Урок "Спілкування і здоров'я. Ефективне спілкування"

Про матеріал
Розробка, дає змогу провести тренінг у 5 класі, та відпрацювати навички комунікації; вміння слухати і говорити, розуміти і використовувати «мову жестів», сприяти розвитку щирої і доброзичливої манери спілкування, вміння долати сором’язливість; розвивати навички роботи в команді; виховувати чуйність, милосердя, доброзичливість.
Перегляд файлу

Тренінг

 

Тема: Спілкування і здоров’я. Ефективне спілкування.  Що сприяє порозумінню між людьми.

Мета: Дати змогу відпрацювати навички комунікації: слухати і говорити, розуміти і використовувати «мову жестів», сприяти розвитку щирої і доброзичливої манери спілкування, вміння долати сором’язливість; розвивати навички роботи в команді; виховувати чуйність, милосердя, доброзичливість.

Тип уроку: тренінг

Очікувані результати:

Наприкінці заняття учні:

розпізнають вербальні й невербальні засоби спілкування;

називають чинники, які сприяють спілкуванню і заважають йому;

розповідають, як можна подолати сором’язливість і стати впевненішим;

демонструють навички подолання невпевненості.лас 5.

Обладнання і матеріали:

Класна дошка і кольорова крейда, зображення двох людей, клейкі папірці, м'ячик, шість різнокольорових капелюхів (білий, жовтий, червоний, чорний, зелений, синій), картка для гри «Бінго», мікрофон, медаль учасника тренінгу.

комп’ютер,  мультимедійний проектор.

 

Хід тренінгу

І. Вступна частина

      Рада вітати всіх присутніх на нашому тренінгу. Передайте по колу, один одному рукопотискання (дай п'ятірочку), посміхніться сусіду з ліва, та передайте ось такий жест:«сердечко».

1.Зворотній зв'язок

Гра «Кемарі»

     Це гра популярна в Японії. У цій грі немає переможців і переможених, тому в  «кемарі»  грають для отримання задоволення. Я буду ведучою. Кидаючи м'яч учасникам тренінгу я буду ставити запитання. Ваше завдання,  швидко дати відповідь на запитання і повернути м'яч мені.

Запитання до учнів

  • Що ми висловлювали  коли посміхалися один одному, чи «передавали» сердечко допомогою цих вправ? (почуття та емоції)
  • Які бувають почуття та емоції?  (приємні та неприємні)
  • За допомогою якого повідомлення ми можемо виразити свої неприємні почуття, щоб не образити іншу людину? (Я-повідомлення)

За допомогою гри ми повторили матеріал попереднього тренінгу.

2. Знайомство

Гра «Фант»

       Я на минулому заняті просила принести вас, якусь свою річ. Зараз ви, витягуючи її з кошика, скажете, одним реченням, щось що характеризує власника цієї річчі.

Що ми робили за допомогою цієї гри? (розмовляли, обмінювались думками, враженнями, тобто спілкувались)

 

3. Повідомлення теми і мети тренінгу

     Тема нашого тренінгу: «Спілкування і здоров’я. Ефективне спілкування». 

Під час тренінгу ми:

  • навчимося розпізнавати вербальні та невербальні засоби спілкування;
  • з'ясуємо які  життєві навички сприяють ефективному спілкуванню;
  • визначимо, що може створити перепони на шляху до ефективного спілкування;
  • сформуємо вміння  долати  невпевненості та сором'язливості.

 

4. Повторення правил

     Давайте пригадаємо правила які, допомагають нам у під час тренінгу.  Я буду зачитувати вам правило, якщо ви з ним згодні – поплескайте в долоні, якщо ви не погоджуєтеся з певним правилом-ігноруйте його.

5. Виявлення очікувань

     На дошці ви бачите два фото, нам потрібно побудувати символічний міст  «спілкування» між цими дітьми. Поспілкуйтесь з сусідом з права, дайте коротку відповідь на запитання, запишіть її на  стікерах, потім кожна пара оголосіть свою відповідь і прикріпить стікер на дошку.

  • Для чого людям потрібно спілкування?

ІІ. Основна частина

  1. Інформаційне повідомлення «Спілкування. Способи спілкування»

     Спілкування - це обмін думками, новинами, враженнями тобто повідомленнями.

Спілкуватися можна за допомогою слів, тобто вербальним способом - це усне і письмове спілкування, і без слів - невербально, з використанням міміки і жестів.

Міміка – виразні рухи м'язів обличчя людини.

Жести – виразні рухи частин тіла (рук, ніг, голови).

      Майже 70% інформації ми передаємо один одному невербально. Серед невербальних засобів спілкування відокремлюють міміку, жести й положення тіла. Дуже важливо правильно розуміти їх. Навчитися цього допоможе наступна вправа.

  1. Гра «Крокодил»

      Хтось з учнів (за бажанням) виходить у центр, і я пошепки скажу йому будь-яке слово. Завдання полягає в тому, щоб повідомити це класу, але без слів – невербально, використовуючи тільки мову тіла. Хто з вас вгадає правильну відповідь, той наступним буде показувати, слово яке загадає йому ведучій.

  • Що допомогло вам виконати завдання?

      Отже, люди можуть передавити інформацію не лише словами, а й без них.

  1. Відео «Барбоскіни. Досвід спілкування»

http://autta.org.ua/ua/materials/material/Barboskini--Opit-obshcheniya/

     Зараз ми подивимося відео і проаналізуємо, як проходив процес спілкування у героїв мультфільму. До речі це відео озвучено російською мовою, але ви її вивчаєте на уроках, тому, я вважаю, що проблем у розумінні цього мультфільмау вас не виникне.

Запитання для обговорення:

  • Який експеримент задумав Гена? (Він хотів перевірити, як спілкування впливає на цвітіння кактуса.)
  • Кому він хотів розповісти про це? (Сестричкам і братикові.)
  • Чому йому не вдалося цього зробити? (Ніхто його не слухав.)
  • Чому сестри і брат подумали, що він збожеволів? (Дізналися, що він розмовляє з кактусом.)
  • Що вони почули, коли збиралися викрасти кактус? (Що Гена ображається на них за те, що його не слухають.)
  • Що вони зробили наступного ранку? (Запропонували свою допомогу.)

     Щоб краще порозумітися один з одним і побудувати добрі взаємовідносини потрібно опанувати певні життєві навички, саме вони допомагають під час спілкування, і називаються - навичками ефективного спілкування. Ці навички ви здобудете якщо будите дотримуватися правил ефективного спілкування.

Правила ефективного спілкування:

  1. Говори так, щоб тебе почули.
  2. Пояснюй свою незгоду з пропозицією співрозмовника без образи для нього.
  3. Виявляй щирий інтерес до тих с ким спілкуєшся.
  4. Будь уважним слухачем, навчись слухати співрозмовника.
  5. Демонструй привітність і гарні манери. Поводься чемно.

 

  1. Робота в групах

      Діти об'єднуються за допомогою кольорових стікерів які отримали на початку тренінгу.

Завдання: знайдіть відповідь на запропоновану ситуацію, та розіграйте її.

 

  1. група «Щирість і тактовність».

Ситуація: «Віолетта завжди відрізнялася своєю безтактністю, у спілкуванні з друзями вона могла образити кожного, висловлюючи все, що спадало їй на думку. То вона могла сказати подружці, що нова сукня їй не лічить, бо робить її товстою. То хлопцям казала, що їхнє захоплення футболом повна дурня. Це надзвичайно ображало друзів Віолетти, внаслідок чого їх ставало все менше. Сама  дівчинка постійно дивувалася з цього вважаючи себе щирою людиною, яка постійно каже лише правду».

      Завдання: Дайте поради дівчинці які могли б покращити її спілкування. Розіграйте їх.

Підказка: Щирість і тактовність сприяють порозумінню. Набагато легше порозумітися з людиною, яка говорить правду. Завжди з усіма треба бути чесним. Однак щирість також повинна мати межі. Інакше вона перетворюється на безтактність. Пам'ятайте – образливе слово, як гострий меч, глибоко ранить. Тому завжди думайте, що і як казати, щоб не образити людину. Тактовна людина ніколи не образить, не пожартує недоречно, не зробить зауваження іншій людині з приводу її зовнішності, не стане критикувати привселюдно без підстави.

 

2 – група «Уміння говорити».

Ситуація: «Хлопчик Назар, під час спілкування, дуже час використовує «слова паразити» (взагалі то…, кротше… тощо), під час розмови перескакує з теми на тему, важко підбирає слова висловлюючи свої думку. В спілкування більше мугикає, ніж говорить. Це заважає іншим зрозуміти його».

Завдання: Дайте поради хлопчику які могли б покращити його спілкування. Розіграйте їх.

Підказка: Навички володіння словом набувають у школі. Важлива роль у цьому належить урокам мови і літератури. Та їх недостатньо, щоб оволодіти вмінням чітко і дохідливо висловлюватися. Треба багато працювати з книжкою, читати і переказувати тексти з історій, природознавства та інших предметів. Намагайтеся більше читати художньої літератури. Це збагачує словниковий запас.

 

  1. - група «Уміння слухати».

Ситуація: «Ганна дівчинка товариська, та останнім часом вона почала помічати, що друзі ображаються на неї, і уникають її. Ганна вирішила з'ясувати у чому справа. Але під час розмови постійно відволікалася, то на телефонні дзвінки, то на листування у соціальних мережах, а то просто на розглядання випадкових перехожих. Нажаль, розмова закінчилася ні чим, дівчинка так і не зрозуміла у чому причина образи. А як ви вважаєте чому друзі почали ображатися на Ганну?».

Завдання: Дайте поради дівчинці які могли б покращити її спілкування. Розіграйте їх.

Підказка: Уміння слухати не менш важливе, ніж уміння говорити. Той, хто слухає, є активним учасником розмови. Проявом уважного слухання є відповідна поза: повернутися обличчям до того хто говорить, і встановити візуальний контакт. Слухати означає не відволікатися, підтримувати постійну увагу. щоб уникнути непорозумінь, потрібно перепитати й уточнити зміст повідомлення.

 

4- група «Доброзичливість і гарні манери».

Ситуація: «П'ятикласник Максим постійно дратував своїх однокласників своїм похмурим виглядом. Він ніколи не вітався, коли потребував допомоги з боку друзів, то просто вимагав її забуваючи про слова вдячності, а про те щоб попросити  в когось пробачення и зовсім не йшлося. Діти почали уникати Максима, вважаючи його нахабою і грубіяном».

Завдання: Дайте поради хлопчику які могли б покращити його спілкування. Розіграйте їх.

Підказка: Приязна, відкрита манера спілкування є надзвичайно привабливою. З доброзичливими людьми залюбки спілкуються і встановлюють дружні стосунки. доброзичливість і повага до інших допомагають підтримувати гарні товариські відносини з оточуючими, уникати сварок і конфліктів.  Ніколи не забувай про правила ввічливості, про слова вибачення, вітання і прощання, висловлюй подяку за надану послугу.

 

Запитання для обговорення:

  • Які  якості  допомагають побудувати добрі відносини з оточуючими? (щирість, тактовність, доброзичливість і гарні манери, уміння говорити, уміння слухати)
  1. Інформаційне повідомлення «Перешкоди у спілкуванні»

      На шляху до ефективного спілкування трапляються і перепони, це - надмірна сором'язливість. Невпевнені у собі люди багато втрачають.  Їм важко знайомитися та знаходити нових друзів. На щастя, це можна виправити.

Поради щодо подолання сором'язливості:

  1. Робіть компліменти, цим ви позбудетесь страху говорити з людьми, та отримаєте позитивні емоції від спілкування.
  2. Практикуйте чемність. Допомога людям - дозволить відчути вдячність інших, це допоможе покращити самооцінку.
  3. Цікавтеся іншими людьми. Проявіть увагу, розпитайте співрозмовника про його інтереси і дайте йому висловитися. Це допоможе розпочати розмову, та налаштує на позитивне спілкування.

ІІІ. Заключна частина

  1. Підбиття підсумків (закріплення набутих знань та навичок )

Гра «Шість мислячих капелюхів»

  1. Той  хто одягає білий капелюх, відповідаючи на запитання називає тільки факти.
  • На сьогоднішньому тренінгу ми дізналися…?

2. Той хто одягає жовтий капелюх, перераховує переваги ефективного спілкування.

3. Той хто одягає червоний капелюх, називає почуття та емоцій які виникають під час ефективного спілкування.

4. Той хто одягає чорний капелюх, називає  лише те, що може завадити  під час спілкування?

  1. Той хто одягає  зелений капелюх,  пропонує свій варіант подолання зайвої сором'язливості.
  2. Той хто одягає синій капелюх, робить підсумки, тобто називає набуті вміння які допомагають під час ефективного спілкування.
  • Для ефективного спілкування потрібні навички….?
  1. Зворотній зв'язок

Продовжить фразу:

  • Сьогодні на тренінгу я дізнався…
  •  Сьогодні на тренінгу мені було…
  1. Вправа на резерв часу

Гра «Бінго»

Знайдіть серед учнів вашого класу дітей, які відповідають запропонованим характеристикам, та зберіть їх підпис.  Після того як ви повністю впораєтеся з завданням підніміть руку і скажіть: «Бінго!». Переможе той хто першим вигукне - бінго!

 

Знайдіть дві людини які грають в футбол

Знайдіть дві людини які люблять малювати

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Знайдіть дві людини які відвідують танцювальний гурток

Знайдіть дві людини які розуміються в матиматиці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Завершення тренінгу

    Нажаль наш тренінг закінчується.  На завершення подаруйте одне одному усмішки та поаплодуйте за чудову роботу та скажіть: «Ми  -молодці!».

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Токарчук Тетяна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
24 листопада 2019
Переглядів
12456
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку