Урок .Статистичний характер законів спадковості та їх цитологічні основи.

Про матеріал
Конспект уроку дає можливість визначити засвоєння матеріалу, з теми "Закономірності успадкування ознак" у 9 класі при роботі з дітьми з особливими освітніми потребами, де на уроці використовуються елементи гри,що дають можливість зацікавити учнів у вивченні даної теми.
Перегляд файлу

Плетена Тетяна ,вчитель біології,хімії НВК 240 «Соціум »м.Києва

 

9 клас

 

Тема. Статистичний характер законів спадковості та їх цитологічні основи.

Мета:  - розширити знання про генетичні поняття, з’ясувати                                        

                особливості при схрещуванні організмі;

-         розвивати вміння порівнювати, систематизувати, використовувати знання на практиці;

-         виховувати почуття патріотизму.

Обладнання: - портрет Менделя, модель ДНК,РНК, настільна таблиця,    хромосомний механізм.

Тип уроку: -  узагальнення та систематизація знань.

 

Структура уроку

Повідомлення  теми, мети, завдань.

                                                      

                                                              Що це за дивовижне створіння – людина!

                                                              Яка шляхетна розумом!

                                                              Яка безмежна у своїх здібностях…

                                                                                          В. Шекспір.

 

Вчитель: Те що ми – дивовижне створіння і розумні, ми доведемо на сьогоднішньому уроці завдяки знань із розділу « Генетика», урок проведемо у вигляді біологічного турніру – двобою. У нас є дві команди.

 

План уроку

  1. Бліц – тур (теоретична частина двобою).
  2. Термінологічна дуель.
  3. Двобій капітанів.
  4. Змагання між змаганнями команд (розв’язування задач).
  5. Підведення підсумків

 

I. Бліц – тур.

  1. Наука , яка вивчає закономірності спадковості та мінливості   -це….
  2. Який вчений запропонував термін «Генетика»  ?     
  3. Що є предметом дослідження генетики?
  4. Хто відкрив закономірності успадкування  ознак?
  5. Які методи застосував Мендель, вивчаючі закономірності спадковості й мінливості?
  6. Скільки законів спадкової мінливості відкрив Мендель ?
  7.  В чому полягає суть першого   закону Менделя ?
  8. Суть третього закону Менделя  яка ?
  9.  Які типи гамет утворюють організми з генотипом ААВВ; АаВВ; ааВВ; Ааbb; АаВb?         

11.Як називають ознаку, яка не проявляється у гібридів першого покоління при  моно гібридному схрещенні?

12.Скільки станів ознаки враховують при моно гібридному схрещенні?

13.У якому столітті та на яких рослинах проводив свої досліди Грегор Мендель?

14.Якерозчеплення за генотипом спостерігається при моно гібридному схрещенні у першому поколінні?

15.Які ознаки гороху посівного вивчав Г. Мендель?

16.Що таке чисті лінії?

17.В чому полягає особливість проміжного успадкування

18.Що таке генетична карта?

19.Який метод генетики полягає у вивченні родоводів організмів?

20.Як позначаються домінантні алелі?

 

II. Термінологічна дуель

 

Гібриди.Ген.Мінливість .Спадковість .Гомозигота.Домінантна ознака .Рецесивна ознака.Аутосоми .Фенотип .Генотип Геном.Алель.Плейотропія.Гібриди

 

Ш.Двобій між капітанами

 

  1. Задачі для усного розв’язування

 

- У пшениці алель карликовості домінує над алелем нормального зросту. Які генотипи вихідних форм, якщо в потомстві 1/4 рослин — нормального росту.

 

- До кутка живої природи принесли двох чорних морських свинок, вважаючи їх чистопородними. Але в наступному поколінні серед їхніх потомків з'явилися коричневі. Які висновки можна зробити про генотип батьківських особин?

 

 

  1. Скласти задачу
  2. Кроссворд

 

 

 

 

 

 

 

6

3

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

8

 

 

 

 

 

 

 

 

7

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1.               Закономірності спадковості та мінливості організмів досліджує наука …………  .       
  2. Елементарною одиницею спадковості є ……  .      
  3. Сукупність генетичної інформації, закодованої в генах окремої клітини або цілого організму, називають ………..  .                 
  4. ……………… - здатність живих організмів передавати свої ознаки і особливості індивідуального розвитку нащадкам.      
  5. …………….. -  здатність живих організмів набувати нових ознак і їхніх станів у процесі індивідуального розвитку.        
  6. Нащадків, одержаних від схрещування організмів, які відрізняються певними станами однієї або кількох спадкових ознак називають ……... .

      

  1. Диплоїдну або поліплоїдну клітину (особину), гомологічні хромосоми якої несуть різні алелі певних генів називають ……….  .         
  2. Диплоїдну або поліплоїдну клітину (особину), гомологічні хромосоми якої несуть однакові алелі певних генів називають………….  .     

 

 

 

 

 

 

 

 

6г

3

і

б

р

и

д

а

м

и

 

 

 

 

 

 

 

 

 

е

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

5м

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

8г

 

і

 

 

 

 

 

 

7г

1

е

т

е

р

о

з

и

г

о

т

н

о

ю

 

 

 

 

е

 

и

 

 

 

 

 

 

м

 

л

 

 

 

 

2г

е

н

 

п

 

 

 

 

 

 

о

 

и

 

 

 

 

 

 

е

 

о

 

 

 

 

 

 

з

 

в

 

 

 

 

 

 

т

 

м

 

 

 

 

 

 

и

 

і

 

 

 

 

 

 

и

 

 

 

 

 

 

 

 

г

 

с

 

 

4с

п

а

д

к

о

в

і

с

т

ь

 

 

о

 

т

 

 

 

 

 

 

а

 

 

 

 

 

 

 

 

т

 

ь

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

н

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

о

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ю

 

 

 

 

 

 

 

  1. Задача для письмового розв’язування

         При схрещуванні сірих курей з білими все потомство виявилось сірим. Внаслідок другого схрещування цього сірого потомства знову з білим одержано 172 особини, з яких було 85 білих і 87 сірих. Які генотипи вихідних форм і їхніх потомків в обох схрещуваннях?

 

         У вівса ранньостиглість домінує над пізньостиглістю. На дослідній ділянці від схрещування пізньостиглого вівса з гетерозиготним ранньостиглим одержано 69134 рослини раннього дозрівання. Визначте число пізньостиглих рослин.

          

Змагання між учасниками команд ( розв’язування  задач)

         У левової пащі рослини з широкими листками при схрещуванні між собою завжди дають потомство з широкими листками, а рослини з вузькими листками - потомство з вузькими листками. При схрещуванні вузьколисткової особини з широколистковою виникають рослини з листками проміжної ширини, -Яким буде потомство від схрещування двох особин з листками проміжної ширини?

         У пшениці безостість (D)  не повністю домінує над остистістю (d) - Яке потомство слід чекати в F1, від схрещування гомозиготної безостої пшениці з гомозиготною остистою пшеницею?

         У курей породи плімутрок домінантний ген сірого забарвлення оперення (Р) локалізований в Z-хромосомі. Його рецесивна алель викликає чорне забарвлення оперення, а) Гомозиготний сірий півень схрещений з чорною куркою. Визначте фенотип F1, (окремо для півників і для курочок).

         У собак чорний колір шерсті домінує над кофейним, а коротка шерсть - над довгою. Обидві пари генів знаходяться у різних хромосомах, а) Який відсоток чорних короткошерстих щенят можна чекати від схрещування двох особин, гетерозиготних за обома ознаками?

 

IV, Підведення підсумків

V. Домашнє завдання

 

1

 

doc
Додав(-ла)
Pletena Tetiana
Пов’язані теми
Біологія, 9 клас, Розробки уроків
Інкл
До підручника
Біологія 9 клас (Остапченко Л.І., Балан П.Г., Поліщук В.П.)
Додано
1 січня
Переглядів
469
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку