Урок "Соціально-побутові казки. Казка "Мудра дівчина".

Про матеріал

Соціально-побутові казки.

Тема уроку. Соціально-побутові казки.

Українська народна казка "Мудра дівчина”.

Мета уроку: дати пояснення учням про соціально-побутові казки, познайомити їх із змістом казки "Мудра дівчина”, з'ясувати класову суть конфлікту, що розвивається у змаганні між бідною селянською дівчиною і паном; показати кмітливість і винахідливість простих людей, пихатість, жадібність, духовну вбогість користолюбців...

Перегляд файлу

Тема уроку. Соціально-побутові казки.

                                 Українська народна казка “Мудра дівчина”.

Мета уроку: дати пояснення учням про соціально-побутові казки, познайомити їх із змістом казки “Мудра дівчина”, з’ясувати класову суть конфлікту, що розвивається у змаганні між бідною селянською дівчиною і паном; показати кмітливість і винахідливість простих людей, пихатість, жадібність, духовну вбогість користолюбців; викликати симпатії і любов до Марусі та її батька; підкреслити протиставлення добра - злу, людяності-егоїзму, сатиричне спрямування казки; удосконалювати навички виразного читання, розвивати зв’язне мовлення; виховувати любов і повагу до батьків; поглибити інтерес учнів до усної народної творчості.

Тип уроку. Урок-інсценізація.

Обладнання: стенд “Усна народна творчість”, виставка книг “ У світі казки”, ілюстрація до казки “Мудра дівчина”, кросворди “Види народних творів”, “Яка це казка?”, роздавальний матеріал (картки) “Склади казку”, стенд з малюнками учнів “До якої казки?”

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Актуалізація знань учнів з теми “Українські народні казки”.

Відповіді учнів оцінюються в балах. Учень, який набере найбільше балів, оголошується переможцем.

Завдання 1. Кросворд “Види фольклору”.

C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image1.jpegНазвати основні види фольклору (у формі множини).

Гіпербола - це... .

Алегорія - це... .

Завдання 3. У якій казці?

  1. Одна дівчина добра повний віз привезла, а друга - скриню жаб і гадюк.
  2.   Колодязь урятував від біди звірів - жителів лісу.
  3.    ... рибу в лісі збирали і бубликів з дерева натрусили.
  4.   Хазяїн вирішив своєму собаці добро робити до кінця своїх днів.

Завдання 4. До якої казки?

На стенді - ілюстрації до казок, треба назвати казку.

Підсумки конкурсу. Оцінювання.

  1. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу
  1. Вступне слово вчителя про соціально-побутові казки.
  • Ми з вами познайомилися із казками про тварин, фантастичними, а сьогодні дізнаєтесь про соціально-побутові казки - це найбільша група українських народних казок.

У них менше дивовижних пригод, а більше дійсних подій.

У героїко-фантастичних казках найскладніші завдання виконувалися за допомогою якогось дива, чудесних предметів, богатирської фізичної сили. А в соціально-побутових казках такі завдання виконуються завдяки кмітливості, розуму, рішучості та стійкості головного героя. Соціально-побутові казки різні за тематикою: про родинне життя, жартівливі, сатиричні, повчальні.

У казках висловлюється народом свої погляди на добро і зло, правду і неправду. Вони допомагають глибше пізнати минуле України, виховують патріотичні почуття і найвищі моральні якості: любов до рідної землі, рідної домівки, рідної матусі, до народу і Вітчизни, працьовитість, мудрість, людяність, скромність, щирість, утверджують непереможність добра, правди, справедливості.

  1.   Кросворд “Яка казка?”
  2. C:\Users\ABILI_~1\AppData\Local\Temp\FineReader11\media\image2.jpeg


 

Учитель. Так, ми сьогодні на уроці познайомимося із казкою “Мудра дівчина”. Зараз ви подивитесь інсценізацію казки, підготовлену вашими однокласниками - вони мають відтворити в діалогах та поведінці вдачу своїх персонажів.

Будьте уважні, намагайтесь запам’ятати основні епізоди з тим, щоб уміти переказати зміст твору, відповісти на питання, робити висновки.

На дошці записані слова, значення яких треба запамятати:

  рундук - ґанок;

гребінь - високий дерев'яний стояк із зубцями, на які насаджується пряжа при ручному прядінні;

гребінка - довгаста пластинка із зубцями для розчісування волосся, куделі:

днище - дошка, у яку закладають гребінь при прядінні ниток ручним способом; ґринджоли - сани.

  1.   Інсценізація казки “Мудра дівчина”

Дійові особи:

оповідач (учитель), Маруся, батько, його брат, пан, селяни .

  1.    Обмін враженнями після інсценізації.

Учитель.

  • Чи сподобалась вам казка? Які ще слова та вирази незрозумілі?

(Сто локіт полотна, хорти, позиватися).

  1.   Бесіда:
  • Які стосунки між багатим і бідним братами? (Чи дружно жили брати?).

Якою ви уявляєте родину бідного брата?

  • Чому вони пішли позиватися до пана? (Із-за чого виникла суперечка між братами?)
  • Яку загадку дав їм пан? Хто розгадав правильно? Чому батько звертається по допомогу не до поважних, досвідчених чоловіків, а до своєї юної доньки? Ким була Маруся для батька? Які стосунки панували між ними? З чого це видно? А чи з вами радяться батьки? Чи обізнані ви з їхніми проблемами? Чи були такі випадки, коли ви допомагали батькам у скрутних ситуаціях?
  • Чому пан розсердився, коли дізнався, що загадку відгадала Маруся?
  • Які завдання давав пан дівчині? Як вона їх виконувала? Прочитайте це в казці.
  • Чому смішать нас ці завдання?
  • Як Маруся розсудила селян?
  • Чи вдалося панові перехитрити дівчину, поглузувати з неї?
  • Яким виявив себе пан у змаганнях з Марусею на кмітливість? Чи викликає він у вас зневагу?
  • Кому передовсім симпатизує автор казки (народ)? Над ким незлобливо кепкує або й відверто насміхається? Наскільки відтворили актори (ваші однокласники) вдачу дійових осіб?

Розминка.

Загадки для дітей.

За лісом, за пралісом золота діжа горить. Що то за штука, що день і ніч стука? Сидить дівчина в коморі, а коса її надворі.

  • Розкажіть, якою ви собі уявляєте Марусю? Що найбільше сподобалось у характері, її діях, поведінці?
  •       Прочитати, в якому вигляді дівчина приїхала до пана.

Діти розглядають ілюстрацію у підручнику, придумовують назву.

  •       Чому дівчина у казці названа мудрою? А як би ви ще назвали її?

Як вона ставиться до батька?

Учитель. Мудра дівчина та її батько протиставлені пану і багатію. Це прості трудівники, вони є носіями правди і добра. Перемагає правда і добро - основна думка твору. Казка “Мудра дівчина” прославляє кмітливість і розум народу; показує, що пани і підпанки не тому багаті, що розумні, а тому, що визискують трудящих, привласнюють їхнє добро. Отже, володарем землі повинен бути народ- розумний, роботящий, чесний.

  1.   Поділ казки на частини та придумовування заголовків.
  1. Суперечка між братами.
  2. Панові загадки.
  3. Мудрість Марусі.
  1.   Розгляд побудови казки.
  •       Якими словами починається казка?
  •       Яка дія в казці відбувається тричі?
  •       Які висновки або цілі речення повторюються у казці майже без змін?

Висновок вчителя.

Для казки характерні зачин і кінцівка, трикратні повтори подій, ситуацій, речень,висловів. Традиційно змальована героїня казки “Мудра дівчина”, яка втілює в собі народну мудрість, долає всі перешкоди, домагається торжества справедливості.

Я думаю, що ви зрозуміли, чому казка називається “Мудра дівчина”.

  1. Підсумки уроку.
  2. Домашнє завдання (диференційоване):

а) усно переказувати уривок “Три завдання пана”;

б) скласти план і переказувати за ним казку;

в) розповідь від імені Марусі;

г) скласти казку.

docx
Додано
31 серпня 2018
Переглядів
5606
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку