Урок "виступ під час дискусії"

Про матеріал
Конспект містить матеріали для проведення уроку РМ в 11 класі "Виступ під час дискусії" під час підготовки до написання власного висловлення.
Перегляд файлу

ТЕМА. ДОБІР МАТЕРІАЛУ, ЙОГО СИСТЕМАТИЗАЦІЯ. РОБОТА ІЗ ДЖЕРЕЛАМИ ІНФОРМАЦІЇ. ВИСТУП ПІД ЧАС ДИСКУСІЇ (ЗАЗДАЛЕГІДЬ НЕПІДГОТОВЛЕНИЙ) НА МОРАЛЬНУ ТЕМУ. ПІДГОТОВКА ДО НАПИСАННЯ ВЛАСНОГО ВИСЛОВЛЕННЯ.

Мета: удосконалювати уміння та навички добирати матеріал для майбутнього виступу і виголошувати їх під час дискусії, формувати в учнів уміння вільно і грамотно висловлюватися на морально-етичну тему, добираючи аргументи та приклади, використовуючи структуру роздуму; розвивати уміння розмірковувати, формувати власні думки; виховувати людську гідність, стійку життєву позицію, самостійність.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, пам'ятки, таблиці, маркери, чорні скриньки, проектор, ноутбук, ватмани.

Тип уроку: урок розвитку мовлення.

Форма проведення: дискусійна студія.

Міжпредметні зв'язки:  література, етика.

Епіграф: подих життя – у справедливості.

                                                 Давньоєгипетська мудрість

Перебіг уроку:

І. Етап емоційної орієнтації.

Вступне слово вчителя. Найчастіше матеріалом для роботи є саме життя. Кажуть, що людина – володар власного настрою. Життя неймовірно прекрасне, тому не затьмарюймо його поганими вчинками та емоціями.  Чомусь саме зараз спали на думку слова Юрія Стадниченка:

Ну й життя –

Крутіж та віхола!

Не встигаю,

 Мчу, біжу!

Так і вмерти буде  ніколи.

Ну й нехай –

Я не спішу!

Життя – це дар Божий, тому ми з вами намагатимемося не просто жити, а жити щасливо, ловити прекрасну мить життя просто зараз.

А з чим у вас асоціюється життя?

(учні записують асоціативний ланцюжок)

Життя – родина, Батьківщина, затишок, батьки, здоров'я, щастя, любов, справедливість…

ІІ. Етап тематичного спрямування.

Звичайно, кожна людина прагне до щасливого життя, яке складається із багатьох складників. І справедливість – одна з таких частин.

  • Скласти сенкан на тему «Справедливість»

Справедливість.

Чиста, правдива.

Бореться із несправедливістю.

Хочеться, щоб нею керувалися усі.

Істина.

(учнівські сенкани)

 

ІІІ. Етап цілевизначення.

Епіграфом до уроку ми взяли давньоєгипетську мудрість: Подих життя – у справедливості.

Отже, говоритимемо про справедливість.

  • Прийом «Яскрава пляма» - притча про справедливість.

Скарбниця людського досвіду дуже багата на повчальні історії про те, як жити по справедливості і як протидіяти несправедливості. В одній із них ідеться про чоловіка, який, проживши життя, потрапив під браму пекла.  Він свято вірив, що стоїть тут випадково, помилково. «Я порядна людина, - схвильовано говорив він. – За все своє життя я не скоїв нічого протизаконного, намагаючись остерігатися лихих учинків.  Я бачив, як одні кривдили інших, проте участі в цьому не брав. Я був свідком, як люди робили неподобства й звинувачували в цьому один одного. Тільки я був вільний від спокус і не робив нічого. Ніколи». Та коли в пеклі почули цю розповідь, дуже зраділи новому прибульцю, сказавши, що…

  • Створення проблемної ситуації
  • Що ж сказали новому прибульцю у пеклі?
  • «Займи позицію»

Перед вами листок із можливими варіантами відповідей:

  • Ти помилився, тобі  дійсно не до нас. (міф)
  • Ти потрапив куди треба, тобі саме сюди. (реальність)
  • Проходь, ми виправимо всі твої гріхи і відпустимо до раю. (наївне прагнення досконалого світу)

Озвучення результатів, поділ на міні-групи.

Учитель.  Ви зробили свій вибір. Отож, я запрошую вас зайняти  місця у нашому дискусійному клубі.

(учні займають місця за трьома партами із відповідними табличками)

ІУ. Оголошення теми уроку.

Учитель. Із глибини віків до нас дійшов афоризм  «У суперечці народжується істина». Життя вимагає від нас чітко висловлювати і обстоювати власну думку.  А для цього необхідно оперувати необхідними матеріалами. Ми подискутуємо  на уроці, тому… Оголошення учителем теми уроку.

(запис учнями дати, теми уроку)

  • Чи важливо сучасній людині уміти відстоювати власну думку? Чому? Висловивши судження, ви тим самим сформулюєте завдання уроку:
  • Навчитися  підбирати аргументи,
  • Учитися висловлюватися на морально-етичну тему,
  • Конкретизуємо проблему, над якою роздумуємо,
  • Відстоювати власні погляди на проблему,
  • Відстоюватимемо власне «Я»,
  • Формувати власні думки,
  • Висловлювати стійку життєву позицію.

Учитель оголошує мету уроку.

 

У. Етап організації навчальної діяльності.

  • «Лексичний камертон» (слайд)
  • 1. Варто зазначити, що поняття справедливості знайоме і бажане для усіх. Існує багато висловів про цю моральну категорію. Як ви розумієте вислови «справедливість понад усе», «справедливість восторжествує», «правда неправду поборе», «кожному своє», «Соломонове рішення», «віддати належне», «віддати справедливе»?

Запис  у зошити фразеологізмів та тлумачення справедливості.

  •  2. Життя чи не щодня ставить нас перед вибором справедливого рішення. І ми маємо його приймати. Тема сьогоднішнього вибору дискусії: (слайд)

Справедливість – міф, реальність чи наївне прагнення досконалого світу? 

Запис у зошитах.

Своє бачення справедливості ви вже показали, складаючи сенкан, вибираючи варіант відповіді. Тема уроку містить три тлумачення цього поняття:

Справедливість – міф.

Справедливість – реальність.

Справедливість – наївне прагнення досконалого світу.

  • 3. Доберіть асоціативні синоніми до слова «справедливість». Правда, істина.
  • 4. Словникова робота. (слайд)

Міф – щось вигадане, неіснуюче, фантастичне.

Реальність – те, що насправді існує, життєве, справжнє.

Справедливість – категорія морально-правової чи соціально-політичної свідомості, мораль та чеснота, вразливість як на суспільне добро, так і на суспільне зло.

Слайд Богині Феміди.

  • Що ви бачите на світлині? (Богиня закону й правопорядку)
  • Що тримає у руках Феміда? (терези і ріг Алтея)
  • Чому у неї зав'язані очі? (символ неупередженості)

Учитель. То чи легко приймати рішення?

Еристика, як наука про діалогічне мовлення, реалізується у таких жанрах як полеміка, диспут, дебати та дискусію. Пригадайте, що є чим. (слайд).

Отже, ми повинні знайти істину, можливо, іти на компроміс із опонентами, але дотримуватися правил ведення дискусії.

Виступ під час дискусії – це роздум проблемного характеру.

  • Робота в групах.
  • Попрацюйте у групах. Пригадайте, відтворивши за допомогою карток, структуру твору-роздуму, розмістивши їх у певній послідовності. Мотивуйте виконання.

 

Теза

 

аргументи

 

приклади

 

висновок

 

 

(звіти груп)

Учитель. Оскільки ми знаходимося у дискусійному клубі, то у нас є три чорні ящики. Що ж у них знаходиться всередині?

Чорна скринька №1. (Теза) Тут у нас приховані народні прислів'я та приказки, до яких потрібно сформулювати тези власного висловлення. Початок тез у кожної групи буде свій.  (слайд)

1-ша група. Я вважаю, що справедливість – це міф, оскільки…

2-га група. На мою думку, справедливість – це реальність, а не міф чи наївне прагнення досконалого світу, бо вважаю, що…

3-тя група. З одного боку, справедливість є дійсно вищою моральною цінністю, а з іншого…

  • Озвучте тезу майбутнього виступу. Запишіть її на ватмані.

 

Чорна скринька №2. (Аргументи) Якщо хочете переконати опонентів у правильності власного судження, то не досить сказати «ось так і не інакше». Не думайте, що вам повірять лише тому, що це ви сказали. Одним із видів доказу є посилання на авторитет. Щоб доказ був переконливим, необхідно назвати ім'я та прізвище авторитетної людини, на яку посилаєтесь.

У цій скриньці – афоризми, висловлювання, цитати з творів відомих людей, що стосуються поняття справедливості. Використайте їх  у ваших аргументах у майбутні виступи.

  •  Зачитайте ваші аргументи. Запишіть і їх на ватмані.

 

Чорна скринька №3. (Приклади) А ця скринька допоможе вам довести основну думку і підтвердити аргументи. Тут є приклади із літератури – імена героїв та назви творів, історичні події та постаті. Виберіть тих, дії і вчинки яких найкраще могли б проілюструвати вашу позицію. Прокоментуйте наведені приклади. Пам'ятайте, переказувати не потрібно.

Доповніть прикладом із власного життя. Усе вкажіть на ватмані.

 

Звіт груп. Демонстрація зібраного матеріалу.

 

Учитель. Ось таким буде ваш виступ, якщо ви над ним не попрацюєте. Сформулюйте з підібраних аргументів та прикладів висновки та підготуйтеся до дискусії – відстоювання власної позиції. Перш ніж перейти до роботи, пригадайте правила ведення дискусії за підручником (вправа 544, с.324) та «Вимоги до мовлення». (слайд)

Пам'ятка «Вимоги до мовлення»

Послідовність

Сказав «а», то скажи і «б».

 

                                                        Народна творчість

Логічність

Говорити і не думати – те саме, що стріляти і не цілитися.

                                                        Народна творчість                 

Доречність

Треба знати, що де сказати.

                                                        Народна творчість

Правильність

Що не скаже, неначе зав'яже.

                                                        Народна мудрість

Виразність

Не мни слова – говори просто.

                                                        Народна мудрість

Багатство

Нагомонів по самі вуха.

                                                        Народна мудрість

 

Інструктаж учителя щодо картки оцінювання виступу опонента.

 

  • Метод «Займи позицію».  Виступи учнів – проведення дискусії.
  • Оцінювання: учні-опоненти аргументують по колу «Як провести критичний розбір дискусії»

(слайд)

УІ. Підсумково-рефлексійний етап.

  • Навіщо ми дискутували?
  • Що для вас було легко/важко?
  • Чи задоволені ви своєю роботою?
  • Які завдання стоятимуть перед вами при підготовці до написання власного висловлення під час складання ЗНО?

УІІ. Підсумковий етап уроку.

Дорогі діти! Ви стоїте на початку свого життєвого шляху. Ще зовсім небагато – і ви постанете перед вибором. Нехай ним завжди буде справедливість, завжди будьте чесними перед собою та людьми.

(слайд)

Чи справедливим є життя?

 Для когось – все. Комусь – нічого.

Комусь безхмарне майбуття,

А комусь іти і йти до нього… (Іван Овсянников)

 

УІІІ. Домашнє завдання.

Написати твір-роздум на тему «Справедливість – міф, реальність чи наївне прагнення досконалого світу?»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Комунальний заклад «Загальноосвітня школа І-ІІІ ст. с.Лудин Вол.-Волинського р-ну» Волинської області

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Конспект уроку на тему:

«ДОБІР МАТЕРІАЛУ, ЙОГО СИСТЕМАТИЗАЦІЯ. РОБОТА ІЗ ДЖЕРЕЛАМИ ІНФОРМАЦІЇ. ВИСТУП ПІД ЧАС ДИСКУСІЇ (ЗАЗДАЛЕГІДЬ НЕПІДГОТОВЛЕНИЙ) НА МОРАЛЬНУ ТЕМУ. ПІДГОТОВКА ДО НАПИСАННЯ ВЛАСНОГО ВИСЛОВЛЕННЯ.»

 

 

 

                                                                                       Учителя української мови

                                                                                        Та літератури

                                                                                        Сівер Лариси Сергіївни

 

 

 

 

 

 

 

 

2018-2019 н.р.

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова (академічний та профільний рівень) 11 клас (Глазова О.П., Кузнєцов Ю.Б.)
Додано
11 березня 2019
Переглядів
10015
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку