Конспект уроку з інформатики
Тема. Створення та налагодження діаграм різного типу, вибір типу діаграми
Навчальна мета: Ознайомити учнів з основними типами та видами діаграм; їх застосуванням, основними елементами. Показати учням можливості використання Microsoft Excel для виконання необхідних обчислень, побудов таблиць, діаграм і графіків. Набуття практичних навичок під час побудови різних видів діаграм.
Розвиваюча мета: Розвивати логічне мислення, творчі здібності учнів, увагу, та зосередження на виконанні завдання. Розвивати навики роботи за комп’ютером.
Виховна мета: Формування навичок самостійності та самоаналізу в роботі з ЕТ.
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
Учитель. Доброго дня!! Я рада бачити вас і сподіваюсь на плідну співпрацю. Сьогодні у нас з вами пройде незвичайний урок, хоча б тому, що на нього завітало багато гостей. Вітаємо їх. Я вважаю, що сьогодні ми з вами попрацюємо успішно і гості будуть задоволені від зустрічі з нами.
Епіграфом нашого уроку стане вислів:
Єдиний шлях до знань – це діяльність
Б. Шоу
Емоційний барометр уроку
Учитель. Виберіть рибку, колір якої вам найбільше подобається саме зараз.(Учням пропонуються на вибір різнокольорові рибки — жовті, червоні, сині, зелені.)
У різних народів існує міф про те, що риба перевозить сонце, яке долає свій шлях уночі в океані. Жовтий колір рибки свідчить: ви готові до активної роботи.
У добу середньовіччя риба стала символом духовної сутності, що прихована під покровом речей, які ми бачимо. В алхімічній традиції риба тлумачиться як символ містичного переродження. Ті з вас, хто обрав червону рибку, у цю хвилину насторожені, можливо, не готові до роботи, але здатні до «перетворення».
Риба — символ родючості, життєдайності. Вибір синьої рибки свідчить, що під час роботи на уроці ви не тільки успішно впораєтеся із завданнями, а й виявите вміння творчо мислити.
За японською міфологією опорою Землі є гігантська рибина. На цій рибині тримається Земля. Якщо ваш вибір — зелена рибка, то ви готові до розв’язання серйозних проблем.
Отже, всі ви сьогодні готові до праці. А успіх - це 90% праці і 10% таланту. Я вам сьогодні бажаю успіху.
Правила для учнів:
Кожна думка важлива.
Не бійся висловитися!
Ми всі – партнери!
Обговорюємо сказане, а не людину!
Обдумав, сформулював, висловив!
Говори чітко, ясно, красиво!
Вислухав, висловився, вислухав!
Тільки обґрунтовані докази!
Вмій погодитися і не погодитися!
Важлива кожна роль.
ІІ. Актуалізація опорних знань
На попередніх уроках ми ознайомилися із функціями в електронних таблицях та їх використанням. Зараз побачимо як ви засвоїли теоретичний матеріал.
Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
Демонстрація на ПК тестових завдань в програмі Power Point
а) СУММ(5;2;МАКС(8;13));
б)МИН(15;20;МАКС(15;20));
в) МАКС(15;40;МИН(25;45));
г) СРЗНАЧ(15;50;25)?
4. Яке значення виразів? СУММ(15;20;25)+МИН(5;15)?
На екрані поміщені розв'язки задач, учням пропонується проаналізувати їх, використовуючи метод «ПРЕС».
Уважно, не перебиваючи, вислухати відповідь однокласника і, якщо не погоджується з нею, то висловити свою думку після прослуханої відповіді.
(Демонстрація на ПК)
№ п/п |
Завдання |
Запропонований розв’язок |
1 |
Чи правильний запис для обчислення в ЕТ?
|
=КОРЕНЬ(А1^A1+A1^3 - 5))
|
2 |
Чи правильний запис для обчислення в ЕТ?
|
=(A1-2)*A1^2/A1^3
|
3 |
Чи правильний запис для обчислення в ЕТ?
|
= КОРЕНЬ(А1)+SIN(A1)
|
4 |
Чи правильний запис для обчислення в ЕТ?
|
=A1+5/COS(A1^5)
|
IV. Мотивація навчальної діяльності
Перед вами кросворд, розгадавши який ви визначите ключове слово теми нашого уроку. (учні працюють в парах)
1.До якого виду програмного забезпечення відносяться електронні таблиці Excel? (прикладне)
2. Прямокутна група суміжних клітинок. (діапазон)
3. Це власне електронна таблиця, яка складається з клітинок (аркуш)
4. Це файл MS Excel, що може містити один або декілька аркушів (книга)
5. Нумерується арабськими цифрами. (рядок)
6. . . . кожної клітинки визначається назвою стовпчика та номером рядка (адреса)
7. Рядок (меню)
8. Як називається клітинка, яка виділена жирною чорною рамкою (активна)
(учні називають ключове слово)
Отже, сьогодні ми розглянемо можливості MS Excel 2007 для наочного (графічного) подання числових даних, навчимося будувати діаграми різного виду.
Розгляньте повідомлення подане у різних видах. Визначте, за якого подання інформація сприймається найкраще.
Національності |
Кількість осіб (тис.) |
українці |
113,5 |
росіяни |
14,2 |
поляки |
3,9 |
білоруси |
1,0 |
(відповіді учнів)
Як бачимо діаграми дозволяють наглядно представляти табличні дані і проводити швидкий візуальний аналіз. За допомогою діаграм, на яких зображенні зміни у виробництві, аналізують економічний стан на підприємстві. Аналіз такої інформації дає можливість прийняти правильне рішення і підвищити конкурентну спроможність продукції, яка виробляється, зробити її дешевшою і якіснішою.
В електронну таблицю вмонтовані спеціальні засоби, що носять назву ділової графіки, які дозволяють зобразити табличні дані у графічному вигляді.
Ці навички знадобляться вам у подальшій навчальній діяльності, а комусь – у професійній діяльності.
Вправа «Асоціативний кущ»
У яких професіях використовують діаграми для подання даних і яких саме?
V. Повідомлення теми і мети уроку
Отже, тема нашого уроку «Створення та налагодження діаграм різного типу, вибір типу діаграми»
Ми сьогодні навчимося будувати діаграми на основі табличних даних, форматувати та редагувати діаграми, знаходити практичний та ефективний шляхи виконання заданого завдання, чітко обґрунтовувати свою позицію, переконаємося у справедливості древньої мудрості «Хочеш чомусь навчитися сам – спробуй навчити цього ж іншого»
VI. Сприйняття й усвідомлення нового матеріалу
Сьогодні на уроці ми використаємо метод випереджувального домашнього завдання. На попередньому уроці ми розділились на три групи:
1 група. Типи діаграм в Excel 2007
2 група. Об’єкти діаграми в Excel 2007
3 група. Створення та редагування діаграм в Excel 2007
Послухаємо результати роботи кожної з груп. Кожному з вас роздані заготовки опорного конспекту, який ви повинні заповнити.
Ви коли-небудь зустрічалися з діаграмами?
А де ви з ними зустрічалися?
Для того щоб ще раз згадати, що таке діаграма звернемось до тлумачного словника.
(зачитування з словника)
Для чого її використовують?
(діаграма – це зображення, у якому числові дані подані геометричними фігурами. Використання: аналіз даних, оцінка зміни даних в часі, встановлення співвідношень, порівняння даних)
Запрошуємо представника першої групи ознайомити з результатами роботи своєї групи.
Учитель. Розглянемо алгоритм вибору діаграм. Наприклад, розглянемо якусь функцію:
Чи є залежність між двома числовими величинами?
– Так.
– Зображувана величина неперервна?
– Так. Отже, доцільно вибрати тип Графік.
Якщо наприклад розглянемо національний склад населення України:
Чи є залежність між двома числовими величинами (національностями)? – Ні.
– Чи важлива частка певної національності в загальній кількості населення?
– Так.
– Отже, доцільно вибрати кругову діаграму.
У ваших опорних конспектах цей алгоритм є, його потрібно запам’ятати.
Розглянемо основні об’єкти діаграми. Запрошуємо до слова представника другої групи.
Учитель. Розміри геометричних фігур або їхні відстані від осей пропорційні числовим даним, які вони відображають. Діаграми в Excel 2007 динамічні: під час зміни даних у таблиці діаграми автоматично змінюються
Розглянемо алгоритм створення будь-якої діаграми. Надаємо слово представнику третьої групи.
VІІ. Узагальнення набутих знань
Впишіть назви діаграм:
1 група
|
|
|
|
|
|
2 група
|
|
|
|
|
|
3 група
|
|
|
|
|
|
З'ясуйте, який тип діаграм доцільно використовувати в таких випадках:
VIII.Застосування набутих знань
Теорія теорією, а практика – велика справа. Сьогодні ви виконаєте практичну роботу, яка передбачає побудову діаграм. Пам’ятайте про дотримання правил ТБ при роботі з комп’ютером.
Зробив – це звершення
Не буду – це відступ
Не можу – це поразка
Повинен – це твій борг
Спроба – це слово кожної людини
Зроблю – це слово радості
Можу – це твоя сила
Так будьте ж сильними!
Учні отримують завдання для виконання практичної роботи
Виконання вправ для зняття зорової втоми
Інтерактивна вправа «Інтерв’ю» (роль кореспондента виконує вчитель)
Запитання для І варіанту:
Запитання для ІІ варіанту:
Запитання для ІІІ варіанту:
Після закінчення практичної роботи виконують тестові завдання.
IX. Підсумок уроку
Оцінювання роботи учнів на уроці.
Рефлексія
А тепер спробуйте проаналізувати свою діяльність на уроці.
Учням пропонуються такі питання:
X. Домашнє завдання
Опрацювати п. 32 с.209 і конспект
Знайти в додатковій літературі (журналах чи Інтернеті) діаграму або графік та проаналізувати її. Діаграму та результат оформити на одному стандартному аркуші.
Опорний конспект
Тема. Створення та налагодження діаграм різного типу, вибір типу діаграми
Діаграма – це графічне зображення, у якому числові дані подані геометричними фігурами.
Алгоритм вибору діаграми
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
Високий рівень
Практична робота
І варіант
Тема. Графічний аналіз рядів даних
Мета: сформувати практичні навички побудови діаграм і графіків на основі табличних даних за допомогою майстра діаграм; вчити аналізувати дані, подані у формі діаграми або графіка.
Хід роботи
Середній рівень
Практична робота
ІІІ варіант
Тема. Графічний аналіз рядів даних
Мета: сформувати практичні навички побудови діаграм і графіків на основі табличних даних за допомогою майстра діаграм; вчити аналізувати дані, подані у формі діаграми або графіка.
Хід роботи
Достатній рівень
Практична робота
ІІ варіант
Тема. Графічний аналіз рядів даних
Мета: сформувати практичні навички побудови діаграм і графіків на основі табличних даних за допомогою майстра діаграм; вчити аналізувати дані, подані у формі діаграми або графіка.
Хід роботи