Урок "Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі."

Про матеріал
Розробка уроку основ здоров`я в 5 класі на тему "Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі." з використанням інтерактивних технологій.
Перегляд файлу

 

 

 

План – конспект

уроку з основ здорову 5 класі

на тему

«Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.»

 

 

 

 

 

 

Тема. Спілкування з однолітками. Стосунки між хлопцями і дівчатами. Протидія виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.

Мета. Навчити учнів дотримуватися правил спілкування та етикету; розвивати вміння дітей спілкуватися і підтримувати товариські стосунки в класі,  між хлопчиками і дівчатками; визначити поняття "насилля", "види насилля", розширити знання учнів про правила поведінки в учнівському середовищі; розвивати вміння протидіяти психологічному тиску; виховувати загальнолюдські чесноти; тактовне ставлення один до одного.

Тип уроку. Комбінований.

Обладнання. Підручник для 5 класу,  картки,  папір для роботи в група, 2 яблука .

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

1. «Ланцюжок».

Учні по черзі називають по одному правилу спілкування.

Два учні біля дошки моделюють спілкування «дорослий — учень».

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

(На урок взяла2 яблука майже однакових за кольором і розміром.)

-  «Чим відрізняються ці яблука?»

Звертнення до яблука:

- «Ти таке погане, огидне яблуко!»  (і кинути його на підлогу.)

(Підяти яблуко і запропонуватиучням зробити те саме)

-  «Знайди в цьому яблуці щось погане, скажи про це і теж кинь його на підлогу.» 

- Чи бачите ви якусь різницю між цим яблуками?

Не зважаючи на те, що ми добряче «познущалися» над яблуком, значних зовнішніх ушкоджень у нього не має.Розрізаємо обидва яблука. Те, що лежало на столі, всередині біле, а друге – коричневе, вкрите «синцями» від ударів об підлогу.

- Діти, але це ж ми його таким зробили! Це наша провина! Те саме відбувається і з людьми, яких ми ображаємо чи обзиваємо. Зовні не бачимо, як це на них позначається, але ми завдаємо їм величезну кількість внутрішніх ран.

Ми багато говорили про стосунки між людьми, особливості спілкування, яке не завжди буває позитивним. Іноді ми потрапляємо в конфліктні ситуації, шукаємо з них вихід, іноді знаходимо його, а іноді – ні. Ми спілкуємося з різними людьми. Це наш світ, і ми вчимося жити в ньому.

ІV. Повідомлення теми і мети уроку.

Сьогодні ми поговоримо про спілкування з однолітками; стосунки між хлопцями і дівчатами; як протидіяти виявам агресії і насилля в учнівському середовищі.

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Мозковий штурм  «Що таке дружба?»

Дружба – це коли  ти розумієш людину не з півслова, а з пів погляду. Дружба - це доповнення однієї людини іншою, це повне розуміння один одного і розумом, і душею.

2. Вправа «Шукаю друга»

Написати оголошення від свого імені, в якому вказати свої якості і захоплення, риси характеру і те, з якою людиною ви б хотіли  потоваришувати. Але не ім`, а його якості та захоплення.

3. Робота в групах.

Складіть узагальнюючий портрет справжнього друга.

4.Спілкування з однолітками.

- На жаль, між однолітками часто виникають суперечки. Висміюють тих, хто старанно вчиться або отримує низькі бали. Можуть ображати того, хто відрізняється зовнішнім виглядом: надто високого чи низького, повного чи худого. Принизливі прізвиська псують настрій, заважають вчитися. Часто глузують над новачками. Як правило, ініціатором таких дій є хтось один, а інші учні підтримують його або мовчки спостерігають.

- Як же діяти тому, кого ображають? Як ви вважаєте?

- Щоб вистояти у нелегкій ситуації, краще не сприймати образи близько до серця, спробувати знайти однодумців. Найчастіше через деякий час образи припиняються. Але все одно потрібно звернутися по допомогу до батьків, учителів чи шкільного психолога. Якщо хтось з однокласників відволікає вас на уроці, тактовно скажіть йому, що вам необхідно вчитися. Якщо ж це не допомагає, попросіть вчителя пересадити вас на інше місце.

- Якщо сильніші "товариші" відбирають у слабших або менших кишенькові гроші, на такі "жартівливі" спроби намагайтеся відповісти жартами. Можна ще й серйозно попередити кривдника, що його дії – злочин, і обов’язково слід звернутися по допомогу до класного керівника, чергового вчителя чи будь-кого з дорослих.

5. Фізкультхвилинка

Тут трава росте висока ,

Тут стежинонька вузька.

Вище руки, вище ноги —

Не проста у нас дорога.

А тепер ідемо боком —

Із підскоком, із підскоком.

Походили на носочках,

А тоді на п'ятах.

Випростали добре спини

І звели лопатки.

 6.Стосунки між хлопцями і дівчатами.

У вашому віці хлопчики хочуть спілкуватися здебільшого з хлопчиками, а дівчатка – з дівчатками. Вважають, що з дітьми протилежної статі їм буде нецікаво. І через це іноді багато втрачають. Хлопчикам і дівчаткам можна знайти спільні інтереси, щоб разом цікаво проводити дозвілля.

     Велике видавництво у США  випустило книгу дев'ятирічного американця Алека Грівена з Колорадо під назвою «Як  спілкуватися з дівчатам» .   Алек, який навчається у четвертому класі, пише у своїх інструкціях про те, як правильно спілкуватися з дівчатами. Автор зазначає, що хлопчики, які бажають завести серйозні стосунки, повинні бути привітним, уважними та вміти робити компліменти. Він також підкреслює, що під час розмови з дівчатами не можна хвалитися і виглядати похмуро.  Автор 46-сторінкової книги радить  хлопчикам причісуватися і  охайно одягатися.  Своє рішення написати ці поради він обґрунтував тим, що часто бачить, як багато його однолітків не можуть знайти спільну мову з представницями протилежної статі.

-А ви як думаєте, чи можуть хлопчики і дівчатка знайти спільні інтереси?

- Як ви проводите дозвілля разом?

- Які ви знаєте ігри, однаково популярні серед хлопців і дівчат?

-Яких правил треба дотримуватися при спілкуванні з дівчатками?

- З ким вам цікавіше з хлопчиками чи з  дівчатками? Чому?

7. Вправа «Клубочок».

Ведучий тримає в руках клубок ниток, намотує нитку на палець, ставить будь-яке запитання, яке його цікавить, учаснику гри, той ловитьклубочок, намотує нитку на палець, відповідає на запитання, а потім ставить своє запитання наступному гравцеві. У кінці клубочок знову повертається до ведучого. Усі бачать нитки, які зв'язують учасників гри в одне ціле.

8. Як протистояти насиллю і агресії?

Ви - одне ціле вас багато пов`зує, але на жаль, ви не завжди вмієте мирно розв’язувати свої проблеми. Тому в школі трапляються факти жорстокості й агресії.

- Що ж робити?

- Чи є описані ситуації типовими для нашої школи?

- Як можна вирішити подібні проблеми?

       Слово «агресія» походить від латинського «agressio», що означає «напад». Агресія - це форма поведінки, спрямована на образу чи заподіяння шкоди іншій людині.  Як же протистояти агресії?

 

        Найбільш поширеними проявами агресії в учнівському середовищі є бійки, штовхання, обзивання, кривляння, псування речей. У подібних конфліктах беруть участь кілька осіб: агресор, спільники, жертва, байдужі спостерігачі, захисник.

Агресор – той, хто здійснює насилля.

Спільники – ті, хто підтримує агресора.

Жертва – той, з кого сміються, кого ображають.

Байдужі спостерігачі – ті, хто нічого не робить, щоб припинити насилля.

Захисник – той, хто стає на захист жертви.

- Як ви думаєте, чому агресор так поводиться? 

- Що йому треба робити замість того, щоб знущатися з інших?  

- Чи правильно ведуть себе байдужі спостерігачі?

9. Вправа "Відгадай хто"

 Зараз ми з вами об'єднаємося у 3 групи.

 Завдання для кожної групи однакове. Ви отримаєте однакову кількість картинок  і спробуєте серед них віднайти жертв булінгу, агресорів та спостерігачів. Кожна група представить свої напрацювання і пояснить, чому вона так думає.

10.    Прочитайте поради щодо протистояння агресії і насиллю.

У разі морального тиску не поступайтеся і нічого не бійтеся – ви праві.

Коли вам погрожують однокласники або старшокласники, не показуйте, що вам страшно, наполягайте на своїх правах – іноді достатньо однієї впевненості у своїй правоті.

Якщо ваші прохання не діють на кривдників, зверніться по допомогу до друзів, учителів або класного керівника, розкажіть про ситуацію батькам.

Якщо у вас забирають гроші, вас б’ють і принижують, не мовчіть, відразу розкажіть про це дорослим. Чим раніше ви попросите про допомогу, тим швидше її отримаєте. Не слухайте тих, хто каже, що ви нашіптуєте; якщо це говорить твій кривдник, то смішно зважати на нього, а якщо ваші приятелі, то нехай краще запропонують свою допомогу.

Якщо ви самі поводитеся агресивно, припиніть це. Учіться зважати на почуття інших людей. Бережіть й цінуйте себе та людей, які вас оточують. Пам’ятайте, що за хуліганські дії та інші порушення закону кримінальна відповідальність настає з 14 років (9 клас), а доти за правопорушення дитини повністю відповідають її батьки.

- Які ще поради ви можете додати до почутого переліку?

11. Мозковий штурм

- Як протидіяти насильству в шкільному колективі?

V. Узагальнення та систематизація знань.

1. «Відверта розмова».

Учні за бажанням розповідають про проблемні ситуації у спілкуванні з однолітками.

Обговорення, поради, допомога й підтримка товариша у складній ситуації.

2. Моделювання та розв’язання ситуативної задачі. Рольові ігри.

(Робота в групах.)

1 група: відбирання грошей старшими учнями;

2 група: словесні погрози від старших учнів;

3 група: звернення до дитини за прізвиськом, образи, насмішки;

4 група: вимагають давати завдання для списування;

5 група: наказують зіпсувати чиюсь річ;

6 група: змушують принижувати будь кого.

Завдання групам:

1) Обговорити  та продемонструвати проблемну ситуацію.

2) Запропонувати шляхи вирішення проблеми.

3) Скласти правила поведінки, щоб уникнути подібної ситуації у майбутньому.

4) Підготувати виступ для представників групи.

Дидактична гра «Законотворці»

Давайте разом з вами складемемо основні правила спілкування та взаємовідносин між хлопчиками та дівчатками, між просто товаришами "Закони дружби і добра"

Проблемне запитання.

- Чи можлива дружба між хлопчиками та дівчатками?

2. Вирішення ситуативних задач

1. На шкільну дискотеку хлопчики і дівчатка принесли кілька різних за стилем музичних записів. Одні хотіли танцювати реп, інші – диско. Вечірка зривалася. Вчителі дали 5 хвилин, щоб діти домовилися. Інакше дискотеку припинять. Запропонуйте вихід із цієї ситуації.

2. Сергійко розповідає про новенького, якому придумали прізвисько. Сергійкові хлопчик сподобався, і він просить поради, як їм потоваришувати. Запропонуйте, що робити Сергійкові, як поводитися новенькому в класі.

3. У Антона старшокласники постійно забирають гроші, які мама дає на обід, і погрожують, що коли розповість – поб’ють. Антон весь тиждень ходить голодний, а батькам сказати боїться. Порадьте, що робити.

VІ. Підсумки уроку.

Жахливі слова

Дівчинка гарненька,

Хлопчик чепурненький

Посварились у дворі,

Щось не поділили в грі.

- Ти – дурна!

- Ти – дурень сам!

- Ну, тобі я зараз дам!

Так кричали діти,

Що здійнявся вітер,

Сонечко злякалося –

В хмару заховалося,

І пожовкла вся трава,

Бо отруєні слова.

Геть побігло літо,

На малят сердите.

Листя враз поопадало.

Випав сніг.

Зима настала.

Є слова жахливі,

Є слова лайливі.

Не повинні діти

Слів тих говорити!

 

- Що б ви сказали цим дітям?

- Яку б пораду дали?

 

- Які правила спілкування необхідно, на твою думку, виконувати тільки хлопчикам?

- А які тільки дівчаткам? А які усім?

- Якими спільними справами можуть займатися хлопчики та дівчата?

VІІ. Домашнє завдання.

Опрацювати параграф підручника.

Скласти ситуативну задачу та алгоритм виходу з неї.

 

 

1

 

docx
Додано
15 жовтня
Переглядів
100
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку