Тема: Сонце – джерело світла і тепла.
Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро
Мета: сформувати в учнів знання про Сонце як найближчу до нас зірку, про значення Сонця для життя на Землі; розвивати знання та уявлення учнів про Всесвіт; формувати наукову картину світу, розвивати пізнавальну активність учнів, творчі здібності, логічне мислення; виховати почуття доброти та людяності, можливість працювати в колективі.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма проведення: захист учнівських проектів, традиційний урок з елементами інтеграції, використовуються інтерактивні методи та ІКТ
Тема: Сонце – джерело світла і тепла.
Вчитель: Фурсова Олена Володимирівна, КЗО СЗШ № 63 м. Дніпро
Мета: сформувати в учнів знання про Сонце як найближчу до нас зірку, про значення Сонця для життя на Землі; розвивати знання та уявлення учнів про Всесвіт; формувати наукову картину світу, розвивати пізнавальну активність учнів, творчі здібності, логічне мислення; виховати почуття доброти та людяності, можливість працювати в колективі.
Тип уроку: формування нових знань.
Форма проведення: захист учнівських проектів, традиційний урок з елементами інтеграції, використовуються інтерактивні методи та ІКТ
Попередня підготовка:
Робота проводилася в групах і складалася з кількох етапів.
Перший етап — розподіл завдань по групах, визначення обов'язків членів групи.
Другий етап — добір матеріалу з певної теми, його усвідомлення.
Третій етап — написання доповіді, складання стислого повідомлення з теми.
Четвертий етап — розробка сценарію слайд-фільму або комп'ютерної презентації.
І. Організаційний момент
Добрий день, сідайте. Сьогодні на уроці у нас гості, а гості - це завжди радість, добрий настрій. У вас такі приємні посмішки та добрі очі. Я відчуваю, що ви готові мене слухати та розуміти. Давайте привітаємо посмішкою гостей та побажаємо собі та їм позитивного та радісного настрою.
А почнемо ми з фрази «Я навчаюсь для того, щоб…»)
Я бажаю вам, щоб на уроці ви дізнались щось нове для себе.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Кросворд
У нас сьогодні третій урок теми «Всесвіт». На партах у вас лежать завдання . Об’єднайтеся у групи по дві парти та розгадайте кросворди. Час пішов.
А які небесні тіла ви знаєте?
Захист проектів
Вдома деякі учні нашого класу працювали над інформаційним міні проектом «Назви небесних тіл». У нас існує три групи знавців. Це міфологи, зоологи та народознавці. Я нагадаю про регламент: 3-5 хвилин на виклад теми. Запрошується група
- міфологів
-Зоологів
- Народознавців.
Всім дякуємо за інформацію.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
«Інтелектуальна розминка»
Відповідь: корінь
Сьогодні на уроці наша тема – сонце. І в кінці уроку ви повинні сказати скільки спільнокореневих слів до слова сонце ви почули на уроці. Будьте уважними.
«Асоціації» (виконується на дошці)
Назвіть усе, з чим у вас асоціюється слово «сонце»
Тобто, сонце – є звичайною зіркою середніх розмірів і середньої для зірок температури. Температура на поверхні сонця 6000 °С, а в центрі набагато більше.
— Що більше за розмірами — Земля чи Сонце? (Сонце більше.)
Хвилинка – фантазії
Ерудит – хвилинка
Уявна подорож до Сонця на ракеті тривала б 7 – 8 місяців, на літаку – 20 років, на автомобілі – 200 років, а турист – пішохід йшов би до Сонця – 15 тисяч років.
Усі ви бачили багаття з палаючих дров. Полум’я завжди піднімається набагато вище, ніж лежать дрова. Полум’я від розпеченого Сонця теж поширюється на мільйони кілометрів від самого Сонця. Ця зовнішня світна частина Сонця називається сонячною короною. Така назва означає, що ця зовнішня частина нерівна, утворює опуклості, які нагадують зубці справжньої корони — символу королівської влади.
Відео https://www.youtube.com/watch?v=6M-irQwR6dU
(NASA засняло шокирующее видео на Солнце!)
Якщо Сонце величезне, значить, великою є і його маса. Відповідно до відомого нам закону всесвітнього тяжіння, тіла з великою масою здатні притягати до себе, як магніти, інші тіла. Насправді Сонце утримує навколо себе безліч космічних тіл — 8 планет разом із їхніми супутниками, астероїди, комети, метеорити й метеори. Всі разом вони утворюють Сонячну систему. Сонце — центр цієї системи.
- Сонце також рухається . Воно рухається навколо своєї осі проти годинникової стрілки.
З листа ми зрозуміли, що гном астроном захворів, а скажіть чи дійсно може Сонце нам нашкодити? (відповіді)
ППЗ Природознавство
У надрах Сонця при температурі в десятки мільйонів градусів Цельсія та при величезному тиску відбуваються так звані термоядерні реакції. Вони супроводжуються відділенням значної кількості енергії. Щосекунди Сонце випромінює таку кількість тепла, якого б вистачило, щоб розтопити шар льоду завтовшки в тисячу кілометрів.
Термоядерні реакції відбуватимуться, поки в ядрі Сонця не вичерпаються запаси водню. Нині вони становлять майже 60 % маси Сонця. Такої кількості вистачить щонайменше на кілька десятків мільярдів років.
Учені помітили, що в діяльності Сонця відбуваються своєрідні цикли, протягом яких сонячна активність досягає максимального значення, а потім знову спадає. Це відбувається приблизно кожні 11 років. У такі роки збільшується кількість плям і спалахів на поверхні нашого світила, невидимі випромінювання досягають найбільшої інтенсивності. У цей час на Землі виникають магнітні бурі, відбувається порушення радіозв’язку.
Чарівний ящик.
Що ми повинні обов’язково носити на вулиці в сонячну спеку? (понама, сонцезахисні окуляри)
Фізкультхвилинка
Встало вранці ясне сонце
Зазирнуло у віконце.
Ми до нього потяглися
За промінчики взялися.
Будем дружно присідати
Сонечко розвеселяти.
Встали - сіли, встали – сіли
Бачите,як звеселили.
Прогнозування
Проблемна ситуація (усні роздуми учнів)
Учитель. Як ви думаєте, яке значення має Сонце для Землі? Як це небесне світило впливає на нашу планету Земля?
Сонце – джерело світла і тепла на Землі. Саме завдяки Сонцю існують рослинний і тваринний світи, завдяки Сонцю відбувається кругообіг води в природі. Повітрям без кисню живі істоти дихати не можуть . Виробляти кисень можуть тільки рослини. Але рослини це можуть робити на світлі, лише вдень. Отже, якби не Сонце, то рослини, прозвані зеленими легенями планети, перестали б збагачувати атмосферу киснем. Зрештою, якби не Сонце, то Землю враз би скував жахливий космічний холод. Багато залежить від цієї денної зірки: і вітри, і погода, й існування морських течій. Завдяки сонячному світлу і теплу людина пізнає навколишній світ, комфортно себе почуває , вирощує рослини, доглядає за рослинами, виконує різну роботу, милується природою і отримує задоволення від життя.
Давайте підсумуємо свої спостереження.
Сонце-це джерело……( світла і тепла)
А ще Сонце дає …….( життя)
На канікулах ми були з вами на екскурсії в аерокосмічному музеї.
Що вам сподобалось чи запам’яталось?
Які живі істоти полетіли в космос першими?
Може хтось в дорослому житті мріє стати космонавтом або астрономом?
«Дивуй»
А ось в 2011 р. 10-річна канадка Кетрін Аврора Грей стала наймолодшим астрономом в історії людства. Дівчинка захопилася астрономією під впливом свого батька – астронома. Астроном-початківець Кетрін вивчала знімки далекої галактики в сузір’ї Жирафа, зроблені її батьком в аматорський обсерваторії, завдяки спеціальній комп’ютерній програмі. Пошук таких зірок відбувається шляхом порівняння знімків однієї ділянки неба, зроблених в різний час. Дівчинка розгледіла крихітку точку, яка і виявилася надновою зіркою.
Відкриття, підтверджене Королівським астрономічним товариством і офіційно зареєстроване Міжнародним астрономічним союзом, одержало назву Supernova 2010 lt.
ІV. Закріплення матеріалу
Заповніть пропуски в тексті.
Сонце — це одна із _______________ нашої Галактики.
Його діаметр у ________________ разів більший за діаметр Землі.
Воно оточено яскраво сяючою сонячною ________________________ — діадемою.
Сонце — це розпечена куля, температура поверхні якої сягає __________________градусів.
Із наближенням до центра температура ______________________. За такої температури всі речовини, які є на Сонці, перебувають у __________________________ агрегатному стані. Найбільш поширеними простими речовинами ___________________ та _______________________.
V Підсумки уроку та оцінювання
Скільки і які слова спільнокореневі слову сонце ви чули на уроці.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
1. Рефлексія. ( 1 хв. ) Продовжи речення
●На уроці найбільшим відкриттям для мене було...
●Мені цікаво було дізнатися про...
●Після уроку я обов'язково прочитаю додаткову літературу про...
2.Оцінювання (1 хв).
Закінчити урок я хочу словами «У кожній людині є сонце. Тільки дайте йому світити» . Будьте добрими усміхайтеся сонячними посмішками, зігрівайте людей які поруч з вами. До побачення.
3. Домашнє завдання (1 хв):
Вивчити §19, відповісти на питання після §, знайти прислів’я та приказки про сонце.
Джерела:
http://shkola.ostriv.in.ua/publication/code-4a272b745f003/list-9a6b21af26
https://sites.google.com/site/znajomstvoizsonacnousistemou1/home/sonce
Ковтонюк Л.В. «Усі уроки природознавства» Харків, 2013
1