Урок "Способи дієслів .Творення дієслів умовного і наказового способів"

Про матеріал

Мета уроку:

 поглибити знання семикласників про дієслово та його граматичні ознаки, ознайомити учнів із способами дієслів, формувати вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; засвоїти основні правила дорожнього руху через мовний матеріал; аналізувати власний стиль життя через отримання досвіду спільної діяльності

• розвивати навички правильного і доречного використання способів дієслів в усному і писемному мовленні, увагу, пам'ять, образне мислення шляхом використання ПДР у нестандартних ситуаціях; сприяти формуванню в учнів умінь і навичок сталого стилю життя через зміни у власній поведінці;

 виховувати дисциплінованість, добропорядність, законослухняну поведінку, повагу до різних професій

Перегляд файлу


 

Тема уроку: Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). Творення дієслів умовного і наказового способів

Мета уроку:

  • поглибити знання семикласників про дієслово та його граматичні ознаки, ознайомити учнів із способами дієслів, формувати вміння відрізняти дієслова різних способових форм, правильно визначати їх морфологічні ознаки та синтаксичну роль; засвоїти основні правила дорожнього руху через  мовний матеріал; аналізувати власний стиль життя через отримання досвіду спільної діяльності
  • розвивати навички правильного і доречного використання способів дієслів в усному і писемному мовленні, увагу, пам'ять, образне мислення шляхом використання ПДР у нестандартних ситуаціях; сприяти формуванню в учнів умінь і навичок сталого стилю життя через зміни у власній поведінці;
  • виховувати дисциплінованість, добропорядність, законослухняну поведінку, повагу до різних професій

Внутрішньопредметні зв’язки: лексикологія, культура мовлення, стилістика

Міжпредметні зв’язки: основи здоров’я

Тип уроку:  комбінований урок (урок   засвоєння  знань, навичок  і  умінь,  творче  застосування їх на практиці  в нестандартних умовах) наскрізного навчання

Вид уроку: урок-гра

Методи і прийоми: ІКТ, слово вчителя, бесіда, метод вправ, бліц-опитування, метод опори, евристичне спостереження, порівняльний, творчий, проблемно-пошуковий метод, конструювання, метод дослідження, колективна, групова, індивідуальна  робота, метод «Мікрофон»

Обладнання: підручник, мультимедійна дошка, сигнальні картки, дорожні знаки, зображення світлофору, роздатковий матеріал, збірник ПДР, відео з теми, жезл регулювальника,

Після  уроку учні зможуть:

  • пояснювати принципи розподілу дієслів за способами;
  • практично визначати спосіб дієслова;
  • утворювати форми умовного та наказового способів;
  • з’ясовувати комунікативну роль дієслів різних способів;
  • орієнтуватися у специфіці ПДР
  • застосовувати  набуті знання в реальних ситуаціях
  • мотивувати себе й інших свідомо робити вибір життєвого стилю і змінювати поведінку.

 

Хід заняття

 

І. Орієнтація, мотивація діяльності.

Слово вчителя.

Діти, зараз замість звичного привітання, хочу почути від вас відповідь на загадку, яка стане перепусткою на сьогоднішній урок.

Він на вулиці щораз
Оком блимає на нас.
-    Зупинися! Підожди!
Терпеливо стій-но!
А тепер, будь ласка, йди
Впевнено й спокійно!
(Світлофор)

ІІ. Цілепокладання.
      1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

Слово вчителя.

Вірно! Отже, другий крок ми зробили. Чому другий? Тому, що перед уроком ви самостійно обрали кружечки, які символізують кольори світлофору. Об’єднайтеся, будь ласка, за першим столом «червоні», за другим – «жовті» і за третім – «зелені».

 

  • Як ви вважаєте, яка тема нашого уроку? Можливо, «Світлофор»? (відповіді учнів)
  • Чи може українська мова бути пов’язана з ПДР? (відповіді учнів)

 

Спільними зусиллями ми визначили основні напрямки роботи на уроці, тому запишіть у зошит дату і тему: «Способи дієслів (дійсний, умовний, наказовий). Творення дієслів умовного і наказового способів»

Неодноразово говорили про безмежні можливості мови, а сьогодні наше завдання – відчути їх у дії.

 

2. Мотивація навчальної діяльності.

Картинки по запросу світлофор

Саме тому я пропоную усім перевтілитися з учнів на учасників дорожнього руху, указка хай стане жезлом регулювальника, парти транспортними засобами, а підручник, зошити й кулькові ручки – дорожніми знаками, які підкажуть найкращу дорогу. Вирушаймо!

 

3. Визначення очікуваних результатів.
       Маю надію,  що завдяки командному духу,  засвоєним знанням і бажанню пізнати нове ви опануєте утворення форми умовного та наказового способів, з’ясуєте комунікативну роль дієслів різних способів, орієнтуватиметеся у специфіці ПДР і застосовуватимете  набуті знання в реальних ситуаціях

 

ІІІ. Цілереалізація.

  1. Актуалізація опорних знань, навичок і умінь.

Перевірка домашнього завдання

  • Що таке спосіб дієслова? (відповіді учнів)

Спо́сіб — граматична категорія дієслова, що показує стосунок дії чи стану до дійсності з погляду мовця, виражає значення можливості, бажаності, необхідності та інших умов реалізації дії (стану).

  • Які існують способи дієслова? (відповіді учнів) Дійсний, умовний та наказовий спосіб
  • Що означають дієслова дійсного, умовного та наказового способу? (відповіді учнів)
  • Шановні учні! Перед вами (невеличкі листочки) хмара тегів – це слова, які вам повинні допомогти при виконанні першого завдання , яке має назву «Термінологічний диктант».

Термінологічний диктант:

  • 1) дієслово означає … (дію або стан як процес);
  • 2) дієслова мають вид … (доконаний, недоконаний);
  • 3) завершену дію означає … (доконаний вид);
  • 4) незавершену дію означає … (недоконаний вид);
  • 5) дієслова змінюються за … (способами, числами, родами);
  • 6)  розрізняють часи дієслів … (те¬перішній, майбутній, минулий);
  • 7) розрізняють роди дієслів … (чоловічий, жіночий, середній);
  • 8) синтаксична роль дієслова … (присудок);

Гра «Розфарбуй мене»

 

 

 

 

 

 

Коментар учителя

   На партах є тексти, підкресліть у них дієслова, поясніть роль світлофора на дорозі за допомогою трьох дієслів наказового способу.


Світлофор – корисна річ,

служить людям день і ніч,

кольори лиш треба знати,

вірно кнопки натискати.

 

Як червоний – зупинись,

і навколо подивись:

колір цей попереджає,

що машина під’їжджає.

 

Жовте «око» кліпне лиш,

будь уважним, обернись,

приготуйся, тільки чітко

перейти дорогу швидко.

 

Як зелений вже горить,

переходь по «зебрі» вмить,

 але й тут не забувати

все навкруг контролювати.

 

Світлофор глядить на мене,

щоб не втратив я біду.

Гляне оком він зеленим –

через вулицю іду.

 

Він зеленим оком гляне,

і я знаю наперед

що зупиниться слухняно

вантажівка і мопед.

 

Та коли червоним оком

світлофор погляне враз,

з тротуару – ані кроку,

це такий мені наказ.

 

Знаю: світло це червоне  

не забава і не гра,

означає заборону:

не спіши, бо не пора!

 

Світлофор дає накази:

Стій! Іди! Спинись! Іди!

І не буде в нас образи,

щоб не сталося біди


   2. Вивчення нового матеріалу, його сприйняття, усвідомлення й осмислення.

Слово вчителя (діти записують ключові тези)

Дійсний спосіб виражає дію, яка відбувається, відбувалася чи буде відбуватися (відбуватиметься).

Дієслова дійсного способу змінюються за часами (минулий, теперішній, майбутній), числами (однина, множина), особами (в теперішньому, майбутньому часі) або родами (в минулому часі).

Умовний спосіб виражає дію, можливу за певних умов або бажану. Форми умовного способу утворюються додаванням до форм минулого часу частки би (б).

Частка б, би в умовному способі пишеться окремо: б пишеться після слів, що закінчуються на голосний: я хотіла б; вона б сказала; рада б узяти; я б про це розповів; би — після слів, що закінчуються на приголосний: я хотів би; він би сказав; я міг би взяти; він би це давно був зробив.

Дієслова умовного способу, як і минулого часу, змінюються за числами, а в однині — за родами.

Форми умовного способу найчастіше вживаються у складних реченнях, що виражають умову:Якби мені черевики, то пішла б я на музики (Т. Шевченко).

Рідше вони слугують присудками простого речення, у якому виражене прагнення, бажання:Хотіла б я піснею стати (Леся Українка).

Частка би (б) не завжди стоїть після дієслова, вона може міститися і перед ним, і на певній відстані від нього: Коли б я навчився працювати,-як бджола, скільки міг би правди назбирати у житті! (П. Воронько).

Наказовий спосіб виражає спонукання, заклик до виконання дії, наказ, побажання, прохання, пораду: Друга шукай, а найдеш — тримай (Народна творчість).

Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини та першої і другої осіб множини з такими закінченнями:

2 ос. однини и = 0 (нульове закінчення);

1ос. множини -ім(о), -мо;

2ос. множини -іть, -те.

Форми першої особи однини та третьої особи однини та множини утворюються описово — поєднанням дієслів теперішнього або майбутнього часу із частками хай, нехай: хай побачу, нехай знають,

 

  • Як змінюються дієслова дійсного, умовного та наказового способів? (відповіді учнів) Дієслова умовного способу, як і минулого часу, змінюються за числами, а в однині — за родами. Дієслова умовного способу, як і минулого часу, змінюються за числами, а в однині — за родами. Наказовий спосіб має лише форми другої особи однини та першої і другої осіб множини

 

 

  1. Первинне застосування отриманих знань (пробні вправи).

 

Слово вчителя.

Стоять вони всі при дорозі, 
Допомогти людині в змозі, 
Усюди — близько і далеко, 
Надійні сторожі безпеки. 
Одні із них нам сповіщають, 
А інші — щось забороняють, 
Попереджають нас завжди, 
Аби не трапилось біди.
Вартують на узбіччях тихо, 
Оберігають нас від лиха.
Ти тільки будь уважним дуже, 
Їх слухайся, шановний друже. 
Це знає кожен, знає всякий — 
Слід поважать дорожні ... (Знаки)

Коментар учителя

Пропоную вам, використовуючи  усі способи дієслів, пояснити значення запропонованих дорожніх знаків і дати їм дієслівні назви.

Картинки по запросу дорожні знаки для пішоходівКартинки по запросу дорожні знаки пріоритетуКартинки по запросу дорожні знаки для пішоходів

 

Картинки по запросу дорожні знаки пріоритету  Картинки по запросу дорожні знаки пріоритету Картинки по запросу дорожні знаки для дітей

 

 

     Індивідуальна робота

Учень на  дошці поєднує дорожній знак із його значенням, користуючись ПДР

(«Регулювальник» кожної команди порівнює власні відповіді з дошкою)

  • Про що «говорять» вам знаки? (відповіді учнів)
  • Які з них забороняють, а які інформують? (відповіді учнів)

 

  1. Застосування навичок і умінь на готовому матеріалі в стандартних умовах (вправи за зразком, інструкцією).

Гра «Хто швидше»

Утворити від поданих дієслів теперішнього часу форму наказового способу. (Учитель називає дієслова теперішнього часу, а учні по черзі утворюють форму наказового способу.)

Кличете, наближатися, малюєте, розвиваємо, плекаємо, принесемо, в’яжете, радіємо, пишаємося.
Ігрове завдання «Знайди слово»

Відновити дієслова у формі наказового способу.

Варіант 1

1) Лізти (у формі І особи множини).
2) Сидіти (у формі І особи множини).
3) Стати (у формі І особи множини).
4) Вносити (у формі І особи множини).
5) Лагодити (у формі ІІ особи множини).
6) Вивозити (у формі ІІ особи множини).
7) Примітити (у формі ІІ особи множини).
8) Дозволити (у формі ІІ особи множини).

https://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/Untitled-119.jpg

Ключ. 1. Лізьмо. 2. Сядьмо. 3. Станьмо. 4. Вносьмо. 5. Лагодьте. 6. Вивозьте. Примітьте. Дозвольте.
Варіант 2

Дієслова різати, вірити, стежити, ударити, висипати, залишити, покликати поставити у формі ІІ особи однини.

https://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/Untitled-28.jpg

Ключ. 1. Ріж. 2. Вір. 3. Стеж. 4. Удар. 5. Висип. 6. Залиш. 7. Поклич. 8. Постав.
Антонімічна п’ятихвилинка

У порожні кліточки правої частини фігури вписати антоніми до поданих дієслів у тій же формі наказового способу. Визначити особу й число дієслів.

https://gorodenok.com/wp-content/uploads/2013/10/Untitled-38.jpg

 

 

Коментар учителя

 

       5. Фізкультхвилинка.

Коментар учителя

Пропоную зараз під музику виконати розминку, яка буде досить незвичайною, тому повторюйте рухи за «регулювальником»

(Крок на місці) Як переходиш вулицю
(Зупинитися) На розі зупинись
(Поглянути вліво, вправо) І перш за все уважно  на мене подивись.

(Повороти тулубом) Вчися транспорт обійти: у безпеці будеш ти,

(Крок на місці) і здоровим будеш жити, самостійно скрізь ходити:

(Маршируючи, задіявши руки) в школу, клуб, бібліотеку, стадіон, на дискотеку…

(Кроки «по квадрату») Вірно тільки обійти і не станеться біди: 

(Крок назад) І тролейбус, (Крок назад і автобус

(Крок назад Ззаду лиш обходить пробуй,

(Крок вперед) спереду – лише трамвай!

(Аплодисменти)Тож усе це пам’ятай!

 

       6. Застосування узагальнених умінь у  нестандартних ситуаціях (творчі роботи)

Коментар учителя

Любі пішоходи, пересідаємо на велосипеди, щоб рушати далі! До речі, а чи знаєте ви, як повинен поводитися велосипедист на дорозі?

Картинки по запросу велосипедист рисунокВпевнена, що наступна відеоінформація стане вам у нагоді.

Перегляд відео «Правила ПДР для велосипедистів за 5 хвилин»

https://www.youtube.com/watch?v=L7WIYaekclo

 

Послухайте, будь ласка, пам’ятку для молодших школярів, яка стане підсумком побаченого відео.

 

Зачитую пам’ятку для молодших школярів з якої учні мають виписати дієслова наказового способу

 

Юний друже!

     Коли ти  йдеш  до  школи  чи просто  гуляєш  вулицями,   то  стаєш   повноправним   учасником  дорожнього руху. А тому повинен чітко виконувати його  закони - Правила дорожнього руху. Тоді ти не потрапиш  у біду, яка вже торкнулася багатьох дітей.

     Радимо уважно роздивитися зображені дорожні  ситуації і  навчитися уникати їх. Це - типові помилки,  після скоєння яких  твої однолітки потрапляли в аварії.

Запам'ятай, що не можна раптово виходити чи вибігати на  проїзну  частину перед транспортом, що наближається.

Небезпечно виходити на дорогу із-за предметів, котрі  обмежують видимість (припарковане авто, громадський  транспорт на зупинці тощо). Під час руху на велосипеді  проїзною частиною рухайся якнайближче до її правого  краю, різко не змінюй напрямку свого руху і поступайся  автомобілям. Також запам'ятай, що ти убезпечиш себе,

якщо в темну пору доби користуватимешся ліхтариком

чи світловідбиваючими стрічками.

     Користуючись нагодою, бажаю вам безпечних  доріг та переконливо закликаємо скористатися цими  порадами.

 

  • Що повинен пам’ятати пішохід і велосипедист під час руху?

Розподільна вправа

Розподілити слова за способом. Відчиняйте, сумували б, покружляймо, засинає, летять, шарудять, не говоріть, полинула б, пораділи б, хвалять, помчали, тремтять.(Біля дошки)

 Лінгвістичний футбол

Від дієслів дійсного способу утворити форму наказового, умовного способів.     Прокидається, мріє, несуть, думають, ідуть, відлітають, готує, облітає, крутить, лежить.

 Замініть фразеологізм дієсловом

Задирати носа    (зазнаватися);

Сушити зуби – (сміятися);

Пускати сльози – (плакати);

Не взятися ні за холодну воду – (ледарювати);

Ані телень – (змовчати).

 

 

 

 

    7. Самостійна робота: творче застосування знань, навичок і умінь, перевірка результатів роботи.

Виконання завдань за допомогою QR-кодів.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Дієслова доконаного і недоконаного виду

Доконаний вид: приготувала, заспівала,підмету,здолаю, пішов би,напишу.

Недоконаний вид: плакала, писала,жевріє,малюватиму,стукає, буду розвивати.

 

Кросворд «Дієслово»

 

 

 

 

 

 

 

 

Способи дієслів

 

 

 

ІV. Рефлексивно-оцінюючий.

  1. Підведення підсумків уроку.

 

  • Які способи дієслів існують?
  • Як творяться дієслова умовного і наказового способів

 

  1. Рефлексія. Усна рефлексія

Метод „ Мікрофон”

 

  •    Що нового для себе ви дізналися на уроці?
  •    Чим збагатили ви свої знання?
  •    Чи дотрималися ми поставлених цілей?

 

  1. Інформування про домашнє завдання.

1.Вивчити теорію з теми. Параграф ……, вправа…..

2.Завдання на картках. Визначте складні речення, у яких один із присудків виражений дієсловом умовного способу. Визначте речення з присудками-дієсловами наказового та дійсного способів.
1. У найтемнішу ніч пам'ятай про сонце. 2. Вік учись і вік трудись. 3. І сила перед розумом никне. 4. Їв би борщ, так учора дома пообідав. 5. Шилом борщу не наїсися. 6. І собака б ткав, якби хтось нитки в'язав. 7. Якби пес робив, то в чоботях би ходив. 8. Як не вмієш пекти хліба, то будеш пекти раки. 9. Живи своїм розумом, але звіряйся з чужим. 10. Хто не бачив гіркого, не побачить солодкого. 11. Одна нога взута, друга роззута, а якби третя була, не знаю, як би й пішла. 12. Пошила б баба кожуха, та вовна перешкоджає.

3. Творче завдання. Скласти загадки про ПДР, використавши дієслова умовного і наказового способів

       4. Оцінювання.

 

 

 

 

 

docx
Додано
22 квітня 2019
Переглядів
7500
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку