1
Тема уроку. Степінь з цілим показником.
Означення степеня з цілим від’ємним показником».
Мета уроку:
Міжпредметні зв’язки: інформатика, фізика, хімія.
Внутріпредметні зв’язки: степінь з натуральним показником, піднесення дробу до степеня, тотожні перетворення раціональних виразів.
Тип уроку: формування знань та вдосконалення вмінь і навичок.
Методи:
Пояснювально-ілюстративний;
Методи інтерактивного навчання: структурований огляд,
знаємо – хочемо дізнатися – дізналися, робота в групі, працюємо парами – узагальнюємо парами, рефлексія.
Прийоми: порівняння, забезпечення зворотного зв’язку
Обладнання: презентація «Степінь з натуральним показником», опорний конспект, таблиця «Аналіз досягнень учнів», картки з тестовими завданнями.
Епіграф уроку: «Розумова праця на уроках математики – пробний камінь мислення»
В.А.Сухомлинський
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Доброго дня мої дорогі учні! Ми знову зібралися разом на уроці алгебри.
Урок щоб легко нам почати,
Слова важливі прошу пам’ятати.
Що Божа ласка душу очищає
І розум благодаттю наповняє.
Подаруйте один одному посмішку. А я бажаю кожному з вас. Щоб на цьому уроці ви були:
«У» - уважними;
«С» - спокійними;
«П» - працелюбними;
«І» - ініціативними;
«Х» - хоробрими.
А одним словом, я бажаю вам УСПІХУ! І не тільки на уроках алгебри. Бо як зазначав філософ Е. Ільєнков: «Усе людське життя – це не те, що інше, як постійне бажання досягти успіху у вирішенні нових питань та проблем».
Хто з вас бажає досягти успіху? Молодці.
ІІ. Мотивація навчально - пізнавальної діяльності.
Ми всі з вами живемо у великому просторі під назвою Всесвіт. Нас оточують предмети та об’єкти різних розмірів, великі та маленькі, дуже великі та дуже маленькі. Наприклад, згадаємо розміри нашої Сонячної системи та планет.
СЛАЙД 2, фільм. Ці відстані та розміри можна записати за допомогою дуже великих чисел, наприклад, слайд 3. Але, крім дуже великих чисел є ще і дуже маленькі. (слайд 4). В фізиці такого типу числа ми записуємо по іншому, а саме (слайд 5).
Порівняйте, ці записи.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Отже, тема нашого уроку: «степінь з цілим показником» . Повідомлення мети уроку (Слайд 6)
ІV. Актуалізація навчальної діяльності.
Для успішного сприйняття навчального матеріалу уроку перед його вивченням слід активізувати ваші знання й уміння щодо означення степеня з натуральним показником.
Дайте визначення поняттю степеня, з чого складається запис степеня?
1. Прочитайте вираз, назвавши основу і показник степеня:
1) 54; 2) (6,1)9; 3) 101;
4) (-8)5; 5) 017; 6) .
2. Піднесіть до квадрата:
1) 4; 2) -3; 3) 4) ; 5) 6) 0,9.
3. Піднесіть до куба:
1) 3; 2) -2; 3) ; 4); 5); 6) -0,1.
4. Визначте знак виразу, не виконуючи піднесення до степеня:
1); 2); 3) ; 4)
5) (-2)9 6) -210 7) (-2)10; 8) -29;
ІV. Формування знань
Щоб говорити про степінь з цілим показником треба з’ясувати, що будемо розуміти під степенем з цілим від’ємним показником. Давайте згадаємо:
а) Продовжити числові ряди .( слайд 8 ) (один із яких складається із значень степенів деякого числа, а другий — із самих відповідних степенів):
1 ряд: 1000, 100, 10, 1, , , , …
2 ряд: 103, 102, 101, …
П Р О Б Л Е М А
б) Учні порівнюють. ( 1ряд: кожне число менше від попереднього в 10 разів. 2ряд: показник степеня починаючи з другого на 1 менший від показника попереднього степеня на 1).
г) Узагальнюють. Розв’язання проблеми. ( Якщо поширити цю закономірність на числа, що стоять праворуч від 101 отримаємо:
103, 102, 101, 100, 10-1, 10-2, 10-3. )
Отже 100 =1, 10-1 = , 10-2 = , 10-3 = .
Робота в парах з використанням підручника. Прочитати параграф 10, сторінка 96-98. Визначити основні властивості степеня з цілим показником, та записати у зошит.
Перевіримо зі мною. Чого не вистачає, що я не записала? Що треба добавити?
Узагальнення (роблять учні, учитель допомагає в разі потреби, коректує)
1. Степінь з цілим від’ємним показником дорівнює дробу, чисельник якого дорівнює 1, а знаменник - степеню з тією ж основою і протилежним показником.
2. Степінь числа a (a ≠ 0) з нульовим показником дорівнює 1.
3. Степінь числа 0 з нульовим показником невизначений.
4. Степінь числа 0 з цілим від’ємним показником невизначений.
5. Степінь з цілим від’ємним показником, основа якого дріб, дорівнює степеню основа якого дріб обернений даному дробу і протилежним показником
6. Степінь з довільним цілим показником дорівнює…(самостійна робота з підручником «Г.П.Бевз, В.Г.Бевз Алгебра 8» ст.97) (Таблиця 3.)
an=
Фізхвилинка. Гра “ Так-ні ”.
Вчитель читає запитання з відповідями, якщо учень згоден з вчителем, він піднімає руки перед собою, а якщо не згоден – піднімає руки вгору.
Завдання: 1) 2²=5 Так? 2) 2³=6 Так? 3) 4º=1 Так?
4) 4-1 = Так? 5) 6-2 = Так? 6) 34=12?
V. Первинне застосування здобутих знань.
Усне виконання вправ: №454, 456.
VІ. Застосування учнями знань в стандартних умовах.
№458 , № 459 (з коментарем біля дошки)
VII. Робота в парах з взаємоперевіркою:
Завдання на відповідність:
|
a)c-6; b)x18y-12; c); d)a-2; |
VІІ. Творче перенесення знань та навичок у нові життєві умови.
Задачі фізичного і хімічного змісту (слайд9, презентація№2)
а) масу атома водню 1,66∙10-24 кг;
б) масу електрона 9∙10-31кг.
2.Вчитель: На уроці фізики, розв’язуючи задачу, виникла проблема при обчисленні. Чи можете вирішити цю проблему сьогодні ( на слайді 6 відтворена задача, виконати лише обчислення задачі, (слайд10, презентація№2 )
Який максимальний тиск може створити швець, коли шилом протикає шматок шкіри ? Маса швеця 80кг, товщина вістря шила -0,25∙10-4 м2, g=10 .
Дано: m=80 кг s=0,25∙10-4м2 g=10 . |
Знайти: p
|
,
F=mg ,
,
Тестові завдання (на картках)
1. Тотожно рівним виразу 7-3 є вираз:
а) -73; б) в) г) .
2. Тотожно рівним дробу є вираз:
а) 23 ; б) 24; в) 4-2; г) 2-3
3. Значення виразу 2-3 + 2-2 дорівнює:
а) -10; б) ; в) ; г) 12.
4. Тотожним до степеня -2 є вираз:
V Підсумки уроку
Досягнення |
Оцінка |
Я розумію і знаю:
|
|
Я вмію:
|
|
Я вчився сам:
|
|
Де ви можете використати знання отримані сьогодні на уроці?
VIII. Домашнє завдання