ІСТОРИЧНІ ОПОВІДАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ. ВЛАСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ГЕРОЇВ ТВОРУ, ОБҐРУНТУВАННЯ СВОЇХ ДУМОК. АЛЛА КОВАЛЬ «МІСТО ЧЕРНІГІВ

Про матеріал
Урок літературного читання розвиває в учнів вміння передавати свої враження, почуття від прочитаного; вміння знаходити в тексті відповіді на відтворення фактичного змісту прочитаного; зв’язне мовлення учнів, збагачує лексичний запас; удосконалює володінням позитивними навичками спілкування, виявляє толерантність, повагу до однолітків під час діалогу, колективної дискусії; виховувує бережливе ставлення до історії рідної країни.
Перегляд файлу

1

 

МУРОВАНОКУРИЛОВЕЦЬКА   ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ  САНАТОРНА

ШКОЛА – ІНТЕРНАТ  І – ІІІ СТУПЕНІВ

ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСНОЇ РАДИ

 

 

Відкритий урок

з літературного читання

 

 

«ІСТОРИЧНІ ОПОВІДАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ. ВЛАСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ГЕРОЇВ ТВОРУ, ОБҐРУНТУВАННЯ СВОЇХ ДУМОК.

АЛЛА КОВАЛЬ «МІСТО ЧЕРНІГІВ.»
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

проведений в 4 класі

Вчитель: Григорук О.С.

 

 

2020 – 2021н.р.

 

Тема: ІСТОРИЧНІ ОПОВІДАННЯ ДЛЯ ДІТЕЙ. ВЛАСНЕ СТАВЛЕННЯ ДО ГЕРОЇВ ТВОРУ, ОБҐРУНТУВАННЯ СВОЇХ ДУМОК.

АЛЛА КОВАЛЬ «МІСТО ЧЕРНІГІВ».
Навчальні цілі : розвивати  вміння передавати свої враження, почуття від прочитаного; вміти знаходити в тексті відповіді на відтворення фактичного змісту прочитаного; розвивати зв’язне мовлення учнів, збагачувати лексичний запас; удосконалювати володіння позитивними навичками спілкування, виявляти толерантність, повагу до однолітків під час діалогу, колективної дискусії; виховувати бережливе ставлення до історії рідної країни.

Обладнання: презентація до уроку, картки для роботи в групах, парах,

Тип уроку: комбінований.


Хід уроку

 

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ


  1. Привітання

- Добрий день. Готуючись до уроку, я приготувала незвичні подарунки. Ви не зможете забрати їх додому, комусь подарувати, але на душі у вас стане тепліше. Приготуйте праву долоньку для подарунків. Я дарую вам щиру посмішку, любов,  доброту, здоров’я, мир і добро. Затисніть подаруночки у правій долоньці.

  • А тепер приготуйте ліву. У цю долоньку я вам поставлю хороший настрій.
  • А для того, щоб у наших гостей теж був хороший настрій – привітайтесь.

      (повертаються і промовляють хором)

Ми вам раді, любі гості.

Ми вітаємо всіх вас.

І запрошуємо щиро

На урок в 4 – й клас.

 


2.  Девіз уроку  

  • А розпочнемо урок такими словами, що б вони були настановою і девізом нашого уроку, давайте прочитаємо:

Я школяр, я особистість творча,

Я думаю, замислююсь, аналізую.

Висловлюю свої думки,

Я хочу знати!

  • Щоб урок був продуктивним, щоб досягти нам мети, що нам треба на уроці читання зробити?

Я думаю, що ми з вами  обов’язково виконавши таку роботу досягнемо мети нашого уроку і станемо ще розумнішими, кмітливішими і мудрішими. Ви готові до уроку? Тоді підніміть руки і покажіть, що ви готові до уроку.

 

ІІ. МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА

  • Кожен урок з літературного читання ми починаємо, з мовленнєвої розминки.

1.Робота над скоромовкою.

1. Гра «Дощик» 

- Пропоную попрацювати над скоромовкою. Спочатку прочитаємо її тихо і  повільно.

Учні промовляють скоромовку за вчителем повільно, вслухаючись і вимовляючи чітко  кожен звук.

Як місили тісто в місті

Усе місто стало в тісті.

Діти читають хором.

- Накрапає дощ (тихо).

- Дощ пускається сильніше (голосніше).

- Злива (голосно).

- Дощ слабшає (тихіше).

- Дощ припинився (читання припиняється

 

- хто спробує самостійно прочитати?

  1. вправа «Вибери мене».

Учень, якого викликає вчитель, обирає собі напарника, з яким промовляють скоромовку в один голос.

  1. вправа «Ми – актори»

Учням пропонується уявити себе в певній ситуації та промовити скоромовку з відповідною інтонацією, наприклад:

  • Прочитай повільно, розтягуючи слова.
  • Прочитай з подивом.
  • Прочитай із захопленням.
  • Прочитай радісно.
  • Прочитай злісно.
  • Прочитай з байдужістю.

 

ІІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

  1. Вправа «Пошуковці»
  • Перед вами жовті карточки зі словами і словосполученнями, подумайте і скажіть, які картки знадобляться нам для перевірки домашнього завдання.

 


  • Шкіра
  • Папір
  • Нестор Літописець
  • Перекази
  • Перо
  • Ручка
  • Малюнок
  • Сажа
  • Рукопис
  • Бібліотека
  • Друкувати
  • Переписувати
  • Історія
  • Найдавніша Літопись

 

  1. Гра «Чи вірите ви…»

 

Приготуйте підручники і починайте свою відповідь словами «ні» або  «так»

  1. Чи вірите ви, що при дворах давніх українських князів не було вчених і письменників? (ні)
  2. Чи вірите ви, що ще тоді не було друкованих книжок?(так)
  3. Чи вірите ви, що книжку переписували за один день? (ні)
  4. Чи вірите ви, що писали на пергаменті гусячим пером? (ні)
  5. Чи вірите ви, що найдавнішим ученим за княжих часів був Іван Федоров? (ні)

 

  • З якого твору ви зачитували ці уривки, як він називається? (Книга княжих часів)
  • До якого жанру ми віднесемо? (науково – художній текст)
  • Давайте пригадаємо, який розділ ми з вами почали вивчати?(сторінками історії України)
  • Що вивчає наука історія?(минуле)
  • А хто написав першу історію України і як вона називається?

 

3. Вправа  «Крісло автора »

  • Діти, а як би вам випала можливість зустрітися з  Нестором – Літописцем, що б ви у нього запитали?....

 

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

  1. Робота в групах   Інтерактивний метод "Морський бій".
  • А над чим же ми сьогодні будемо працювати? Пропоную вам попрацювати в групах і скласти ключове слово нашого уроку.

(Учитель пропонує учням, скориставшись таблицею, визначити ключове слово уроку, що зашифроване за допо­могою цифр і літер).

Завдання: розшифрувати це слово і оголосити тему уроку: И3, Ж2, Д5, Б6, А1, Г9, Д7, А4.

Відповідь:  ЧЕРНІГІВ

 

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

А

І

А

Б

В

Г

Д

В

Ж

3

И

Б

Ї

Й

К

Л

М

Н

0

П

С

И

В

С

Т

У

Ф

X

Ц

Ч

Ш

Щ

Ь

Г

Ю

Я

Й

Ц

У

К

Е

Н

Г

Ш

Д

Щ

3

X

Ї

Р

Ф

І

В

А

А

Е

П

Р

0

Л

Д

Ж

Є

Я

Ч

С

Є

М

А

И

Т

Ь

Б

Ю

И

Ц

У

Ж

К

Е

Н

Г

Ш

Щ

3

X

И

Ї

3

Ф

І

В

А

Н

П

Р

0

Л

Д

И

Є

Я

Ч

С

М

И

Т

Ь

Б

Ю

 

  1. Метод «Криголам»
  • З чим асоціюється кожна літера цього слова?
  •  
  1. Бесіда
  • Ви вже здогадалися про що ми з вами будемо говорити?
  • Сьогоднішній урок ми присвячуємо славному місту Чернігову.
  •           Місто Чернігів —  обласний центр  Чернігівської області. Розташоване  на півночі України,  на правому високому березі річки Десна. Чернігів, це одне з найдавніших міст України. І в часи Київської Русі воно стояло по розвитку культури на 2 місці після Києва.

             Місто славиться історичними  пам’ятками часів Київської Русі. 

 

Декілька я зараз покажу, пропоную подивитися на екран:

  • Спасо – Преображенський  Собор.
  • Єлецький монастир.
  • Антоніївські печери.

                    А ще славиться місто Чернігів пам’ятниками видатних діячів культури.


  • Т. Шевченку.
  • Л. Глібову.
  • М. Коцюбинському.

  • Сьогодні ми поринемо в історію, а  допоможе нам у цьому письменниця Алла Коваль.

 

  • З творами відомого мовознавця Алли Коваль ви знайомилися ще з 2 класу. В 2 класі ви говорили  про походження слів нашої мови. Як називається це оповідання? («Слова розповідають»)
  • В 3 класі ми читали «Наша мова».
  • Як ви пам’ятаєте у книжці «Знайомі незнайомці» мовознавець розповідає про походження назв, міст, річок України.
  • Сьогодні ми прочитаємо оповідання А.Коваль про походження назви міста Чернігів.  Наше завдання дізнатися звідки  походить назва міста Чернігів.

 

V. СПРИЙМАННЯ Й УСВІДОМЛЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1.  Виразне читання тексту вчителем

  • Слухайте уважно текст. І подумайте чи справдилися ваші припущення стосовно слів які ви називали до слова Чернігів. Можливо ці слова є в цьому оповіданні, і що вас найбільше вразило у тексті. Будь ласка, відкрийте підручники на сторінці 43.

- то які слова були в оповіданні?

Що вас найбільше вразило, може щось здивувало?(Мене здивувало… мене вразило…)

  1. Словникова робота.
  • Я розумію, що до мене можуть виникнути запитання про деякі незрозумілі слова, тому над ними ми зараз попрацюємо. Звертаю увагу на наголоси.
  • Терем, серна, князь, загарбники, припущення, найпоширеніший, правив. (учні читають за учителем)

 

  1. Гра «Знайди пару»

Що ж означають ці слова?

 Візьміть картки блакитного кольору. І спробуйте з’єднати слова правого стовпчика з  тлумаченням слів лівого стовпчика.

терем

  • завойовники

серна

  • Голова племені

князь

  • Імовірність чого - не будь

загарбники

  • Розкішний будинок

Припущення

  • тварина

 

  • І ще одне запитання до вас хто така Серна, і який вигляд вона має? А чи водяться зараз Серни в лісах? Відкрию, вам велику таємницю: Серна це звичайна дика коза.
  1. Читання  учнями «ланцюжком» (передай)
  • Давайте попрацюємо ще із текстом. І спробуємо дати відповідь на запитання : «Коли і де в літописах вперше згадується місто Чернігів?»
  • Починаємо читати твір вголос «ланцюжком». Будьте уважні, читаємо правильно і виразно. Звертаємо увагу на складні слова.
  1. Аналіз змісту статті з елементами вибіркового читання.

Коли і де вперше згадується місто Чернігів?

— Які легенди пояснюють походження назви міста?

— Яку тварину пов’язують із назвою міста?

— Що є спільним в усіх варіантах назви міста?

 

Фізкультхвилинка

  1. Робота в парах. Гра «А чи знаєте ви що …»

У вас на картках записані ключові слова. Відповідь свою в будете починати зі слів «А чи знаєте ви…» і розповісти одну із версій походження міста.

  • Чернігів уперше…
  • Прізвисько Черніг
  •  Назва міста Чергігів пов’язана
  • Легенда про княгиню Чорну, яка кинулася з терема…
  • Назву міста Чернігів пов’язують з твариною…
  • Назву міста Чернігів пов’язують з назвою…
  • Узгодити всі припущення щодо назви.

 

  • Давайте підведемо короткий підсумок, чи вдалося вченим узгодити і прийти до одного висновку звідки походить назва міста Чернігів.
  • А чи знаєте ви, що назва міста Чернігів, ще походить від племені Чорнигів, які жили в ті часи і носили чорний одяг.
  1. Читання в парах у спосіб «Прочитаю сусідові»
  • Місто Чернігів уперше згадується в книгах під 907 роком, іразом з вами ми  дізнавалися звідки походить назва Чернігів. А чи знаєте від чого пішла назва нашого селища Муровані Курилівці?

100_8546Я пропоную вам відкрити білі  картки і прочитати невеличку статтю про наше містечко. І прочитати текст напівголосно по черзі одне одному .

     Муро́вані Кури́лівці  селище міського типу. Нині відоме мінеральним джерелом «Регіна».  

    Назва містечка походить від імені першого поселенця - козака Чурило. Саме він спорудив на лівому березі річки  Жван перше житло.

    Так поселення назвали Чурилівці, вже потім назва перетворилася на Курилівці. Слово Муровані містечко дістало, коли з’явився перший кам’яний замок  у XVIст.
    Вперше Муровані Курилівці згадуються у 1493р. Поселення з'явилось  в пору боротьби з турками та татарами. Тоді поселення налічувало аж 9 дворів. 

   На даний час письмові джерела не дають можливості ані підтвердити, ані спростувати цю легенду.

 

Матеріал з Вікіпедії

  1. Аналіз твору вправа  «Мікрофон»

Прочитали? У мене до вас кілька запитань.

  1. Від якого імені походить назва  Курилівці?
  2. Хто спорудив перше житло на лівому березі річки Жван?
  3. Коли вперше згадуються Муровані Курилівці в історії?
  4. Яка протікає поблизу річка?
  5. Скільки в ті часи поселення налічувало дворів?
  6. На даний час письмові джерела підтверджують цю легенду?

 

  1. Вправа «Коло знань»
  • Зараз ми перевіримо, що ви запам’ятали про походження назви Чернігів та селище Муровані Курилівці та проведемо вправу «Коло знань».

 

VI. ПІДСУМОК УРОКУ

Підведемо підсумок нашого уроку

  • Що ви покладете в скриньку знань?
  • Над чим нам треба замислитися? (нам треба ще попрацювати над текстом у підручнику і ще раз з’ясувати звідки пішла назва Чернігів? )
  • А що ми викинемо в кошик  (нам не потрібно хвилюватися, поганий настрій)

 

VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Зверніть увагу, яке буде домашнє завдання.

  1. Прочитати оповідання Алли Коваль про походження міста Чернігів і дати відповіді на запитання.
  2. І ще у вас буде пошукове завдання.
  • Діти у яких імена починаються на літеру А., Д. -  готують  інформацію про походження міста Львів.
  • Діти у яких імена починаються на М., Л., О. - готують  інформацію про походження назви міста   Вінниця.
  • Діти у яких імена починаються на  В., С., Р., Д., - підбирають на кожну букву алфавіту назву населеного пункту в Україні.

 

  1. Оцінювання.

- Я хочу подякувати вам, діти, за плідну працю. Хочу відзначити таких учнів як….  

На перерві  підійдете до мене з щоденниками  і в індивідуальному порядку всім виставлю оцінки.

Розгорніть щоденники і запишіть домашнє завдання.

 


Завершити наш урок я хочу такими словами:

 


 


Швидко спливають хвилини,

Ось і прощатись пора.

Я на прощання вам зичу

Щастя, здоров’я й добра.


 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Картки багаторазового використання. Їх варто роздрукувати та заламінувати по кількості учнів у класі. Кожна дитина має картку та маленьку прищіпку....

 

 

 

 

 

 

- Діти, а як би вам випала можливість зустрітися з  Нестором – Літописцем, що б ви у нього запитали

 

               Гра  «Диктор телебачення».

- Деякі учні  виявили бажання бути дикторами  і ознайомити вас із новим твором.   Надаємо слово дикторам. А ви уважно слідкуйте.

 

 Гра «У художньому музеї»

- Діти, на минулому уроці у нас працювала творча майстерня. Ви створювали за текстом   твору «Книги княжих часів » малюнки, які сьогодні нам презентуєте.

 

 

VII. Завершити наш урок я хочу такими словами:. 

 

Швидко спливають хвилини,

Ось і прощатись пора.

Я на прощання вам зичу

Щастя,здоров’я й добра.

 

 

 

docx
Додано
15 грудня 2020
Переглядів
1119
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку