УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ СВІТЛОВОДСЬКОГО МІСЬКВИКОНКОМУ
СПЕЦІАЛІЗОВАНА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА
І – ІІІ СТУПЕНІВ № 3
ЗУБКОВА НІНА ФЕДОРІВНА
ЗБІРКА ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ
Світловодськ - 2016
Мета даного посібника — сприяти організації процесу вивчення рідної мови, збагачувати словниковий запас, формувати навички зв'язного мовлення, розширити уявлення учнів про мову як засіб людського спілкування; закріпити вивчений матеріал, виявити прогалини в опануванні окремих тем, виховувати в учнів самостійність, навички самоперевірки. Посібник містить різні види вправ і відповідає сучасній методиці організації навчального процесу.
У даному посібнику представлені:
Цей посібник адресовано вчителям початкових класів, вихователям груп продовженого дня, батькам.
Зміст Вступ………………………………………………………………………... |
3 |
Розділ І. Уроки української мови з теми «Іменник» для учнів 1 – 4 класів………………………………………………………............. |
6 |
1.1. Уроки № 11-12 Тема: «Розрізнення назв предметів за питаннями хто це? що це? Складання речень за заданою графічною схемою» з української мови (навчання грамоти мова і читання) 1 клас…………………………………………….. |
8 |
1.2. Урок № 68 Тема. «Зміна слів, які відповідають на питання хто? що? за числами (один – багато)» з української мови, 2 клас………………………………………………………………… |
15 |
1.3. Урок № 75 Тема: «Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній. Віднесення слова до одного з родів» з української мови, 3 клас……………………………………………………….. |
21 |
1.4. Урок № 35 Тема. «Змінювання іменників за відмінками. Формування умінь ставити іменники у початкову форму. Розвиток умінь правильно використовувати прийменники з іменниками в різних відмінках» з української мови, 4 клас…... |
27 |
Розділ ІІ. Мовні ігри, які можна застосовувати на етапі закріплення вивченого матеріалу з метою розвитку мовленнєво-комунікативних умінь школярів………………………………… |
35 |
Розділ ІІІ. Використання дидактичних ігор до теми «Іменник»………... |
39 |
3.1. Тема: Загальне поняття про іменник……………………………. |
42 |
3.2. Тема: Іменники, що означають назви істот і неістот…………... |
46 |
3.3. Тема: Власні і загальні іменники………………………………... |
48 |
3.4. Тема: Змінювання іменників за числами……………………….. |
51 |
родів………………………………………………………...…….. |
54 |
Розділ ІV. Використання асоціативного методу мнемотехніки………. |
61 |
Розділ V. Висновок………………………………………………………... |
71 |
Розділ VІ. Використана література……………………………………….. |
72 |
Вступ
«Заговори, щоб я тебе побачив»
Сократ
Актуальність проблеми формування комунікативної компетентності школярів обумовлюється сучасними тенденціями в освіті. Наш час - це час кардинальних змін у суспільстві і в системі освіти. У сучасних умовах я намагаюся забезпечити формування й розвиток інтелектуальної, творчої, ініціативної особистості, здатної жити у принципово нових умовах, реалізувати себе в житті, бути успішною і сприяти розвитку суспільства. Тому й актуальним завданням сучасної школи є реалізація компетентнісного підходу в навчанні, який передбачає спрямованість освітнього процесу на формування і розвиток ключових компетентностей. Формування ключових компетентностей реалізується в освітніх галузях і навчальних предметах. Українська мова, як предмет, забезпечує формування і розвиток таких ключових компетентностей: соціальної, загальнокультурної, уміння вчитися і комунікативної.
Короткий теоретичний аналіз формування комунікативних компетентностей на уроках української мови в початкових класах.
Комунікативна компетентність — здатність особистості застосувати у конкретному спілкуванні знання мови, способи взаємодії з навколишніми і віддаленими людьми та подіями, навички роботи у групі, володіння різними соціальними ролями.
Для забезпечення ключової комунікативної компетентності в учнів необхідно сформувати готовність до спілкування з іншими людьми. З цією метою у процесі навчання української мови школярі повинні оволодіти:
Одним із показників високо інтелектуальної особистості, її моральності, внутрішньої і зовнішньої краси є мовленнєва культура. В умінні спілкуватися виявляються інтелект і рівень мислення індивіда, його
3
освіченість і вихованість, культурність і ціннісні орієнтири, краса слова і духу як ознаки духовного багатства та неповторної людської сутності.
Сформованість комунікативної компетентності учнів визначаю за такими параметрами:
Враховуючи актуальність визначеного питання, метою моєї педагогічної діяльності є сформувати компетентну особистість молодшого школяра на основі розвитку пізнавального інтересу, забезпечити гармонійний розвиток усіх видів мовленнєвої діяльності.
Аспекти формування комунікативних компетентностей та засоби їх реалізації.
В умовах активного пошуку ефективних методик, технологій, які б забезпечували ефективність, якість та результативність поставленої мною мети, допомогли мені вирішити поставлені завдання, я побудувала свою практичну діяльність за трьома ключовими аспектами:
4
У посібнику висвітлюються питання щодо проблеми розвитку комунікативної компетентності в сучасному суспільстві. Йдеться передусім про ігрові технології, спрямовані на розвиток комунікативних здібностей учнів у процесі
вивчення української мови. В початковій школі ігрові форми навчання можуть стати ефективними, але лише при умові їх правильної організації.
5
Ключові слова:
На сучасному етапі розвитку суспільства й освіти мовні комунікативні здібності, уміння висловитися з конкретного питання стають актуальними як для молоді, так і для досвідченіших людей, саме тому надзвичайно важливою входить у життя проблема формування україномовної особистості, здатної володіти комунікативними компетентностями в різних соціальних ситуаціях. Забезпечення комунікативної компетентності учнів – один із пріоритетів змісту початкової освіти.
Варто зазначити, що ефективне використання ігрових прийомів може реалізуватися найкраще під час проведення нестандартних уроків або як елемент традиційного уроку. Саме уроки з елементами гри сприяють розвитку творчих здібностей, уяви, мислення, мовлення учнів.
6
Збірка уроків української мови з теми «Іменник» для учнів 1 – 4 класів
У цьому розділі запропоновано уроки української мови з теми «Іменник» для учнів 1 – 4 класів з використанням різноманітних методів навчання, але всі вони підпорядковані єдиній меті - формування ключових і предметних компетентностей.
7
Тема: Розрізнення назв предметів за питаннями хто це? що це?
Складання речень за заданою графічною схемою.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
- навчально-організаційні вміння і навички;
- дотримується правильної постави під час читання і письма;
- співпрацювати в парі;
загальномовленнєві вміння і навички:
- говорить в помірному темпі, чітко, вільно, виразно, з відповідною силою голосу;
- відповідати на запитання за відомою і вільною моделлю;
контрольно-оцінні вміння:
- знаходити фактичну помилку під час зіставлення результатів власної роботи зі зразком і орієнтирами вчителя;
- оцінювати свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді;
Предметні компетентності
(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):
Початковий рівень:
- визначає за малюнками слова - назви предметів; 8
- виявляє (впізнає) серед слів ті, які є «зайвими», відповідають зазначеним прикметам;
Середній рівень:
- розрізнює сприйнятих на слух мовних одиниць: слів, словосполучень;
- наводить приклади слів - назв істот і неживих предметів ;
- розрізнює слова - назви істот і неживих предметів;
Достатній рівень:
- ставить граматичні питання до слів - назв істот і неживих предметів ;
- формулює запитання за змістом зв’язного висловлювання ;
- зображує лінії перервними і неперервними рухами руки;
Високий рівень:
- складає речення за поданою графічною схемою;
- самостійно будує зв’язне висловлювання за ілюстрацією;
- встановлює відповідність між реченнями та кількістю слів у них;
- висловлює оцінні судження щодо власної роботи на уроці;
План уроку
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Визначення за малюнками слів - назв предметів.
Гра « Місто Хто і місто Що?». (Додаток №1).
3. Виявлення (впізнавання) серед слів тих, які є «зайвими», відповідають зазначеним прикметам. (Додаток №2).
4. Розрізнення сприйнятих на слух мовних одиниць: слів, словосполучень.
5. Наведення власних прикладів слів – назв істот і неживих предметів.
6. Побудова зв’язного висловлювання за ілюстраціями. (Додаток № 3).
7. Формулювання запитань за змістом зв’язного висловлювання. Вправа «Мікрофон». (Додаток №4).
8. Встановлення відповідності між реченнями та кількістю слів у реченнях.
(Додаток № 5).
9. Складання речення, за поданою графічною схемою. (Додаток №6).
10. Зображення ліній перервними і неперервними рухами руки:
(а) проводження перервних і неперервних ліній у повітрі; 9
(б) проводження перервних і неперервних ліній у зошиті з друкованою основою. Робота у зошитах.
11. Наведення прикладів слів - назв істот і неживих предметів.
12. Ставлення до слів - назв істот і неживих предметів граматичних питань.
(Додаток №7).
13. Висловлювання оцінних суджень про свою роботу на уроці. Вправа «Мікрофон». (Додаток №8).
14. Підведення підсумків уроку.
Додаток № 1
подорожувати на уроці.
Обладнання: казкові будиночки, предметні малюнки.
Предметна компетентність: визначає за малюнками слова – назви предметів;
Ігрові завдання( задум): Сьогодні ми потрапимо в казкову країну, в якій
тільки два міста: Хто? і Що? Керує країною король Назв предметів.
Назвали його так, бо дуже любить давати імена, назви, клички усім, хто
проживає у цій країні. У місті Хто? живуть тварини і люди. А у місті –
Що? - всі інші предмети. Усі жителі міста, зібравшись на раду, вирішили
вибрати собі імена. Але на радощах забули дорогу у своє рідне місто.
Допоможіть жителям потрапити у своє місто Хто? і місто Що?
Ігрові правила:
1. Подивіться уважно на малюнки.
2. Допоможіть жителям країни потрапити у місто Хто? і Що?
3. Перемагає той, хто швидко і правильно виконає завдання.
Ігрові дії:
Результат: Правильність заселення міст.
Додаток № 2
А парта Б комп’ютер В їжачок Г зайчик
Д шапка Е дівчинка Є листя
Додаток № 3
У казкове місто Хто? і місто Що? потрапила дівчинка Олеся. У неї ніколи не було друзів. Іде дівчинка, блукає вулицями. Сумно їй. З ніким навіть про осінню красу казкового міста поговорити.
Раптом їй назустріч вибіг песик. Побачивши дівчинку, собака сів перед нею на задні лапи, і, висолопивши язика, дивився на розгублену дівчинку.
- Ти хто?- злякано запитала Олеся.
- Не бійся мене! Я – песик Дружок! Мені дали таку кличку, бо зі всіма умію дружити.
- А у мене ніколи не було друзів, - зажурено прошепотіла дівчинка.
- А хочеш, щоб я став твоїм другом? – запропонував Дружок.
11
- Дуже хочу! – зраділа Олеся. Вона вийняла пиріжок, розділила його навпіл і пригостила Дружка.
Поївши, Дружок вирішив показати дівчинці казкове осіннє місто і познайомити зі своїми лісовими друзями.
Ось вони зайшли до лісової хатинки. Враз Дружок стривожився…
Вправа « Мікрофон»
12
Додаток №5
А |
|
Б |
|
В |
|
Додаток №6
Додаток №7
хвилюється. Дружок сказав, що покаже їй дорогу додому , якщо
Олеся поставить до всіх слів запитання хто? що?
Додаток №8
14
Тема: Зміна слів, які відповідають на питання хто? що?
за числами (один – багато).
Ключові компетентності:
- вміння вчитися:
- навчально-організаційні:
- орієнтуватися в тривалості праці;
загальномовленнєва:
- говорити не поспішаючи, чітко, вільно в процесі діалогічного і монологічного мовлення;
- виконувати творчі завдання;
загальнопізнавальна:
- виконувати логічне групування об’єктів (вилучати «зайве» серед 4 – 5
однорідних об’єктів);
- контрольно-оцінні:
- перевіряти результати праці, своєї і товариша, за орієнтирами, даними
вчителем (алгоритмічні приписи, зіставлення зі зразком);
здоров’язбережувальна:
- розпізнавати правильне і неправильне сидіння за партою;
інформаційно-комунікативна:
- використовувати відповідні ІКТ засоби для навчання;
соціальна:
- виявляти творчість та ініціативу в реалізації поставленого вчителем завдання.
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- визначає слова, які відповідають на питання хто? що? ( іменники);
Середній рівень:
- розпізнає слова за числами, які відповідають на питання хто? що? 15
( іменники);
- наводить приклади слів, які відповідають на питання хто? що? в однині
і множині;
Достатній рівень:
- змінює за зразком іменники, які відповідають на питання хто? що?, за
числами (один-багато);
- знаходить у тексті слова, які відповідають на питання хто? що?, вжиті у
множині;
- змінює у реченні слова, які відповідають на питання хто? що? з множини
на однину;
- вводить слова , які відповідають на питання хто? що?, що вживаються
тільки в однині чи множині, у речення.
Високий рівень:
- встановлює відповідність між словами, які відповідають на питання хто?
що?, вжиті в однині та множині;
- класифікує слова, які відповідають на питання хто? що? за числами
( один – багато);
- висловлює оцінні судження щодо власної роботи на уроці.
План уроку
1. Перевірка готовності учнів до уроку.
2. Визначення слів, які відповідають на питання хто? що? ( іменники).
(Додаток №1)
3. Змінювання за зразком іменників за числами ( один – багато). Гра «Нас
один і багато». (Додаток №2)
4. Розпізнавання слів, які відповідають на питання хто? що? за числами.
(Додаток №3)
5. Наведення власних прикладів слів, які відповідають на питання хто? що?
в однині і множині.
6. Знаходження у тексті слів, які відповідають на питання хто? що?, вжитих
у множині. (Додаток № 4)
7. Змінювання у реченні слів, які відповідають на питання хто? що?, назв 16
предметів з множини на однину. (Додаток № 5)
8. Введення слів, які відповідають на питання хто? що?, що вживаються
тільки в однині чи множині, у речення. (Додаток № 6)
9. Класифікація слів, які відповідають на питання хто? що? за числами
(один – багато). (Додаток № 7)
10. Встановлення відповідності між словами, які відповідають на питання
хто? що?, вжиті в однині та множині. ( Додаток № 8)
11. Висловлювання оцінних суджень щодо власної роботи на уроці.
Додаток №1
Додаток №2
Обладнання: предметні малюнки.
Предметна компетентність: змінює за зразком іменники, які відповідають на
питання хто? що?, за числами (один-багато);
Ігрові завдання( задум): Лисичка, Зайчик, Білочка, Ведмедик і Їжачок
17
вирішили придумати нову цікаву гру. Але для цієї гри потрібно, щоб звірят
було багато. Як це зробити? Вирішили покликати своїх друзів.
Лисичка і каже:
- Один предмет – це однина,
- Два і більше – множина.
- Якщо одна - то лисичка, а багато – то…
- Допоможіть звірятам покликати друзів, щоб їх стало багато:
Ігрові правила:
1. Назвіть лісових звірят, що вирішили придумати гру.
2. Покличте звірят так, щоб їх стало багато.
3. Перемагає той учень, який жодного разу не помилився.
Ігрові дії:
1.Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.
2.Учні:
числами (один-багато);
Додаток №3
18
( один – багато).
Додаток №4
Додаток №5
Додаток № 6
вживаються тільки в однині чи множині, у речення:
19
Додаток №7
1 група – слова, вжиті в однині (один).
|
|
|
|
|
2 група – слова, вжиті в множині (багато).
|
|
|
|
|
Додаток №8
А |
|
Б |
|
В |
|
Г |
|
Д |
|
А зірка 1. телефони
Б книжка 2. вулики
В телефон 3. зошити
Г зошит 4. зірки
Д вулик 5. книжка
20
Тема: Рід іменників: чоловічий, жіночий, середній.
Віднесення слова до одного з родів.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних
завдань;
загально-мовленнєві вміння і навички:
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова нове, незрозуміле;
контрольно-оцінні вміння:
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- впізнає в тексті іменники;
Середній рівень:
- ставить питання до іменників, що належать до різних родів;
21
- наводить приклади іменників, що належать до різних родів;
- розрізнює іменники жіночого, чоловічого і середнього родів;
Достатній рівень:
- визначає рід іменників;
Високий рівень:
- встановлює відповідність між іменниками чоловічого, жіночого та
середнього родів;
- розподіляє іменники за родами;
План уроку
1. Перевірка вчителем готовності учнів до уроку.
2. Впізнавання в тексті іменників. (Додаток №1)
3. Побудова «Асоціативного куща» до поданого іменника «хліб» з метою
оголошення теми уроку. (Додаток № 2)
4. Ставлення запитання до іменників, що належать до різних родів.
Гра «Пересій крізь сито». (Додаток № 3)
5. Наведення власних приклади іменників, що належать до різних родів.
6. Розрізнення іменників, що належать до різних родів. (Додаток № 4)
7. Визначення роду іменників. (Додаток № 5)
8. Встановлення відповідності між іменниками та родами. (Додаток № 6)
7. Розподіл іменників за родами. Розподільний диктант. (Додаток № 7)
8. Підведення підсумків уроку.
Додаток №1
Додаток №2
( борошно, колосок, хліб, зерно, поле, пшениця, буханка……)
Додаток №3
Обладнання: зображення Півника, сита, картка із словами – іменниками.
Предметна компетентність: ставить питання до іменників, що належать до
різних родів.
Ігрові завдання( задум): Півник вирішив пересіяти через сито борошно, щоб замісити тісто і спекти пиріжки. Але коли він розв’язав мішок, то
побачив, що замість муки – слова – іменники! Вони розповіли, що
бешкетники – мишенята їх витрясли із книжки і вкинули у мішок із мукою.
Слова попросили допомоги у Півника. Голосисте Горлечко вирішив
повернути іменники у книжку, пересіявши їх крізь сито за родами. Але, щоб
швидше впоратись, Півник просить вашої допомоги.
23
Ігрові правила:
1. Прочитайте іменники, що потрапили у мішок.
2. Поставте питання до іменників і «пересійте» їх через сито за родами.
3. Перемагає та команда, яка жодного разу не помилилася.
Ігрові дії:
1.Вчитель розповідає учням ігрову ситуацію і правила гри.
2.Учні:
Результат: безпомилковість «пересіяних» іменників, що належать до різних
родів.
Додаток №4
хлібину, якщо правильно розрізнимо іменники, що належать до
різних родів.
24
Додаток №5
закінчення.
Сергійків брат Максим пішов служити в армію. Незабаром він надіслав
додому лист. Писав, що служить далеко-далеко, біля самого моря.
«Сергійку, - писав брат,- піди в поле, зірви колосок, поклади в конверт і
надішли мені.»
– Навіщо йому колосок? – здивувався Сергійко.
Поклав хлопчик колосок у конверт і написав: «Я зірвав колосок на ниві, що
починається за нашою хатою.»
І як тільки написав ці слова, зразу ж здогадався, навіщо братові колосок.
За В. Сухомлинським.
Додаток №6
25
А |
|
Б |
|
В |
|
А трактор, ліс, сад 1. жіночий рід
Б сонце, небо, листя 2. чоловічий рід
В відвага, мама, книжка 3. середній рід
Додаток №7
Ч. р. |
Ж. р. |
С. р. |
|
|
|
1. Сторожем не служить, а всіх рано будить. (Півник).
2. А я пташка зозуляста,
Поряд з півником живу.
Діточкам маленьким гарним
Яйця я завжди несу. (Курка).
3. «Ме – ме – ме, ме – ме – ме»
– співаю я навмання,
зовуть мене всі… (козеня).
4. Ой, яка ж вона гарненька
Пишнохвоста і руденька
Вгору, вниз, на гілку, з гілки
Хто це буде діти? (Білка).
5. Я на сонечку лежу, умиваюсь і муркочу. (Кіт).
6. Попищало, попищало,
Швидко просо поклювало,
І до матері стрибочком
Покотивсь жовтий клубочок.
( Курча).
7. Біле, як сніг, надуте, як міх,
Лопатами ходить, рогом їсть. (Гусак).
26
Тема: Змінювання іменників за відмінками. Формування умінь
ставити іменники у початкову форму. Розвиток умінь правильно
використовувати прийменники з іменниками в різних відмінках.
Ключові компетентності:
вміння вчитися:
навчально-організаційні вміння і навички:
- дотримується режиму розумової праці під час виконання навчальних
завдань;
загально мовленнєві вміння і навички:
- виділяє під час читання і слухання важливі за змістом слова, нове,
незрозуміле;
контрольно-оцінні вміння:
- оцінює свою діяльність за орієнтирами, поданими вчителем;
інформаційно-комунікативна:
- знаходить у тексті конкретні відомості;
загальнокультурна:
- дотримується правил поведінки на уроці;
здоров’язбережувальна:
- розпізнає правильне і неправильне сидіння за партою;
соціальна:
- співпрацює в команді.
Предметні компетентності
( конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати)
Початковий рівень:
- впізнає в тексті слово, з яким пов’язаний іменник;
- називає відмінки іменника;
- визначає початкову форму іменника (називний відмінок однини);
- визначає відмінок іменника;
27
Середній рівень:
- розпізнає відмінки іменника;
- ставить питання до іменника, відмінок якого визначається;
- ставить іменники у початкову форму;
- Достатній рівень:
- змінює іменники за відмінками;
Високий рівень:
- встановлює відповідність між відмінком та іменником;
- складає речення зі словами, використовуючи їх у різних відмінках;
План уроку
1. Перевірка вчителем готовності учнів до уроку.
2. Впізнавання в тексті слова, з яким пов’язаний іменник. (Додаток №1)
3. Слухання учнями казки, з метою оголошення теми уроку. (Додаток № 2)
4. Розповідь учителя про відмінки і відмінювання іменника. «Хвилинка –
цікавинка». (Додаток № 3)
5. Розрізнення відмінків іменників.
6. Ставлення запитань до іменників, відмінок яких визначається. Вправа
«Ланцюжок». (Додаток № 4)
7. Складання речень зі словами, використовуючи їх у різних відмінках.
8. Змінювання іменників за відмінками. (Додаток № 5)
9. Ставлення іменників у початкову форму. (Додаток № 6)
10. Визначення початкової форми іменника. (Додаток № 7)
11. Визначення відмінка іменника у реченні. (Додаток № 8)
12. Встановлення відповідності між відмінком та іменником. (Додаток № 9)
13. Підведення підсумків уроку. Вправа « Заверши речення».
(Додаток № 10)
Додаток № 1
28
Додаток № 2
(Під час розповіді виставляю малюнки братів - Відмінків.
У славному царстві Частин мови, у графстві Іменника служили брати Відмінки.
Їх було сім: Називний, Родовий, Давальний, Знахідний, Орудний, Місцевий,
Кличний.
(Діти повторюють.)
Називний відмінок відповідав за назву предметів і ставився до всіх
підозріло. Він весь час запитував: «Хто? Що?»
29
Родовий завжди стояв на варті і допитувався: «Кого, чого немає в царстві?»
Давальний розподіляв їжу між мешканцями, і весь час чувся його голос: «Кому, чому, скільки чого дати?»
А Знахідного завжди гукали на допомогу, коли потрібно було знайти що-
небудь у царстві. Він завжди запитував: «Кого, що треба знайти?» І він завжди
біг на допомогу.
Орудний керував військом. Він трішки недочував і перепитував: «Ким, Чим, питаєте, керую?»
Місцевий відав транспортом. Він завжди знав, На кому? На чому?
перевозять вантажі у царстві.
30
А Кличний прислужував тоді, коли потрібно було когось погукати до його величності Іменника. Питань він ніяких не ставив. Він одразу кликав,
кого треба.
Додаток № 3
(про відмінки та відмінювання іменників).
Основоположником вчення про відмінки є видатний давньогрецький
філософ Аристотель.
Українське слово «відмінки» показує, що іменники з однією основою
можуть бути чимось відмінні одні від одного: небо – неба – небу – небом –
на небі.
Для зв’язку з іншими словами у реченні іменники змінюються за
відмінками: в’ється річка, на березі річки, йшов над річкою.
В українській мові є сім відмінків. Кожний відмінок, крім кличного,
відповідає на певне питання, має своє значення і форму його вираження.
Змінювання форми слова за відмінками для вираження свого зв’язку з
іншими словами в реченні називається відмінюванням.
Додаток № 4
відповідні питання до відмінків).
Н. ………….
Р. …………
31
Д. ………….
З……………
О……………
М. …………
Кл. ………
Додаток № 5
Висновок: зміна іменників за відмінками служить для зв’язку їх з іншими
словами.
Додаток № 6
формою іменника.
Додаток № 7
32
Додаток № 8
1. Знайди слово, з яким зв’язаний іменник.
2. Від цього слова постав запитання до іменника.
3. За питанням визнач відмінок.
Додаток №9
1. калина
2. калині
3. калиною
4. калини
5. на калині
6. калину
7. калино
33
Н. хто?що? |
|
Р. кого?чого? |
|
Д. кому?чому? |
|
З. кого? що? |
|
О. ким? чим? |
|
М. на кому? на чому? |
|
Кл. ………………………… |
|
Додаток №10
— Змінювання закінчень іменників за питаннями називається... (відмінюванням). — Всього відмінків... (сім). — Щоб визначити відмінок іменника, потрібно... (поставити запитання). — Початковою формою іменника є... (форма називного відмінка однини). — Діти, ви добре працювали на уроці, ви просто молодці! |
34
Мовні ігри, які можна застосовувати на етапі закріплення вивченого матеріалу з метою розвитку мовленнєво-комунікативних умінь школярів.
Дуель – гра розширює словниковий запас учнів, збагачує його власне українськими лексемами, значно підносить культуру мовлення школярів.
Правила гри: учитель наводить слова фразеологізми з уживанням помилок, почергово адресуючи їх учням; їхнє завдання – чимшвидше пригадати й назвати український відповідник до цього слова. Використовуючи подані слова, скласти невелике висловлювання, уявивши, що ви прийшли: до шкільної бібліотеки, до книгарні, на засідання мовного гуртка. Переможцем вважається той, хто правильно виконає всі завдання вчителя, використає у своїй розповіді більше слів.
Завдання для гри:
жилье – оселя, земляника – суниця, иметь – мати, крестьянин – селянин, наводнение – повінь, небосклон – небосхил, опушка – узлісся, отменить – скасувати, охота – полювання, посвященный – посвячений, учебный – навчальний, свободный – вільний, незалежний, самостійний; бить баклуши –
бити байдики, больное место – вразливе місце, бросаться в глаза – впадати у вічі, воображать о себе – високо нестися, встать поперек горла – стати кісткою в горлі, горд как павлин – пишається як пава, дело плохо – кепська справа, заговаривать зубы – забивати баки, куда глаза глядят – світ за очі, не хватило
терпения – терпець увірвався, строить глазки – пускати бісики, грати (прясти, стригти, стріляти) очима.
Ідентифікація слова – гра дає змогу поповнити словниковий запас учнів, зміцнити навички роботи зі словом, а також сприяє виробленню уваги до слова й уміння швидко орієнтуватися в лексичному матеріалі.
Правила гри: учні отримують аркуші, на яких віддруковано певні слова та їхні можливі тлумачення. Завдання учня - ідентифікація цих слів, розпізнавання
шляхом добору визначень, синонімів, відповідників. З’ясувавши значення слів,
створити синонімічний ряд й ввести слова- синоніми в діалог «Розкажи мені». Перемагає той, хто правильно розпізнає всі слова та якнайбільше слів з синонімічного ряду використає в діалозі. 35
Завдання для гри:
ґазда – пшоно, дядько, господар, штани;
файно – гарно, швидко, правильно;
леґінь – лікар, юрист, племінник, парубок, черевик;
ватра – вата, кукурудза, вода, вогонь;
вербальний – безслівний, словникарський, словниковий, словесний, словотвірний.
Комбінаторика – гра розвиває творчі здібності, фантазію та мислення школярів, формує в них комунікативні навички, увагу до слововживання та контексту.
Правила гри: з метою переконати співрозмовника в красі навколишнього світу, створити ситуацію опису зимового дня, ввівши в нього слова в переносному значенні, в яких відбувається чергування.
Завдання для гри: прокидатися, сумний, співати, летіти, засинати; дорога, рука, ноги, сиджу, ловити, сказати.
Одним словом – гра розширює словниковий запас учнів, розвиваються навички синтезу, аналізу, зіставлення мовних явищ.
Правила гри: учні мають замінити речення словом-синонімом і на основі малюнків скласти та розіграти мовленнєві ситуації.
Завдання для гри:
1. Дівчина, яка дружить із ким-небудь (подруга).
2. Сота частина метра (сантиметр).
3. Завіса з тканин на дверях (портьєра).
4. Той, хто любить свою Батьківщину (патріот).
Павутинка – гра розвиває комунікативні та творчі здібності учнів, формує в них увагу до слововживання та контексту.
Правила гри: побудувати речення, з’єднавши довільно розкидані слова. Скласти діалог, взявши за основу відредаговані речення.
Завдання для гри:
1. На, народи, боротися, земля, за, щастя.
2. Мир, землі, на, всій, хай, буде. 36
3. Свято, відзначаємо, квітні, ми, яке.
Редактор – гра сприяє піднесенню культури мовлення школярів, прищепленню їм навичок редагування, виробленню вміння глибоко осмислювати чуже мовлення.
Правила гри: учитель записує на дошці неправильно побудовані словосполучення, речення. Учні самостійно редагують вислови й розігрують телефонну розмову на основі такої мовленнєвої ситуації :
«Уявіть, що вам потрібно забронювати місце у готелі для літнього відпочинку».
Завдання для гри:
у готелі «Києві» – у готелі «Київ»,
дві неділі – два тижні,
іти коло години – іти близько години,
по адресу – на адресу, за адресою,
поштовий адрес – поштова адреса.
Конструктор – гра розвиває творчі здібності школярів, збагачує їх словниковий запас, привчає правильно добирати частини слова.
Правила гри: із поданих префіксів, суфіксів, коренів слів, записуючи решту слова, учні мають скласти слово і ввести його в речення.
Завдання для гри:
добрий, шитий, погано, бити, роз-, без-, прі-, зі-, с-.
Епітет – гра збагачує словниковий запас школярів, розвиває творчі здібності, художнє мислення, сприяє виробленню вміння зосереджувати увагу.
Правила гри: учитель називає певне слово, до якого учні мають дібрати якнайбільшу кількість епітетів. Використовуючи епітети побудувати діалог так, щоб в словах одного співрозмовника звучало переконання, а в словах іншого – згода.
Завдання для гри:
дивовижна, унікальна, свята, загадкова, незламна. 37
Наскрізний алфавіт – гра розширює словниковий запас учнів, допомагає залучити до роботи весь клас, сприяє виробленню навичок швидкого обдумування відповідей, пожвавлює розумову діяльність.
Правила гри: перед початком гри пари учнів записують послідовно у колонку (зверху донизу) всі літери українського алфавіту. Учасники гри вписують словникові слова так, щоб кожна з написаних у колонці літер ставала другою (третьою, четвертою і т.д.). Після цього ланцюжком учні складають з
записаних слів речення, які мають утворити текст. Виграє той, хто за певний час напише всі слова правильно та складе розгорнутий твір.
Завдання для гри:
Вир а зно
Вер б люд
Киї в
Чер г овий
Дзи ґ а
Зав д ання
Лел е ка…
38
Використання дидактичних ігор до теми «Іменник»
Особливо актуальним є застосування дидактичних ігор на уроках української мови. Адже саме дидактичні ігри, ігрові заняття і прийоми підвищують ефективність сприймання школярами навчального матеріалу, урізноманітнюють їхню навчальну діяльність, вносять у неї елемент цікавості.
Рідна мова є, без перебільшення, основним предметом в системі навчально-виховної роботи в початкових класах. Я погоджуюся з думкою професор М. Вашуленко, що «Головне для початкового навчання рідної мови полягає в тому, щоб учні здобули практичні знання і вміння, усвідомили функціональну роль виучуваних частин мови та їх найважливіших граматичних категорій у мові і мовленні».
Іменник – це перша частина мови, яка з’являється у мовленні дітей. На уроках рідної мови уже в 1 класі учні розпочинають знайомство з ним. Та з власного досвіду розумію, що найефективнішими є ті уроки, на яких використовують дидактичні ігри та ігрові прийоми, які належать до традиційних і визнаних методів навчання та виховання.
Кожний урок української мови, на якому учні знайомляться з іменником та його категоріями – складна, цілісна, динамічна система змісту навчального матеріалу й організації роботи з ним, яка насамперед спрямовується на засвоєння матеріалу, зазначеного в темі уроку. Та чи можна зробити ці уроки радісними і цікавим для учнів? Чи здатні вони розкрити творчий потенціал особистості учня і вчити вчитися на уроці? Ствердно відповісти на ці питання можна в тому випадку, коли навчання вирізняється стилем, формами і засобами. Якщо воно інноваційне і в своїй основі має нетрадиційний підхід, самостійний вибір, цікавий матеріал, ігрову ситуацію, то в учнів формується стійкий інтерес до вивчення рідної мови, розвивається творча особистість. Адже мислення дитини, починається із здивування, а звідси – вимога до створення емоційної комфортності. Таку комфортність учнів на уроках в початкових класах забезпечує використання гри, ігрових ситуацій.
39
Дидактична гра – творча форма навчання, виховання і розвитку дітей. Дидактичні ігри розвивають спостережливість, увагу, пам'ять, мислення, мову, сенсорну орієнтацію, кмітливість. Тому їх можна використовувати під час вивчення будь-якої теми. Сучасна дидактика, звертаючись до ігрових форм навчання, справедливо вбачає в них можливості ефективної взаємодії учителя та учнів, продуктивної форми їх спілкування.
Щоб ігрова діяльність на уроці проходила ефективно і давала бажані результати, необхідно нею керувати, тому я дотримуюся таких рекомендацій:
На уроці використовую такі дидактичні ігри, організація яких не потребує багато часу для приготування відповідного обладнання, а від учнів запам’ятовування громіздких правил. Щоб гра викликала інтерес, використовую різноманітні елементи унаочнення , а умови гри – спрощую.
Дидактичні ігри використовую під час засвоєння, поглиблення, систематизації знань учнів та розвитку їхніх здібностей, інтересів.
Часто дидактичні ігри та ігрові ситуації є найкращим початком уроку. Наступний матеріал може бути використаний як фрагмент уроку для творчого вчителя при вивченні теми « Іменник». 40
На етапі актуалізації знань учням пропоную дидактичні ігри репродуктивного характеру: «Засели будиночки», «Телефон», «Відшукай іменник», «Хто? Що?», «Рід», «Іменники на одну букву». Увага гравців фіксується на пошуках раціональних шляхів виконання завдань, допомоги один одному, в результаті учні вчаться правильно оцінювати свої ігрові дії, зіставляти з ігровими діями інших учнів.
На етапі засвоєння нового матеріалу використовую складніші ігри частково-пошукового характеру: «Чарівний стілець», «Лото», «Хто перший», «Продовж ланцюжок», «Подай сигнал», «Утвори слово», «Пропоную – вибираю», «Відмінковий ланцюжок». Учасникам гри надається можливість відчути, яким чином від якісного виконання завдання кожним учасником залежить виконання ігрового завдання партнером і, в кінцевому підсумку, результат гри. Учитель на цьому етапі формує у школярів уявлення про значимість якісного виконання свого ігрового завдання.
Під час закріплення і повторення навчального матеріалу пропоную дидактичні ігри пошукового характеру: «Хто більше», «Ланцюжок», «Однина і множина» Учні вчаться моделювати, аналізувати та оцінювати дії партнерів по грі. Позитивні взаємовідносини між гравцями, вміння розподілити матеріал, уміння домовитись у грі позитивно впливають на активізацію навчальної діяльності учнів.
На етапі контролю знань застосовую дидактичні ігри творчого характеру: «Кола на воді», «Весняні іменники», «Ідемо в ліс», «Ланцюжок загадок», «Римування», «Квіти рідного краю», «Професія». Учням дається можливість творчо виконувати ігрове завдання. Опора на творчість передбачає зацікавленість учасників в кінцевому результаті гри команди, прагнення виконувати ігрове завдання швидко і правильно.
Дидактичні ігри, ігрові вправи і прийоми дають можливість мені, як учителеві, не тільки підвищити активність учнів на кожному етапі уроку під час вивчення теми «Іменник», а й залучити пасивних до творчої розумової діяльності. Крім того, зазначають психологи, вони знижують утому школярів, зацікавлюють змістом уроку, створюють емоційне піднесення, 41 захоплення, радість. Учені довели, що коли дитина здійснює розумову діяльність із захопленням, вона не відчуває втоми, навіть якщо витрачає багато часу на виконання завдань. І навпаки, дитина швидко втомлюється, якщо виконує легкі й одноманітні завдання.
Запропонований матеріал допоможе організувати навчально-виховний процес так, щоб гра залишалася присутньою як найбільш освоєна учнями початкових класів форма діяльності. Її використання усуне авторитарну позицію вчителя, створить атмосферу доброзичливості, емоційного піднесення, вільного вибору. Вона викличе лише позитивні емоції та інтерес у молодших школярів при вивченні теми «Іменник».
Тема: Загальне поняття про іменник
Гра « Телефон»
Обладнання: картки іменників у вчителя.
Завдання: правильно повторити почуті іменники в тій чи іншій послідовності, що прочитав учитель.
Хід гри: учитель читає іменники кожного рядка, учні повторюють їх в тій же послідовності. Переможцем вважається той, хто правильно повторить іменники.
Матеріал для гри: картки.
1 картка
Перець, помідор, огірок, капуста.
2 картка
Літак, автобус, трамвай, тролейбус.
3 картка
Яблуко, абрикос, слива, вишня.
Гра «Згрупуй слова»
Обладнання: картки зі словами.
Завдання: для того, щоб продовжити нашу подорож, необхідно із поданих слів обрати і згрупувати слова, близькі за значенням.
Матеріал для гри:
42
Столяр, будинок, будова, фабрика, справа, завод, труд, метелиця, робота, завірюха, шило, праця, комбінат, хуртовина, хуга, сівалка, заметіль.
Гра «Знайди свою пару»
Обладнання: картки зі словами.
Завдання: утворити синонімічні пари слів, скласти з ними розповідні речення.
Хід гри: дівчаткам роздаються слова з лівого стовпчика, хлопчикам – з правого. Діти шукають і утворюють синонімічні пари, складають з ними речення.
Матеріал для гри:
Ледар Ворота Вівчар Заметіль Відраза Вогнище Викрик Базар Буква |
Завірюха Брама Огида Вигук Ринок Нероба Чабан Літера Ватра
|
Гра «Протилежні значення»
Обладнання: картки зі словами
Завдання: підібрати і записати слова – назви предметів із протилежним значенням.
Матеріал для гри:
День – Літо – Хлопчик – Вечір – Смуток – |
43
Гра «Знайди свою пару»
Обладнання: картки зі словами.
Завдання: утворити антонімічні пари слів, скласти з ними питальні речення.
Хід гри: дівчаткам роздаються слова з лівого стовпчика, хлопчикам – з правого. Діти шукають і утворюють антонімічні пари, складають з ними речення.
Матеріал для гри:
Місяць Ранок Добро Перемога Горе Сльози Закінчення Холод Темрява |
Радість Поразка Сонце Зло Вечір Сміх Світло Спека Початок |
Гра « Відшукай іменник»
Обладнання: картки зі словами.
Завдання: відшукати іменник, плеснути в долоньки.
Хід гри: вчитель читає слова з карток, а діти, почувши іменник, плескають в долоньки. Переможцем стає той, хто правильно знайде іменник.
Матеріал для гри:
1 картка
Мете, замети, метений, заметіль.
2 картка
Біліє, білий, білизна.
Гра « Весняні іменники»
Обладнання: зошит, ручка.
Завдання: за 3 хвилини написати в зошитах іменники весняної тематики.
44
Хід гри: працюють учні класу або окремої групи в зошитах. Переможцем вважається той учень, який написав правильно найбільшу кількість іменників. Тематику слів можна змінювати в залежності від пори року.
Гра « Іменники на одну букву»
Обладнання: письмове приладдя.
Завдання: за 3-5 хвилин дібрати і записати іменники на одну букву.
Хід гри: ведучий пропонує на певну букву дібрати і записати іменники, що відповідають на питання що? (або на питання хто?). Наприклад: на букву в: веселка, віник, ворота, велосипед. Переможцем вважається той, хто протягом визначеного часу правильно запише найбільшу кількість таких слів.
Гра «Відгадай іменник»
Завдання: протягом 1 хвилини відгадати якнайбільше слів – змагаються 3 учні (по одному з ряду)
Хід гри: учень тримає в руках картку, мовчки читає іменник, пояснює його іншими словами, а діти мають відгадати яке це слово. Наприклад:
Де все продається – магазин
Ви його їсте щодня – хліб
Холодне і солодке, дуже люблять діти – морозиво і т. д.
Перемагає той учень, у якого однокласники відгадали найбільше слів.
Магазин Хліб Морозиво Продавець Їдальня Вода Мило Зошит Крейда Вовк
|
Лікарня Цукерка Сани Ложка Лікар Машина Річка Парта Бабуся Лисиця |
Телевізор Пес Дідусь Книжка Двері Штани Чай Комп’ютер Хата Спортзал |
Дошка Вікно Подушка Лампа Нитки Язик Заєць Мама Шапка Лимон
|
Школа Тато Ручка Пенал Учителька Музика Перерва Дзеркало Альбом Голка
|
Ліжко Підручник Сніг Стіл Брат Портфель Одіяло Каструля Киця Пиріжок
|
45
Тема: Іменники, що означають назви істот і неістот
Гра « Лото»
Обладнання: картки зі словами, червоні та зелені кружечки.
Завдання: закрити на картці червоним кружечком ті іменники, що відповідають на питання хто?, а зеленим – що відповідають на питання що?
Хід гри: кожному учневі роздаються картки і кружечки; по сигналу розпочинають закривати іменники, що відповідають на питання хто? червоним
кружечком,а зеленим – іменники, що відповідають на питання що ? Переможцем вважається той, хто правильно виконав завдання.
Гра «Хто більше»
Обладнання : секундомір.
Завдання: назвати іменники, що відповідають на питання хто?
Хід гри: учитель ділить клас на дві команди (5 дівчаток і 5 хлопчиків), потім включає секундомір, а діти по черзі (за 10 секунд) називають іменники, що відповідають на питання хто?
Гра « Хто? Що?»
Обладнання : малюнки будиночків із підписами: Хто? Що?, конверт із картками слів.
Завдання: прочитати слова з карток, розмістити слова – назви істот та неістот у відповідні будиночки з питаннями.
Хід гри: викликаний учень отримує конверт і розподіляє слова за групами у відповідні будиночки. Гру можна повторити кілька разів, заздалегідь підготувавши завдання.
Матеріал для гри: картки.
Гра « Ідемо в ліс»
Обладнання: зошит, ручка.
Завдання: за 3 хвилини написати в зошиті іменники, що означають назви істот та неістот, які ми можемо назвати, перебуваючи в лісі. 46
Хід гри: учитель ділить учнів класу на дві групи: 1 - пише іменники, що означають назви істот, 2 – що означають назви неістот. Переможцем в кожній групі вважається той учень, який написав найбільше іменників.
Тема: Власні і загальні іменники
Гра «Давай познайомимось»
Обладнання: індивідуальні картки з завданнями.
Завдання: записати відповіді.
Хід гри: уявіть, що ви потрапили на іншу планету. Тут вас зустрічають інопланетяни. Вони хочуть з вами познайомитись. Розкажіть їм про себе.
Матеріал для гри:
Моє прізвище |
Моє ім’я |
Ім’я моєї мами |
Ім’я мого батька |
У мене є братик |
Мою сестричку звати |
Мій товариш – |
Гра «Вибери потрібну букву»
Обладнання: малюнок хлопчика Володі, зайчика, текст «Знахідка»
Завдання: вставити потрібну букву, щоб допомогти Володі потоваришувати із зайчиком.
Матеріал для гри:
Знахідка Володя йшов лісовою стежиною і побачив (З з)айчика. Хлопчик упіймав його і поніс додому. У (В в)олоді були (С с)обака (Б б)ровко і (К к)отик (М м)урчик. Вони потоваришували із (З з)зайчиком (В в)уханчиком.
|
47
Гра «Домашні тварини»
Обладнання: Малюнки собаки, корови, кота, кози, коня, картка із завданнями.
Завдання: сьогодні на урок до нас завітали домашні тварини. Їх господарі забули дати їм клички і тварини просять зробити це вас.
Матеріал для гри:
собака |
корова |
кіт |
коза |
кінь |
Гра «Пеньочок»
Обладнання: малюнок пеньочка, картки зі словами.
Завдання: у кожному рядку слів є зайве слово – пеньочок. Перепишіть всі слова, а зайве підкресліть, щоб не перечепитись через нього і продовжити свою мандрівку далі. Поясніть, чому підкреслили саме це слово.
Матеріал для гри:
Донецьк, Дніпро, Львів, Київ, Одеса. |
Дунай, Десна, Полтава, Дністер, Рось. |
Пушок, Сірко, Рекс, Дружок, Чернівці. |
Микола, Оксана, Леонід, Петренко, Софія. |
Гра «Продовж ланцюжок»
Обладнання: письмове приладдя, аркуш паперу.
Завдання: продовжити ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова. 48
Хід гри: діти одержують аркуш паперу, на якому записаний іменник, і продовжують
ланцюжок іменників – власних назв, щоб кожен кінцевий звук попереднього слова був першим звуком наступного слова.
Матеріал для гри:
1 варіант: Полтава - … - … - … - … .
2 варіант: Харків - … - … - … - … .
Гра «Зупинка «Річкова»
Обладнання: малюнок човна, текст.
Завдання: наш човен зупиняється на наступній зупинці. Вам потрібно виписати тільки назви річок.
Матеріал для гри:
Дніпро – довга могутня річка. У Дніпро впадають такі річки: Десна, Прип’ять, Ірпінь, Тетерів, Рось, Сула, Псьол. На берегах Дніпра розташовані міста: Київ, Дніпропетровськ, Запоріжжя, Херсон, Черкаси, Кременчук, Канів. |
Гра «Хто перший»
Обладнання: письмове приладдя.
Завдання: дібрати і записати 5 власних іменників у зошит. Переможцем вважається той, хто першим правильно виконає завдання.
Гра «Засели будиночки»
Обладнання: малюнки будиночків із підписами «Власні назви», «Загальні назви»; картки зі словами – власними і загальними іменниками.
Завдання: читаючи слово з картки, «поселити» його у відповідний будиночок, повторити правило правопису власних і загальних іменників.
Хід гри: викликаний учень читає слова з карток і розміщує у відповідний будиночок, коментуючи при цьому свій вибір. Гру можна повторити кілька разів, викликаючи різних учнів.
Матеріал для гри: картки.
49
Гра « Прізвище, ім’я, по батькові»
Обладнання: картки
Завдання: утворити від прізвища ім’я та по батькові і закріпити з учнями правопис таких слів.
Хід гри: клас ділиться на три групи: 1 – читає з картки прізвище, 2 – утворює ім’я, 3 – називає по батькові: Петров Петро Петрович і т.д.
Тема: Змінювання іменників за числами
Гра «Зимові слова»
Обладнання: картки зі словами
Завдання: з набору слів вибрати ті іменники, що живуть тільки взимку. Записати їх за зразком «один – багато».
Матеріал для гри: сніг, велосипед, мороз вікно, пороша, віхола, день, вітер, вулиця, поле, бурульки, туман, дерево, дощ.
Гра «Подай сигнал»
Обладнання : сигнальні картки «однина», «множина».
Завдання: правильно визначити число іменників сигнальною карткою. Переможцем вважається той, хто правильно виконає завдання.
Матеріал для гри: набір слів: стіл, окуляри, лимон, рукавички, грибок, руки, книжка, сонце, мороз, лижі, парта, машини, зошити, заєць, м’яч.
Гра «Однина та множина»
Обладнання: конверти «однина» та « множина», навчальне письмове приладдя, картки з іменниками.
Завдання : розкласти в конверти картки з іменниками.
Хід гри: учні розкладають картки з іменниками в конверти « однина» та «множина».
Перемагає той, хто правильно і швидко виконає завдання.
Матеріал для гри: слова на картках: ліс, гриб, дуб, ведмідь, книги, верби, мед, ліси, сніг, берези, тварини, лижі.
Гра « Чарівне листя»
Обладнання: листочки із записаними на них іменниками в однині та множині, кошики. 51
Завдання: вибрати листочки і іменниками у однині та множині.
Хід гри: 2 учні по команді збирають у кошики листочки: 1 учень – іменники у множині, 2 учень – в однині. Перемагає той, хто швидше виконає завдання. Гру можна повторити, використовуючи інший набір слів.
Матеріал для гри:
Гра «Розділи відгадки»
Обладнання: загадки.
Завдання: відгадати загадки, відгадки записати в 2 стовпчики: іменники, які вживаються лише в однині і іменники, які вживаються тільки в множині.
Хід гри: учитель читає загадки, учні відгадують і записують у 2 колонки
Матеріал для гри:
У зимову веселу пору Ми кращі друзі дітвори. Вивозять діти нас нагору, А ми веземо їх з гори. (Сани) |
Мию, мию без жалю, Мию там, де брудно. Цю роботу я люблю, Та від неї худну. (Мило) |
Ці кристалики тверді Аж іскряться. Народились у воді, А води бояться. (Сіль) |
Білий як сніг, В пошані у всіх. До рота попав – Там і пропав. (Цукор) |
Воно дуже просто зветься, Завжди куркою гребеться. Як за хвіст його потягнеш – Щось захопиш і дістанеш. А як станеш на головку, То по лобі влупить ловко. (Граблі) |
Хто входить і виходить – Нам першим руку подає. Ми стоїмо завжди при вході, Нас у хаті кілька є. (Двері) |
Рідке, а не вода, біле, а не сніг. (Молоко) |
|
Шкварчить, верещить, коли в казані кипить. (Сало) |
|
Своїх очей не маю, а бачити допомагаю. (Окуляри) |
|
У полі народився, до їжі згодився. (Хліб) |
|
В печі боки обпекла і в стіну міцну лягла. (Цегла) |
|
Ця рідка рідина не солодка, а їдка, Та на користь ця вода, гоїть рани всі вона. (Йод) |
|
Сидить у діжці, спускає ніжки. (Тісто) |
52
Тема: Іменники чоловічого, жіночого, середнього родів
Гра « Рід»
Обладнання: сигнальні картки «ч», «ж», «с».
Завдання: просигналізувати, якого роду іменник.
Хід гри: учні, після того, як вчитель зачитує іменник, сигналізують, якого роду цей іменник. Перемагає той, хто правильно сигналізував учителю.
Матеріал для гри: набір слів: лосеня, Антон, мишка, стіл, кошеня, гуска, річка, село, дощ, квітка, лінія, теля, брат, книжка, лоша, телевізор, сонце.
Гра «Добери слова»
Завдання: до слів – узагальнюючих назв – дібрати іменники чоловічого, жіночого і середнього роду.
Хід гри: клас ділиться на групи. Ведучий називає узагальнюючі назви, а учні добирають до неї 3 іменники: чоловічого, жіночого і середнього роду. (Птах: орел, ластівка, чаєня). Перемагає та група або учень, яка швидко і правильно називає слова.
Гра «Пропоную – вибираю»
Обладнання: картки з іменниками чоловічого, жіночого, середнього роду.
Завдання: вибрати іменники чоловічого, жіночого, середнього роду.
Хід гри: гра проводиться з класом. Перший ряд вибирає серед запропонованих слів іменники чоловічого роду, другий ряд – жіночого роду, а третій – середнього роду. Матеріал для гри: картки з іменниками
Гра « Чарівний стілець»
Обладнання: стілець, аркуш паперу, ручка, конверт із картками з позначенням: ч.р., ж.р., с.р.
Завдання: по сигналу написати сім іменників чоловічого, жіночого або середнього роду.
Хід гри: викликаються три учні, займають місце на стільці за партою, із картки в конверті дізнаються іменники якого роду слід записати на аркуші. Переможцем вважається той учень, який перший справиться із завданням. 53
можна урізноманітнити, працюючи групою (кожен учень групи пише лише один іменник).
Гра « Ланцюжок загадок»
Обладнання : загадки.
Завдання: відгадати загадки, визначити рід іменників – відгадок, пояснити їх правопис.
Хід гри: учитель читає загадку, діти визначають рід іменників-відгадок, пояснюють їх правопис. Грають три команди, кожна відгадує по одній загадці. Виграє та команда, яка безпомилково відгадала більше загадок.
Матеріал для гри: загадки
9. Не бджола, а гуде, не птах, а летить. ( Літак)
Гра « Римування»
Обладнання : картки зі словами.
Завдання: вчитися підбирати риму до запропонованих іменників.
Хід гри: учитель пропонує учням слова на картках, діти відшукують римовану пару. Перемагає той, хто швидше відшукає римовані пари слів.
Матеріал для гри: набір слів: річка, лінь, пень, день, тінь, стрічка.
Гра « Квіти рідного краю»
Обладнання: загадки.
Завдання: відгадати загадки, визначити рід і число іменника-відгадки.
Хід гри: кожна група заздалегідь приготувала загадки по темі « Квіти» і пропонує для учасників команди-суперника. Діти відгадують і визначають рід іменника-відгадки. 54
Матеріал для гри: загадки
Гра «Утвори слово»
Обладнання: ланцюжки слів.
Завдання: групи учнів виконують дії з запропонованими словами за зразком і утворюють нові слова
Хід гри: завдання на дошці для кожної групи окремо: 1 група – утворює і відмінює іменник з перших складів запропонованих слів, а 2 група – утворює з букв.
Матеріал для гри: ланцюжки слів:
1 група
1.Заєць + даремно + чари = …
2. Приказка + клас + диня = …
3. Вишенька + разок = …
2 група
1. Пара+ перо + він + мама + канал = …
2. Звір + лось + шишка + липи + корито =…
3. Лава + лин + бамбук + молодий + бетон = …
Гра «Кола на воді»
Обладнання: картки зі словами-іменниками, аркуші для кожної групи, ручки, маркери
Завдання: учні вибирають картку зі словом, записують на аркуші стовпчиком. На кожну букву добирається інші слова, до слів речення. 55
На основі отриманих результатів складають оповідання, казку, історію, вірш.
Хід гри: кожна група вибирає слово, працює 10 хвилин, по закінченні представник групи зачитує казку, оповідання і т.п.
С – сніжок – настав ранок – прокинулась сніжинка.
Т– танок – закружляла у веселому танку.
І – іней – іней укрив усе навкруги.
Н – небо – небо посилало сонячне проміння.
А – акація – сніжинка сіла на акацію перепочити.
На уроках можна використати загадки, ребуси, шаради, кросворди з певним завданням, яке відповідає темі уроку.
Загадки
- Хто ти? Що? Твоє ім'я?
- Іменна моя сім'я.
Знають всіх в ній поіменно.
А зовуть сім'ю - … (іменник)
Є в людини на прикметі
Сотні, тисячі предметів.
Та щоб їх розмежувати,
Що й кому належить знати,
Поділив усіх як слід,
Добре нам відомий … (рід)
Ребуси
г1а пі2л ві3ло
за3мка пер6 мі100
пі100лет 100янка 7'я
ві3на 100ляр 3вога
100рона 3буна 100вбур
Завдання:
Шаради
З «Л» - над річкою росте.
(Коза – лоза)
З «П» він враз піймає.
(Піт – кіт)
а без «К» з дерев звисають.
(Квіти – віти)
Ну а з «К» її стинає.
(Роса – коса)
Великий дощ впаде раптово.
Як тільки «З» на «С» заміниш,
На дереві мене зустрінеш.
(Злива – слива)
Влітку всім вам дошкуляю.
А складам зміни місця –
Гарне матимеш ім’я.
(Комар – Марко)
Я сильний вітер, що дерева гне.
Склад «КИ» допишете в кінці –
Солодкі вийдуть корінці. 59
(Буря – буряки)
А другий склад, признаюсь я,
Це просто дівчинки ім'я.
Вгадали ціле? Думать годі –
Росте у мами на городі.
(Квас – квасоля)
Рахує кожний чоловік.
Лиш «А» собі я доточу,
І по долині потечу.
(Рік – ріка)
Мені підставиш букву «К»
І я придамся для роботи –
Товсту колоду розколоти.
На «М» заміниш букву «К» -
В мені вам змелеться мука.
(Лин – клин – млин)
І на них вона завжди;
З «Н» звірятко заховає
Коли треба від біди;
З «Г» з-за хмари виглядає,
Шапку сніжну не скидає.
(Кора – нора – гора)
Вона його гойдає,
А «Г» на «Б» змінить,
Звірятком стане вмить.
(Гілка – білка) 57
Використання асоціативного методу мнемотехніки
Мнемотехніка – це процес засвоєння нової інформації за допомогою спеціальних методів і прийомів. Це нова освітня технологія, що допомагає кожній дитині комфортно та легко здобувати знання у будь-якому віці. Мнемотехніка використовує природні механізми пам'яті мозку і дозволяє повністю контролювати процес запам'ятовування, збереження і пригадування інформації.
Мнемотехніка допомагає вирішити такі основні навчальні та виховні завдання:
- розширювати творчі можливості дитини, завдяки гармонійній роботі лівої (логіка) і правої (творчість, образне мислення) півкулі головного мозку;
- формує вміння ефективно і самостійно вчитися;
- підвищує самооцінку дитини завдяки результативності у навчанні;
- зменшує стреси від навчання;
- збільшує навчальну мотивацію, а з нею успіхи;
- звільняє час від запам’ятовування для продуктивної та творчої роботи;
- розвиває образної пам’яті допомагає сприймати навколишній світ у всій красі;
- людина стає більш самостійною в інтелектуальній та практичній роботі, а це підвищує її адаптацію у соціумі;
- активізує внутрішні механізми засобами мнемотехнології.
58
Записування вірша з пам’яті
Тихо осінь ходить гаєм!
Ліс довкола аж горить.
Ясен листя осипає.
Дуб нахмурений стоїть.
|
|
|
|
||
|
|
|
|||
|
|
||||
|
|
|
|||
59
Переказуємо текст
Українська мова 3 клас. Вправа 17.
Сьогодні в Марійки день народження. Вона так його чекала!
Дівчинка отримала багато подарунків. Серед них була дуже гарна лялька Барбара, або Барбі. Висока, струнка, блакитноока. Вії довгі, чорні, ротик маленький, а губки яскраво- червоні. Золоте волосся спадає на спину. На голові — маленька блакитна стрічка.
Радіє Марійка. Як добре, що є день народження!
|
|
|
|
60
|
|
|
|
|
|||
|
|
||
61
|
|
|
|
Українська мова 3 клас. Вправа 24.
У нірці жив маленький ховрашок. Носик рожевий. Оченята меткі. Вусики чорненькі. Хутро світло-коричневе з біленькими кінчиками.
Ховрашок зібрався в гості. Одягнув червоного метелика, прив’язав стрічку до хвоста.
Скоро стану наче м’якенький бумбончик і перестану пролазити в отвір до нірки, — подумав ховрашок, дивлячись на себе в дзеркало. — Погладшав...
62
|
|
|
|
|
|
|
|
63
|
|
|
|
|
|
64
|
Українська мова 3 клас. Вправа 34
Пізньої осені старі мурахи в мурашнику вкладають малих мурашат спати, але дітки пустують, граються, вередують.
Тоді в мурашнику з’являється коник-стрибунець. Він бере скрипочку й грає мурашатам лагідну мелодію.
Малеча зразу засинає. За ними поринають у сон усі мурашки.
Коник випускає із зелених лапок скрипочку й теж засинає. Він спатиме в мурашнику цілу зиму. Не можна турбувати сонних комах.
|
|
|
|
65
|
|
|
|
|
|
|
|
66
|
|
|
|
|
67
Висновок
В.О. Сухомлинський писав, що без гри не має і не може бути повноцінного розумового розвитку, порівнював гру з величезним світлим вікном, через яке в духовний світ дитини вливається цілющий потік уявлень, понять про навколишнє, з іскрою, яка запалює вогник допитливості. Отже, стараймося, щоб гра не була епізодом, а проходила б крізь усе життя дитини. Бо гра – це є творчість, гра – це є праця, а праця – шлях дітей до пізнання світу.
Досвід і практика показали, що систематична, послідовна і цілеспрямована робота із використанням на уроці різних методів і прийомів навчання сприяє підвищенню рівня засвоєння учнями навчального матеріалу, зацікавлює учнів, формує у них позитивну мотивацію до навчання. Я можу сказати, що отримую задоволення від своєї діяльності, тому що бачу її результати.
Отже, процес формування вмінь і навичок стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності і взаєморозумінні вчителя і учнів. Саме таке навчання формує ключові компетентності учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, а в майбутньому – сприяє вихованню конкурентно-спроможної особистості. А використання на уроках дидактичного матеріалу сприяє формуванню знань, умінь і навичок школяра.
З’ясувавши суть компетентнісного підходу до навчання та особливості його впровадження в початковій школі; проаналізувавши методи, форми і засоби навчання, використання яких дозволяє формувати в учнів основні ключові компетентності, визнала ефективність застосування інтерактивних педагогічних технологій щодо формування в учнів основних ключових компетентностей. Впевнилася в тому, що застосування в навчально-виховному процесі інтерактивних педагогічних технологій дозволяє вирішити 68 основне завдання сучасної початкової освіти – формувати в учнів молодших класів основних ключових компетентностей.
69
Використана література:
класах. (Навчально-методичне забезпечення курсів підвищення
кваліфікації учителів початкових класів, які навчаються в рамках
КМСПК, 2008 рік атестації, третій рік навчання) / М.М.Барна., Волощенко О.В., Козак О.П.// Л: ЛОІППО, 2011.
3. Біляєв О.М. Методика вивчення української мови в школі./ О.М.Біляєв // - К.: Знання, 2002. - 214 с.
6. Вашуленко М. С. Удосконалення змісту і методики навчання
української мови в 1 – 4 класах / М.С.Вашуленко // К.: Знання, 2001. – с. 112.
вчитися. /О. Савченко // Початкова школа.-2007.-№8.- 16 с.
мови. 2-4 класи / Л.М. Савчук // Х.: Вид. група «Основа», 2009. – 143с.
71