Урок "Сонце – джерело світла і тепла"

Про матеріал

Тема: Сонце – джерело світла і тепла.

Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро

Мета: сформувати в учнів знання про Сонце як найближчу до нас зірку, про значення Сонця для життя на Землі; розвивати знання та уявлення учнів про Всесвіт; формувати наукову картину світу, розвивати пізнавальну активність учнів, творчі здібності, логічне мислення; виховати почуття доброти та людяності, можливість працювати в колективі.

Тип уроку: формування нових знань.

Форма проведення: захист учнів­ських проектів, традиційний урок з елементами інтеграції, використовуються інтерактивні методи та ІКТ

Перегляд файлу

Тема: Сонце – джерело світла і тепла.

 

Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро

Мета: сформувати в учнів знання про Сонце як найближчу до нас зірку, про значення Сонця для життя на Землі; розвивати знання та уявлення учнів про Всесвіт; формувати наукову картину світу, розвивати пізнавальну активність учнів, творчі здібності, логічне мислення; виховати почуття доброти та людяності, можливість працювати в колективі.

Тип уроку: формування нових знань.

Форма проведення: захист учнів­ських проектів, традиційний урок з елементами інтеграції, використовуються інтерактивні методи  та ІКТ

Попередня підготовка:

 Робота проводилася в групах і складалася з кількох етапів.

Перший етап — розподіл завдань по групах, визначення обов'язків членів групи.

Другий етап — добір матеріалу з певної теми, його усвідомлення.

Третій етап — написання доповіді, складання стислого повідомлення з теми.

Четвертий етап — розробка сценарію слайд-фільму або комп'ютерної презентації.

І. Організаційний момент

Добрий день, сідайте. Сьогодні на уроці у нас гості, а гості - це завжди радість, добрий настрій.  У вас такі приємні посмішки та добрі очі. Я відчуваю, що ви готові мене слухати та розуміти. Давайте привітаємо посмішкою гостей та побажаємо собі та їм позитивного та радісного настрою.

А почнемо ми з фрази  «Я навчаюсь для того, щоб…»)

Я бажаю вам, щоб на уроці ви дізнались щось нове для себе.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Кросворд

У нас сьогодні третій урок теми «Всесвіт». На партах у вас лежать завдання . Об’єднайтеся у групи по дві парти та розгадайте кросворди. Час пішов. 

А які небесні тіла ви знаєте?

Захист проектів

Вдома деякі учні нашого класу працювали над інформаційним  міні проектом «Назви небесних тіл». У нас існує три групи знавців. Це міфологи,  зоологи та народознавці.  Я нагадаю про регламент: 3-5 хвилин на виклад теми. Запрошується група

- міфологів

-Зоологів

- Народознавців.

Всім дякуємо за інформацію.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

 «Інтелектуальна розминка»

  • Що спільного у цих предметів? (сонце, соняшник, сонечко)

Відповідь: корінь

 

Сьогодні на уроці наша тема  – сонце. І в кінці уроку ви повинні сказати скільки спільнокореневих слів до слова сонце  ви почули на уроці. Будьте уважними.

 

«Асоціації» (виконується на дошці)

Назвіть усе, з чим у вас асоціюється слово «сонце»

 

  • Картинки по запросу звездаНагадайте мені – до яких небесних тіл відноситься Сонце? – це зірка
  • Яка це фігура? Чи правильно так відображати зірку? Що таке зірка або зоря?

 

  • За якими характеристиками розрізняють зорі?
  • До якого виду зірок відноситься наше Сонечко? (карлик, жовти)

Тобто, сонце – є звичайною зіркою середніх  розмірів  і  середньої для               зірок               температури. Температура на поверхні сонця 6000               °С, а в центрі набагато більше.

 Що більше за розмірами — Земля чи Сонце? (Сонце більше.)

  • Діаметр Сонця у 109  разів більше діаметра Землі.

 Хвилинка – фантазії

  • Якщо уявити собі Сонце гігантським кошиком, то кульок розміром із Землю у такий кошик помістилося б більше мільйона.             
  • Якщо уявити собі Землю завбільшки з горошину, тоді Сонце порівняно з Землею буде як м’яч.
  • Чому Сонце, яке ми бачимо на небі, не здається нам таким величезним?              (Воно              знаходиться дуже далеко від              Землі.)
  • Назвіть найбільшу в природі швидкість. (Швидкість світла 300              000 км/с.)
  • Отже, світло від Сонця до Землі дістається з такою величезною швидкістю              за 8 хв 19 с.

Ерудит – хвилинка

Уявна подорож до Сонця на ракеті тривала б 7 – 8 місяців, на літаку – 20 років, на автомобілі – 200 років, а турист – пішохід йшов би до Сонця – 15 тисяч років.

 

Усі ви бачили багаття з палаючих дров. Полум’я завжди піднімається набагато вище, ніж лежать дрова.              Полум’я від розпеченого Сонця теж              поширюється на               мільйони кілометрів від самого Сонця.              Ця зовнішня              світна частина Сонця називається сонячною короною. Така назва означає, що               ця зовнішня частина нерівна, утворює опуклості, які               нагадують              зубці              справжньої              корони — символу королівської влади.

Відео https://www.youtube.com/watch?v=6M-irQwR6dU

(NASA засняло шокирующее видео на Солнце!)

Якщо Сонце величезне, значить, великою  є і його маса. Відповідно до відомого нам закону всесвітнього тяжіння, тіла               з великою              масою              здатні притягати              до себе, як              магніти, інші тіла. Насправді              Сонце              утримує навколо              себе              безліч космічних              тіл — 8 планет разом із               їхніми              супутниками, астероїди, комети, метеорити й метеори. Всі              разом               вони              утворюють              Сонячну              систему. Сонце                            центр               цієї              системи.             

- Сонце також  рухається . Воно рухається навколо своєї осі проти годинникової стрілки.

 

  •              Слухання оповідання з помилками
    Я отримала листа від мого знайомого гнома Астронома. Але я знайшла в його розповіді багато помилок. Ви уважно послухаєте, а якщо почуєте неправду- плескайте у долоні.
  •              Нещодавно мені запропонували побувати на Сонці і дізнатися, що там відбувається. Я сів у невеличкий літачок і полетів до Сонця. Через годину я побачив, що Сонце зовсім поруч. Я приземлився на аеродромі і мене зустріли місцеві жителі. Їх ще називають – сонячними. Я сів у автомобіль і помчав так швидко, що мені стало навіть холодно. Сонячні промінці стали просити, щоб я взяв їх на Землю, бо вони ще ніколи не бачили її . Поки я повертався додому, то від морозного повітря захворів на ангіну.

 

З листа ми зрозуміли, що гном астроном захворів, а скажіть чи дійсно може Сонце нам нашкодити? (відповіді)

ППЗ Природознавство

У надрах Сонця при температурі в десятки мільйонів градусів Цельсія та при величезному тиску відбуваються так звані термоядерні реакції. Вони супроводжуються відділенням значної кількості енергії. Щосекунди Сонце випромінює таку кількість тепла, якого б вистачило, щоб розтопити шар льоду завтовшки в тисячу кілометрів.

Термоядерні реакції відбуватимуться, поки в ядрі Сонця не вичерпаються запаси водню. Нині вони становлять майже 60 % маси Сонця. Такої кількості вистачить щонайменше на кілька десятків мільярдів років.

Учені помітили, що в діяльності Сонця відбуваються своєрідні цикли, протягом яких сонячна активність досягає максимального значення, а потім знову спадає. Це відбувається приблизно кожні 11 років.  У такі роки збільшується кількість плям і спалахів на поверхні нашого світила, невидимі випромінювання досягають найбільшої інтенсивності. У цей час на Землі виникають магнітні бурі, відбувається порушення радіозв’язку.

Чарівний ящик.

Що ми повинні обов’язково носити на вулиці  в сонячну спеку? (понама, сонцезахисні окуляри)

 Фізкультхвилинка

Встало вранці ясне сонце

Зазирнуло у віконце.

Ми до нього потяглися

За промінчики взялися.

Будем  дружно присідати

Сонечко розвеселяти.

Встали - сіли, встали – сіли

Бачите,як звеселили.

 

 

 Прогнозування

  • Чи змогли б ви прожити без Сонця? Спробуйте на мить уявити собі життя без Сонця. Що сталося б? (Відповіді учнів.)

 

Проблемна ситуація (усні роздуми учнів)

Учитель. Як ви думаєте, яке значення має Сонце для Землі? Як це небесне світило впливає на нашу планету Земля?

  •    Чи потрібне Сонце Людині? Навіщо?

Сонце – джерело світла і тепла на Землі. Саме завдяки Сонцю існують рослинний і тваринний світи, завдяки Сонцю відбувається кругообіг води в природі. Повітрям без кисню живі істоти дихати не можуть . Виробляти кисень можуть тільки рослини. Але рослини це можуть робити на світлі, лише вдень. Отже, якби не Сонце, то рослини, прозвані зеленими легенями планети, перестали б збагачувати атмосферу киснем. Зрештою, якби не Сонце, то Землю враз би скував жахливий космічний холод. Багато залежить від цієї денної зірки: і вітри, і погода, й існування морських течій. Завдяки сонячному світлу і теплу людина пізнає навколишній світ, комфортно себе почуває , вирощує рослини, доглядає за рослинами, виконує різну роботу, милується природою і отримує задоволення від життя.

 Давайте підсумуємо свої спостереження.

 Сонце-це джерело……( світла і тепла)

А ще Сонце дає …….( життя)

 

На канікулах ми були з вами на екскурсії в  аерокосмічному музеї.

Що вам сподобалось чи запам’яталось?

Які живі істоти полетіли в космос першими?

Може хтось в дорослому житті мріє стати космонавтом або  астрономом?

 «Дивуй»

А ось в 2011 р. 10-річна канадка Кетрін Аврора Грей стала наймолодшим астрономом в історії людства. Дівчинка захопилася астрономією під впливом свого батька – астронома. Астроном-початківець Кетрін вивчала знімки далекої галактики в сузір’ї Жирафа, зроблені її батьком в аматорський обсерваторії, завдяки спеціальній комп’ютерній програмі. Пошук таких зірок відбувається шляхом порівняння знімків однієї ділянки неба, зроблених в різний час. Дівчинка розгледіла крихітку точку, яка і виявилася надновою зіркою.

Відкриття, підтверджене Королівським астрономічним товариством і офіційно зареєстроване Міжнародним астрономічним союзом, одержало назву Supernova 2010 lt.

 

ІV. Закріплення матеріалу

 Заповніть пропуски в тексті.

Сонце — це  одна із _______________  нашої Галактики.

 Його  діаметр  у  ________________  разів більший  за діаметр Землі.

  Воно  оточено  яскраво  сяючою  сонячною ________________________                              діадемою.

 Сонце — це розпечена куля, температура поверхні  якої  сягає               __________________градусів.               

 Із наближенням  до центра температура ______________________.              За               такої               температури всі              речовини,              які є на Сонці,              перебувають у __________________________               агрегатному стані.              Найбільш               поширеними простими               речовинами ___________________ та              _______________________.

V  Підсумки уроку та оцінювання

Скільки  і які слова спільнокореневі слову сонце  ви чули на уроці.

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

 

1.  Рефлексія. ( 1 хв. ) Продовжи речення

●На уроці найбільшим відкриттям для мене було...

●Мені цікаво було дізнатися про...

●Після уроку я обов'язково прочитаю додаткову літературу про...        

2.Оцінювання  (1 хв).

Закінчити урок  я хочу словами «У кожній людині є сонце. Тільки дайте йому світити» . Будьте добрими усміхайтеся сонячними посмішками, зігрівайте людей які поруч з вами. До побачення.

3. Домашнє завдання (1 хв):

                Вивчити §19, відповісти на питання після §, знайти  прислів’я та приказки про сонце.

 

 

Джерела:

http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-4a272b745f003/list-9a6b21af26

https://sites.google.com/site/znajomstvoizsonacnousistemou1/home/sonce

Ковтонюк Л.В. «Усі уроки природознавства» Харків, 2013

 

1

 

docx
Додано
17 липня 2018
Переглядів
6213
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку