Тема уроку: Сучасні екологічні проблеми у світі та Україні ( місто Світловодськ)
Мета: розширити знання учнів про екологічні проблеми у світі та Україні та шляхи їх вирішення;
розвивати вміння логічно мислити та оцінювати вплив людини на стан навколишнього середовища та його компонентів;
виховувати розуміння екологічних знань.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
Зарядка на дихальні вправи
ІІ. Актуалізація опорних знань
1 . Розвісити картинки природи ( добра і погана екологія) запропонувати учням вибрати і закріпити «сонечко» де б вони хотіли жити і пояснити чому?
2. Показати презентацію і попросити пояснення в учнів , а що стало з природою , хто це зробив?
1. Як ви вважаєте, у який спосіб сьогодні можна охарактеризувати взаємини між людиною і природою — посилення чи послаблення залежності людини від навколишнього середовища?
Давайте згадаємо, що означає слово “екологія”. Його можна почути по радіо і в телепередач, в розмовах на побутову тему, прочитати в газетах і журналах. Сталося це не випадково. Вплив людей на природу ставав що далі то більш потужнішим і до кінця XX сторіччя набув планетарного характеру. Природі самій уже не сила було загоїти завданих їй ран. Першими вдарили на сполох учені, лікарі, потім журналісти й політики.
Так от “екологія” - це наука про взаємодію живих організмів і їхніх спільнот між собою і з середовищем, в якому вони проживають. Щодо живого організму, то це може бути і мікроб, і слон, і людина. А середовище проживання - це є грунт, і ліс, і повітря, тобто все, що оточує організм і з чим він взаємодіє. Термін цей походить від грецьких слів oikos - дім, помешкання, місце перебування та Loqos - наука, тобто, наука про наш дім Землю.
III. Мотивація навчальної діяльності
Учитель. Сьогодні ми будемо говорити про глобальні екологічні проблеми. Ви готували проекти до уроку. Уявіть собі, що перед вами сидять банкіри, що володіють величезними капіталами. Спробуйте своїм виступом переконати, що саме ваша проблема є найбільш загрозливою для людства і що розв’язання саме вашої проблеми вимагає фінансування. Тобто ваша задача — знайти гроші для вашого проекту.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Тема і мета: Сучасні екологічні проблеми у світі та Україні ( місто Світловодськ)
Ми живемо на самому дні блакитного повітряного океану Землі - її атмосферного шару. Земля - це наш дім. А який він? Французький географ Елізе Реклю дуже влучно сказав: "Людина створює навколишнє середовище по своєму образу і подобі". Тобто ми маємо те навколишнє середовище, яке заслужили.
Небачено активна й здебільшого непродумана діяльність людини, супроводжувана знищенням природних ресурсів і забрудненням навколишнього середовища, призвела до того, що нині біосфера планети перебуває в критичному стані, коли до глобальної катастрофи залишилися лічені кроки.
Виникли екологічні проблеми не сьогодні й не вчора. Як свідчать стародавні літописи, ще близько 4 тисяч років тому вавілонський цар Хаммураті, а пізніше - китайські й монгольські імператори та європейські монархи вже дбали про збереження природи й видавали накази про охорону лісів, трав`яного покриву степів, водних джерел.
Українська козацька старшина, незважаючи на надзвичайне багатство нашої природи тих часів, теж уболівала за збереження довкілля й видавала ряд наказів і документів про охорону придніпровських лісів і лук, заборону спалювання лісів, браконьєрства, хижацького знищення звірів та риби.
Із розвитком цивілізації та науково-технічного прогресу, бурхливим зростанням кількості населення на Землі, обсягів виробництва та його відходів проблеми стосунків між природою та суспільством дедалі загострюються. Страшною дійсністю стали голод, отруєні річки та моря, задушливе шкідливе повітря у великих промислових центрах, загублені ліси, сотні зниклих видів тварин і рослин, загроза кліматичних аномалій, ерозія та майже повне виснаження ґрунтів у аграрних районах.
Екологічна криза грізно нависла над усім світом, вона вже "схопила нас за горло". "Екологічна бомба" уповільненої дії, яку ми, всі країни і народи, посилено начиняємо "вибухівкою" із відходів виробничої діяльності, здатна спустошити наш спільний дім - планету Земля, перетворити її на безлюдну пустелю.
Наше покоління практично в усіх куточках планети безсоромно грабує в коморах природи те, що належить дітям і онукам.
Ліквідація глобальної екологічної кризи є на сьогодні найважливішим завданням людства. Ми - люди кінця XX століття - майже ненароком для себе раптом опинились у подвійній ролі свідків і винуватців катастрофічних змін у навколишньому середовищі. Ми бачимо це, розуміємо, що це дуже серйозно, але чому ж тоді не припиняється цей страшний "марафон", що неминуче приведе людство до загибелі? “Екосистема” - єдиний природний комплекс, утворений живими організмами й середовищем, в якому вони існують і де всі компоненти тісно пов’язані між собою (екосистемами є річки, ліси, гори і т.д.). Глобальною екосистемою є біосфера нашої планети.
1. Розвиток екологічної кризи.
1 учень. Сотні тисяч років тому, коли кількість людей на Землі була обмеженою, їхній розумовий і технічний потенціал дуже слабким, а могутність природи незрівнянно більшою у порівнянні з людською, природне середовище практично не відчувало на собі тиску гомо Сапієнса, воно легко самоочищалося і самовідновлювалося. Але минули тисячоліття, людське населення почало зростати такими темпами, досягло такої адаптації й поширення на планеті, яких не знала жодна інша популяція. Людська діяльність з часом перетворилась в могутню силу, здатну впливати на природу не лише в межах окремих районів і континентів, але й на планеті в цілому. Але свого відношення до природи, її ресурсів, людина за віки не змінила, і це призвело до виникнення глобальних екологічних кризових ситуацій.
2 учень. Стан навколишнього середовища України на сьогодніший день вважається критичним. За тривалістю життя населення Україна посідає 52 місце в світі. З 1991 року зареєстровано природне скорочення населення. Особливо вражаючим є показники смертності дітей на першому році життя: 13,6 на 1000 народжених. Це 1,5 рази більше, ніж у розвинених країнах. Постає справедливе питання: Що стало причиною цього? Відповідь фахівців - забруднення навколишнього середовища.
3 учень. Атмосферні забруднення завдають школи здоров’ю людини, будівлям, матеріалам, обладнанню, потребують додаткових затрат праці і матеріалів. Крім того, збільшення вмісту сірки та інших сполук в атмосферних опадах, так звані кислотні дощі, негативно позначаються на сільському, рибному, лісовому господарстві. Нещодавно оцінено екологічний стан 120 басейнів річок України. Аналіз показав, що із загальної кількості “розглянутих” басейнів немає жодного, стан якого можна класифікувати як добрий. Найпоширеніші визначення фахівців: дуже поганий стан, катастрофічний.
4 учень. У Дніпро щороку скидають 1,5 млрд. кубометрів забрудненихстоків, в яких нараховується понад тисячу хімічних сполук. У Дніпрі і Десні бактеріальне забруднення зросло в десятки разів. За такого становища технологія водоочищення на Дніпровській та Деснянській водозабірних станціях не може забезпечувати одержання якісної питної води. Крім того, хлорування веде до появи дуже шкідливих сполук, які виділити практично неможливою А скільки ще “дьогтю” у склянку води додала Чорнобильська аварія. Учитель. Мені спало на думку сумні вірші Л.Костенко які, на мій погляд, звучать, ніби страшне передбачення.
Ще назва річки є, а річки вже немає,
Усохли верби, вижовкли рови,
І дика качка тоскно обминає
Рудиментальні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека.
І озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
І те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась річечко? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
І світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети з чорними свічками,
Ідуть уздовж: колишніх берегів.
Я гадаю ми не повинні допустити, що ці скромні рядки стали дійсністю. Але на жаль, в Україні загинуло сотні малих річок. Вчені дійшли висновку, що вже в наступному столітті наша Земля може обернутися на безлюдну пустелю, а ресурсів біосфери вистачить усього на кілька десятиліть.
5 учень. Кисень. Основним джерелом кисню є зелені рослини. Людина необдумано поводиться з цим неоціненним багатством природи. Лише один сучасний пасажирський літак протягом 8 годин польоту поглинає від 50 до 70 т. кисню, викидаючи в атмосферу десятки тон вуглекислого газу й різних шкідливих сполук. А все людство щорічно витрачає таку кількість кисню, якої вистачило б на дихання 50 млд. людей! Людство створило величезну кількість споживачів кисню, але не народило жодного його виробника. Вчені твердять - за рахунок діяльності людини загальна кількість кисню в атмосфері щорічно зменшується на 10 млрд. т. Ще одним забруднювачем навколишнього середовища є хімічні речовини. На сьогоднішній день ми не бачимо свого життя без використання продукції, яку випускають різні хімічні заводи, металургійні комбінати тощо (пральні порошки, пестициди, хімічні добрива, миючі засоби). Але всі ці засоби приносять величезну шкоду навколишньому середовищу.
6 учень. Тютюновий дим. Є ще один вид забруднення повітря, що в сотні тисяч разів перевищує забруднення від будь-якого металургійного чи хімічного комбінату, проте люди свідомо вдихають це повітря. Мова йде про паління. Людина, що палить сигарету, вдихає повітря, забруднення якого в 384000 (!) разів перевищує всі гранично допустимі норми. Вчені кажуть, що вдихати тютюновий дим у чотири рази шкідливіше, ніж вихлопні гази безпосередньо з вихлопної труби автомобіля. Учитель. Треба ще наголосити, що протягом останніх десятиріч тютюн став набагато отруйнішим. Це тому, що тютюнові листки активно поглинають із повітря шкідливі домішки. Ми назвали лише декілька екологічних проблем, але це не всі. Дуже багато шкоди навколишньому середовищу завдають і озонові діри, і парниковий ефект, смог, кислотні дощі, ядерна ніч і ядерна зима, шумове забруднення атмосфери, сміттєзвалища. Про ці проблеми ми поговоримо на наступних уроках.
Вчитель: А зараз ми з Вами пограємо у рефлексивні вправи.
Увага.
Десять вправ
1. Якщо ви вважаєте, що треба економити воду, плесніть у долоні.
Справа, поманіть рукою.
1-й проект. Урбанізація
На початку XXI ст. людство повного мірою відчуло глобальну екологічну кризу. Ймовірно, людина перейшла допустимі межі впливу на природу, що поставило під загрозу існування сучасної цивілізації. Один необережний крок — і людство «зірветься» у прірву. Один необдуманий рух — і людство може зникнути з обличчя землі.
Однією з найбільш серйозних проблем сучасності стала масова урбанізація суспільства. Сьогодні 48 % всього населення світу проживає в містах. За останні 50 років збільшення кількості великих міст, порівняно з 1900 роком, склало 1000 %! Скупчення промисловості та величезної кількості народу у містах призводить до значних екологічних проблем.
Місто з населенням 1 млн осіб витрачає за добу 2 000 т їжі, 625 000 т води, тисячі тон кам’яного вугілля, нафти, газу та продуктів їх переробки.
За одну добу мільйонне місто викидає 500 000 т стічних вод, 2 000 т сміття і сотні тон газоподібних речовин. Усі міста світу викидають щорічно в навколишнє середовище до 3 млрд т твердих промислових та побутових відходів і близько 1 млрд т різних аерозолів, понад 500 кмЗ промислових і побутових стоків.
Прилеглі до міст території перетворюються на величезні смітники.
І це проблема не лише наша, а й наступного покоління. Ми знаємо, що розкладання різних матеріалів триває різну кількість часу. Ось деякі цифри:
• папір — 2-3 роки;
• вироби з тканини — 2-3 роки;
• дерев’яні вироби — кілька десятків років;
• консервна банка — понад 90 років;
• поліетиленовий пакет — понад 200 років;
• пластмаса — 500 років;
• скло — 1000 років.
Утилізація сміття — одна із найважливіших проблем сучасної цивілізації.
Сьогодні існує три принципово різних шляхи утилізації сміття: організація звалищ, спалювання і вторинне використання відходів. Проте жоден з них не можна визнати абсолютно прийнятним.
Вторинне використання відходів — найбільш ресурсозберігаючий шлях, але він не завжди рентабельний як в економічному, так і в екологічному плані.
Спалювання спричиняє низку екологічних проблем. Вивезення сміття на звалища — найдешевший, проте найбільш недалекоглядний спосіб його утилізації.
Звалища (особливо навколо великих міст) займають величезні площі. Отруйні речовини потрапляють у підземні води, які часто використовують як джерела питної води, розвіюються вітрами по околицях і тим самим завдають шкоди навколишньому середовищу. До того ж, у результаті процесів гниття без доступу повітря утворюються гази, які отруюють довкілля і здатні до самозаймання, тому на звалищах регулярно виникають пожежі, через які в атмосферу викидаються отруйні речовини.
⇒⇒ Шляхи розв’язання проблеми
1. Вибір оптимального місця для сміттєзвалища (за межами міста, не у водоносній зоні).
2. Ліквідація несанкціонованих звалищ у межах міста.
3. Контроль з боку адміністрації за процесом вивезення сміття. Встановлення системи штрафів за порушення.
V. Підсумки уроку
VI. Домашнє завдання
От ми з вами і підійшли до завершення запланованого. Що ж ми можемо зробити для того, щоб наша Земля знову перетворилася на квітучий сад, чарівну красуню, яку оспівували пости? Кожен із нас має думку про це. Тож я пропоную розробити творчий проект відновлення природи. Ви уже складали проекти. Для вас це не нове, але мені дуже хотілося б, щоб ви відчули себе дорослими, і тому завдання має бути теж “дорослим”. Щоб вам було легше працювати, я вам дам підказки у вигляді плану:
1. Що треба зробити?
2. Хто це буде робити?
3. Де воно буде робитись?
4. Коли це буде робитись?
5. Для чого це потрібно?
Яку форму ви виберете — ваша справа. Це може бути схема або поезія, або твір-роздум. На завершення нашого уроку мені хотілося б прочитати ці рядки:
- Любіть природу рідну, завжди милуйтеся нею:
Ранковими світанками, вечірньою зорею.
- Любіть дерева голі, любіть дерева в шатах.
Вони, ніби колиска, неначе рідна хата.
- Не спричиняйте болю, не рвіть природні коси,
А щоб росли густії, споліскуйте у росах.
- Із трепетом великим підходьте до природи,
Вслухайтеся в гармонію, в її чарівні оди.
- Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Так, частка – невеличка і залежна
— Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
Ще назва річки є, а річки вже немає,
Усохли верби, вижовкли рови,
І дика качка тоскно обминає
Рудиментальні залишки багви.
І тільки степ, і тільки спека, спека.
І озерявин проблески скупі.
І той у небі зморений лелека,
І те гніздо лелече на стовпі.
Куди ти ділась річечко? Воскресни!
У берегів потріскались вуста.
Барвистих лук не знають твої весни,
І світить спека ребрами моста.
Стоять мости над мертвими річками.
Лелека зробить декілька кругів.
Очерети з чорними свічками,
Ідуть уздовж: колишніх берегів.
Підсумок:
- Любіть природу рідну, завжди милуйтесь нею:
Ранковими світанками, вечірньою зорею.
- Любіть дерева голі, любіть дерева в шатах.
Вони, ніби колиска, неначе рідна хата.
- Не спричиняйте болю, не рвіть природні коси,
А щоб росли густії, споліскуйте у росах.
- Із трепетом великим підходьте до природи,
Вслухайтеся в гармонію, в її чарівні оди.
- Все на землі, все треба берегти:
І птаха, й звіра, і оту травинку.
Не чванься тим, що цар природи ти,
Бо врешті ти – лише її частинка.
Так, частка – невеличка і залежна
— Цю істину сприймай беззастережно.
Якщо береш, то треба віддавати,
Коли й надалі хочеш царювати.
Екологічні вправи: зарядка-----
Десять вправ:
1. Якщо ви вважаєте, що треба економити воду, плесніть у долоні.
2. Якщо Ви вважаєте, що палити шкідливо, тупніть ногою.
3. Якщо Ви закриваєте воду, поки чистити зуби, похитайте головою.
4. Якщо ваші товариші палять, кліпніть очима.
5. Якщо ви не смітите на вулицях, встаньте.
6. Якщо вам не подобається запах бруду, махніть рукою перед своїм обличчям.
7. Якщо, на вашу думку, оберігати навколишнє середовище – добра
справа, поманіть рукою.
8. Якщо ви помітивши комаху у своїх квартирі, допомагаєте їй вибратися, а не вбиваєте її, почешіть свій ніс.
9. Якщо ви вимикаєте світло, виходячи з кімнати, затуліть очі рукою.
10. Якщо ви за активну життєву позицію, за готовність до розв`язання екологічних проблем, підніміть руку