Урок. "Способи подання і кодування інформації. Системи числення"

Про матеріал
Урок розроблено, щоб розширити знання учнів про форми подання числової інформації; навчити учнів переводити числа з однієї системи числення в іншу; розвивати логічне та креативне мислення і пам'ять; виховувати інтерес до предмета.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Відкритий урок з інформатики

на тему:

Способи подання і кодування інформації. Системи числення

 

 

 

 

 

 

 

 

Підготувала:

вчитель інформатики

Опорного ЗЗСО І-ІІІ ст. №1, м. Ходорів

Пелих Яромира Володимирівна

 

 

 

 

 

 

 

 

Тема: «Способи подання і кодування інформації. Системи числення.»

Мета: розширити знання учнів про форми подан­ня числової інформації; навчити учнів переводити числа з однієї системи числення в іншу; розвивати логічне мислення і пам'ять; виховувати інтерес до предмета.

Обладнання та наочність: таблиці, слайди.

ХІД УРОКУ

I. Організаційний момент

II. Мотивація навчальної діяльності

Коли вам на уроці математики пропонують записати будь-яке число, ви, не за­мислюючись, зображуєте його за допомогою 10 арабських цифр. Ці цифри утворюють десят­кову систему числення, і саме в цій системі ви­кладається шкільна арифметика. Проте існують й інші системи числення. Про деякі з них ви ді­знаєтесь на сьогоднішньому уроці.

III. Вивчення нового матеріалу

Подання інформації в різних формах відбува­ється в процесі сприйнятті навколишнього світу живими організмами і людиною. Подання інфор­мації може здійснюватися за допомогою мовних засобів, які є знаковими системами.

Мова — система знаків і правил для відобра­ження, передачі, опису і зберігання даних. Осно­вою мови є алфавіт — впорядкована сукупність усіх знаків мови.

Кодування — процес перетворення символів одного алфавіту на символи іншого. Двійкові коди — спосіб подання інформації за допомогою двох символів — Oil (наприклад, число 34 ма­тиме вигляд 100010). Такий спосіб кодування обумовлений тим, що у пристроях комп'ютера використовуються елементи, які мають два різ­ні стани (що позначаються як 0 і 1). Це технічно легко реалізує зберігання й обробку інформації.

Біт (від англ. bit (абревіатура (b)inary dig(it)) — двійковий знак) — це найменша одиниця вимірю­вання інформації. Біт — це також одна комірка пам'яті, у яку можна записати 0 або 1.

Байт — це вісім послідовно записаних бітів:

Загальна кількість різних комбінацій двійко­вих значень у байті дорівнює 28 = 256. Викорис­товуються також похідні одиниці вимірювання інформації: кілобайт (Кб), Мегабайт (Мб), гіга­байт (Гб).

1 Кб = 210 = 1024 байтів;

1 Мб = 210 = 1024 Кб;

1 Гб = 210 - 1024 Мб.

  Матриця думок 

Класу пропонується розв’язати не складні, але неоднозначні задачі .

Задача1

Деяке плем’я має в алфавіті 24 букви і 8 цифр і більше ніяких знаків. Скільки мінімально розрядів їм необхідно для подання всіх символів?

(Відповідь: 24+8=32=25 отже 5 розрядів)

Задача2

Лазерний принтер друкує зі швидкістю 5 сторінок за хвилину. Скільки знаків у секунду виводить принтер, якщо в середньому на одному листі 1,5 Кбайт інформації?

(Відповідь: 5*1,5*1024/60=128 знаків)

Щоб повідомлення можна було обробити за допомогою електронної апаратури (у тому числі, комп'ютера), його перетворюють в електричний сигнал. Сигнали бувають безперервними (анало­говими) або дискретними (імпульсними).

Відповідно до видів сигналів розрізняють два спосо­би надання інформації:

  • Аналоговий — за допомогою безперервних сигналів. Прикладами аналогових способів передачі сигналу є людська мова, радіо, звукозапис на магнітні стрічки тощо.
  • Цифровий — за допомо­гою дискретних сигна­лів. Найяскравішим прикладом дискретного способу подання інформації є обчислювальні процеси в комп'ютерах

  Мозковий штурм

Класу пропонується загадка.

Було їй 1111 років.

Вона ходила на уроки

До 1001-го класу,

Носила 110 книжок щоразу.

Крокуючи десятком ніг,

Вона ходила вздовж доріг.

Рук, вух, очей по 10 мала,

І все, що поруч, помічала.

Коли виходила гуляти,

За нею бігло цуценятко.

І цей її 100-ногий друг

Мав один хвіст і 10 вух.

Все дуже дивним тут здається,

Нехай же відповідь дадуть:

У чому ж тут суть?

І хто секрет цей розгадає,

То скільки їй було років взнає!

Учні об'єднуються в 4 групи. Кожна група отримує завдання.

Перша група

Виписати й проаналізувати всі дані задачі.

Друга група

Виписати перші 15 натуральних чисел, у за­пису яких використовуються лише дві цифри — 1 і 0, і пронумерувати їх.

Третя група

10101 = 1 * 24 + 0 * 23 + 1 * 22 + 0 * 21 + 1 * 2° = 16+ 0 + 4 + 1 + 1 = 21.

1111 = 1* 23 + 1 * 22 + 1 * 21 + 1 * 2° = ?           1001= ?         110 = ?

Через 7 хв кожна група записує на дошці ре­зультати своєї роботи.

Перша група  Роки – 1111. Клас – 1001. Руки – 10. Вуха – 10. Ноги – 10. Очі – 10. Голова – 1. Рот – 1. Ніс – 1. Кіски – 10. Портфель – 1. Лапи – 100. Хвіст –1.

Друга група

1

10

11

100

101

110

111

1000

1

2

3

4

5

6

7

8

1001

1010

1011

1100

1101

1110

1111

 

9

10

11

12

13

14

15

 

Третя група

1111 = 1* 23 + 1 * 22 + 1 * 21 + 1 * 2° = 15                   

1001 = 1* 23 + 0 * 22 + 0 * 21 + 1 * 2° = 9 

110 = 1 * 22 + 1 * 21 + 0 * 2° = 6

Відгадка в тому, що числа в ній подані у двійковій системі числення.

Система числення є позначенням чисел і при­йомами роботи з числами. Мінімальний набір знаків, за допомогою яких позначаються числа, називається алфавітом. Кількість знаків в алфа­віті називається основою системи числення.

  Повідомлення учнів 

Учень 1. У десятковій системі алфавіт утворений циф­рами 0, 1, 2, ..., 9, а основа дорівнює 10. З остан­ньою обставиною пов'язана назва самої системи.

Системи числення, незважаючи на свою простоту і природність, є результатом тривалої еволюції. Десяткова система виникла в резуль­таті лічби на пальцях. Зародилася вона в Індії у III столітті і була викладена в рукописах, які датуються IX століттям, арабською мовою. Тому цифри цієї системи називаються арабськими.

Учень 2. Давні шумери, які населяли Двуріччя в III тисячолітті до нашої ери, використовува­ли систему, алфавіт якої складався з шістдеся­ти цифр. За допомогою цієї системи можна було пронумерувати секунди у хвилинах, а хвили­ни — у годинах. Окрім ділення часу на години, шумери ввели ділення кутів на градуси, хвилини і секунди. Один кутовий градус містить 60 хви­лин: а одна хвилина — 60 секунд, тобто 1° (гра­дус) = 60' (хвилин) і Г = 60" (секунд). Система, побудована таким чином, називається шістде-сятковою.

Учень 3. У вавилонській системі числення перші п’ять чисел мали свої назви та записувались паличками у вигляді клинчиків. Числа більші за п’ять власних назв не мали. Число 10 називали «терміном» і позначали у вигляді широкого клина, що лежав. Для позначення всіх чисел використовували тільки два знаки: вузький клин, повернутий гострим кутом донизу, та широкий клин, повернутий ліворуч.

Двійкове числення не настільки давнє, як десяткове або шістдесяткове: воно було запро­поноване в 70-х роках XVII століття Готфрідом Лейбніцем. Алфавіт двійкової системи склада­ється всього з двох цифр – 0 і 1. В інформатиці, окрім двійкової системи, часто застосовується шістнадцяткова система числення (основа дорів­нює 16).

Учитель.  Система числення – це спосіб подання числа. Системи бувають позиційні, непозиційні, врівноважені, унарні, мішані.

Прикладом непозиційної системи числення є Римська система, в якій для запису цифр використовувалися букви: І=1; V=5; Х=10; L=50; С=100; D=500 і т.д. Наприклад 267 = ССLХVІІ.

Значення числа в позиційні системі з основою р визначається за формулою:

А р= аm*pm+…+a1*p1+a0*p0,  де m – номер розряду, р – основа, а – значення m-го розряду. За приклад візьмемо двійкову систему числення.

Двійкова система числення – це система, в якій для запису чисел використовують дві цифри – 0 I 1. Основою двійкової сис­теми числення є число 2.

Окрім двійкової системи числення існують інші нетрадиційні системи – 5, 7, 8,… та ще одна досить цікава – 16. Цікава тим, що  її алфавіт складається не лише з цифр, ай букв, тобто 0, 1, 2, …, 9, А=10, В=11, С=12, …, F=15.

Наприклад, число в 16-ій системі матиме вигляд (3АС)16, а його значення в 10-ій системі буде таким: (3АС)16 = 3*162 + 10*161 + 12*160 = (940)10

Для переведення числа з однієї системи числення в іншу для р>q потрібно послідовно ділити його на q, тобто на основу тої системи числення, в яку переводимо число, поки не отримаємо остачу меншу за q. Число  в новій системі запишеться у вигляді остач від ділення, починаючи з молодшого розряду результата. Наприклад:

 

 

 

 

 

 

  (26)10 = (32)8                  (26)10 = (11010)2

Правило виконання операції додавання є од­наковим для всіх систем числення: якщо сума цифр, які додають, більша або дорівнює осно­ві системи числення, відбувається перенесення одиниці в наступний ліворуч розряд. Правила додавання у двійковій системі такі:

Додавання

Множення

0 + 0 = 0

0*0 = 0

0+1 = 1

1*0 = 0

1+0 = 1

0*1=0

1 + 1 = 10

1*1 = 1

Користуючись цими правилами, отримуємо:

Приклади

Додавання

  100      101                  110                      111

+    1 +     1 +      1  +      1

  101      110                   111                   1000

Множення

       100                     101

       х    11  х   10

       100                     000

       +  100                  +  101

     1010                   1010

 

IV. Застосування знань, умінь і навичок

Завдання 1.  Подайте  у десятковій  системі числа:

110110102,     3В5D16,    2038

Завдання 2.  В саду росте 40 фруктових дерев: 34 яблуні і 4 груші. В якій системі пораховано дерева?

(Відповідь: 40=34+4, ця рівність справджується в системі з основою х, тобто 40х=34х+4х;   4*х1 + 0*х0 = 3*х1 + 4*х0 + 4*х0;   4х=3х+4+4;   х=8.)

Завдання 3.  Замість «?» поставте 1 або 0 так, щоб число зліва було найбільшим, а число справа – найменшим.

1 ? ? 1;         1 1 0 1;     1 ? ? 1

Завдання 4.  У десятковій системі числення знайдіть 20% від числа 1000001, заданого у двійковій системі.

(Відповідь: 1000012=1*26 +  0*25 + 0*24 + 0*23 + 0*22 + 0*21 + 1*20 = 65;    65*20/100=13)

Завдання 5.  Знайти в десятковій системі числення гіпотенузу С трикутника, катети якого відповідно рівні А = 1102; В =10002 

(Відповідь: А = 6; В = 8; С222= 36 + 64 = 100; С = 10)

Завдання 6.  Бізнесмен Рябошапка привіз на планету Альфа 10000 пачок сірників по 2 грн. за пачку. На планеті користуються 16-ю системою числення. Рябошапка продав весь товар по 2 альфи за пачку і обміняв їх на гривні по курсу один до одного. Який прибуток отримав бізнесмен?

(Відповідь: 10000*2=20000;  2000016= 2*164 + 0*163 + 0*162 + 0*161 + 0*20 = 13107210;    131072 – 20000=111072)

V. Підбиття підсумків уроку

VІ. Домашнє завдання

Скласти таблиці відповідності цифр вісімкової системи цифрам двійкової системи.

 

doc
Додано
30 грудня 2021
Переглядів
2778
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку