Урок «Спілкування з однолітками. Дружні стосунки»

Про матеріал
Пропонований конспект уроку допоможе учням розкрити значення дружби в житті кожної людини;вчити правильно обирати собі друзів; розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки.
Перегляд файлу

[Введите название документа]

 

Тема уроку «Спілкування з однолітками. Дружні стосунки»

 

Мета:

  • розкрити значення дружби в житті кожної людини;
  • вчити правильно обирати собі друзів;
  •  розвивати уміння дітей спілкуватися та підтримувати товариські стосунки, співпрацювати, слухати, висловлювати свою думку;
  • Розивати компетентності:

Спілкування державною мовою; Соціальна
та громадянська  компетентності:

  •  виховувати тактовне ставлення до людей, потребу в друзях, доброзичливість.

Змістова лінія «Здоров’я і безпека»

Очікувані результати: учні мають наводити приклади поведінки, що сприяє дружбі, та ситуацій, коли не варто погоджуватися на пропозиції однолітків.

Обладнання: жива чи штучна квітка, сердечки, аркуші паперу А4, картки с завданнями, маркери або кольорові олівці.

І. Підготовчий етап

 

Вправа « Подаруй квітку»

Мета: створення сприятливої атмосфери, організація комунікації між учнями, оперативне включення їх у діяльність.

Час проведення: 5 хвилин

Обладнання: жива чи штучна квітка.

 Порядок роботи :

Крок 1. Учитель називає метод і пояснює порядок роботи: комусь з учнів чи учениць дається квітка і пояснюється, чому це зроблено (чому він чи вона викликали бажання подарувати квітку). У свою чергу цей учень чи учениця дарують квітку комусь з присутніх, супроводжуючи це відповідними поясненнями.

Крок 2. Учитель першим дарує квітку комусь з присутніх і говорить, чому він це зробив. Після цього всі учні та учениці по черзі дарують одне одному квітку і пояснюють мотивацію дарування.

Крок 3. Після завершення вчитель ставить класові такі запитання:

• чого ви особисто навчилися?

• де ви можете це використовувати це у своєму житті?

ІІ. Основна частина

Мотивація навчальної діяльності

Оголошення теми

Час проведення: 1 хвилина

Слово вчителя

Дружба - це добре почуття, яке може виникнути лише на основі взаємоповаги. Зустріти в житті справжнього дру­га вважалось великим щастям для людини. У скіфів друж­ба скріплювалась щирою клятвою, що вважалась святою і непорушною.

Сучасні тлумачні словники визначають: „Дружба - це близькі стосунки, засновані на взаємній прив’язаності лю­дей, спільності інтересів, смаків, поглядів, життєвих цілей, активній зацікавленості одне в одному”.

 

Вправа «Дошка оголошень»

Мета : розвиток уміння оцінювати, здійснювати вибір.

Час проведення: 5 хвилин.

Обладнання: аркуші , ручки

Вчитель.Ви всі приблизно уявляєте, яким повинен бути справжній друг. А також напевно читали оголошення в газетах і знаєте, як вони складаються. Пропоную вам зараз написати оголошення «Шукаю друга» за таким алгоритмом:

«Я, хлопець (дівчина), …. років, учень … класу … (декілька ваших чеснот), шукаю друга.» Далі опишіть, яким він повинен бути, з якими рисами. Оголошення повинне бути максимально містким і коротким. Пишіть розбірливим почерком, без помилок. Готові оголошення приклейте скотчем на «Дошку оголошень».

Можливі відповіді: Безкорисливий, відважний, щирий, єдиний, добрий, справжній, відданий, надійний, справедливий, постійний, душевний

Рефлексія

Навіщо ми це робили? Які думки і емоції викликало у вас це завдання?

Обговорення

— Що для кожного з вас означає «дружити»?

— Що кожен з вас може дати друзям?

— Які риси ти найбільше цінуєш у друзях?

— Чи можлива справжня дружба між представниками різних поколінь?

 

Вправа «Серце»  (Об’єднатися в групи.Лунає музика) 

Час проведення: 3 хвилини

Мета: розвиток співчуття, необхідності підтримки

А тепер трішки розважимося. Кожному з вас я тільки що почепила на спину аркуші певного кольору. Об’єднайтеся в групи за кольором: зелені з одного боку, сині – з іншого. Отже, хто швидше створить команду: сині чи зелені? Приготувалися: раз, два, три! Перемогла команда….

(Діти об’єдналися в дві групи, лише один учень не ввійшов до жодної групи – у нього папірець білого кольору).

Вчитель запитує у «самотнього білого».

 А чому ти залишився один?

– Що ти відчував, коли зрозумів, що ти такий один і тобі немає пари?

– Чи потрапляв ти в подібну ситуацію в житті?

– Чи схожі почуття ти переживав в цій ситуації?

 Запитання до учасників, які знайшли схожих на себе:

  • Якими були ваші відчуття?
  • Як ви знайшли одне одного?
  • – Що ви відчували стосовно самотнього учасника?
  • Чи хотіли б ви опинитися на його місці? Чому?

Який висновок ми можемо зробити із цієї вправи?

Висновок учнів: Важко бути самотньому. Тому важливо не відкидати людей, якщо вони чимось нам не подобаються, терпимо ставитись до кожної людини.

Вправа «Атоми і молекули»

Мета: об’єднання в групи 

Час проведення: 2 хвилини

Вчитель: « Уявіть, ви – самотні атоми. Починається хаотичний броунівський рух, при цьому можливі легкі зіткнення один з одним. Будьте обережні. За моєю командою ви повинні з’єднатися в молекули, число атомів в якій я назву».

Через деякий час після початку ведучий говорить цифру, наприклад, «п’ять». Учасники складають групи по п’ять осіб. Потім, інша кількість атомів в молекулах і т.д., але не більше 4-5 разів. Вкінці можна назвати молекулу, в якій атомів рівно стільки, скільки учасників в групі.

Вправа «Прийняття правил»

Мета: організувати учнів і створити можливості для успішної ефективної роботи, подолати побоювання деяких учнів щодо активної участі в занятті

Час проведення: 3 хвилини

Порядок р о б о т и :

Крок 1. Запитайте в учнів, навіщо необхідні правила в житті. Запропоуйте присутнім установити правила для роботи.

Крок 2. Хай учні за допомогою мозкового штурму запропонують перек правил, які вони вважають необхідними.

Занотовуйте кожне правило та запитуйте, як розуміють його учні, чи погоджується з ним аудиторія. Коли думки вичерпаються, ще раз зверніть увагу на "перелік і запитайте, чи всі погоджуються працювати за цими правилами.

Записуючи правила, можна нумерувати їх 1, 2, 3,..., щоб у разі поруення можна було б сказати Сергію, ти порушив правило № 2.

Запитайте, чи є ще доповнення до складеного переліку. Наголошуйте,

правила мають бути здійсненними.

Крок 3. Проведіть демократичну процедуру прийняття правил (наприклад , голосування).

Домовтеся про жест (наприклад, відкриті долоні на рівні обличчя) таслова (наприклад, слово «правила»), які ви застосовуватимете у випадку порушення правил.

Правила, які можна включити до переліку:

• говорити по черзі, коротко, не перебиваючи інших;

• говорити тільки від себе;

• бути позитивними;

  • приймати рішення колективно;

• бути активними та добровільними.

Вправа «Утвори речення».

Мета:пригадати народні  вислови про дружбу

Час проведення 5 хвилин

 Вчитель.Про важливість дружби говорили з давніх-давен. Утворіть і запишіть речення – прислів’я, з’єднавши правильно ліву та праву частину.

Дружба та братство…

…і вовків не боїться

В нашій дружбі…

…дорожче багатства

Дружний табун…

…і один за всіх

Всі за одного…

…мало меду наносить

Одна бджола…

…наша сила

Хто не шукає дружби з ближнім…

…той сам собі заклятий ворог

 

Вправа «Ситуація»

Мета:  розвивати толерантне ставлення до  думки інших.

Час проведення: 8 хвилин

Ситуація 1

У класі хтось розмалював парту. Коли класний керівник помітив це, він почав вимагати від учня, який за нею прикріплений, пояснень: «Хто і коли це зробив?»  Учень сказав: «Я знаю, хто розмалював парту, але не можу сказати, тому що не хочу зраджувати друга». Вчитель попросив цього учня вимити парту.

Відповісти на запитання

Запитання:

Як би ви вчинили на місці цього учня?

Хто мав вимити парту?

Ситуація 2

Одного разу взимку однокласники грали у сніжки біля школи. Раптом хтось поцілив одному з хлопців сніжком в обличчя. Не з’ясувавши, хто саме зробив йому боляче, хлопчик підійшов до першого-ліпшого однокласника і став вимагати вибачення. Той обурився, і суперечка перейшла у бійку.

Запропонуйте розумне вирішення цього конфлікту.

Відповісти на запитання

Запитання:

Як би ви вчинили на місці цього учня?

Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка, учитель і однокласники?

Ситуація 3

Твій друг не виконав домашнє завдання і просить зошита, щоб списати.

Відповісти на запитання

Запитання:

Як би ви вчинили в цій ситуації?

Ситуація 4

Учениця відповідає біля дошки. Але варто дівчинці трошки замислитись, як однокласники відразу піднімають руки, щоб відповісти. Деякі з них висловлюють невдоволен­ня і кепкують, що дівчинка „не знає відповіді на таке просте запитання”. Учениця, хвилюючись, починає плутатись і невдовзі зовсім збивається, на її очах виступають сльози.

Відповісти на запитання

Запитання:

Як у цій ситуації мали б повестися дівчинка і однокласники?

Групи презентують свою роботу.

Обговорення.

10.Вправа «Кошик для сміття».

Мета: розвиток уміння оцінювати, здійснювати вибір

Час проведення: 3 хвилини

Вчитель:

-А які ж риси ускладнюють відносини в колективі?

(Учні називають: невпевненість у собі, пихатість, гордість, брехливість, злість, недовіра, підозрілість, коли в очі кажуть одне, а поза очі інше, коли доносять одне на одного)

– А тепер запишіть риси, які ускладнюють ваше життя на окремих аркушах, спробуйте найдужче їх зім’яти і викиньте ваші погані риси у кошик для сміття.

(Учні викидають папірці в кошик для сміття)

Вправа «Долоні».

Мета: розвиток уміння оцінювати, здійснювати вибір.

Час проведення: 2 хвилини

Вчитель.Діти, в народі кажуть, людина без друзів, що день без сонця. Давайте змусимо сонечко світити ще  сильніше і подаруємо сонечку свої промінчики. Для цього напишіть на долоньці своє ім’я, а на пальчиках імена своїх друзів. Запрошую прикріпити свій промінчик -долоньку до сонця .

ІІІ. Підбиття підсумків.

Час проведення: 2 хвилини

Притча

Скільки людині потрібно друзів

Учень прийшов до Вчителя і запитав його:

— Вчителю, скільки друзів повинно бути у людини – один чи багато?

— Все дуже просто, – відповів Учитель, — зірви мені он те червоне яблуко з верхньої гілки.

Учень задер голову і відповів:

— Але воно дуже високо висить, Учителю! Мені не дістати.

— Поклич друга, нехай він допоможе тобі, — відповів Майстер.

Учень покликав іншого учня і став йому на плечі.

— Мені все одно не дістати, Учителю, — промовив засмучений учень.

— У тебе більше немає друзів? — посміхнувся Учитель.

Учень покликав ще приятелів, які крекчучи стали підійматися один одному на плечі та спини, намагаючись побудувати живу піраміду. Але яблуко висіло занадто високо, піраміда розсипалася, і учень так і не зміг зірвати жадане яблуко.

Тоді Вчитель покликав його до себе:

— Ну, ти зрозумів, скільки людині потрібно друзів?

— Зрозумів, учитель, — сказав учень, потираючи забитий бік, — багато — щоб усі разом ми змогли вирішити будь-яку проблему.

— Так, — відповів майстер, засмучено похитуючи головою, — дійсно, потрібно багато друзів. Щоб серед усього цього збіговиська гімнастів знайшовся хоча б один розумний чоловік, який здогадався б принести драбину!

Обговорення.

Рефлексія

Вправа «Один за всіх і всі зо одного»

Час проведення: 2 хвилини

Стати в коло прислонити долоні один до одного сказати разом «Один за всіх і всі зо одного»

Інструктаж до виконання домашнього завдання

Час проведення: 2 хвилини

Скласти поради для нового учня в класі

Розробити інформаційний лист «Правила дружби»

Зробити фото колаж «Мої друзі»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список літератури


1. Альберони Ф. Дружба/Ф. Альберони.- М .: Прогрес, 2012. - 521 с.

2. Бодальов А.А. Особистість і спілкування: Избр. Тр/А.А. Бодальов.- М .: Педагогіка, 2013. - 654 с.

3. Бреслав Г.М. Психологія емоцій/Г.М. Бреслав.- М .: Сенс; Видавничий центр «Академія», 2014. - 544 с.

Інтернет джерела:

1. Енциклопедія інтерактивного навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://nvk-licey.at.ua/_ld/0/2_BTn.pdf  - (Дата звернення 10.09.2018)

2. Сучасний урок. Інтерактивні технології навчання [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ped agogika.ucoz.ua/knygy/Suchasnyj_urok.pdf –

(Дата звернення 17.09.2018)

 

 

 

 

 

docx
Додано
30 липня
Переглядів
143
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку