Тема.Стереотипи.Упередження.Дискримінація.Толерантність.Ксенофобія
Очікувані результати діяльності учнів:
знати зміст понять: стереотипи, упередження, дискримінація, конфлікти, толерантність; переговори, медіація, консенсус, компроміс.
Вміння і навички: визначати причини виникнення стереотипів та їхній вплив на життя в багатоманітному суспільстві; наводить приклади дискримінації та ксенофобії; вміє протистояти проявам расизму; формує звичку проявляти симпатію.
Обладнання:компютер, проектор презентація, відео
Література. https://www.youtube.com/watch?v=d1smoPEui1c-Стереотипи та упередження
https://youtu.be/pI_18S774e4- Стереотипи корейців про Україну
https://www.youtube.com/watch?v=lGcZb7qXccE-Про школи світу
https://www.youtube.com/watch?v=J-200B14jzIгендерні стереотипи
https://www.youtube.com/watch?v=Z8l1rYIWCD4
Хід уроку
Повідомлення мети та теми уроку.Слайд1-3
Епіграф до уроку: Не все однакове придатне для всіх.
Римський поет Проперцій
План уроку.
1.Стереотипи та їх характеристика
2.Забобони.
3. Упередження
5 Толерантність.
6. Ксенофобія.
7. Расизм
Виступ учнів
Виступ учнів, які здійснили дослідження щодо того, яких змін зазнало соціальне становище їхніх батьків, дідусів і бабусь, знайомих і внаслідок яких обставин.
Інша група учнів наводить аргументи на користь того чи іншого каналу соціальної мобільності.
Метод «Мікрофон» Вправа 1Слайд4
1 Що є фактом, а що стереотип?
Перегляд відеоролика
Перегляд відеоролика «Від стереотипів до дискримінації»
Обговорення.
Метод «Шкала думок»
Зі стереотипами ми зустрічаємось щоденно.
Якими є ваші уявлення про: професор,вихователь, грузин,рок музикант, ділову жінку, безхатька?
Робота в групах
♦ Оберіть 2 стереотипи і запишіть їхні характерні ознаки.
Бесіда
Чи в усіх були однакові стереотипи?
Якщо так, то чому?
Якщо ні, то чому?
Чому у вас виникли саме такі стереотипи?
Як ви вважаєте, які чинники впливають на формування стереотипів у суспільстві?
Учитель. Сьогодні ми з вами познайомимося з основними складовими «піраміди ненависті» — забобонами і стереотипами, дискримінацією, насильством. Ви зможете навчитися розпізнавати їх у собі та інших, усвідомити їх причини і шкоду, яку вони завдають суспільству і кожному з нас. Наявність стереотипів не є провиною людини. Стереотипи є в кожного з нас, і це — природний спосіб пізнання світу.
Формування поняття
1.Стереотип (гр.«твердий» і «відбиток») — це спрощене, схематичне, часто викривлене уявлення про щось або про когось.
Бесіда -Чи погоджуєтесь ви з думкою, що в умовах нинішнього швидкого ритму життя стереотипи певною мірою нам допомагають? Вони економлять час, щоб довго не міркувати над тим чи іншим питанням. Відповідь обґрунтуйте.
-Чи погоджуєтесь ви з думкою про те, що стереотипи — це міфи нашої свідомості, бо, отримуючи їх у спадок від наших батьків і нашого оточення ще з дитинства, ми віримо в них бездоказово? Чому?
Висновок. Стереотипи — це спрощені, занадто умовні уявлення, штампи, які люди використовують для того, щоб спрощено зрозуміти явища, які потребують для пізнання більш складних, інтелектуальних зусиль.
Слайд 5
Вправа
Прочитайте перелік слів: українець, селянин, турист, сліпий, конфлікт.
Оберіть одне слово з переліку та проілюструйте його невеликим малюнком (не кажіть одне одному, кого ви зобразили).
Обміняйтеся малюнками з сусідом та спробуйте визначити, про яке слово йдеться.
Обговоріть вправу, відповідаючи на запитання.
1. Яке слово для ілюстрації ви обрали? Як його зобразили?
2. Чому ви обрали саме такі образи для ілюстрування слів?
3. Чи відгадали ви слово, проілюстроване вашим товаришем? Чому?
4. Які ваші уявлення щодо проілюстрованого слова — позитивні, негативні чи нейтральні?
5. Як можна уникнути стереотипів?
- Яку роль відіграють стереотипи в житті людини і суспільства
Вчитель.Стереотипи та пов’язані з ними упередження (або передсуди) насамперед спрощують реальність і зводять людську різноманітність до однієї спільної групової риси чи характеристики:
Вправа“вони всі такі…”: Закінчи фразу
Стереотипи обумовлюють помилкове ставлення до ідей та явищ, часто призводять до хибних висновків.
Перегляд ролика Стереотипи корейців про Україну
Обговорення -Що є дійсністю?
Слайд 6.
Перегляд відеороліка
Обговорення
Де ми навчаємося гендерних ролей?
Як ми засвоюємо стереотипи?
Звідки таку інформацію отримують жінки?
Хто ще впливає на наше навчання тендерних ролей?
Якими словами чи принизливими прізвиськами називають хлопчиків, якщо вони не відповідають тим стандартам, наведеним у списку?
Як називають жінок, які виходять за рамки цих стереотипів?
Як ці прізвиська посилюють вплив стереотипів?
Як ви вважаєте, що відчуває людина, яка обзиває іншу людину такими словами?
Висновок. Людина — істота соціальна. Протягом усього життя її оточують інші люди. Тому, здійснюючи той чи інший вчинок, ми так чи інакше озираємося на суспільство, сподіваючись на його підтримку й уникаючи осуду з його боку. Тим самим ми визначаємо для себе рамки, обмежуємо себе.
Формування понятть
Гендерна роль — набір очікуваних зразків поведінки (норм) для чоловіків і жінок, що випливають з понять, пов’язаних з тендером, а також поведінки у вигляді мовлення, манер і жестів.
Соціальна роль — це набір норм, що визначають, як мають поводитися люди в певній соціальній ситуації.
Евристична бесіда
2.Формування поняття-забобони
Учитель.Забобон — негативне ставлення до людини чи будь-якої групи людей, про яких ви насправді нічого не знаєте. Це також негативне ставлення на підставі не особистого знайомства з людиною, а думки (стереотипу) з приводу групи, до якої він належить.
Учитель
3.Упередження —хибна думка, яка складається щодо кого-, чого-небудь наперед, без ознайомлення, та пов'язане з нею відповідне ставлення
Слайд.8
Учитель. Існують різні види забобонів. Вони можуть бути пов’язані зі статтю, віком, національною приналежністю, прихильністю до певної релігії, походженням, рівнем доходу, сексуальною орієнтацією або інвалідністю людини.
Вправа «Політ на Місяць»
Поміркуйте, з ким із цих людей ви б найменше хотіли опинитися на одному космічному кораблі який летить на Місяць? Визначити три найбільш небажані для себе особи і три найбільш бажані.
Об’єднайтеся у групи по три особи.
Кожна група — це космічний корабль
Мета — проранжирувати список з тим, щоб обрати 6 супутників.
Обговоріть різні варіанти вибору.
Орієнтовний список:
Обговорення за методом «Відкритий мікрофон»
-Коли нами керує страх, коли — огида, коли — негативне ставлення загалом?
-Наскільки вони в кожному разі обґрунтовані?
Слайд 9
Слайд10
4.Толерантність — це передусім активна позиція, що формується на основі визнання універсальних прав та основних свобод людини.
Робота зДекларацією
-Ст. 1 Загальна декларація прав люди
Слайд.11
Учитель. Сучасна культурна людина — де не лише освічена людина. Цього замало. Це людина, що володіє почуттям самоповаги і поваги до оточення. Толерантність вважають ознакою високого духовного та інтелектуального розвитку індивідуума, групи людей, усього суспільства загалом.
Випереджувальне завдання
- Значення слова «толерантність» у різних народів пояснюється по-різному.
Бесіда
Завдання
Закінчити речення «Бути толерантним — це означає...», обравши відповідний варіант:
бути терпимим до оточення;
поважати людей, їхні думки, релігію;
сприймати інших такими, якими вони є;
розуміти різноманіття культур нашого світу.
Запитання
Чи притаманні вам якості, що характеризують толерантну людину?
Чи вважаєте ви себе толерантною особистістю?
Учитель розповідає про ознаки толерантної та інтолерантаної особистості, використовуючи таблицю.
Толерантна особистість |
Інтолерантна особистість |
Повага до думки інших |
Нерозуміння |
Доброзичливість |
Ігнорування |
Бажання будь-що робити разом |
Егоїзм |
Розуміння і сприйняття |
Нетерпимість |
Чуйність |
Висловлювання зневаги |
Допитливість |
Дратівливість |
Поблажливість |
Байдужість |
Довіра |
Цинізм |
Гуманізм |
Невмотивована агресія |
Висновок. Не буває абсолютно толерантних та абсолютно інтолерантних людей. У сучасному світі складно знайти приклади толерантного суспільства. У людства не виробився імунітет проти інтолерантності. Людина робить у житті різні вчинки. Важливо, чи є у нас прагнення до толерантних стосунків, бажання повноцінно реалізувати свої здібності, спираючись на стійкі життєві позиції, цінності та ідеали.
Чому так актуальна толерантність у наш час? Тому що ми часто чуємо такі слова, як боулінг, «біженець», «жертва насильства», «екстремізм», «конфлікт», «агресія», «тероризм», тому що в підлітковому та молодіжному середовищі спостерігається катастрофічне поширення всіляких форм антигромадської поведінки; тому що зростає кількість антигромадських молодіжних організацій радикального спрямування.
Формування понять Слайд 12.
6.Ксенофобія (від грецьких слів (ксенос) означає «чужинець», «незнайомець», та фобос, що означає «страх») — неоднозначний термін, котрий позначає певний стан людини, що виявляється в нав’язливому страху щодо чужинців чи просто чогось незнайомого або страх перед чужоземцями та ненависть до них.
Учитель. Уперше термін «ксенофобія» трапляється у словнику Вебстера, виданого 1841 р. у США. Такі визначення засвідчують, що головним об’єктом ксенофобії завжди були незнайомці або чужинці (хепоз — сторонні, іноземці). Причини тут прості: історично так склалося, що поява чужинців, зазвичай не віщувало нічого доброго. У гіршому випадку вони претендували на поля і пасовища, на майно і дружин. У кращому випадку — втручалися в життя суспільства, запроваджуючи зміни. Отже, чужинці становили реальну загрозу сталому способу життя.
Розрізняють дві основні форми ксенофобії. Перша спрямована на групу всередині суспільства, що вважається чужою і шкідливою для суспільства, наприклад, нові іммігранти, біженці, трудові мігранти, євреї, цигани, гомосексуалісти. Об’єктом другої форми ксенофобії є переважно культурні елементи, що вважаються чужими. Усі культури піддаються чужоземному впливу, але культурна ксенофобія є часто вузько спрямованою на певні прояви такого впливу (наприклад, поширення нетрадиційної для даної країни релігії).
Расизм у загальному випадку розглядають як форму ксенофобії. Ксенофобія передбачає віру в те, що об’єкт ворожості є чужим.
7.Расизм — світогляд, а також політичні теорії і практики, що ґрунтуються на расовій дискримінації, на уявленні про поділ людей на біологічно різні групи, тобто на раси на основі особливостей зовнішнього вигляду, як-от: колір шкіри, структура та колір волосся, риси обличчя, будова тіла тощо і різному ставленні до людей та їх спільностей залежно від їх приналежності до цих груп (рас).
Учитель. Згідно з расистськими теоріями, люди різних рас розрізняються за соціально-біологічною поведінкою. Тобто зовнішні ознаки «прив’язують» до важливих психологічних, розумових та фізичних особливостей або роблять антинаукові, безпідставні узагальнення на кшталт:
«усі негри ліниві», «усі жиди жадібні» тощо.
Ця різниця, як стверджують послідовники расистських теорій, зумовлена механізмами спадковості і не зникає повністю в результаті виховання, соціалізації та інших культурних процесів.
Расова дискримінація означає будь-яке розрізнення, виняток, обмеження чи перевагу, засновані на ознаках раси, кольору шкіри, родового, національного чи етнічного походження, метою або наслідком яких є знищення або применшення визнання, використання чи здійснення на рівних засадах прав людини та основних свобод у політичній, економічній, соціальній, культурній чи будь-яких інших галузях суспільного життя.
Завдання
Наведіть приклади расизму в історії людства.
Як ви вважаєте, чи пов’язані між собою стереотипи та расизм? Обґрунтуйте свою позицію.
Висновок. Причина расизму — не колір шкіри, а людське мислення. Тому і спосіб позбутися расових забобонів, ксенофобії і нетерпимості пов’язаний з необхідністю позбутись насамперед хибних уявлень.
ПІДСУМКИ УРОКУ
Учитель. Основна шкода від суспільних стереотипів полягає в тому, що вони зводять штучні кордони мислення людини, і, відповідно, обмежують можливості для її діяльності виключно бажаними для суспільства варіантами. Будь-яке відкриття чи винахід, взагалі будь-яка принципово нова думка — це подолання будь-якого стереотипу; творчість у межах стереотипів неможлива.
Для підведення підсумків сьогоднішнього уроку я пропоную вам метод «Фішбоун».
Давайте разом визначимо проблему, яку нам довелося вирішити під час заняття.
Відповіді учнів: інтолерантне суспільство та його прояви
Будь ласка, на основі отриманих знань, запропонуйте причини, які впливають на формування інтолерантного суспільства.
Відповіді учнів: стереотипи, низький рівень культури, відсутність потреби в толерантності, ксенофобія, умови життя, расизм, безробіття.
Результати обговорення записуються на плакаті методом «Фішбоун»
Вправа
Розробка Пам’ятки відмова від стереотипів.
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати матеріал теми.
Написати міні-твір «Суспільство без стереотипів».