреймінг. Продовжіть думку: «За вікном холодно, зате …».
М е т о д и ч н а р е м а р к а. Рефреймінг (у перекладі з англійської) – «зміна рамки», погляд на ситуацію з іншого боку, під іншим кутом зору. Слова – це не тільки оболонка наших думок, вони визначають наше сприйняття дійсності, ставлення до неї і нашу поведінку. За допомогою рефреймінгу можна знайти нове розв’язання проблеми, побачити позитивне навіть у найнесприятливішій ситуації, ефективно боротися зі своїми комплексами, розвивати впевненість у собі.
3.Актуалізація опорних знань учнів.
Отже, історичний роман, з яким ми сьогодні знайомимось, має назву «Джури козака Швайки».
-Чи всі ці три слова вам зрозумілі?
-Хто такі джури?
-Хто такі козаки?
-Що означає слова швайка?
4. Словникова робота.Повідомлення.
Джу́ра — зброєносець, помічник у козацької старшини. Зазвичай джурами були молоді хлопці. Разом з козаками джури ходили в походи, брали участь у боях.
Козак – це вільна людина, незалежний озброєний воїн.
Швайка– шило у вигляді товстої металевої голки для проколювання отворів.
У ч и т е л ь. Я зазначила, що це історичний роман. Які його особливості?
Робота в зошитах.
Історичний роман – це твір, побудований на історичному сюжеті, який відтворює в художній формі якусь епоху, певний період історії країни.
5.Опрацювання навчального матеріалу.
У ч и т е л ь. Твір «Джури козака Швайки » розкриває перед нами захопливий світ козацької романтики. Автор вдається до різноманітних способів зображення персонажів, тому вони постають такими життєво правдивими, переконливими.
*Літературна вікторина(спочатку питання ставить учитель, потім учні «Ланцюжкова реакція»).
1. У якому столітті відбувається дія роману? (15 століття).
2. Про яку історичну подію згадується у творі? (Битва під Синіми Водами).
3. Де жили Санько, Грицик і Демко? (У Воронівці).
4. Ким був козак Швайка? (Розвідником-вивідувачем).
5. Яке прізвисько отримав Демко від діда Кібчика? (Дурна Сила).
6. Чому хлопцям довелося покинути рідну Воронівку? (Рятувалися від гніву пана Кобильського).
7. Хто одночасно служив і татарам, і шляхті? (Тишкевич).
8. Як хлопці вперше зустрілися зі Швайкою?
9. Чого мав навчати Санька дід Кудьма? (Ворожби і знахарства).
Таких козаків називали характерниками.
(Учень-дослідник розповідає, хто це такі).
10. Хто став джурою козака Швайки? (Грицик).
11. Як називалося житло козаків? (Курінь).
12. Якому герою належать слова: «...Україна не сьогодні - завтра готова спалахнути, як оце багаття. Біда лише у тім, що все сирі гілки трапляються»? (Дідові Кібчику).
*Методика «Майндмеппінг».
1 учень представляє інтелекткарту «Образ Грицика», приготовану вдома .Інші доповнюють, використовуючи виписані цитати.
*Рольова гра «Я Санько…»
( Учні уявляють себе героєм твору, розповідають про життя хлопчика, його вчинки).
*Складання сенкану до образу Санька і Грицика, асоціативного куща(робота в групах).
*Прийом «Асоціативний кущ»
Перед вами листок паперу у вигляді чайки. Напишіть на її крилах основні якості героїв і приклейте на малюнок, що знаходиться на дошці.
*Складання порівняльної таблиці.
*Метод павутинки.
Схарактеризуйте образ Демка Дурної Сили. Позитивний чи негативний це герой?
(Одним із головних образів повісті є й Демко Дурна Сила, напрочуд сильний фізично та не надто метикуватий онук діда Кібчика. Демкова доля – це приклад того, що сили доброї людини можуть бути витрачені на марне та зле через її недосвідченість, і водночас вона засвідчує глибоку людяність і справедливість наших пращурів.)
*Психологічне моделювання ( за поданою характеристикою визначити персонажа). Гра «Темна конячка».
*Дискусія.
Учитель.
У народі кажуть: «Хто сіятиме кривду, той жатиме лихо». Чи справдилася народна мудрість стосовно вищезгаданих героїв? ( так)
Гафур – ага – йому перегриз горлянку вовк Барвінок.
Пан Кобильський - дістав добрячих канчуків від власного слуги і сховався від сорому та людей.
Юзеф Тишкевич – загинув, коли втікав з поля бою від стріл тих, кому так вірно служив.
Саїд – мурза – наляканий битвою у плавнях змушений визнати власну поразку.
На відміну від мужніх Грицика і Сашка, ці герої не заслуговують на пошану.
Робота у групах. Виконайте завдання.
* Мистецький форум.
Підібрати заголовки до малюнків, прочитати листи, які ви написали до героїв.
*Інтерактивна вправа «Незакінчене речення».
- З якою метою я згадала цих героїх?
6. Підсумок уроку.
Метод «Мікрофон»
Діти, скажіть одним реченням, про що цей твір?
-Ця книга про…(справжніх лицарів, захисників рідного краю, про справжню дружбу й взаємодопомогу, про спільні зусилля у боротьбі проти ворога, про добрих, щирих, дотепних і кмітливих людей, які люблять життя і свою рідну землю).
Робота з епіграфом.
- Заключне слово вчителя.
Якщо ви будете чесними, сміливими, відважними, хоробрими, розумними, добрими, то наша рідна Україна буде багатою, розвиненою та нездоланною ніким і ніколи.
7.Оцінювання. Аргументація оцінок.
8.Домашнє завдання.
Написати есе « Славетні лицарі».