Урок-спілкування - Ми - нація єдина, твої ми діти, Україно!

Про матеріал

Мета: поглибити знання учнів про історію, природні ресурси, культурну спадщину України; формувати культуру взаємовідносин між людьми, повагу до традицій і звичаїв українського народу; виховувати почуття патріотизму; сприяти розвитку пізнавального інтересу.Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще. У нашого народу глибоке й тисячолітнє коріння. Українці, як і інші народи, пройшли довгий шлях розвитку, що позначилося на усіх сферах їх життя - культурі, побуті, мові. Ми можемо пишатися своєю древньою величною історією. На уроках географії ви вивчали географічне розташування України, її природу і природні багатства тощо.

Перегляд файлу

Плани-конспект першого уроку в 7-А класі 2015-2016 навчального року.

 

Урок-спілкування - Ми - нація єдина, твої ми діти, Україно!

 

Мета: поглибити знання учнів про історію, природні ресурси, культурну спадщину України; формувати культуру взаємовідносин між людьми, повагу до традицій і звичаїв українського народу; виховувати почуття патріотизму; сприяти розвитку пізнавального інтересу.

Очікувані результати: формування індивідуальних, соціальних та загальнолюдських цінностей; усвідомлення своєї ролі в колективі, державі, світі; почуття гордості за свою державу, любов до неї; вміння робити аналіз подій, фактів, історичних явищ; формування навичок відповідальної поведінки, розвиток критичного мислення.

 

 

Обладнання та оформлення: Державний Прапор України; класна кімната  прикрашена повітряними кульками, елементами народної символіки;  комп’ютер; записи музики, відеоролики.

 

Епіграф (записаний на дошці):

Виростай, дитино, й пам'ятай:

Батьківщина - то найкращий край

Д. Павличко.

 

Хід уроку

I.    Організаційний етап

II.    Мотивація навчально-виховної діяльності учнів. Оголошення теми уроку.

Учитель: Доброго дня!

Сьогодні свято завітало в школу,

Бо перше вересня, і пролунав дзвінок.

Змужнілі, сонцем зласкані улітку,

Ми розпочнемо Перший наш урок.

Наш Перший урок пропоную розпочати такими рядками про Україну.

 

Моя Україна

 Учень:

 На світі багато чудових країн,

Мені наймиліша, найкраща країна,

Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,

Безсмертна моя Україна.

 

Ти з давніх віків непокірна була

 І волю свою боронила невпинно.

Нарешті збулося - її здобула

Звитяжна моя Україна.

 

На землях твоїх неозорих степів

Живе працьовита і чесна родина,

Хвилюється колосом стиглих хлібів

Моя золота Україна.

 

В садах і дібровах в вечірні часи

Чарує нас пісня дзвінка солов’їна,

І чути співочі дівчат голоси, -

Пісенна моя Україна.

 

Тепер ще не легко живеться тобі,

Є в тому, мабуть, особлива причина.

Та все подолає в тяжкій боротьбі

Незламна моя Україна.

 

Квітуй, мов калина, над плесами вод,

Будь в дружбі і праці міцна та єдина.

Хай буде щасливим твій вільний народ,

Прекрасна моя Україно!

Щасливі ми, що народилися на чудовій, багатій, мальовничій землі – на нашій славній Україні. Тут жили наші діди і прадіди, тут живуть наші батьки, тут корінь роду українського.

Ми, українці, повинні пишатися тим, що наша Україна ніколи не поневолювала інші народи, не вела загарбницькі війни, а лише захищала себе від ласих на чуже добро близьких і далеких сусідів.

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь, де не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

Аніж земний в чужині рай

Їм красить все їх рідний край

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, без Батьківщини.

М. Чернявський

 

III.    Основна частина

Учитель: - Кожна людина найбільше любить той край, де народилася і живе. Кожен пишається своєю рідною землею. Завжди хоче сказати про неї найкраще. У нашого народу глибоке й тисячолітнє коріння. Українці, як і інші народи, пройшли довгий шлях розвитку, що позначилося на усіх сферах їх життя - культурі, побуті, мові. Ми можемо пишатися своєю древньою величною історією. На уроках географії ви вивчали географічне розташування України, її природу і природні багатства тощо.

 

Учень: Народе мій, пишаюся тобою:

Моя душа - частинка твого «Я».

Красою правди у святім двобою Понад Майданом сонця лик сія...

Є нація! Хай знають всі у світі:

Ми є! Народ піднявся із колін!

І переможно сонце правди світить,

Співає гордо наш Державний Гімн.

(Звучить Державний Гімн України).

Учитель: - Україна - це отча земля, рідний край, де ми народилися. Столиця України - Київ. Широкі і чарівні простори, прекрасні села і міста. Могутньо котить до Чорного моря сиві хвилі найбільша річка України - Дніпро. Буйною зеленню шумлять на його берегах сади, ліси. Золотистим морем розливається безкраїми нивами жито-пшениця.

(Ролик №1 про Україну)

-    Погляньте на карту України. На ній позначено кордони української землі. На півдні нашу державу омивають теплі моря - Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. Простір землі, заселений українським народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90 днів, долаючи щодня по 30 км.

 

-    Про етапи становлення України, її історію вам розкаже учень- історикознавець.

Учень-історикознавець

Віддавна на території України існували держави скіфів, сарматів, готів та інших народів, але відправним пунктів української державності і культури вважається Київська Русь (ІХ-ХІІІ століття).

Формування новітньої нації припало на часи визвольної війни 1648-1657 років під проводом Богдана Хмельницького проти Речі Посполитої. Результатом війни стало заснування в України козацької держави - Війська Запорозького.

У ХУІІІ столітті козацька автономія була ліквідована. Під час української революції початку ХХ століття постало декілька національних держав: Українська Народна Республіка, Українська Держава, Західно-Українська Народна Республіка.

У 1919 році відбулося возз’єднання українських земель, проголошено Акт злуки. У 1922 році Українська республіка ввійшла до складу Радянського ^юзу. Сучасна держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського ^юзу 1 грудня 1991 року.

Україна - унітарна держава, територія якої поділяється на адміністративно-територіальні одиниці, що не мають статусу державних утворень і не володіють суверенними правами.

Історія України правічна. Вона сягає у кілька тисячолітню глибину. Перша держава на території України з’явилася 7 тисяч років назад. Українські землі були заселені  мирними хліборобами закоханими у свою землю, але мужніми і непереможними. І у нас є підстави думати, що трипільська цивілізація, яка виникла на території України, була найдавнішою з усіх відомих. Про це розповість наш телевізійний сюжет.

(Учні переглядають історичний ролик №2 » Трипільська цивілізація»).

 

Нестерпно стало жити українському людові в неволі, і почав він утікати. Втікачі називали себе козаками. Вони заснували Запорізьку Січ.  Сміливі і волелюбні  козаки стали гордістю України. Вони стали захисниками і оборонцями всього народу. А щоб не розгубити навичок захисника, придумали бойовий танець – гопак. Про це розповість наш телевізійний сюжет.

 (Учні переглядають історичний ролик №3 » Бойовий гопак» )

 

 

Учитель: - А зараз ми проведемо вікторину «Чи знаєте ви Україну?»

1.    У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній).

2.    На якому материку ми живемо? (Євразія).

3.    Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).

4.    З якою державою Україна межує на сході? (Росія).

5.    Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).

6.    Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в Закарпатській області поблизу с. Ділове).

7.    Яка називається найвища вершина Карпат? (Г ора Г оверла, 2061 м).

8.    Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).

9.    Як називається столиця України? (м. Київ).

10.    Яке найбільше озеро в Україні? (озеро Сасик).

Учитель: - Щороку ви поглиблюєте, збагачуєте новим змістом поняття «Батьківщина». Нещодавно поняття «Батьківщина» обмежувалось для вас рідною хатою, де вперше пізнали любов та опіку мами і тата, ласку бабусі, мудрість дідуся, тепло родини. Проминуло раннє дитинство - і вже стежинка від хати повела вас до школи. Саме тут відкрили для себе, що ви не просто діти своїх батьків, а ще й українці, а Батьківщина наша - Україна, велика і прекрасна.

-    Про різноманіття природних ресурсів Ви довідаєтесь від учня- природознавця.

Учень-природознавець

Природно-ресурсний потенціал України поєднує у собі колосальні запаси корисних копалин і природно-рекреаційних ресурсів. Найважливіші мінерально-сировинні ресурси країни представлені:

    Кам’яне і буре вугілля - запаси 45,5 мільярдів тон;

    Нафта і газ - 307 родовищ;

    Торф - 1,5 тисячі родовищ;

    Залізні руди - 27,5 мільярдів тон;

    Марганець - 2,3 мільярди тон.

Україна багата на такі корисні копалини, як: нікель, ртуть, титан, боксити, кухонна сіль, сірка, каолін, вогнетривкі глини, облицювальне каміння та інші.

Більша частина території України розташована в західній частині Східноєвропейської рівнини. Завдяки теплому клімату, гарному рельєфу і чорноземам, що є третиною світових запасів, в Україні надзвичайно сприятливі умови для сільськогосподарського виробництва.

В Україні нараховується понад 70 тисяч річок та 20 тисяч озер, 9 мільйонів гектарів країни вкрито лісами, що становить 15% від її площі.

Учитель: - Україна - одна з найбільших держав Європи. За офіційною статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна, то живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території України проживають представники понад 100 національностей.

А зараз ми з вами проведемо Конкурс «Мовознавство для допитливих»:

Завдання: Здійсніть подорож містами України і скажіть, хто вас зустріне:

у Києві - (киянин);    у Донбасі - (донбасівець);

у Кіровограді - (кіровоградець); в Одесі - (одесит); у Харкові -(харків’янин);    у Чернівцях - (чернівчанин);

у Львові - (львів’янин);    у Чернігові - (чернігівець);

у Сумах - (сумчанин);    у Полтаві - (полтавчанин).

Учитель: - Мова відіграє важливу роль не лише у становленні націй, але й у житті кожної людини, адже слова мають свою енергетику, а отже - чинять вплив на нас із вами. Детальніше вам розповість група учнів-лінгвістів.

Учні-лінгвісти

Український народ має давню історію, він витворив оригінальну й неповторну культуру, відому всьому світові.

Однак найголовнішою ознакою, що дає йому право називатися нацією, є мова - його найбільша духовна цінність. Це найдорожчий скарб, переданий нам попередніми поколіннями, виплеканий у давньому переказі, у народній пісні, у влучній приказці. Пригадаймо слова Панаса Мирного: «Найбільше і найдорожче добро в кожного народу - це мова. Ота жива схованка людського духу, його багата скарбниця, в яку народ складає і своє давнє життя, і свої сподіванки, і розум, і досвід».

слово «козак» має кілька версій про походження. Нам сподобалася  така: козак походить від слова «косак». Кілька тисяч років тому так називались воїни, які носили на голові косу. Коса – це символ приналежності до касти воєначальників. Право носити косу давалось тільки найкращим воїнам.

а чи знаєте ви від якого слова походить слово « гопак»? Пропонуємо вашій увазі цей відео сюжет

 (Учні переглядають ролик №4 » Етимологія слова

« гопак» )

 

Якщо в народу відібрати його мову, він зникне, втративши культуру та історію. Ось як про це свого часу сказала Ліна Костенко: «Нації вмирають не від інфаркту, спочатку їм відбирають мову».

Один давньогрецький філософ казав: «Заговори, щоб я тебе побачив». Це дуже символічний вислів із глибоким змістом. Якими побачать українців інші народи, залежить від самих українців. Ми хочемо бути багатомовними та освіченими, хочемо, щоб про нас знав увесь світ, хочемо шанувати та любити рідну мову. Українська мова - це святі скрижалі української нації, тому її слід берегти, пишатися нею, завжди пам’ятаючи про її значення, про її цілющу, відроджуючу силу:

Ми з нею відомі усюди,

Усе, що треба, нам є А хто свою мову забуде,

Той серце забуде своє.

Вона, як зоря пурпурова,

Що сяє з небесних висот.

І там, де звучить рідна мова,

Живе український народ.

В. Сосюра

Учитель: - Українська пісня - це частина духовного життя народу і вона не залишає його ні в радості, ні в смутку, крок у крок слідує за ним від дитинства до старості.

А українська пісня є найкрасивішою і найчуттєвішою.  Це наш талант. Ми пропонуємо вам послухати декілька куплетів українських пісень

(Учні переглядають ролик №6 « Віночок українських народних пісень»)

 

З давніх – давен  збиралися люди на ярмарки, переважно восени, коли вже зібрано врожай. І чого тут тільки немає. Одні везуть, щоб продати, інші йдуть, щоб купити. І обов’язково на ярмарку лунають україські пісні, проводяться  ігри, танці.

Для того, щоб найкраще ознайомитися з традиціями нашого народу,ми пропонуємо вам відвідати найвідоміший  ярмарок в Україні – Сорочинський.

 (Учні переглядають ролик №5 « Сорочинський ярмарок»)

 

 Слава країни - це не лише її територія, мова, природні багатства, а головне - люди, які своїми здобутками прославляють країну на весь світ. Слід згадати найвидатніших з-поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в історичну пам’ять, у душу народу українського.

-    Про них Вам розкаже група учнів-соціологів.

Учні-соціологи

Тарас Григорович Шевченко - український поет, філософ, письменник, графік, художник, політик, громадський діяч, і, як кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.

Григорій Сковорода - педагог, поет, просвітитель, філософ, автор трактатів, байок, пісень.

Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.

Михайло Грушевський - історик, організатор української науки, професор, автор ілюстрованої історії України.

Борис Патон всесвітньо відомий вчений у сфері металургії і технології металів, академік, президент Національної АН України, автор технології зварювання тканин.

Ігор Тамм - видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).

Микола Амосов - видатний український лікар, учений у сфері серцево- судинної хірургії, біокібернетик.

Леонід Каденюк - перший космонавт незалежної України, Г ерой України.

Відомі українські спортсмени:

Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання), Олег Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова (художня гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і Олександр Усик (бокс).

У 2008 році було проведено соціологічне опитування серед українців, які об’єкти вони вважають одним із семи чудес України. І визначено ці  національні пам’ятки.  Я презентую сьогодні свій відео альбом. (Учні переглядають ролик №7  « 7 чудес України» )

 

Учитель: - У прислів’ях, приказках, крилатих виразах втілені моральні цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу мудрість - як бути Людиною.

-    А зараз ми проведемо конкурс «Дерево мудрості».

Я пропоную  закінчити прислівя ).

«Без верби і калини.» (немає України).

«Людина без рідної землі.» (як соловей без гнізда).

«За рідний край.» (життя віддай).

«Та земля мила.» (де мати народила).

«За народ і волю.» (віддамо життя і долю).

«Жити - .» (Вітчизні служити).

«Нема на світі другої України.» (немає другого Дніпра).

Незалежність нашої держави стала реальніс­тю. Україна має свій герб, прапор, гімн і держав­ну мову.

Мозковий штурм поняття “Що є для васУкраїна?

ДЕРЖАВА=СУВЕРЕННА-ТЕРИТОРІЯ-НАРОД-ЗАКОНИ-ТРАДИЦІЇ-ЗВИЧАЇ-ДЕРЖАВНА МОВА-СИМВОЛИ-ДЕМОКРАТІЯ-НАЦІОНАЛЬНИЙ ДУХ

 

Мозковий штурм поняття “народ”

 Що означає поняття « народ»?

 

НАРОД = Я-ДРУЗІ-УЧНІ КЛАСУ,ШКОЛИ-МОЯ СІМЯ-РОДИЧІ-ЗНАЙОМІ

 

Класний керівник. Якщо врахувати, що в Україні 47 мільйонів Я, ми можемо вивести формулу українського народу: Я х 47 млн. = український народ (Україна). А Україна - це її історія, народ, територія, звичаї, традиції, закони.

 Отже, поняття Я, Ми, Народ  не існують окремо, вони взаємопов’язані і існують у ланцюгу: Я-МИ-НАРОД

 

IV.    Підведення підсумків виховної години.

Класний керівник. Ви — майбутнє України. Яке стоїть перед вами завдання сьогодні?

( Сво­їми знаннями, працею, здобутками підносити  культуру України, своїми досягненнями славити  її. Бути гідними своїх предків, любити рідну землю так, як заповідав великий Тарас, берегти волю і не­залежність України, поважати свій народ і його мелодійну мову. Шанувати себе і свою гідність.)

Учитель: - Україна багатонаціональна, багатомовна, але Україна єдина. Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.

(Демонстрація відеофрагменту «Україна прекрасна»; режим доступу:

https://www.youtube.com/watch?v=dCqpDCsKteQ

Інтернет-ресурси: ( відео закачано на  YouTube )

 

  1. Фільм №1 http://youtu.be/2-XeGHbocWw.
  2. Фільм №2   http://youtu.be/090KN-HJv-4.
  3. Фільм №3   http://youtu.be/qGwTalXbolI.
  4. Фільм №4    http://youtu.be/T0LavLJYzeQ
  5. Фільм №5    http://youtu.be/P-0woYwLPWQ.
  6. Фільм №6    http://youtu.be/t6_VTBByzjQ
  7. Фільм №7   http://youtu.be/OLDtgQPQxMM

 

         Література:

  1. Лист Міністерства освіти і науки України від 16.06.2014 року №1/9-318 "Про тему Першого уроку в 2014-2015 навчальному році"
  1. Інноваційні технології навчання української мови і літератури/ Укладач О.І.Когут. – Тернопіль: Астон, 2005
  2. Коваленко С.М. Сучасна риторика: Навчально-практичний посібник. – Тернопіль: Мандрівець, 2007.
  3. П о м е т у н  О. Інтерактивні методики та система навчання. – К.: Шкільний світ, 2007.
  4.  Риторика/навчально-методичний посібник/ Укладач: Н.Б.Голуб. – Черкаси:Вид-во ЧНУ, 2003

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
25 березня 2018
Переглядів
736
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку