Урок "Спільнокореневі слова. Корінь слова."

Про матеріал
Урок засвоєння нових знань, умінь і навичок з різнорівневими завданнями, груповими та індивідуальними формами роботи.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української мови (3 клас)

Тема: Спільнокореневі слова. Корінь слова.

Мета: Навчити дітей визначати корінь у спільнокореневих словах, сприяти усвідомленню поняття про спільнокореневі слова на основі дослідження спорідненості слів, про спільну частину слів корінь; розвивати у дітей мовне чуття, асоціативну пам’ять, логічне мислення, формувати громадянську та загальнокультурну компетентності; виховувати повагу до історії та традицій українського народу.

Тип уроку: Засвоєння нових знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Етап орієнтації

Робота в колі. Читаємо вірш за піктограмами:

Любіть Україну

У сні й наяву,

Вишневу свою Україну.

Красу її вічно живу і нову

І мову її солов’їну.

В. Сосюра

- Щоб наше мовлення було красивим і солов’їним, ми продовжуємо вивчати українську мову. Сьогодні ми вплетемо першу квітку в наш український віночок. На попередньому уроці ми дізнались, яку саме. Та щоб згадати, відгадайте загадку:

У вінку зеленолистім,

У червоному намисті

Вдивляється у воду

На свою хорошу вроду. (Калина)

- Але, щоб вплести її, треба правильно виконати всі завдання.

ІІ. Етап покладання мети

- Сьогодні ми дізнаємось, що таке корінь слова, будемо добрати до слів споріднені слова, визначати їх корінь. Запрошую вас до роботи!

1. Вправа «Очікування»

Учні оголошують свої очікування від уроку, починаючи фразою: «Я очікую…»

ІІІ. Етап проектування

- Розпочати нашу роботу я пропоную зі знайомства з такими завданнями, які чекають нас сьогодні на уроці:

1. Вправа «Очікування»,

2. Тестові завдання,

3. Дидактична гра «Нове слово»,

4. Словниковий диктант,

5. Нові завдання

6. Робота з підручником,

7. Робота в групах,

8. Презентація роботи в групах,

9. Підсумок уроку.

ІV. Етап організації виконання плану діяльності

2. Тестові завдання

Давайте пригадаємо, що ми вже вивчили про будову слова? Для цього я пропоную вам виконати тестові завдання. Я маю для вас два види завдань – ті, що позначені зеленим кольором, потребують від вас застосування творчих здібностей, а ті, що позначені блакитним кольором – менш складні (учні самі обирають рівень складності для себе)

Зверху напишіть своє прізвище. Правильну відповідь обведіть кружечком. На виконання завдання ви маєте 5 хвилин

Перший рівень (зелений)

1. Основа слова – це:

а) частина слова без закінчення, б) спільна частина споріднених слів, в) все слово.

2. Добери основу:

______________________________ом,  ______________________________ий,

______________________________ій,   ______________________________ою.

3. Підкресли зайве слово. Визнач його основу та закінчення.

ГР_Ш_, СЛ_В_, _БЛ_К_, Р_М_ШК_ ______________________________

Ч_Б_Т, Т_ФЛ_, Ч_Р_В_К, Б_РВ_Н_К _____________________________

П_Н_Л, П_РТФ_ЛЬ, Л_Б_СТ_К, П_РТ_ ___________________________

Зайві слова замінити одним словом і скласти з ним речення

________________________________________________________________________________________________________________________________________

4. Записати правильно прислів’я:

ЗЕБ БИВЕР І ЛИКАНИ МАНЕ РАУКНИЇ.

Другий рівень (синій)

1. Закінчення позначають так:

а) б) в)

2. З’єднай антоніми. Визнач в них основу та закінчення:

 

Тихий,           нудний,          худий

 

гучний,           цікавий,        товстий.

 

3. У словах заміни закінчення:

Сонце - __________________________, річка - __________________________.

4. Зміни закінчення, щоб пов’язати слова:

Взяти, кружка - ____________________________________________________,

розмовляти з подруга - ______________________________________________,

розповідати мама - _________________________________________________.

 

Чи виникнули у вас труднощі з виконанням завдань? Якщо виникли, то які саме?

3. Дидактична гра «Нове слово»

- Щоб вдосконалити навички каліграфічного письма, я пропоную вам цю гру

КА НА ЛИ

а) повторення алгоритму написання запропонованих слів,

б) Утворення слова з даних букв (калина)

в) «Це цікаво» (підготовлений раніше учнівський проект на тему «Калина – символ України»)

УЧЕНЬ: Калина – символ дівочої краси. Споконвіку любили українці червону калину. Садовили її коло хати, у садку, у лузі, над ставком, на узліссі. У калини гарний білий цвіт, пахучий, рясний. А ще більше милують око ягоди калини. Калина – це символ рідної землі, отчого краю, батьківської хати. Існував звичай: біля щойно зведених осель у першу чергу садили калину. Існує така легенда:

 «Утік козак із своєю милою, та ніде вони не могли знайти притулку. Після поневірянь і багатьох років пригод обернувся він тереном у полі, а дівчина – калиною»

Та ще калина символізує мужність і незалежність духу народу.

  • А біля вашої оселі росте калина? Як вона виглядає?

г) запис речення:

Без верби і ________________немає України (пояснення орфограми)

4. Словниковий диктант (за листівками)

Використовується метод зв’язаних асоціацій (слова запам’ятовуються на попередніх уроках): вчитель показує листівку, а діти записують слово, пов’язане із зображенням. Вправа розвиває уяву, мислення, зв’язне мовлення, пам’ять, формує орфографічну зіркість.

 Механік (зображення гайкового ключа), адреса (зображення листівки), футбол (зображення футбольного м’яча), восени (зображення падолисту), океан (зображення океанських хвиль), держава (зображення карти України).

  • Із останніх букв кожного слова утворіть ще одне (Калина)

Взаємоперевірка. Взаємооцінювання. Діти обмінюються зошитами, редагують роботу товариша, дивлячись на дошку. Роботи оцінюються за таблицею «Критерії оцінювання»

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Трава низенька-низенька,

Дерева високі-високі,

Вітер дерева колише-гойдає,

То вліво, то вправо хитає,

То вперед, то назад…

То вниз перегинає…

Птахи летять-відлітають,

Діти тихенько сідають,

Українську мову вивчають.

 

5. Нові завдання

Загадка-жарт

Я загадаю вам маленьку загадку-жарт.

Одного разу діти засперечались, чий корінь довший – граба чи ясена?

- Яке дерево вище, у того й корінь довший, - сказав Петрик.

- До чого тут дерева? – здивувся Євген. – Звичайно, у ясена корінь довший, ніж у граба.

- А на мою думку, у цих слів корені однакові, - втрутився до розмови Андрій.

 Про які корені говорив Петрик? А Євген? Чому їх відповіді різні? Чим вимірював довжину кореня Андрій?

Дослідження 1.

Порівняйте 2 стовпчики слів:


І. калина,

калинова,

калинка;

ІІ. запашна,

духмяна,

чаруюча.


Які з них спільнокореневі (споріднені)?

Ті, що мають спільну частину -калин-. Це і є корінь. Пригадайте, як він позначається.

Дослідження 2

Де росте калина? ( у  садах, біля річки, хати, на узліссі)

Ягоди калини вростуть лише за вашою допомогою. Для цього створіть нові спільнокореневі слова зі словом САД відповідно до наданих схем

 

6.Робота з підручником

а) Правило. Робота в парах, с.___ (прочитати правило, розповісти одне-одному, що запам’ятали)

б) с.___, вправа ___ (усно).

7. Робота в групах

- Я пропоную вам об’єднатись у групи за допомогою квіточок, що є у кожного. Зі своєю квіточкою знайдіть стіл, де розквітла така ж велика квітка. Таким чином ми утворимо 4 групи. На виконання завдання ви маєте 5 хвилин. Але перш ніж ми будемо працювати, давайте згадаємо наші правила, які ми з вами колективно складали:

Завдання для 1 групи

  1. Підкреслити спільнокореневі слова. Визначити корінь.

 

Мене колисала калина

В краю колисковім тонкими руками.

Кров калинова, як пісня єдина,

Горить в моїм серці гіркими зірками.

  1. З тексту дібрати слово до схеми:

 Ой, у лузі калинонька, та на море схилилась,

А я, молода, журилася, що од роду одбилася.

Скласти з цим словом речення.

________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Серед слів знайти споріднені. Розібрати слова за будовою. Довести, що вони споріднені.

 

Читач, квітка, читання, квітковий, читанка, квітник.

 

Завдання для 2 групи

  1. Дібрати 6 спільнокореневих слів до слова ЛІС

____________________, ______________________, _____________________, ____________________, _______________________, _______________________.

  1. Записати у два стовпчики: І - спільнокореневі, ІІ – форми слова. Обґрунтувати відповідь.

Клина, калинонька, калиною, калинова, калину, калині

_______________________           _______________________

_______________________           _______________________

_______________________           _______________________

  1. Дібрати слова до моделей:

 

Завдання для 3 групи

  1. Створити 6 слів з коренем -вод-, бо калина дуже полюбляє воду

____________________, ______________________, _____________________, ____________________, _______________________, _______________________.

  1. Виписати з «Тематичного словника школяра» с.163 пояснення значення слова «калина». Виразно прочитати. Виділити корінь.
  2. Правильно прочитати слова. Знайти зайве. Виділіть корінь.

НОКВІБАР_________________________________

ТОКЛЮСИБ________________________________

НАРИТВА _________________________________

 

Завдання для 4 групи

  1. Подумайте, чи є підкреслені слова спільнокореневими, чи формами слова:

Защебече соловейко в лузі на калині.

Заспіває козаченько в лузі, при долині.

Над Дніпровою сагою стоїть явір над водою.

Між лозою та ялиною, з червоною калиною.

Доведіть.

  1. Написати якомога більше слів, що мають лише корінь. З одним з них скласти речення.

____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Записати одним словом

Квітка сонця - ________________________________________,

безсмертна квітка - ____________________________________,

червоний, як … - ______________________________________,

у неї ягоди червоні, соковиті, але гіркі - ___________________,

стеляться по землі, як … - _______________________________.

 

8. Презентація роботи в групах

9. Підсумок уроку.

Домашнє завдання (відповідно до підручника)

- Якою була тема уроку? Що таке корінь? Назвіть умови, за яких слова вважаються спільнокореневими? Як їх ще називають?

- Молодці, ви виконали добре всі завдання. Як вважаєте, чи можемо ми вплести в наш віночок першу квітку або кетяг калини?

Діти опрацьовують назву ще однієї квітки, про яку вони дізнаються наступного разу. Вибір учня, що приготує повідомлення про неї на наступний урок. Жеребкування.

 

V. Рефлексія

- Які ваші враження від уроку? Завдяки чому вдалося виконати всі завдання?

- Що на вашу думку вдалося найкраще? Чому?

- Що нового дізнались? Для чого вам потрібні ці знання?

- Чи виправдались ваші очікування?

Учні продовжують фразу «Сьогодні на уроці я …»

docx
Додано
22 липня 2021
Переглядів
1999
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку