Відкритий урок з інформатики
на тему:
Способи подання і кодування інформації. Системи числення
Підготувала:
вчитель інформатики
Опорного ЗЗСО І-ІІІ ст. №1, м. Ходорів
Пелих Яромира Володимирівна
Тема: «Способи подання і кодування інформації. Системи числення.»
Мета: розширити знання учнів про форми подання числової інформації; навчити учнів переводити числа з однієї системи числення в іншу; розвивати логічне мислення і пам'ять; виховувати інтерес до предмета.
Обладнання та наочність: таблиці, слайди.
ХІД УРОКУ
I. Організаційний момент
II. Мотивація навчальної діяльності
Коли вам на уроці математики пропонують записати будь-яке число, ви, не замислюючись, зображуєте його за допомогою 10 арабських цифр. Ці цифри утворюють десяткову систему числення, і саме в цій системі викладається шкільна арифметика. Проте існують й інші системи числення. Про деякі з них ви дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
III. Вивчення нового матеріалу
Подання інформації в різних формах відбувається в процесі сприйнятті навколишнього світу живими організмами і людиною. Подання інформації може здійснюватися за допомогою мовних засобів, які є знаковими системами.
Мова — система знаків і правил для відображення, передачі, опису і зберігання даних. Основою мови є алфавіт — впорядкована сукупність усіх знаків мови.
Кодування — процес перетворення символів одного алфавіту на символи іншого. Двійкові коди — спосіб подання інформації за допомогою двох символів — Oil (наприклад, число 34 матиме вигляд 100010). Такий спосіб кодування обумовлений тим, що у пристроях комп'ютера використовуються елементи, які мають два різні стани (що позначаються як 0 і 1). Це технічно легко реалізує зберігання й обробку інформації.
Біт (від англ. bit (абревіатура (b)inary dig(it)) — двійковий знак) — це найменша одиниця вимірювання інформації. Біт — це також одна комірка пам'яті, у яку можна записати 0 або 1.
Байт — це вісім послідовно записаних бітів:
Загальна кількість різних комбінацій двійкових значень у байті дорівнює 28 = 256. Використовуються також похідні одиниці вимірювання інформації: кілобайт (Кб), Мегабайт (Мб), гігабайт (Гб).
1 Кб = 210 = 1024 байтів;
1 Мб = 210 = 1024 Кб;
1 Гб = 210 - 1024 Мб.
Матриця думок
Класу пропонується розв’язати не складні, але неоднозначні задачі .
Задача1
Деяке плем’я має в алфавіті 24 букви і 8 цифр і більше ніяких знаків. Скільки мінімально розрядів їм необхідно для подання всіх символів?
(Відповідь: 24+8=32=25 отже 5 розрядів)
Задача2
Лазерний принтер друкує зі швидкістю 5 сторінок за хвилину. Скільки знаків у секунду виводить принтер, якщо в середньому на одному листі 1,5 Кбайт інформації?
(Відповідь: 5*1,5*1024/60=128 знаків)
Щоб повідомлення можна було обробити за допомогою електронної апаратури (у тому числі, комп'ютера), його перетворюють в електричний сигнал. Сигнали бувають безперервними (аналоговими) або дискретними (імпульсними).
Відповідно до видів сигналів розрізняють два способи надання інформації:
Мозковий штурм
Класу пропонується загадка.
Було їй 1111 років.
Вона ходила на уроки
До 1001-го класу,
Носила 110 книжок щоразу.
Крокуючи десятком ніг,
Вона ходила вздовж доріг.
Рук, вух, очей по 10 мала,
І все, що поруч, помічала.
Коли виходила гуляти,
За нею бігло цуценятко.
І цей її 100-ногий друг
Мав один хвіст і 10 вух.
Все дуже дивним тут здається,
Нехай же відповідь дадуть:
У чому ж тут суть?
І хто секрет цей розгадає,
То скільки їй було років взнає!
Учні об'єднуються в 4 групи. Кожна група отримує завдання.
Перша група
Виписати й проаналізувати всі дані задачі.
Друга група
Виписати перші 15 натуральних чисел, у запису яких використовуються лише дві цифри — 1 і 0, і пронумерувати їх.
Третя група
10101 = 1 * 24 + 0 * 23 + 1 * 22 + 0 * 21 + 1 * 2° = 16+ 0 + 4 + 1 + 1 = 21.
1111 = 1* 23 + 1 * 22 + 1 * 21 + 1 * 2° = ? 1001= ? 110 = ?
Через 7 хв кожна група записує на дошці результати своєї роботи.
Перша група Роки – 1111. Клас – 1001. Руки – 10. Вуха – 10. Ноги – 10. Очі – 10. Голова – 1. Рот – 1. Ніс – 1. Кіски – 10. Портфель – 1. Лапи – 100. Хвіст –1.
Друга група
1 |
10 |
11 |
100 |
101 |
110 |
111 |
1000 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
1001 |
1010 |
1011 |
1100 |
1101 |
1110 |
1111 |
|
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
|
Третя група
1111 = 1* 23 + 1 * 22 + 1 * 21 + 1 * 2° = 15
1001 = 1* 23 + 0 * 22 + 0 * 21 + 1 * 2° = 9
110 = 1 * 22 + 1 * 21 + 0 * 2° = 6
Відгадка в тому, що числа в ній подані у двійковій системі числення.
Система числення є позначенням чисел і прийомами роботи з числами. Мінімальний набір знаків, за допомогою яких позначаються числа, називається алфавітом. Кількість знаків в алфавіті називається основою системи числення.
Повідомлення учнів
Учень 1. У десятковій системі алфавіт утворений цифрами 0, 1, 2, ..., 9, а основа дорівнює 10. З останньою обставиною пов'язана назва самої системи.
Системи числення, незважаючи на свою простоту і природність, є результатом тривалої еволюції. Десяткова система виникла в результаті лічби на пальцях. Зародилася вона в Індії у III столітті і була викладена в рукописах, які датуються IX століттям, арабською мовою. Тому цифри цієї системи називаються арабськими.
Учень 2. Давні шумери, які населяли Двуріччя в III тисячолітті до нашої ери, використовували систему, алфавіт якої складався з шістдесяти цифр. За допомогою цієї системи можна було пронумерувати секунди у хвилинах, а хвилини — у годинах. Окрім ділення часу на години, шумери ввели ділення кутів на градуси, хвилини і секунди. Один кутовий градус містить 60 хвилин: а одна хвилина — 60 секунд, тобто 1° (градус) = 60' (хвилин) і Г = 60" (секунд). Система, побудована таким чином, називається шістде-сятковою.
Учень 3. У вавилонській системі числення перші п’ять чисел мали свої назви та записувались паличками у вигляді клинчиків. Числа більші за п’ять власних назв не мали. Число 10 називали «терміном» і позначали у вигляді широкого клина, що лежав. Для позначення всіх чисел використовували тільки два знаки: вузький клин, повернутий гострим кутом донизу, та широкий клин, повернутий ліворуч.
Двійкове числення не настільки давнє, як десяткове або шістдесяткове: воно було запропоноване в 70-х роках XVII століття Готфрідом Лейбніцем. Алфавіт двійкової системи складається всього з двох цифр – 0 і 1. В інформатиці, окрім двійкової системи, часто застосовується шістнадцяткова система числення (основа дорівнює 16).
Учитель. Система числення – це спосіб подання числа. Системи бувають позиційні, непозиційні, врівноважені, унарні, мішані.
Прикладом непозиційної системи числення є Римська система, в якій для запису цифр використовувалися букви: І=1; V=5; Х=10; L=50; С=100; D=500 і т.д. Наприклад 267 = ССLХVІІ.
Значення числа в позиційні системі з основою р визначається за формулою:
А р= аm*pm+…+a1*p1+a0*p0, де m – номер розряду, р – основа, а – значення m-го розряду. За приклад візьмемо двійкову систему числення.
Двійкова система числення – це система, в якій для запису чисел використовують дві цифри – 0 I 1. Основою двійкової системи числення є число 2.
Окрім двійкової системи числення існують інші нетрадиційні системи – 5, 7, 8,… та ще одна досить цікава – 16. Цікава тим, що її алфавіт складається не лише з цифр, ай букв, тобто 0, 1, 2, …, 9, А=10, В=11, С=12, …, F=15.
Наприклад, число в 16-ій системі матиме вигляд (3АС)16, а його значення в 10-ій системі буде таким: (3АС)16 = 3*162 + 10*161 + 12*160 = (940)10
Для переведення числа з однієї системи числення в іншу для р>q потрібно послідовно ділити його на q, тобто на основу тої системи числення, в яку переводимо число, поки не отримаємо остачу меншу за q. Число в новій системі запишеться у вигляді остач від ділення, починаючи з молодшого розряду результата. Наприклад:
(26)10 = (32)8 (26)10 = (11010)2
Правило виконання операції додавання є однаковим для всіх систем числення: якщо сума цифр, які додають, більша або дорівнює основі системи числення, відбувається перенесення одиниці в наступний ліворуч розряд. Правила додавання у двійковій системі такі:
Додавання |
Множення |
0 + 0 = 0 |
0*0 = 0 |
0+1 = 1 |
1*0 = 0 |
1+0 = 1 |
0*1=0 |
1 + 1 = 10 |
1*1 = 1 |
Користуючись цими правилами, отримуємо:
Приклади
Додавання
100 101 110 111
+ 1 + 1 + 1 + 1
101 110 111 1000
Множення
100 101
х 11 х 10
100 000
+ 100 + 101
1010 1010
IV. Застосування знань, умінь і навичок
Завдання 1. Подайте у десятковій системі числа:
110110102, 3В5D16, 2038
Завдання 2. В саду росте 40 фруктових дерев: 34 яблуні і 4 груші. В якій системі пораховано дерева?
(Відповідь: 40=34+4, ця рівність справджується в системі з основою х, тобто 40х=34х+4х; 4*х1 + 0*х0 = 3*х1 + 4*х0 + 4*х0; 4х=3х+4+4; х=8.)
Завдання 3. Замість «?» поставте 1 або 0 так, щоб число зліва було найбільшим, а число справа – найменшим.
1 ? ? 1; 1 1 0 1; 1 ? ? 1
Завдання 4. У десятковій системі числення знайдіть 20% від числа 1000001, заданого у двійковій системі.
(Відповідь: 1000012=1*26 + 0*25 + 0*24 + 0*23 + 0*22 + 0*21 + 1*20 = 65; 65*20/100=13)
Завдання 5. Знайти в десятковій системі числення гіпотенузу С трикутника, катети якого відповідно рівні А = 1102; В =10002
(Відповідь: А = 6; В = 8; С2=А2+В2= 36 + 64 = 100; С = 10)
Завдання 6. Бізнесмен Рябошапка привіз на планету Альфа 10000 пачок сірників по 2 грн. за пачку. На планеті користуються 16-ю системою числення. Рябошапка продав весь товар по 2 альфи за пачку і обміняв їх на гривні по курсу один до одного. Який прибуток отримав бізнесмен?
(Відповідь: 10000*2=20000; 2000016= 2*164 + 0*163 + 0*162 + 0*161 + 0*20 = 13107210; 131072 – 20000=111072)
V. Підбиття підсумків уроку
VІ. Домашнє завдання
Скласти таблиці відповідності цифр вісімкової системи цифрам двійкової системи.