10 березня о 18:00Вебінар: Шкільне діловодство. Документація заступника директора з навчальної роботи

Урок "Сторінками історії України"

Про матеріал
Підсумковий урок літературного читання із використанням медіаосвітніх технологій «Сторінками історії України»
Перегляд файлу

Дубенський навчально – виховний комплекс

«загальноосвітній навчальний заклад – дошкільний навчальний заклад»

 

 

 

 

 

 

 

Урок літературного читання

із використанням медіаосвітніх технологій

«Сторінками історії України»

 

 

 

 

 

 

                                                                                   Підготувала вчитель

                                                                                   Дубенського НВК «ЗНЗ – ДНЗ»

                                           Хомич І.В.

 

 

 

 

 

 Тема.   Узагальнення та систематизація знань учнів   за розділом «Сторінками

 історії України»

 

Мета.  Повторити та узагальнити вивчений матеріал за розділом «Сторінками історії України». Удосконалити навички виразного свідомого читання, розвивати вміння аналізувати, порівнювати, висловлювати оцінні судження Прилучати школярів до джерел національної історії і культури. Сприяти осмисленню себе як частини великого українського народу. Формувати національну свідомість. Розвивати допитливість, творче мислення. Виховувати любов до рідного краю, його історичного минулого, прагнення пізнавати історію українського народу.

 

Обладнання уроку. Карта України, картки для читання, флеш-картки для формувального оцінювання, QR – коди, мультимедійна презентація, смартфони.

 

Тип уроку. Узагальнюючий

Вид уроку. Практикум

 

Основні галузі, які задіяні на уроці:

  • Мовно – літературна
  • Інформатична

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

(слайд 1)

І. Ранкова зустріч

1. Привітання вчителя

- Добрий день! Сьогодні понеділок.

Понеділок, наче тато,

в нього різних справ багато,

та дочки його й сини

помагають залюбки.

2. Вітання учнів

Добрий ранок, рідний край!

Понеділок зустрічай!

Хто в роботі, хто в навчанні,

Хто, вмостившись на дивані.

Щоб сьогодні все вдалося,

і задумане збулося.

Позитиву на весь день,

щирих усмішок, пісень.

Щоби день минув без втоми,

щоб були гаразди вдома.

І вдалась, на славу, днина,

ДОБРИЙ РАНОК, УКРАЇНО!

- Чи нашим привітанням ми створили спокійний, гарний настрій? Адже важливу справу краще починати з хорошим настроєм.

3. Новини дня

 - Яка сьогодні дата?

- Чи знаєте ви, які події відбулися цього дня в історії України?

(25 листопада 1838 року народився видатний український письменник Іван Нечуй – Левицький. Одним з найвідоміших його творів є «Кайдашева сім’я». У 1900 році народилася відома художниця Катерина Білокур. 25.11.1934р. не стало видатного історика, першого президента України Михайла Грушевського. Сьогодні іменини святкують Іван, Лев, Левко, Микола, Сава та Омелян).

  •                Не забудьте привітати ваших рідних та знайомих, які носять ці імена зі святом.

 

ІІ. Самовизначення до діяльності

 

  1.               Перегляд відео «Найкрасивіші місця України» (слайд 2)
  • Під час перегляду будьте уважні.
  1.               Вправа «Павутинка»      (слайд 3)
  •                Які асоціації у вас виникли при перегляді цього відео? Давайте складемо павутинку слів (рідна земля, працьовитий народ, найдорожча, квітуча, щедра, хлібна, мова, повага, смуток, гордість, гідність, єдність, щирість, впевненість, майбутнє, вірність, любов, пам’ятки архітектури, символи, відомі українці, воля, незалежність, краса, духовність, історія, традиції, мир, сила, патріоти).

 

 

Україна

 

 

  1.               Робота з хмаринкою слів. (слайд 4)
  • Розшифруйте хмаринку слів та складіть вислів. Як ви розумієте його зміст?

 

C:\Users\user\Desktop\Word Art 1.png

(«Україна – це я, Україна – це ти, Україна – це ми!»)

 

ІІІ. Повідомлення теми уроку

 

  1.               Слово вчителя (слайд 5)
  •              Сьогодні ми завершимо вивчати розділ «Сторінками історії України», підведемо підсумки, пригадаємо твори, які читали та здійснимо віртуальну екскурсію в цікавий світ історії нашої країни.
  •              Ви запитаєте: навіщо вивчати минуле, те, що було давним – давно, задовго до вашого народження. Можливо хтось може дати відповідь? (відповіді учнів)
  •              Людина повинна знати минуле своєї країни, знати і пам’ятати тих, хто жив раніше, хто створив і зберіг для неї рідний дім, землю і все що є на землі. Без минулого не може бути сьогодення. Хто минуле забуває, той майбутнього не має. Кожна людина – це місток, перекинутий із минулого у майбутнє. Українська земля – земля наших батьків і дідів.
  •              У давні, дуже давні часи, більше як півтори тисячі років тому, наша Батьківщина виглядала зовсім інакше, як тепер. Не було ані багатих міст, ні містечок, ні сіл велелюдних, ані вигідних шляхів не було, тільки, як далеко оком глянути, простягалися бори й води. Мешкали на цих землях люди високого росту, сильні й працьовиті.
  •                   Як називають тих людей, які жили раніше? (предки, пращури)
  • Як називали себе наші предки? (слов’янами)
  • Де селилися слов’яни?
  • Як вони жили ?

 

  1.               Завдання від слов’ян (слайд 6)
  • Вставте пропущені слова.

Оселялись цілим ______:

що _________, як одна?!

кревні ____  ___ складали,

кревні ______- _______.

 

  1.               Робота дослідників «Пізнавально й цікаво» (слайд 7)
  •                А чого варті князі Київської Русі, які керували однією з могутніх держав Європи. Один з найвідоміших – Ярослав Мудрий. 

Дослідник. Ярослав Мудрий був високоосвіченою людиною, дбав про освіту і культуру свого народу, заснував при Софійському соборі школу і бібліотеку. За його ініціативою почалася в Києві праця над перекладами грецьких та інших книг. Київська Русь за Ярослава Мудрого була великою і могутньою державою Європи, досягнувши на ті часи найвищого розвитку.

  1. Завдання від Ярослава Мудрого
  • Продовжіть вислів.

Але мудрість Ярослава вся була…

Ярослав дбав про Київ, як про…

Найвідомішим ученим за княжих часів був …

Він записав перекази про життя слов’ян в одну книгу, що зветься …

Ця книга – перша історія…

 

ІV. Подорож «Сторінками історії України» (слайд 8)

1. Початок подорожі

- Згадавши про наших предків, про князів, саме час почати віртуальну подорож у минуле. А розпочнемо ми її із серця нашої Батьківщини. Це місто - одне з найкрасивіших міст у світі, про нього складають вірші, співають пісні. Це місто – Київ. Саме довкола Києва об’єдналися проукраїнські племена в могутню державу – Київську Русь. Київ був великим впливовим торговельним центром через який проходив один з найважливіших торговельних шляхів середньовіччя «із варяг у греки». (слайд 9)

2. Робота над новим текстом. Робота в парах

Ми вже знаємо багато про це місто. А зараз перевіримо, як ви знаєте столицю нашої України.  Виправте допущені в тексті помилки. Працюєте в парах.

Древній Київ (слайд 10)

Київ – одне з найдавніших (наймолодших) наших міст. Він стоїть на річці Дніпро, (Десна). Київ був столицею ще Київської Русі.

Десять років (тисячі) тому довкруги центральної частини Києва, розташованої на високій горі залягав глибоченний рів. Його викопали для того, щоб перешкодити (допомогти) ворогам проникнути в місто. В’їхати до столиці можна було через Золоті (Срібні) ворота. На ніч їх міцно замикали, піднімаючи над ровом міст.

У Києві багато старовинних пам’яток архітектури. Одна з них – Софіївський собор. Його спорудили за часів князя Ярослава Мудрого (Доброго).

 

3.Робота дослідників «Пізнавально й цікаво»

- Продовжуємо подорожувати. На нас чекає найбільший острів на Дніпрі. Він розташований неподалік міста Запоріжжя.

- Хто зможе сказати його назву? Це острів Хортиця. (слайд 11)

 

Найбільший острів на Дніпрі

- Довжина острова становить 12,5 км, а ширина – до 2,5 км. Вражає незвичайна ландшафтна різноманітність острова: тут є і степ, і круті прибережні скелі і балки, й озера, і ліс. На острові росте 700- річний дуб – пам`ятка природи. Нині на острові розташовується Національний заповідник «Хортиця». Хортиця – це пам’ять про славних українських козаків, про резиденцію гетьманів – «Запорізьку Січ». Запорізька Січ була вартовою сторожею, яка боронила волю, віру українського народу від татар, турків, поляків.

-А чому її так назвали? (вона знаходилася за порогами Дніпра. Початком Січі був острів Хортиця)

 

 4. Робота над новим текстом «Козацькі часи»

 - А чи чули ви про Запорізьку Січ, яку заснували козаки?

«Козаки – оборонці нашої землі»

 Козаки – запорожці збудували першу укріплену Січ на острові Хортиця, серед Дніпра. Той острівець оточили валом і частоколом, а над брамами поставили гармати.

Запорізьке військо складалося найбільше з селян, які тікали на Січ від панського гніту. Тут вони почувалися вільними та  незалежними. Ці сміливі і волелюбні люди стали гордістю України та її захисниками, оборонцями всього народу. А чи знаєте ви, що козаки прославилися на весь світ не тільки своєю хоробрістю, мужністю і незламністю, а ще й своїми походами на човнах? Що це були за човни? -Так. Це козацькі чайки, відомі всьому світові. На них вони плавали між Дніпровськими порогами і по Чорному морі.

Володарями держави за козацьких часів були гетьмани. Найславніші з них: Петро Сагайдачний, Дмитро Вишневецький, Богдан Хмельницький, Іван Виговський, Петро Дорошенко, Іван Мазепа, Іван Сірко та Кирило Розумовський.

Богдан Хмельницький він звільнив значну частину українських земель від чужої влади. На звільнених землях започаткував Козацьку республіку — Військо Запорозьке.

Живуть і сьогодні легенди та пісні про мужніх козаків, які боронили рідний край від ворога.

  1. Перевірка розуміння прочитаного. Обговорюємо в групі. Робота з карткою 3-2-1 (слайд 12)

G:\літ чит\FB_IMG_1540661585031.jpg

 

Завдання від козака Голоти. Скласти прислів’я про козаків (слайд 13)

Де козак,                                              там і рай.

Де рідний край,                                  то козацька їда.

Хліб та вода –                                     там і слава.

 

V. Фізкультхвилинка

Працювати перестали

і тепер всі дружно встали.

Будемо відпочивати,

нумо, вправу починати!

Руки вгору, руки вниз

і легесенько прогнись.

Покрутились, повертілись.

на хвилинку зупинились.

Пострибали, пострибали,

Раз – присіли, другий – встали.

Всі за парти посідали.

 

6. Подорож до Львова

-  Подорожувати Україною і не побувати у культурній столиці нашої держави, було б великою помилкою. Тому рушаємо до славного міста …. Львова (слайд 14) (відео)

  • Назвіть 10 відомих вам фактів про Львів. (відповіді учнів)

7. Завдання від Данила Галицького, засновника м. Львова (слайд 15)

- Встановіть послідовність рядків вірша Марії Хоросницької «Звідка в міста назва – Львів».

Так от…З княжих ще часів

місто князь як будував,

Щоб віки жила ця днина,

Левом сина князь назвав.

дав йому імення сина.

в міста горда назва-Львів.

(слайд 16)

 

VІ. Працюємо з медіа. Робота в групах (слайд 17)

  • Давайте повернемося із сивої давнини у нашу сучасність. Пропоную вам попрацювати зі смартфонами і виконати завдання.
  1. Робота з QR-кодом
  • Проскануйте запропоновані коди та перегляньте відео каналу ПЛЮС ПЛЮС

«Це наше і це твоє».

  • Визначте, що спільного  у переглянутих відео та творах, які ми читали. (1. «Унікальні вартові міста» - «Звідки в міста назва  - Львів». 2. «Унікальний козацький човен», «Всесвітньовідомий танець Гопак» - «Козак Голота». 3. «Легендарні обереги – наші» - «Як давно в Україні з’явився жовто – блакитний прапор». 4. «Шлях із варягів у греки» - «Наші предки слов’яни». 5. «Іграшка Зозулиця - наша!» - «Ялинка мого дитинства»)

(Учні працюють в групах,  з’єднують на дошці назву відео і твору)

 

  1. Тестування «Сторінками історії України» (слайд 18)
  • Працюємо з медіа далі. Проскануйте QR – код, введіть своє ім’я та виконайте тест.
  • Оцінювання робіт учнів.

 

VІІ. Підсумок уроку.

1. Заключне слово вчителя.

 - Наша подорож завершується. Як ви гадаєте, чому ми відвідали саме Київ, Хортицю та Львів?

- Зараз Україна переживає не найкращі часи. Складний період в житті нашого народу. Саме ви незабаром будете творити долю своєї Батьківщини. Щоб не повторювати помилок минулого, будувати щасливе життя, ви маєте знати своє минуле. (слайд 19)

Хай не буде ні одної

української людини,

що не вміла б розказати

про минуле України.

 

2. Формувальне оцінювання (слайд 20)

 - Оцініть свою роботу на уроці за допомогою  «Кола успіху». Визначте ступінь засвоєння ваших знань з теми.

C:\Users\user\Desktop\FB_IMG_1571886300423.jpgC:\Users\user\Desktop\дыв.jpg 

 

docx
Додав(-ла)
Хомич Ірина
Додано
9 грудня 2020
Переглядів
61
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку