Урок "Способи цитування"

Про матеріал
Мета уроку; поглибити і систематизувати знання учнів про цитату, способи цитування; удосконалювати вміння знаходити цитати у висловлюваннях, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з цитатами; розвивати навички правильно добирати цитати й використовувати їх в усному й писемному мовленні.
Перегляд файлу

Урок №_____

 

Тема: Способи цитування.

 

Мета: поглибити і систематизувати знання учнів про цитату, способи цитування; удосконалювати вміння знаходити цитати у висловлюваннях, правильно розставляти розділові знаки та інтонувати речення з цитатами; розвивати навички правильно добирати цитати й використовувати їх в усному й писемному мовленні.

 

Обладнання: мультимедійна презентація, словники, підручник, зошит одного уроку, роздатковий матеріал.

 

Хід уроку

  1. Організаційний момент.
  2. Оголошення теми уроку, мотивація навчальної діяльності (слайди 1,2)
  • З чим асоціюється у вас слово «цитата»?
  • Чи доводилося вам використовувати цитати?
  1. Повторення, поглиблення і систематизація знань з теми.

 

  • Відомості з історії (слайд 3)

(в ході уроку продовжуємо заповнювати «Орфоепічну скриньку»)

У перекладі з латинської слово citata означає «зрушую, викликаю». У минулому його використовували в юриспруденції як твердження, що доводить правоту. У літературних творах України термін з’явився в 1820-х роках, а в 1861-му увійшов до довідників і словників як «дослівна витримка з тексту».

  • Робота зі словниками «Не бійтесь заглядати у словник…» (слайд 4)

ЦИТА́ТА, и, жін. Точний, дослівний уривок з якого-небудь тексту (Словник української мови: в 11 томах. — Том 11, 1980. — Стор. 219)

  • Визначення цитати (слайд 5)

Цитата — це точно переданий уривок якогось твору, чиїсь слова, що вводяться в текст для пояснення чи підтвердження правильності висловлюваних думок.

Цитата — це особливий спосіб відтворення чужої мови, різновид прямої мови. 

  • Інтерактивна вправа «Встанови відповідність між цитатою та її автором»

 

  • Лінгвістичне спостереження 1: порівняйте речення, зробіть висновки (слайд 6)

Відомий український педагог Василь Сухомлинський сказав: «Щоб любити — треба знати, а щоб проникнути в таку тонку й неосяжно величну й багатогранну річ, як мова, треба її любити».

В.Сухомлинський стверджував, що «інженером можна стати за п'ять років, учитись на людину треба все життя».

  • Наші висновки (слайд 7)

Якщо цитата наводиться у вигляді прямої мови, тоді розділові знаки при ній ставляться так само, як і при прямій мові.

Проблемне питання: В чому ж різниця між реченнями з прямою мовою і реченнями з цитатами?( Різниця полягає в спеціальному призначенні цитат і обов'язковому точному посиланні на джерело цитованого висловлювання).

 

Якщо цитата наводиться як складова частина в авторському реченні, тоді вона береться в лапки й починається з малої букви.

Цитата може використовуватися в тексті як самостійне висловлювання:(слайд 8)

«Мова народу — це найбільший національний скарб... Святим обов’язком митця є невтомно шліфувати, гранити, вияскравлювати алмази народного слова» (О. Гончар).

  • Зверніть увагу! (слайд 9)

Якщо цитата наводиться не повністю, то на місці пропуску ставлять три крапки. 

Вказівку на джерело, яка стоїть безпосередньо після цитати, беремо в дужки і після другої дужки ставимо крапку. Перед дужками, у яких указане джерело висловлювання, зберігаються знак оклику, знак питання, три крапки та їх поєднання.

 


  • Які ще способи цитування ви знаєте? (слайд 10)

 

  • Які розділові знаки використовуються для оформлення віршованої цитати?
  • Лінгвістичне спостереження 2: порівняйте (слайд 11)

У В. Сухомлинського є такі рядки:

Я був на далекій чужині,

Там небо таке ж голубе,

Та тільки нема Батьківщини,

Нема там, Вітчизно, тебе   

 «Я слухав пісні на чужині —Хороші думки в тих словах, Але то не крила орлині, Що є в наших рідних місцях» (В. Сухомлинський).

  • Наші висновки (слайд 12)

Віршована цитата, якщо вона записана у вигляді строфи, в лапки не береться.

У цитованому суцільним рядком вірші зберігається велика літера, яка була на початку кожного віршового рядка.

  1. Самостійна робота. Вправа «Цвіла ромашка в полі на межі…» (слайд 13)

Учні обирають завдання, обриваючи пелюстки на квітці.

Вставити пропущені розділові знаки:

  1. Який довершений витвір — людина!  писав В. Шекспір.
  2. Слово для Лесі Українки — це гострий, безжалісний меч, той, що здійма вражі голови з плеч... П. Тичина
  3. Людина народжується на світ не для того, щоб зникнути безвісною пилинкою. Людина народжується, щоб лишити по собі слід вічний, - любив повторювати В. Сухомлинський.
  4. Довженко в усьому поет, і це його виділяє з-поміж багатьох як митця. Він поет у думанні, у барвах, у зображенні характеру людини, у погляді на природу, на комаху, на квітку...О. Гончар.
  5. В. Сухомлинський писав  що без поваги, без любові до рідного слова не може бути ні всебічної людської вихованості, ні духовної культури.
  6. Аналізуючи творчість Лесі Українки, Максим Рильський писав що вона почала ліричними поезіями, і ліричної струни не занедбала… до кінця віку.
  7. Розцвітає людина в щасті, а не в журбі, в світлі, а не в темраві й незнайстві, в сім’ї, а не в розлуці, і ніколи не в неволі, писав О. Довженко в нотатках до багатотомної епопеї про Дніпро «Золоті ворота».
  8. Той, хто зневажливо ставиться до рідної мови, не може й сам викликати повагу до себе О. Гончар.
  9. Якби у Франції була така жінка, як Катерина Білокур, ми б змусили весь світ говорити про неї  захоплено говорив Пікассо.
  10.  За словами О. Довженка, лиш сильним дано право на безсмертя.
  11. У Л. Костенко є такі слова Людині бійся душу ошукать, бо в цьому схибиш – то уже навіки.
  12.  Три біди є у людини - смерть, старість і погані діти  говорить українська мудрість.
  13. Говорячи про покликання людини на землі, Максим Рильський проголошує Яке глибоке щастя – жить, буть гідним імені людини, народу й людськості служить!
  14. Олесь Гончар мав усі підстави сказати без перебільшень, що Шевченко й Франко – це справді ті два могутніх крила, які винесли українське слово, українську культуру на простори світові.

 

  • Зверніть увагу! (слайд 14)

Різновид цитати епіграф. (Епіграф – це короткий вислів, уміщений перед текстом твору або його частинами як виразник основної думки).

Він в лапки  не береться. Вказівка на джерело пишеться під епіграфом справа без дужок, крапка після неї не ставиться.

  1. Підсумкова бесіда:
  • Що таке цитата?
  • З якою метою ми використовуємо цитати?
  • Які є способи цитування?
  • Які розділові знаки ставляться в реченнях з цитатами?

 

  1. Домашнє завдання (слайд 15) Підтвердити або спростувати тезу, використовуючи цитати відомих людей: «Неможливо завжди бути героєм, та можна завжди залишатися людиною».
docx
До підручника
Українська мова (академічний, профільний рівень) 11 клас (Шелехова Г.Т., Бондаренко Н.В., Новосьолова В.І.)
Додано
26 лютого
Переглядів
417
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку