Урок №4
Тема. Стратегія сталого розвитку природи і суспільства
Мета уроку: сформувати розуміння поняття сталий розвиток природи і суспільства, систематизувати знання про взаємозв’язок живого і неживого в природі, сприяти становленню екологічного мислення, закріпити вміння учнів нести відповідальність кожного за стан навколишнього середовища, уміння вчитися, здійснювати самостійну діяльність, добирати необхідні знання і способи діяльності для виконання навчальних досягнень, використовувати інформацію з різних джерел; самореалізуватися до виконання завдань у групі; адаптуватися у мовному середовищі шляхом активної участі у спілкуванні; уміти аналізувати інформацію в електронному виді, формувати критичне мислення, уміння відстоювати свою точку зору; розвивати навички самостійного пошуку знань, вміння здійснювати розумові дії, операції різних рівнів складності, формувати наполегливість та старанність у виконанні завдань, охайності у записах, ціннісне ставлення до використання часу, виховувати гуманне ставлення та любов до природи, готувати до активної участі в практичній діяльності щодо охорони природи; залучати учнів до активної природоохоронної роботи.
Основні поняття і терміни: сталий розвиток природи, сталий розвиток суспільства, зелена революція, урбанізація, штучний фотосинтез, біопаливо.
Обладнання: підручник, діаграми, інтерактивна дошка, олівці, фломастери, маркери; самоклеючий папір, вирізаний квіточками; аркуші паперу формату А4; малюнок дерева; яблуко.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Девіз уроку. Людина не повинна соромитись цікавості, яку пробуджує в ній природа.
Ніколас Тінберген
Привітання, перевірка наявності учнів і готовності їх до уроку.
Вправа. «Станьте в коло» По черзі учні тиснуть своїм сусідам руку і висловлюють свої побажання на цей урок.
ІІ. Актуалізація базових компетентностей учнів
Бесіда.
1. Чому біологія є найважливішою для людства природничою наукою?
2. Що таке природа?
3. Що таке гармонійне співіснування природи і людини?
Мозковий штурм
Вчитель. Чому природа не в змозі задовольнити потреби людини?
Учні записують свої ідеї на білих аркушах і прикріплюють на дошці.
Очікуванні висновки:
• природні ресурси обмежені, більшість із них вичерпні, невідновлювальні;
• людина нераціонально використовує їх;
• хижацьке забруднення навколишнього середовища.
Вправа «Яблуко — модель Землі» (робота з інтерактивною дошкою)
Мета: показати обмеженість природних ресурсів на Землі.
Вказівки: 1. Уявіть, що яблуко — це Земля. Поділіть яблуко на чотири частини. Три чверті яблука — Світовий океан, відкладіть їх.
2. Одна чверть — це суходіл. Розріжте її навпіл. Одна половина — території, що є малопридатними для життя людей: полярні області, пустелі, болота, високі та скелясті гори. Відкладіть цю половину.
3. 1/8 частина — територія, на якій живуть люди (не обов’язково вирощують продукти харчування).
4. Розріжте 1/8 частину яблука ще на чотири частини. З частини — скелясті, вологі, холодні, не придатні для сільського господарства. Це землі, де розташувалися міста, села, заводи, автостоянки тощо, тому там не вирощують продукти харчування.
5. Що ж залишилося? — 1/32. Обережно зніміть шкіру з частини яблука. Вона символізує тоненький шар на поверхні земної кори, котрий дає усьому людству їжу. Його середня глибина менша ніж 2 метри. Він забезпечує обмежену кількість продуктів харчування.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вправа «Комплімент» (діти передають квітку і говорять комплімент
ланцюжком. Учитель починає і закінчує. Дякує). Робота з інтерактивною дошкою.
Розгляньте, будь ласка, картки з зображеннями: об’єднайтесь у групи за кольорами і спробуйте розповісти, що означають ці символи, яке відношення вони мають до теми нашого уроку. Нагадайте витоки концепції сталого розвитку. Сформуємо визначення поняття сталого розвитку.
Вчитель. Сталий розвиток — це такий розвиток суспільства, який задовольняє потреби нинішніх поколінь і не ставить під загрозу можливості наступних поколінь задовольняти свої потреби.
Ключові завдання сталого розвитку:
• забезпечення випереджального розв’язання проблем соціального та духовного розвитку;
• узгодження темпів економічного розвитку з господарською ємкістю екосистем;
• збереження і відновлення природних екосистем та їх здатності до самовідтворення;
• це розвиток, що до мінімуму зменшує негативний вплив на навколишнє середовище.
Постановка проблемних понять
1. Чому глобальною проблемою людства, яка у ХХІ ст.. посіла перше місце, є проблема взаємин людини і природи?
2. Чому без пізнання правил і законів життя природи дальше існування цивілізації просто неможливе?
ІV. Вивчення нового матеріалу
Вчитель. Сьогодні ми поговоримо про те, яким насправді буде життя завтра, через 3, 5, 10 років чи через століття. Чи можемо ми з посмішкою та чистим сумлінням дивитись у очі нашому майбутньому. Ви вже знаєте про Концепцію сталого розвитку, яку складали розвинені країни, міжнародні організації: ООН, ЮНЕП, «Римський клуб», Всесвітня спілка збереження природи, вчені різних університетів світу. Були обрані цілі і пріоритети розвитку, які ви обговорили на початку. Зараз ми попрацюємо з документами, які визначають наше майбутнє у руслі сталого розвитку, проаналізуємо реальність поставлених завдань та спробуємо знайти своє місце в їх реалізації. В групах діти опрацьовують матеріали. Обговорення йде за темами:
1. Біологія –основа майбуття людства. (Розповідь з елементами бесіди, записи учнів у зошитах)Робота з підручником
Заповнити таблицю (закінчують завдання вдома)
Значення біології для існування людства
Біологія –наукова база для сільського господарства |
|
Біологія –основа медицини –науки, що дбає про здоров̓ я людини |
|
Біологія на шляху подолання енергетичної кризи |
|
Біологія –підвалина сучасних біотехнологій (генна і клітинна інженерія) |
|
2. Постулати сталого розвитку природи і суспільства
(Бесіда, складання схем)
Постулати сталого розвитку природи і суспільства
Баланс між реальним об̓ємом природних ресурсів, які можна без шкоди вилучати з природи, і потребами людства |
Баланс між можливостями задовольнити потреби сучасного покоління, не ставлячи під загрозу можливість майбутніх поколінь задовольнити свої потреби |
Сталий розвиток
Символічна ідея сталого розвитку:
3. Індикатори, що використовуються для визначення рівня впровадження стратегії сталого розвитку.(Додаток 1,2)
Робота в групах
• Об’єднання учнів у дві групи (червоні, зелені).
• Завдання групам: назвати переваги і недоліки запропонованого підходу до досягнення сталого розвитку. (Інформація про два підходи сталого розвитку додається.)
• Обговорення результатів.
Інформація для групи червоних. Перший підхід пов’язує сталий розвиток людства з екологічно чистою енергетикою, безвідходними технологіями, замкненими циклами виробництва. Цей підхід ураховує те, що зміни в навколишньому середовищі є наслідком неправильного ведення господарства і можуть бути усуненні шляхом такої його перебудови, що не буде пригнічувати навколишнє середовище. Однак створення абсолютно замкненого технологічного циклу є дуже дорогим, а подеколи і неможливим. Для регулювання розвитку господарства вони пропонують використовувати різні економічні інструменти, наприклад великі штрафи за забруднення, пов’язують свої надії зі зміною споживчого поводження населення Землі.
Інформація для групи зелених. Другий підхід ґрунтується на тому, що людство споживає багато природних ресурсів, що спричиняє їх виснаження й деградацію навколишнього середовища. Тому необхідно знизити рівень використання природних ресурсів. Прихильники цього підходу пропонують зменшити масштаби розвитку економіки, віддають пріоритет прямому регулюванню цього процесу, наполягають на обмеженні споживання.
V. Закріплення матеріалу
Вчитель. Центральне місце в понятті сталого розвитку посідає проблема урахування довгострокових екологічних наслідків прийнятих сьогодні екологічних рішень. Ми, люди, живемо не так, як інші живі істоти. Ми вміємо вирощувати пшеницю, запаковувати продукти і продавати їх на інших континентах. Отже, ми постійно пристосовуємо навколишнє середовище для своїх потреб. Самі живемо комфортно, а екосистеми руйнуємо. Потреби суспільства, зазвичай, не контрольовані. Природі все важче і важче задовольнити ці потреби. І як наслідок — криза, що поставила цивілізацію на межу глобальної катастрофи.
Гра «Так, ні» (руханка, якщо учні згоджуються із запропонованою тезою — хлопають в лодоні, в противному разі — ні., з поясненнями)
• У центрі сталого розвитку — людина, яка має право на здорове життя в гармонії з природою.
• Для досягнення сталого розвитку держави всі питання вирішують одноосібно.
• Людина — цар і володар природи.
• Потрібно створити виробництва, які ґрунтуються на екологічних засадах.
• Більшість природних ресурсів планети відновлювана і невичерпна. • Захист довкілля має стати невід’ємною складовою розвитку будь-якої держави.
• Проблеми захисту довкілля можуть бути успішно розв’язані за умови участі всіх зацікавлених громадян.
• Кожен громадянин повинен мати доступ до інформації про довкілля, якою володіють місцеві органи влади.
• Людина раціонально використовує природні ресурси.
VІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Інтерактивний метод «Прес»
Учні висловлюють свої думки стосовно уроку за алгоритмом.
Ми вивчили…
Ми навчилися…
Нас зацікавило…
Ми дізналися…
Отже,…
Учні відривають свої квіточки від кореня дерева і коментують: якщо очікування справдились — приклеюють квіточку на крону дерева, а чиї не справдились — приклеюють, знову біля кореня.
VІІ. Інструктаж домашнього завдання
І рівень Опрацювати параграф §4 В. І. Соболь Біологія і екологія 10 клас, вивчити конспект, таблиця в зошиті
ІІ рівень с.19 №1-6 зробити висновки;
ІІІ рівень №7-10 зробити висновки, виготовити листівку «Значення біології для існування людства»
Додатки
Додаток 1
Практика використання ООН індикаторів сталого розвитку
в тестованих країнах
(1996-1999 роки)*
Індикатори, які найбільш часто використовуються |
Індикатори, які використовуються окремою країною |
Нові індикатори, запропоновані різними країнами |
1.Рівень безробіття |
1.Витрати на біотехнології |
1.Випадки захворювання, пов'язані з якістю навколишнього середовища |
2.Зростання населення |
2.Зростання населення прибережних зон |
2.Процент населення, забезпеченого медичними послугами |
3.ВВП на душу населення |
3.Децентралізоване управління природними ресурсами |
3.Рівень злочинності |
4.Внутрішнє споживання води на душу населення |
4.Викиди нафтопродуктів в прибережні води |
4.Дитяча злочинність |
5.Зміна структури землекористування |
5.Індекс зростання міст-супутників |
5.Забруднення підземних вод |
6.Використання добрив |
6.Добробут населення гірських територій |
6.Озеленення міст |
7.Відношення кількості зникаючих видів до загальної чисельності природних видів |
7. Населення, що проживає в засушливих районах за межею бідності |
7. Відношення реабілітованих площ видобутку корисних копалин до загальної площі видобутку |
8.Поточні концентрації забруднювачів у повітрі населених міст |
8.Людські і економічні втрати внаслідок природних катастроф |
8.Площі специфічних екосистем |
9.Емісії парникових газів |
|
9.Приватне володіння сільськогосподарськими угіддями |
10.Емісії двоокису сірки |
|
10.Рівень істинного збереження |
11.Емісії двоокису азоту |
|
11.Щільність транспортних потоків |
12.Річне енергоспоживання |
|
12.Система менеджменту |
*Indicators of Sustainable Development: Guidelines and Methodologies. - New York, UN, 2001.
Додаток 2
Індикатори сталого розвитку країн ЄС*
Шифр ЄС |
Стратегічні завдання державної політики |
Індикатори оцінки успіху |
|
Забезпечення високого і сталого рівня економічного зростання і зайнятості |
|||
Н1 |
Інтенсифікація економічного зростання |
ВВП і ВВП на душу населення |
|
Н2 |
Збільшення об'єму інвестицій в реальний сектор економіки, наукові дослідження і розробку нових технологій |
Валові і соціальні інвестиції (% ВВП) |
|
Н3 |
Підтримання високого і сталого рівня зайнятості |
Відношення кількості працюючих до кількості населення працездатного віку |
|
Досягнення соціального прогресу, який би відображував потреби кожного громадянина |
|||
Н4 |
Подолання бідності і соціальної несправедливості |
Число дітей в сім'ях з доходом нижче прожиткового мінімуму; Число дорослих, які не мають кваліфікації; Число безробітних, жебраків, пристарілих |
|
Н5 |
Збільшення людського капіталу, покращення професійних здібностей |
Кваліфікація за віковими групами (починаючи з 19-річних) |
|
Н6 |
Покращення здоров'я нації |
Очікувана протяжність здорового життя чоловіків і жінок |
|
Н7 |
Зменшення частки непридатного житла |
Житло не придатне для проживання (%) |
|
Н8 |
Зниження злочинності і пов'язаних з нею фобій |
Рівень злочинності (% розкритих злочинів) |
|
Ефективність охорони навколишнього природного середовища |
|||
Н9 |
Зниження емісії парникових газів |
Емісія парникових газів |
|
Н10 |
Зниження забруднення повітря, підтримання якості повітря на довготривалий період |
Протяжність періоду високої або середньої якості атмосферного повітря (кількість діб) |
|
Н11 |
Покращення транспортування і доступності до місць роботи, освіти, відпочинку і послуг, обмеження необхідності переміщень |
Дорожній рух |
|
Н12 |
Покращення якості річок |
Річки з високою якістю води |
|
Н13 |
Подолання довготривалої тенденції до зниження популяції птахів на сільськогосподарських і природних землях |
Популяція диких птахів |
|
Н14 |
Повторне використання земель з метою захисту цілинних земель і підтримання відновлення урбанізованих земель |
Нові забудови на землях, що раніше використовувалися |
|
Обмеження використання природних ресурсів |
|||
Н15 |
Перехід від розміщення відходів до їх мінімізації і вторинного використання; циклічне використання ресурсів |
Накопичення відходів і управління ними |
|
1