Плетена Тетяна ,вчитель біології,хімії НВК 240 «Соціум »м.Києва
9 клас
Тема. Статистичний характер законів спадковості та їх цитологічні основи.
Мета: - розширити знання про генетичні поняття, з’ясувати
особливості при схрещуванні організмі;
- розвивати вміння порівнювати, систематизувати, використовувати знання на практиці;
- виховувати почуття патріотизму.
Обладнання: - портрет Менделя, модель ДНК,РНК, настільна таблиця, хромосомний механізм.
Тип уроку: - узагальнення та систематизація знань.
Структура уроку
Повідомлення теми, мети, завдань.
Що це за дивовижне створіння – людина!
Яка шляхетна розумом!
Яка безмежна у своїх здібностях…
В. Шекспір.
Вчитель: Те що ми – дивовижне створіння і розумні, ми доведемо на сьогоднішньому уроці завдяки знань із розділу « Генетика», урок проведемо у вигляді біологічного турніру – двобою. У нас є дві команди.
План уроку
I. Бліц – тур.
11.Як називають ознаку, яка не проявляється у гібридів першого покоління при моно гібридному схрещенні?
12.Скільки станів ознаки враховують при моно гібридному схрещенні?
13.У якому столітті та на яких рослинах проводив свої досліди Грегор Мендель?
14.Якерозчеплення за генотипом спостерігається при моно гібридному схрещенні у першому поколінні?
15.Які ознаки гороху посівного вивчав Г. Мендель?
16.Що таке чисті лінії?
17.В чому полягає особливість проміжного успадкування
18.Що таке генетична карта?
19.Який метод генетики полягає у вивченні родоводів організмів?
20.Як позначаються домінантні алелі?
II. Термінологічна дуель
Гібриди.Ген.Мінливість .Спадковість .Гомозигота.Домінантна ознака .Рецесивна ознака.Аутосоми .Фенотип .Генотип Геном.Алель.Плейотропія.Гібриди
Ш.Двобій між капітанами
- У пшениці алель карликовості домінує над алелем нормального зросту. Які генотипи вихідних форм, якщо в потомстві 1/4 рослин — нормального росту.
- До кутка живої природи принесли двох чорних морських свинок, вважаючи їх чистопородними. Але в наступному поколінні серед їхніх потомків з'явилися коричневі. Які висновки можна зробити про генотип батьківських особин?
|
|
|
|
|
|
6 3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
7 1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6г 3 |
і |
б |
р |
и |
д |
а |
м |
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
е |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
5м |
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
8г |
|
і |
|
|
|
|
|
|
7г 1 |
е |
т |
е |
р |
о |
з |
и |
г |
о |
т |
н |
о |
ю |
|
|
|
|
е |
|
и |
|
|
|
|
|
|
м |
|
л |
|
|
|
|
2г |
е |
н |
|
п |
|
|
|
|
|
|
о |
|
и |
|
|
|
|
|
|
е |
|
о |
|
|
|
|
|
|
з |
|
в |
|
|
|
|
|
|
т |
|
м |
|
|
|
|
|
|
и |
|
і |
|
|
|
|
|
|
и |
|
|
|
|
|
|
|
|
г |
|
с |
|
|
4с |
п |
а |
д |
к |
о |
в |
і |
с |
т |
ь |
|
|
о |
|
т |
|
|
|
|
|
|
а |
|
|
|
|
|
|
|
|
т |
|
ь |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
н |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
о |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
ю |
|
|
|
|
• При схрещуванні сірих курей з білими все потомство виявилось сірим. Внаслідок другого схрещування цього сірого потомства знову з білим одержано 172 особини, з яких було 85 білих і 87 сірих. Які генотипи вихідних форм і їхніх потомків в обох схрещуваннях?
• У вівса ранньостиглість домінує над пізньостиглістю. На дослідній ділянці від схрещування пізньостиглого вівса з гетерозиготним ранньостиглим одержано 69134 рослини раннього дозрівання. Визначте число пізньостиглих рослин.
•
Змагання між учасниками команд ( розв’язування задач)
• У левової пащі рослини з широкими листками при схрещуванні між собою завжди дають потомство з широкими листками, а рослини з вузькими листками - потомство з вузькими листками. При схрещуванні вузьколисткової особини з широколистковою виникають рослини з листками проміжної ширини, -Яким буде потомство від схрещування двох особин з листками проміжної ширини?
• У пшениці безостість (D) не повністю домінує над остистістю (d) - Яке потомство слід чекати в F1, від схрещування гомозиготної безостої пшениці з гомозиготною остистою пшеницею?
• У курей породи плімутрок домінантний ген сірого забарвлення оперення (Р) локалізований в Z-хромосомі. Його рецесивна алель викликає чорне забарвлення оперення, а) Гомозиготний сірий півень схрещений з чорною куркою. Визначте фенотип F1, (окремо для півників і для курочок).
• У собак чорний колір шерсті домінує над кофейним, а коротка шерсть - над довгою. Обидві пари генів знаходяться у різних хромосомах, а) Який відсоток чорних короткошерстих щенят можна чекати від схрещування двох особин, гетерозиготних за обома ознаками?
IV, Підведення підсумків
V. Домашнє завдання
1