Урок "Спостереження за роллю слів-ознак предметів у мовленні". Презентація

Про матеріал
. На уроці формується вміння помічати властивості предметів, називати їх ознаки. Спираючись на особисті спостереження, використовуючи слова-ознаки предмета, діти вчаться відгадувати, складати загадки.
Перегляд файлу

Харківська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №88 імені О.Г. Зубарєва Харківської міської ради Харківської області

Вчитель початкових класів    Неклюєнко Наталія Миколаївна

 

 

Тема. Спостереження за роллю слів-ознак предметів у мовленні

 

Мета.     Спостерігати за  роллю  слів-ознак предметів в мовленні;

 формувати вміння  помічати  властивості предметів, називати їх ознаки; вчитися відгадувати, складати  загадки, за допомогою слів-ознак предмета;

розвивати спостережливість, зв’язне  мовлення, збагачувати  словниковий  запас учнів; виховувати вміння співчувати.

 

 

Хід  уроку

 

1.  Організаційний  момент

                   Щоб  помилки  хитрі  й  спритні  не  сховались  у  рядках,

Щоб  усі  слова – ознаки  опинились  на  місцях

Будем  гарно  працювати  і  кмітливість  розвивати.

 

2.  Повідомлення  теми, мети уроку                                                     Слайд 1

Сьогодні  на  уроці  ми  з  вами  будемо:

спостерігати за словами-ознаками предмета в мовлені;

вчитися помічати  властивості предметів, називати їх  ознаки;     відгадувати  загадки; вчитися  складати  загадки

 за допомогою слів-ознак предмета.       

 Слайд 2

 

3.  Мотивація

     - Діти,  я дуже хвилююсь за одне лісове звірятко.

Воно в лісі проживає,

довгі вуха й куций хвостик має,

сіру шубку взимку на білу міняє.

  • Здогадались хто це?                                                         Слайд 3,4       
  • Які  слова  допомогли  вам ?                       (довгі, куций, сіра, біла) (4)  
  • Що  це  за  слова?  (діти  разом  відповідають)

         Це слова-ознаки –

на  прикмету  вони  вкажуть, хто  який? яка? яке?  розкажуть.         Слайд 5

 

       

4.  Каліграфічна  хвилина                 зайка         ( іграшка )

 

 

5.  Основна  частина 

       

               1. Я одержала повідомлення, що

                   у сім’ї зайчиній лихо –                                                    Слайд 6

                   Зайченятко кашля, пчиха,

Засльозились в нього очі,

Він обідати не хоче.

Просить його мати: «Сину,

З’їж хоча б одну морквину.»                                            (картинка)

 

         -  А яка вона?

Соковита, солоденька,                                                            Слайд 7

Смачна, довга, червоненька.

         Зайчик моркву відсуває.

       «Ні, не хочу», - промовляє.                                     

 (записують у зошиті слова-ознаки)

 

   - Допоможемо мамі нагодувати маля?

 Для цього нам треба визначити ознаки предмету і так описати його

  за розміром,  формою,  кольором,  смаком,                                    Слайд 8

щоб зайчикові захотілось його скуштувати.              

      

        - Що зайчик може з’їсти?

- Може буде він капусту?                                                                 (картинка)

- Капуста яка?           (велика, кругла, зелененька, солоденька

- На які питання відповідають ці слова?     (яка?)                                                             

                       ( Діти вмовляють зайчика, використовуючи записані слова) 

- З’їж капустки вона…                                                                         Слайд 9

          Зайчик лапку виставляє.

          «Ні, не хочу», - промовляє.                                   (записують у зошиті)

 

 - А чим ще можна нагодувати зайчика?   ( Яблучком )             (картинка)           

 - Яке яблуко?      (крупне, кругле, червоне, соковите, солоденьке)

 - На яке питання відповідають ці слова?  (яке?)

                       ( Діти вмовляють зайчика, використовуючи записані слова) 

- З’їж яблучко воно…                                                                         Слайд 10

           Зайчик все це відсуває.

           «Ні, не хочу», - промовляє.                                   (записують у зошиті)                                                                              

 

 - Діти, треба щось робити, бо пропаде наш Зайка.

 Може покличемо Лікаря Айболить? За яким номером викликають лікаря? (103)

       Сценка.     (хлопчик дзвонить)

- Добрий день. Це Лікар Айболить?

У нас біда. Зайчик захворів, нічого не їсть. Ми чекаємо на вас.

 

 Замість лікаря Айболить з’являється лис.                                        Слайд 11

  • Лікаря викликали?  Хто хворий?    (оглядає зайчика)
  • Зайчик, а чому в тебе такі довгі вуха?

                                         -  Щоб добре чути, як ти ідеш.

  • А чому в тебе такі швидкі ноги?
  • Щоб від тебе втікати.
  • Чому ти взимку вдягаєш білу шубку?

                                         -    Щоб ти мене не побачив.

  • Ану, тікай звідси  хитрий лис!

 

  • Бачите, діти, яким Зайка виявився обережним, розумним.

Він здогадався, що це не Лікар Айболить, а лис?

 -  Лікар Айболить який?   (розумний, добрий)

 

 -    Які прикмети має лис? Опишіть його.                                           Слайд 12

        ( шубка яка руденька, лапи тонкі, гострий ніс, пухнастий хвіст, хитрий)

  • Що за слова допомогли розпізнати лиса? (слова-ознаки)

Вони наче прикрашають предмет, вказують на його властивості, особливості. Поки будемо чекати Лікаря  Айболить, складемо загадку , використовуючи ці слова-ознаки лиса.

                                                                                                             Слайд 13

     Він руденьку шубку має,

Тонкі лапи, гострий ніс,

Пухнастим хвостом сліди замітає

Бо він хитрий лис.

Зараз ми її запишемо в зошитах, але спочатку з зайкою  розімнемось.

 

7. Фізхвилинка                                                                             Слайд 14

Косооке зайченятко,

Довгі вуха, спритні лапки.

Повернулось вправо, вліво,

Головою покрутило.

Пострибало, потягнулось,

За морквинками нагнулось.

 

     Ось і  добрий лікар Айболить.                                                          Слайд 15

           Зайча вилікував вмить.

           Дав йому солодкі ліки,

           І звірятко мале спить.

           Поки зайчик буде спати,

           Прошу сон його вгадати.

                                              …………вушка, наче ріжки                                                             

                                                  На  зріст ………… ,                                Слайд 16   

                                                  хвіст ………… ,

             по  гілках  стрибає ……… ,

                                                  горішки  поїдає.                                      Слайд 17  

                                              У ……дуплі проживає.

(записують загадку в зошиті)

 8. Домашнє завдання                                                                                                     

Вам необхідно скласти загадку про їжачка.

А для цього дібрати і вписати слова-ознаки.

Дивний звірок

Круглий, мов клубок,

Гострі голки стирчать-

Спробуй узять.

 

9. Підсумок

Гляньте, зайчик вже стрибає. .                                                               Слайд 18

Він до столу підбігає,

Їсть і моркву і капусту,

На столі враз стало пусто!

Все вже добре у зайчати.

 

-Давайте згадаємо як ми йому допомогли?

( Описували овочі, фрукти, які полюбляє зайчик. Складали загадку про лиса. Вгадали сон зайчика, хто йому наснився.)

Які  слова ми для цього використовували?  (слова-ознаки)

На які питання відповідали ці слова? (який? яка? яке?)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Спостереження за роллюслів-ознак предметів у мовленні

Номер слайду 2

Мета спостерігати за словами-ознаками предмета у мовлені;вчитися помічати властивості предметів, називати їх ознаки;вчитися відгадувати загадкискладати загадки,за допомогою слів-ознак предмета

Номер слайду 3

Номер слайду 4

довгі куций сіра біла

Номер слайду 5

слова-ознаки – на прикмету вкажуть, хто який? яка? яке? розкажуть

Номер слайду 6

Номер слайду 7

соковита,солоденька,смачна,довга,червоненька. Морква яка?

Номер слайду 8

Опис предметаза розміромза формоюза кольором за смаком

Номер слайду 9

велика,кругла,зелененька,солоденька. Капуста яка?

Номер слайду 10

крупне,кругле,червоне,соковите. Яблуко яке?

Номер слайду 11

Номер слайду 12

Номер слайду 13

Він руденьку шубку має,Тонкі лапи, гострий ніс,Пухнастим хвостом сліди замітаєБо він хитрий лис.

Номер слайду 14

Номер слайду 15

Номер слайду 16

.…. . вушка На зріст… шубка……. хвіст ………… У ….дупліпроживає.

Номер слайду 17

Гострі вушка, наче ріжки. На зріст маленька , шубка сіренька,хвіст пухнастий,По гілках стрибає,горішки поїдає. У затишному дуплі проживає.

Номер слайду 18

Номер слайду 19

Номер слайду 20

Дивний звірок. Круглий, мов клубок,Гострі голки стирчать-Спробуй узять.

Номер слайду 21

zip
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
Інкл
Додано
20 січня 2022
Переглядів
334
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку