УРОК 11
Тема. Співає хор.
Мета. Ознайомити з особливостями хорової музики, видами хорів, ознайомити учнів з розташуванням голосів в хоровому колективі на сцені, запам'ятати характеристику тембрів голосів, ознайомити учнів з творчістю А. Веделя, С. Рахманінова.
Розвивати вміння учнів уважно слухати хорову музику та надавати характеристику засобам музичної виразності творів та розвивати вміння на слух розпізнавати тембри співочих голосів.
Виховувати ціннісне ставлення до культури та мистецтва; естетичні смаки, патріотизм.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Обладнання: музичний інструмент баян, комютер, мультимедійна дошка, мультимедійна презентація, портрети композиторів А. Веделя, С. Рахманінова.
Основні поняття для засвоєння: види хорів, хорова партія, розташування голосів на сцені, характеристика тембрів голосів.
Твори, що вивчаються на уроці:
• А. Ведель. Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору.
• С. Рахманінов. «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.
• «Який ти добрий, Боже» (слова В. Щурапа, музика Б. Вахнянина).
Хід, уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
(діалог двох учнів)
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку слайд№1
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
Бесіда: оскільки тема в нас «Співає хор», а чи знаєте ви:
Отже, хор – організований колектив, який здатний виконати будь-який твір на найвищому професійному рівні.
2. Де ви чули звучання хору?
V. Вивчення нового матеріалу
Вступне слово учителя.
Хорова енциклопедія розповість нам не тільки про видатних діячів хорового мистецтва, а й про велике розмаїття й типи хорів.
1.Робота з підручником
Розгорніть підручник на сторінці 73 і опрацюйте матеріал Види хорів та скажіть
Запитання:
1 Які є хорові колективи за складом?
А тепер за відеоматеріалами визначте хоровий колектив за складом виконавців
2.Назвіть хорові колективи за кількістю виконавців?
3. Статусом ?
ВИДИ ХОРІВ.
1. Хорові колективи за складом виконавців: слайд №2
3. Хорові колективи за манерою співу бувають: (ВЧИТЕЛЬ)
Учитель. Діти ми ознайомилися з видами хорів, але хор вимагає певного розташування на сцені. Щоб дізнатися як саме розташовані співаки у хорі на сцені погляньмо на екран.
4. Робота зі схемою. Робота з підручником.
РОЗТАШУВАННЯ СПІВАКІВ У ХОРІ НА СЦЕНІ
Учитель. Багато композиторів працювали у хоровому жанрі. Серед них А.Ведель, С.Рахманінов. Учні отримали випереджальні завдання підготувати інформацію про творчість цих композиторів.
5. Випереджаюче завдання.
Артем Лук'янович ВЕДЕЛЬ (1767-1808)
Послухайте повідомлення про А.Веделя і назвіть, які твори написав композитор?
Український композитор, диригент, співак, скрипаль. Його твори тривалий час були заборонені й поширювалися в рукописах, проте їх знали й виконували, незважаючи на заборону. На сьогодні відомо близько 80 музичних творів, серед них 31 хоровий концерт, шість тріо (зокрема «Покаянія отверзи ми двери»), дві літургії Іоанна Златоустого, Всеношна та один світський кант. Більшість концертів Веделя написані на слова псалмів, зазвичай благального, скорботного характеру, в яких розповідається про тяжку долю людини, котрій допікають злі сили. Композитор дотримувався традицій партесного співу. Концерти багаточастинні (зазвичай складаються з трьох чи чотирьох частин), мають спільну тематику. Мелодика Веделя виразна, охоплює значний діапазон і тісно пов'язана зі словом, а зв'язки з давньоукраїнською монодією та українським фольклором надають їй наспівного характеру. Отже, які твори написав композитор?
Сергій Васильович РАХМАНІНОВ (1873-1943)
Після повідомлення про С.Рахманінова визначте який його зв'язок з Україною?
Російський композитор, піаніст і диригент. У його доробку є багато вокальних та хорових творів: понад 80 романсів, вокально-симфонічні поеми «Дзвони»,«Весна» та інші. Особливої уваги заслуговують хорові духовні композиції композитора: шестиголосний мотег –«Deusmeus», духовний концерт «В молитвах неусыпающую Богородицу» (1893 р.), «Літургія св. Іоанна Златоуста» та відомий твір духовної музики «Всенощное бдение» (1915 р.) та інші.
Творчий шлях Сергія Рахманінова неодноразово перетинався з культурно-мистецьким життям Києва та інших міст України. Наприклад, у 1893 році, перебуваючи в Україні, композитор диригував своєю першою оперою — «Алеко». Композитора дуже зацікавила поезія Т. Шевченка, на вірші якого він згодом написав романси (у вільному перекладі російського поета Олексія Плещеева) — «Дума» і «Полюбила я на печаль свою» та інші.
Твори С. Рахманінова, які втілюють в оригінальній формі церковний спів російської православної церви, написані для мішаного хору і виконуються без музичного супроводу. Отже, який зв'язок С. Рахманінова з Україною?
6. Музичне сприймання. А. Ведель. «Многії літа». Херувимська пісня №7 у виконанні академічного хору; С. Рахманінов. Хор «Богородице Дева, радуйся» у виконанні академічного хору.
7. Аналіз музичних творів. А зараз послухаймо музичні твори цих композиторів. Вашим завданням буде:
1. Визначити вид хорового колективу за складом виконавців.
2. У якій манері виконується хоровий твір?
3. Спробуйте порівняти ці твори: що в них спільного та відмінного.
8. Виконання творчого завдання.
Музичне мистецтво пов’язане з іншими видами мистецтва. Спобуймо з’ясувати, як і з якими видами мистецтва пов’язано музичне. Уважно роздивіться фото та прослухайте музичний твір (А. Ведель «Многії літа»). Як ви гадаєте, до якої архітектурної споруди найбільше підходить музичний твір?
Робота з підручником. А зараз звернімося до підручника. На сторінці 76 є завдання. Уважно розгляньте ілюстрації. З яким із прослуханих на уроці творів духовної музики асоціюються ці зображення? І доречно сказати, що 4 грудня відзначається свято Введення Присвятої Богородиці в Храм.
(Споглядання ікони «Володимирська ікона Божої Матері» — найшанованішого зображення Богоматері на Русі. Візантія. XII ст.).
9. Закріплення матеріалу.
- 3 якими різновидами хорів ми ознайомилися? Що вам запам'яталося?
- З творчістю яких композиторів ми познайомились?
Назвіть хорові колективи за складом виконавців, за манерою співу?
Які основні назви мають хорові партії?
10. А тепер переходимо до наступного етапу нашого уроку Розучування пісні. «Веселкова пісня» (слова О. Кононенка, музика О. Жилінського).
Знайомство з піснею та її змістом, розучування мелодії першого куплету та приспіву. Виконання першого куплету та приспіву, під акомпанемент інструмента.
Який настрій викликала у вас ця пісня? Які почуття викликала пісня розучина на уроці?
11. Домашнє завдання.
Послухайте хорові композиції. Хто їх виконує?Та знайдіть прізвища композиторів, які писали хорові твори.
Оцінювання.
13. Вихід з класу під музику Запорізький марш у виконанні народного хору ім.. Вірьовки