Урок "А вода -це справжнє диво!" Максим Рильський. «Дощ» («Благодатний, довгожданий…»). Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови. Вода на Землі. Власт

Про матеріал

Застосування міжгалузевої інтеграції: синхронізовані два навчальні предмети (українська література та природознавство), а також розширений урок міжпредметними зв'язками з образотворчого мистецтва, музичного мистецтва та зарубіжної літератури.


Перегляд файлу

Конспект уроку в 5 класі «А вода – це справжнє диво!» Стецюк Т.М.

 

Анотація

Актуальність ідеї інтегрованого навчання полягає в тому, що вона є оптимальною для сучасного етапу розвитку Нової української  школи, адже на даному етапі є ускладнення змісту освіти, зростання обсягу необхідної інформації та зменшення часу, відведеного на її засвоєння. Враховуючи принцип інтеграції і те, що учень не може довго сприймати одноманітної інформації, я спробувала за допомогою сучасних освітніх технологій застосувати міжгалузеву інтеграцію: синхронізувати  два навчальні предмети (українська література та природознавство), а також розширити  урок міжпредметними зв’язками з образотворчого мистецтва, музичного мистецтва та зарубіжної літератури.

Вважаю,  що поєднання на уроці двох-трьох навчальних предметів забезпечує активізацію пізнавальної діяльності дітей, стимулює інтерес до навчання, показує взаємозв’язок навчальних дисциплін, зв’язок із життям.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Клас: 5

Тема. А вода — це справжнє диво. Максим Рильський. «Дощ»
(«Благодатний,  довгожданий…»). Краса рідної природи й відтворення її поетом засобами поетичної мови.  Вода на Землі. Властивості води. Три стани води (повторення). Значення води у природі.

 

Синхронізовані предмети: українська література, природознавство

 

Міжпредметні зв’язки: образотворче мистецтво, музичне мистецтво,   зарубіжна література

 

 Дидактичні задачі уроку: навчити виокремлювати в поезіях образ ліричного героя, відтворювати його емоції та почуття, порівнюючи з власним образним баченням природи;  розширити уявлення про значення води в природі, про три стани води і її властивості,  значення води для всього живого;

розвивати логічне мислення п'ятикласників, пам'ять, уміння висловлювати власні думки, робити висновки, умотивовуючи власні судження;  вміння виявляти властивості води, дослідницький підхід до вивчення природних явищ, продовжити формувати вміння працювати в групі, виділяти основну думку;

розвивати наступні компетентності: «Спілкування державною мовою» (толерантно дискутувати, відстоювати власну думку), математичну компетентність (установлювати причиново-наслідкові зв’язки, виокремлювати головну та другорядну інформацію;  перетворювати інформацію з однієї форми в іншу), компетентності у природничих науках і технологіях (критично оцінювати результати людської діяльності в природному середовищі, відображені у творах літератури), інформаційно-цифрову компетентність (діяти за алгоритмом, зокрема здійснювати пошукову діяльність  та аналіз мовних явищ; діяти за інструкцією,  грамотно й безпечно комунікувати в інформаційному просторі); «Уміння вчитися впродовж життя» (визначати мету навчальної діяльності); соціальні та громадянські компетентності (співпрацювати з іншими на результат);

виховувати  естетичні почуття, трепетне ставлення до природи та  дбайливе ставлення до водних ресурсів планети.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу 

Форма уроку: фронтальна, робота в групах

Обладнання: картини  із зображенням дощу, «Краплі дощу» (прелюдія (мі мінор), op.28 №4)  Ф.  Шопена,  ноутбук або смартфон учнів; проектор, фарби та аркуш ватману 

 

І. Підготовчий етап

1. Організаційний момент. (2 -3хв)

1) Формування  позитивної  настанови.

 - Веселка – символ радощів,  веселощів. Хоч, яке похмуре небо, затягнуте хмарами, коли з’являється  райдуга,  воно  розпогоджується,  стає  веселішим. А для того, щоб переконатися в цьому, я   запрошую  вас  на  урок-веселку.

2) Вправа «Кольоровий    настрій». 

Завдання:

-  Оберіть   із  різнокольорових  смужок  ту,  яка найбільш  подобається, або   ту, яка  відповідає  вашому душевному  стану.

2. Підготовка до сприйняття нової теми. (до 2 хв)

Методи та прийоми: сторітелінг

- А що означають кольори смужок, обраних вами, ми дізнаємось у кінці уроку. А яке природне явище передує веселці? (Дощ)

- Так, дійсно це дощ. А дощ це що? (опади, вода). А ви знаєте, що гра «Дартс» з’явилася через дощ. Якось лучників на змаганні застав дощ. Вони перебрались у шинок і почали кидати укорочені стріли в мішень на стіні. А у Великобританії у XVII столітті у був прийнятий закон про дощ, за яким синоптика страчували за неправильне прогнозування дощу. Людина може залишитися під дощем абсолютно сухою, знаєте у якому випадку? Якщо знаходиться в пустелі. Насправді дощі в пустелі бувають, але про дощ неможливо дізнатися, оскільки краплі просто не долітають до землі, випаровуючись під впливом гарячого повітря.

3. Мотивація навчальної діяльності. 1 хв.

- А хочете дізнатись ще більше? Протягом уроку ми дізнаємось ще багато цікавих незвичайних фактів, навчимось працювати в команді, розкриємо творчі здібності.

4. Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів. 5-6 хв.

Методи і прийоми: асоціативний кущ, хмаринка слів

Учитель читає висловлювання  Антуан де Сент-Екзюпері про воду, не називаючи її

«…… З тобою в нас розливається таке блаженство, яке не пояснити словами.    Ти повертаєш нам усі сили, на які ми вже і не сподівалися.

Ти — найбільше у світі і найменш тривке багатство, ти така чиста в надрах землі. Ти не приймаєш домішок, ти не терпиш, коли тебе псують, ти божество, яке так легко сполохати…!

Ти не маєш ні смаку, ні кольору, ні запаху, тебе не опишеш, тобою насолоджуються, не розуміючи, що ти таке. Ти не просто необхідна для життя, ти і є життя»

 - Чи здогадались ви про що пише відомий французький письменник? (якщо здогадались, то добре, якщо – ні, то вчитель за допомогою додаткових запитань підводить до визначення ключового слова)

- Так, дійсно, це ВОДА. А чому ж про неї так говорить Антуан де Сент-Екзюпері, погодитись із ним чи спростувати його слова ми сьогодні спробуємо на нашому уроці.

  •         Отже, спробуймо сформулювати тему сьогоднішнього уроку.

(Вода, вода - основа життя тощо….).

  •              Пропоную визначити тему сьогоднішнього уроку  - А вода –це справжнє диво!
  •              Ви вже багато чого про воду  знаєте, правда? На аркушах у вас є хмаринка слів, спробуйте із неї скласти асоціативний кущ, його треба заповнити самостійно. На це вам 2-3 хвилини (Додаток 1)

 

ІІ. Основна частина

  1.                    Вивчення нового матеріалу ( 10хв)

Методи і прийоми:  демонстрація, пояснення, усне малювання, елементи дослідження

  •                        Розгляньте картини та фотографії. Які враження вони викликають у вас? Які деталі одразу впадають в око? Якими б художніми засобами (метафорами, епітетами, порівняннями) ви б описали зображене? (ймовірні відповіді учнів: сріблястий дощ, сумний дощ, дощ пробудження, життєдайний дощ тощо) (Додаток 2)
  •                   Пропоную зараз поринути у світ дощу, послухайте «Краплі дощу» Ф. Шопена. Що ви відчували? Який, на вашу думку, дощ у Шопена? Який настрій цього твору? Які враження він викликав у вас? (сумний, мабуть на душі тривога) (Додаток 3)
  •                   А тепер ми почуємо,  побачимо який же дощ у Максима Рильського.

(учитель читає) (Додаток 4)

  •                   Розглянемо, які явища природи ми «бачимо» у цій поезії. (дощ)
  •                   Які властивості води на прикладі дощу із цього вірша ми можемо спостерігати? (якщо учнями важко, учитель задає питання)
  •                   Чи має дощ  колір? (ні, але у товстих шарах має блакитний відтінок); запах?
  •                   Який стан буває води (рідкий, твердий, газоподібний)
  •                   А у вірші? (рідкий)
  •                   Чи може горіти? ( не горить)
  •                   У рідкому стані характерна текучість.
  •                   Ось ми і назвали деякі властивості води.
  •                   Вірш «Дощ» невеликий за розміром, проте у ньому дуже багато художніх засобів. Які ви помітили?(епітети, метафори, порівняння) Пропоную виписати в зошити ті, які  характеризують дощ (Додаток 5)
  •                   Яка тема поезії?  (Краса рідної природи) Яка її основна думка? (захопленість рідною природою, її величним та дивовижним світом, райдужними кольорами)
  •                   Який настрій викликає у вас вірш? (світлий вірш, дощ символізує пробудження природи)
  •                    Чи збігається ваш настрій із настроєм ліричного героя? 
  1.               Систематизація й узагальнення нових знань і умінь (15 хв)

Методи і прийоми:  групова творча робота учнів на здобуття та розширення знань, сторітелінг

  •                   Я вам пропоную цікаву роботу. Ми спробуємо попрацювати у групах. Знаючи про ваші здібності й уподобання, дозвольте сьогодні мені самій об’єднати вас у групи. Завдання для кожної групи буде окреме. Проте дещо однакове,  тому  що вам треба обрати того, хто буде оцінювати внесок кожного члена групи. Максимальна оцінка - 5 балів.  (у мене в 5 класі 24 учні, завдання різного характеру згідно із нахилам дітей: розгадування кросворду на сайті https://learningapps.org; «малювання» вірша «Дощ»; складання цікавої історії (сторітелінг) «Пригоди краплинки» за мотивами вірша «Дощ»)

І група Розгадування кросворда

  •                   У цю групу я об’єднала дівчат та хлопців, які впродовж наших уроків правильно та систематично розв’язували завдання на сайті https://learningapps.org, мають смартфони. Ваше завдання: за QR-кодом (Додаток 6) зайти на сайт із відповідним завданням і розв’язати його.

 

ІІ група  Малювання дощу

  •                   Наступна група отримує творче завдання, тому що вони вміють і люблять малювати. Спробуйте побачити той життєдайний дощ і зобразити його. Розподілить час, і хто які дії виконує, щоб не гаяти час.

ІІІ група  Складання історії «Пригоди краплинки»

  •                   Учні цієї групи вміють складати вірші, навіть свої книжки пишуть. Тому їм буде легко придумати свою історію. Я пропоную назвати її «Пригоди краплинки», можливо,  ви свою назву придумаєте. Проте повинні за 15 хвилин розказати цікаво як краплинка потрапила на землю і що з нею стало потім.

Питання до першої групи:

  •                   Діти, що ви довідались із кросворда? (Всі питання були пов’язані із водою, а саме із трьома її станами: газоподібним, рідким і твердим)

Презентація малюнка другої групи

  •                   Чи співпадає настрій малюнка із змістом поезії «Дощ»? (відповіді інших груп)

Історія третьої групи

  •                   Чи відображає зміст вірша історія, розказана групою? (відповіді інших груп). Щоб ви додали в їхню історію?

 

ІІІ. Підсумковий етап

1.Підбиття підсумків уроку, перевірка знань та умінь. (7-9 хв.)

Прийоми і методи:  перевірка знань за допомогою сучасного освітнього інструменту  - смартфону

 - Ви добре впорались із завданнями, виявили свої творчі здібності. Скажіть, складно було виконувати завдання? (Зазвичай діти говорять, що ні).

 - Як вам працювалося у групах (тут варіанти можуть бути і не такі оптимістичні, проте учитель  має підвести до того, що якби не група, то не вистачило б часу на самостійне виконання завдання). Ваші очільники груп оцінили роботу кожного за 5-ти бальною шкалою. 

 - Я пропоную вам ще раз повернутись до нашого вірша. Яке ж значення має дощ у ньому? Зачитайте рядки і поясніть з наукової точки зору. (живить землю, надає поживних речовин рослинам, охолоджує землю)

 - Так, а ще яке значення води в природі? ( колообіг води,  забезпечує життя живих організмів,  підтримує форму та пружність рослин; є середовищем для водних рослин і тварин; випаровування води охолоджує живі організми).

 - Я пропоную ще раз скористатися смартфонами і перейти на запропонований сайт і дати відповіді щодо значення води (ідеально якщо є у всіх смартфони і Інтернет; у моєму класі не у всіх, тому провожу даний вид діяльності у парах). Я побачу чи правильно ви дали відповіді, проте вам доведеться оцінити себе самостійно в залежності від внеску кожного у розв’язання даного завдання. Максимальна кількість балів 5. (Додаток 7)

Запишіть свої прізвища і проти них поставте відповідні бали.

  •                   Чому ж воду називають  справжнім дивом? (відповіді учнів:без неї не існуватиме життя, навіть людина складається з води, людина без води не може довго прожити тощо)
  •                     Все вірно, і тому воду треба берегти! На жаль, урок добігає кінця. Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання.
  1.     Інструктаж щодо виконання домашнього завдання.

Вивчіть вірш Максима Рильського напам’ять, за бажанням: намалювати ілюстрації до твору, скласти кросворд за темою «Значення води»

  1.                                  Оцінювання
  •                                      Ви оцінювали роботу один одного протягом уроку, в ідеалі у вас вийде не більше 10. А той менше. Я спостерігала протягом уроку за роботою кожного, тому додаткові 2 бали отримає той, хто був активним, допомагав членам групи, презентував свої завдання.

 

  1.                                  Рефлексія
  •              Діти, пам’ятаєте нашу веселку,  і обрані вами кольори? Хочете дізнатись, що вони означають? Червоний колір — це сила і лють Марса, причому червоний колір має два основних значення, обидва з яких пов’язані з кров’ю. Це війна і любов. Якщо подумати, то це дві сторони однієї медалі. Червоний — сильний колір для сильних людей, так що, якщо вам не вистачає впевненості в собі — носіть червоне.  Наступний колір –жовтогарячий.   Це  барва  радості, молодості,  оптимізму - тепла,  позитивна, яскрава,  дає  заряд  бадьорості.  Жовтий  колір -  теплий, веселий,  ясний. Символізує  світло, радість.  Це  колір    сонця,  асоціюється  з  успіхом,

багатством,  достатком. Зелений  колір  несе  в  собі  позитив, його  найбільше  в  живій  природі.  Психологи  доводять, що цей  колір  гармонізує  світ, заспокійливо  діє  на  людину. Блакитний — колір повітря та легкої води — струмків та річок. Підходить для тих, кому не вистачає свободи. Синій — ще один водний колір, але пов’язаний вже з глибиною, з морями і озерами, з таємницею, прихованою в морських глибинах. І останній колір — фіолетовий. Це магія, астрологія і ворожіння, непізнане і все, що пов’язано з прихованими і надприродними можливостями людини. Це колір відьом і чаклунів. Фіолетовий — це колір чарівництва.
- Мабуть, недарма у більшості опинились кольори саме блакитного, синього і зеленого кольору. Бо всі ви позитивні, вільні і глибинні, і цю глибину вашу ми будемо пізнавати разом.

 

 

 

 

 

 

 

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\додаток 1 Хмаринка слів.jpgДодаток 1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Додаток 2

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\Додаток 2 Картини і фото дощу\157.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\Додаток 2 Картини і фото дощу\5815446.gif

 

 

 

 

 

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\Додаток 2 Картини і фото дощу\00203020.jpg

 

 

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\Додаток 2 Картини і фото дощу\jeff_rowland_dozhdlivye_kartiny_01.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Додаток 3

https://chart.apis.google.com/chart?cht=qr&chs=320x320&chl=https://mp3cc.biz/m/36320-shopen/37744870-kapli-dozhdya/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 4

Максим Рильський - Дощ  

 

Благодатний, довгожданий,
Дивним сяйвом осіянний,
Золотий вечірній гість
Впав бадьоро, свіжо, дзвінко
На закурені будинки
Зголоднілих передмість.
Відкривай гарячі груди,
Мати земле! Дощ остудить,
Оживить і запліднить,-
І пшеницею й ячменем
Буйним повівом зеленим
Білі села звеселить.

 

 

Додаток 5

Художні засоби

Художній образ

Зміст

Назва художнього засобу

Дощ

 

 

епітет

Дощ

 

порівняння

Дощ

 

метафора

 

 

 

Додаток 6                                                                              Додаток 7

 

 

 

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\Додаток 7  Для самостійної чи парної роботи.png

E:\Танюшенька\2017-2018\Інтегрований урок Вода\Стецюк Т.М._ЗОШ 10\Додаток 6 Кросворд для І групи.png

 

 

 

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Бабляк Мирослава Федорівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
6 вересня 2018
Переглядів
2955
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку