Стихійні лиха. Правила поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення.
Мета: розширювати й систематизувати знання учнів про основні небезпеки навколишнього середовища; навчити правил безпечної поведінки під час сильного вітру, грози та в разі потрапляння в зону підтоплення; розвивати навички самозбереження і самозахисту в умовах загрози для життя; виховувати в учнів дбайливе ставлення до власного здоров’я та здоров’я інших людей.
Обладнання: комп’ютер, проектор, презентація до уроку, роздатковий матеріал, проекти учнів.
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I Організаційний момент
Добрий день Вам,добрі люди!
Хай Вам щастя –доля буде,не на день і не на рік,
А на довгий-довгий вік.
Хай Вам ясно світить сонце
У вікно щодня.
Хай сміється мирне небо і дивує світ
.А Земля нехай дарує вам барвистий цвіт.
II Актуалізація опорних знань
Як ви зрозуміли слова мудреця і чи згодні ви із ними?
Вч-.Дійсно,здоров’я всьому голова. Кожна людина здорова ,вона дуже весела,красива,сильна смілива може займатися улюбленою справою. А коли щось болить ,сил немає,радості також,бо всі думки про одне- як позбутися болю.Отже,здоров’я ,більше варте ,ніж багатство.
Вч- Діти,а чи погоджуєтесь ви з думкою,що на наше здоров’я впливає навколишнє середовище?Наведіть приклади.
Д-(Впливає повітря,вода,грунт,сонячне світло,рослини і тварини)
А як саме?
Вч- Які правила співжиття на Землі має виконувати людство?
Д-Любити й шанувати Землю.
- Цінувати все живе на Землі
Дякувати рослинам і тваринам за їжу.
Не вирубувати ліси.
Вч-Не наживатися на багатствах Землі,а оберігати їх.Споживати їх раціонально,бо всі земляни мають на них однакові права.
III Мотивація навчальної діяльності.
Вправа 1 Збереження довкілля.
Вч-А чи задумувались Ви над тим,що я можу зробити для збереження довкілля?
Д-Не залишати сміття після відпочинку на природі.
-Садити дерева,квіти.
-Годувати птахів,не руйнувати їхні гнізда,не ламати гілок,дерев і квітів.
Вч-Дбати про довкілля повинні ми всі і дорослі і діти і тоді природа неодмінно відплатить нам добром і любов’ю.
«Чи є життя на Марсі?» - запитували твої батьки в дитинстві у своїх батьків. Сьогодні ми знаємо, що немає. Єдине відоме нам місце у Всесвіті, де існує життя, це наша планета – Земля. Земля – спільний дім для усіх народів, які її населяють, спільний дім не лише для людей, а й рослин і тварин, усього живого, дім для тих, хто живе сьогодні та житиме завтра.
На Землі існують три головні умови існування людини і суттєві чинники зміцнення її здоров’я: повітря, земля і вода. Поки цей вплив поширювався на дику природу, ніхто особливо не турбувався. Та з часом це стало загрожувати самій людині. Адже люди, як й інші істоти, для свого здоров’я передусім потребують чистого повітря, води, їжі.
Як же сонце, повітря і вода загрожують людині? Яким чином?
Вони перебувають у постійному русі. Іноді переміщення в шарах атмосфери, морях або надрах Землі посилюються до такої міри, що виникають стихійні лиха, які призводять до величезних руйнувань і людських жертв.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
Отже. сьогодні на уроці ми з вами навчимося як захистити себе під час стихійних лих.СЛАЙД 1
V Вивчення нової теми.
- Інформаційне повідомлення-казка: «Стихійні лиха».
Вч- Діти, пригадайте українську народну казку «Котигорошко». Хто може назвати її персонажів?»(Котигорошко,Вернигора,Крутивус,Змій).
СЛАЙД 2(1)
На дошці з'являється фігурка Котигорошка, й учитель продовжує:
Вирушив Котигорошко в дорогу і на своєму шляху зустрів багато перешкод. Раптом земля затремтіла, на дорогах з'явилися тріщини, будинки почали руйнуватися, дерева — падати, відчув він, що земля під ногами захиталася. Що це було?» (землетрус — сильні коливання земної поверхні) СЛАЙД 2(2).
Пішов Котигорошко далі. СЛАЙД 3
Надворі рання весна, сонце пригріло, почалося танення снігу, швидко прибувала у річці вода. Замочив хлопець ноги, озирнувся навколо і бачить, що вода все прибуває і прибуває. Що відбувається?» (повінь — тимчасове підтоплення суші, спричинене підвищенням рівня води в річці чи в озері) СЛАЙД 3(1).
Подолав Котигорошко водні перепони і рушив далі через ліси і степи. СЛАЙД 4.
Вирішив зупинитися на нічліг. Враз знявся страшний вітер, почав вивертати з корінням дерева, зривати дахи з будинків. Блискавки розривали небо, злива не вщухала. Що це було?» (ураган (сильний вітер), гроза, злива — грізні атмосферні явища). СЛАЙД 4(1).
Вч- Діти,а як можна назвати ці всі лиха або перешкоди ,які зустрів Котигорошко на своєму шляху.
Д -НАДЗВИЧАЙНІ СИТУАЦІЇ. СЛАЙД 5
Надзвичайні ситуації – це ситуації, що загрожують життю багатьох людей, завдають значних збитків природі. (Це землетруси, буревії, снігові замети, селі, зсуви, лісові пожежі.)
Які з них переважно трапляються взимку,навесні,влітку,восени та не залежать від пори року? Зараз ми з вами попробуємо визначити. СЛАЙД 6
(Діти виходять до дошки і визначають.) СЛАЙД 6(1)
VІ Вивчення нової теми
Вч - Які стихійні лиха найчастіше трапляються у нашій місцевості?
( Вітер,гроза, повінь)
Вч - У нашій місцевості досить часто, особливо влітку, трапляються грози.
Що таке гроза?
Гроза – це бурхлива негода з дощем, громом і блискавкою.
Скажіть, що відбувається перед грозою? СЛАЙД 7
Чи можна заздалегідь зрозуміти,що збирається на грозу?
(Перед грозою насуваються хмари, здіймається вітер, сонце інколи сильно пече)
Вч - На горизонті можна помітити скупчення потужних купчасто-дощових хмар,Вони швидко насуваються і незабаром закриють все небо. Вітер починає дути поривами,різко змінює напрямок,а потім посилюється,піднімає хмари пилу.
Вч - Якими явищами супроводжується гроза?
(Громом і блискавкою,поривами вітру)
Щорічно у світі фіксують до 16 мільйонів гроз,це близько 44 000 на день.Прямий удар блискавки несе величезну небезпеку для життя і здоров’я людини.Далеко не всім вдається вижити після ураження блискавки.
Вч - Вдома ви працювали над проектом « Стихійні лиха» . Перша група ГРОЗА повинна підготувати проект – пам’ятку « Дії під час грози». Будь-ласка, ПІД ЧАС ГРОЗИ НЕ МОЖНА ( діти зачитують проект) СЛАЙД 8
Дії під час грози:
Не можна купатися у відкритих водоймах) СЛАЙД 8 (1)
Вч- Після грозового дощу часто можна побачити у небі райдугу,яка з’являється там,куди пішов дощ. Райдуга завжди на стороні ,яка навпроти сонця. А ще кажуть ,щоб бути усе життя щасливим і везучим ,варто хоча б один раз пройти під веселкою босоніж.А ми маємо можливість відпочити і подарувати нашим гостям цю радість небесну. СЛАЙД 9
Фізкультхвилинка
Вч - Відгадайте будь ласка загадку:
Крил не має, скрізь літає та ще й куряву здіймає.(вітер) СЛАЙД 10
Ви вже знаєте, що гроза може супроводжуватися шквалом. А які бувають вітри, сильніші за шквали? Сильнішими за шквали є ураганні вітри, швидкість яких складає 120 км/год. На Далекому Сході їх часто називають тайфунами. Ураганні вітри руйнують будівлі, спустошують поля, виривають з корінням дерева, руйнують міцні і зносять легкі споруди, обривають проводи електромереж. Вони можуть призвести до людських жертв.
Також на території України можуть проноситися смерчі. СЛАЙД 11
Вони утворюються тоді, коли стикаються дві великі повітряні маси різної температури і вологості. Смерч має вигляд стовпа,що швидко обертається, схожого на трубу гігантського пилососа. Він втягує в себе все, що трапляється на його шляху. Підняти в повітря людину для смерчу не проблема. Жителі американських штатів, де вони часто трапляються, зазвичай мають поруч з будинком укріплений льох, куди можна сховатися. Смерч супроводжується грозою, дощем, градом.
- Згадайте, як звали казкову героїню, перенесену в іншу країну сильним вітром. (Це Еллі з казки Волкова «Чарівник Смарагдового міста».)
- Чи було чарівним таке переміщення? (Ні.) Але для людини, що потрапила в такий смерч в житті, а не в казці, справи закінчуються, як правило, плачевно. Як же треба поводитися при смерчі або урагані? Прочитаємо пам'ятку, яку підготувала друга група «ВІТЕР» «Як вести себе під час сильного вітру» СЛАЙД 12
Вч - У нашій місцевості ,Під час сильних опадів дощу може піднятися рівень води у річці, озері.) СЛАЙД 13.
Вода при цьому виходить із берегів річок і затоплює все навколо. Це –повінь. СЛАЙД 13(1).
Повені завдають великої матеріальної шкоди та призводять до людських жертв. Адже вода за короткий час заливає вулиці, підвальні приміщення будинків, підмиває і руйнує будівлі, розмиває залізничні і автомобільні магістралі, затоплює лісові масиви, знищує посіви. На Україні повені бувають весною на річках Дніпро, Дністер, Прип’ять, Десна та інших.
Третя група «ПОВІНЬ» працювала над проектом «Як поводитись під час повені» СЛАЙД 14.
Вч - Молодці! Всі групи справились зі своїм завданням, підготували проекти-пам’ятки і добре засвоїли дії під час стихійних лих.
VІІ Закріплення вивченого
Вікторина СЛАЙД 15
1. Стихійне лихо,яке буває після танення снігу ,під час сильної зливи(повінь) СЛАЙД 15(1)
2. Вона супроводжується блискавкою і громом(гроза) СЛАЙД 15(2)
3. Коли є підземні коливання і поштовхи –це (землетрус) СЛАЙД 15(3)
4. Коли будинки після землетрусу руйнуються,то утворюються (завали СЛАЙД 15(4)
5. Величезна хвиля,яка утворюється від землетрусу в морі чи океані (цунамі) СЛАЙД 15(5)
6. Після стихійного лиха люди мають матеріальні (збитки) СЛАЙД 15(6)
VІІІ Підсумок уроку
« Я не розгублюся під час негоди бо …»
Діти я Вам дякую за вашу гарну працю на уроці.
Встаньте, візьміться за руки. Пам’ятайте, що всякі стихійні лиха, ви переможете, якщо будете допомагати один одному.
Гарного сонячного дня. Щоб всі були здорові і щасливі!
Вірних друзів! Багато радісних щасливих днів!
Дякую Всім! Миру і злагоди у Ваших сім’ях, щоб ніякі незгоди не траплялись на Вашій дорозі СЛАЙД 16
« Нехай проблеми та незгоди ,не роблять нам в житті погоди .Хай нам щастить!»