Урок ЯДС 2 клас НУШ
Сторінки осені. Як тварини готуються до зими
Мета: систематизувати знання учнів щодо осінніх змін в житті тварин; закріплювати знання про взаємозв’язок у системі “жива природа - нежива природа”, розвивати творчі здібності учнів, вміння знаходити інформацію з різних джерел; формувати вміння співпрацювати в групах; виховувати почуття краси, допомоги птахам, почуття товариства.
Міжпредметні зв’язки: дизайн та технології, читання.
Хід уроку
І. Організація класу. Осінь гріється в теплім промінні, усміхається сонцем згори, і малює картини чарівні, та міняє щодня кольори.
- А яка ж сьогодні осінь розкаже нам синоптик.
ІІ. 1.Синоптик .
- Добрий день дорогі глядачі. Прослухайте прогноз погоди на середу 28 листопада.
По всій території міста спостерігається прохолодна погода.
- Небо ………,
- є вітер,
- температура повітря…… .
- Тому бажаю вам здоров'я та успіхів у роботі .
2. Народний синоптик
- З цього дня починалися морози. Сильний мороз в Гур’їв день розганяв всіх злих духів.
Якщо в цей день в сім’ї народжувалася дитина, то було прийнято цій родині дарувати овес або віз сіна, щоб у господаря водилися коні.
3. Актуалізація суб’єктного досвіду.
Листопад - останній місяць осені, зимі ворота відчиняє.
До зими готуються всі. А хто саме, давайте подивимось.
4. Гра “Хто зайвий” (робота в групах)
(зачитування по 1 відповіді) ● Комар, метелик, миша, бджола.
● Шпак, ластівка, окунь, ворона.
● Їжак, лисиця, ведмідь, шпак.
● Щука, сом, мураха, карась.
Сьогодні ви є представниками цих груп. Як одним словом назвати ці групи? ТВАРИНИ
ІІІ. Повідомлення теми уроку.
Тема нашого уроку “Сторінки осені.Як тварини готуються до зими.”
Першим надаю слово групі “Риби”
ГРУПА “ РИБИ”
Сьогодні ми розкажемо про те, як поводять себе риби ближче до зими.
1 учень: Спосіб життя риб залежить від температури води у водоймі. В холодній воді риби менш рухливі.
2 учень: Короп, лящ, лин залягають спати в глибокі зимувальні ями які знаходяться на дні водойм, зарившись у мул. Це їхні спальні.
3 учень: Вони окутують себе слизом, щоб захиститися від мікробів. В ямах риби проводять близько трьох місяців.
4 учень: Сом прилаштовується вище зимувальних ям, на виходах з глибин.
5 учень: Риби - хижаки, такі як щука і окунь, у зимувальні ями не ховаються. вони не втрачають своєї активності.
Ведуча: З настанням холодів батьки купують нам шубу чи пуховик. Та особлива, більш тепла шубка на зиму потрібна не тільки людині, але й лісовим мешканцям. Звірам, що не впадають в сплячку, холодно і небезпечно гуляти в яскравому літньому одязі. Тому більшість з них напередодні зими перевдягаються. Запрошуємо вас побувати на Поліському показі мод. (Вихід під музику)
БІЛКА. Якщо модницям колір шуби диктує мода, то нам.білкам - погодні умови, а ще щоб сховатися від ворогів- яструба та куниці.
ЛИСИЦЯ: Колір шерсті на зиму я не міняю, однак моя шуба стала більш густішою та розкішною.
ВОВК: Я теж приготувався до зиму. Моє хутро збагатилося щільним підшерстком, стало довшим та жорстким. Тепер я можу спати прямісінько на снігу, закривши хвостом ніс та лапи.
ЗАЄЦЬ: Влітку моє хутро сірого кольору, жовтувато - рудувате з боків.А на зиму воно біліє. Тепер я можу сховатися від лисиці та вовка. А ще я похвастаюсь чорною смужкою на маленькому хвостику.
ГРУПА “КОМАХИ”
Наша група підготувала загадки про комах. Уважно послухайте та відгадайте.
● Хто крилатий, гарний, гожий, на красиву квітку схожий, має довгий хоботок, п’є нектар ним із квіток? (метелик)
● Його пожива - це листочки, домівка- деревце чи кущ. з’являється що травня точно поважний, симпатичний… (хрущ)
● Цей жучок яскравий і моторний спинка червона у крапочку чорну, сам симпатичний, хоча і маленький, гарний на вроду він та веселенький. (сонечко).
● Корисна комаха є, діточкам медок дає.
Полосата і мала називається …..(бджола)
● Всюди проживають, по 6 ніжок мають, можуть мати й крила. але це не пташки. дітки, відгадали?
звісно, це……(комашки)
Ведучий: Так як комашок взимку ми не побачимо, бо вони сховалися у щілинах, в корі дерев, під камінчиками, деякі загинуть, наша група створила скрапбукінг “Спогади про літо”.
- А МИ ЗНОВУ ПОВЕРТАЄМОСЬ ДО ТАКОЇ ПОРИ РОКУ ЯК ОСІНЬ
ІУ. Фізкультхвилинка
https://www.youtube.com/watch?v=leJC7CWZw9Y
ГРУПА “ ПТАХИ”
“Легенда про вирій”
Ведучий групи: Колись давно, коли птахи вміли говорити, трапилась ця історія.
Одного разу в ліс прийшов Холод і став він мешканців лякати, що заморозить їх.
Зібралися птахи на раду.
- Шпак: -Що робити? Що робити? Я боюся що загину!
- Лебідь: - Ой, мені теж страшно. Їжі все меншає і меншає.
- Соловей: -Я вже хриплю, горло в мене болить від холоду а без пісні я не можу.
- Сорока: -Треба вміти жити. Вчіться у мене. Я за себе не боюся. Головне, ближче до людей перебратися. десь хліба вкраду, десь біля курей пшеницею поласую. Не біда!!!!!
- Всі разом: -Як це вкрасти? Як це ближче до людей? Ми свій край любимо , тут будемо жити.
- Зозуля: -Я чула, що є така пташина країна - вирій. Там тепло, їжі багато.
Летимо зі мною.
Ведучий групи: Страшно пташкам залишати рідні краї, та робити нічого.
Стали вони збиратися до подорожі. Але не всі птахи повірили Зозулі. Придбали вони теплі шубки і полетіли за Сорокою . Відтоді кожної осені одні птахи летять у вирій, а найсміливіші залишаються зимувати в наших краях.
Ці птахи відлетіли, а ми запросимо до годівниці тих пташок які залишаються.
5. Гра “ ТАК” чи “ НІ” Так чи ні - цікава гра, неї любить дітвора. Дуже просто в неї грати
ТАК чи НІ відповідати
__ Якщо пташка залишається зимувати - говоримо ТАК, якщо відлітає у вирій - НІ.
ЛЕЛЕКА СИНИЦЯ ЗОЗУЛЯ ЛАСТІВКА ВОРОНА СОЛОВЕЙ
ГОЛУБ ЧАЙКА СОРОКА ГОРОБЕЦЬ
- Чим будемо підгодовувати птахів, які залишаються зимувати?
6. ГРА “ДОСЛІДНИКИ”
Проведемо дослідження і з’ясуємо, які осінні явища відбуваються в живій природі, а які в неживій (розподіл осінніх явищ в таблицю)
(таблиця ознак осені)
НЕЖИВА ПРИРОДА |
ЖИВА ПРИРОДА |
*часто йдуть затяжні дощі |
* жовтіють і засихають трав’янисті |
*дмуть холодні вітри |
рослини |
*небо вкривають сірі хмари |
*птахи відлітають у вирій |
*дні стають коротшими |
*відбувається линяння у звірів |
*знижується температура повітря |
*комахи ховаються у затишні |
*землю вкриває перший сніг |
місця |
*дозрівають плоди і насіння
*риби залягають у зимувальні ями
Чому відбуваються природні явища в житті тварин?
(ЦЕ ЗАЛЕЖИТЬ ВІД ЗМІН В НЕЖИВІЙ ПРИРОДІ)
А ЩЕ В ПРИРОДІ *продовжуються невиди ланцюги живлення в осінньому лісі.
- У. ЛАНЦЮЖКИ ЖИВЛЕННЯ
- УІ. РЕФЛЕКСІЯ Мій настрі