Використання методу проектів на уроках природничих дисциплін, як засіб формівання та розвитку життєвих компетентностей здобувачів освіти

Про матеріал
Матеріали, подані в розробці, можна використовувати не тільки на уроках біології та екології, а також в хімії. Наведені практичні приклади проектів.
Перегляд файлу

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ

ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ

НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР

ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ

ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНЕ УЧИЛИЩЕ №6

 

 

Використання методу проектів

на уроках природничих предметів

як засіб формування та розвитку

життєвих компетентностей

здобувачів освіти

 

 

 

 

Викладач ПТУ №6:

         Забоєнко Л.В.

 

 

 

 

м. Дніпро

2021

Я вважаю, що одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетентностей учнів є проектна  методика. Саме цей метод стимулює природну допитливість та творчий потенціал. В основі проектної технології покладено розвиток пізнавальної та дослідницької діяльності учнів, уміння орієнтуватися в інформаційному просторі.

      На перший план виступає випереджувальний розвиток учня як творчої особистості. Особливого значення викладач повинен надавати залученню учнів до процесу пошуку.

       Я переконана, що  при плануванні на навчальний рік потрібно декілька тем, які будуть винесені на проектування. Оскільки метод проектів застосовується переважно як навчальний, то вибираю таку тему, щоб реалізувати календарні плани, а презентація розглядається як тематичний залік для учнів. Метою та завданням проектів є створення чогось нового.

         При виконанні проектів виділяю три взаємопов’язаних етапи:

          1.Організаційно-підготовчий.

           2.Дослідницько-пошуковий.

          3.Підсумковий.

Разом з учнями знайомимося зі змістом проекту, допомагаю у постановці завдань, визначаємо джерела інформації. Розподіляємо обов’язки і дотримуємося принципу: кожен робить те, що зможе зробити краще за інших. Учні ж пропонують способи збирання інформації. Під час дослідницько-пошукової роботи учні працюють із літературою, збирають інформацію, проводять експерименти.

          На підсумковому етапі учасники дослідницько-пошукового проекту узагальнюють і класифікують зібраний матеріал, демонструють результати у формі усного звіту, звіту з  демонстрацією матеріалів.. Під  час захисту проектів, навіть у найслабших учнів, зникає почуття страху  за неправильну відповідь .

         Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку вони виконують протягом визначеного часу. Учні вчаться на власному досвіді й досвіді своїх одногрупників, бачать результати своєї власної діяльності. Використовуючи метод проектів, можна вирішити безліч завдань, зокрема активізувати мислення учнів  та задовольнити природну допитливість і дослідницький інтерес. Я переконана, що такий вид роботи мотивує учнів до пошуку, самостійності, усвідомлення своєї значимості та формує відповідальність за частину своєї роботи в колективі.

          Саме метод проектів сприяє формуванню основних груп ключових компетентностей учнів. Уміти створювати, реалізувати чи брати участь у проектах – це уже життєва компетенція особистості.

           Проблемно-пошукова діяльність, в яку учні включаються в процесі виконання проектів, також є важливим фактором набуття ключової та предметної компетенції. Питання проблемного характеру та питання опрацювання в групах стимулюють учнів до вибору раціональних  шляхів  розв’язанння навчальних проблем.

           На уроках використовую різноманітні  інноваційні технології навчання, але на мій погляд найбільш вдалим є метод проектів, який розвиває в учнів самостійність, вчить працювати в колективі та досягати певної мети.

          Наприклад, вивчаючи тему «Оцтова  кислота», використовую метод проектів. Для цього групу ділю на підгрупи, кожна підгрупа отримує завдання.

         Наприклад.

1 підгрупа.  Оцтова кислота в історії людини.

2 підгрупа. Будова оцтової кислоти ( скласти молекулярну, структурну, електронну формули.

3 підгрупа. Фізичні властивості оцтової кислоти.

4. підгрупа. Дія оцтової кислоти на індикатори у кислому, лужному й нейтральному середовищах.

5. підгрупа. Проведіть реакцію між оцтовою кислотою і цинком. Запишіть рівняння реакції. Зробіть висновок.

6. підгрупа. Проведіть реакцію між оцтовою кислотою і натрій гідроксидом. Напишіть рівняння реакції.

7. підгрупа. Проведіть реакцію між оцтовою кислотою і натрій карбонатом. Напишіть рівняння реакції.

8.підгрупа. Взаємодія оцтової кислоти із спиртами. Запишіть рівняння реакції.

9. підгрупа. Застосування оцтової кислоти. На дошці з являється опорний конспект. Учні представляють свої міні-проекти на дошці.

        Кожен мій урок інтегрований відповідно до обраної професії здобувачів освіти. Група малярів на уроці переконується, що оцтова кислота застосовується для виготовлення грунтівки і фарб. 65% світового виробництва оцтової кислоти іде на виготовлення полімерів, вінілацетату.

 

Міні-проект «Оцтова кислота»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Оцтова кислота

(етанова)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

При вивчені тем з біології та екології «Екологічна ситуація в світі та Україні», «Види забруднень та їх наслідки» учні готували презентації до цих тем, в яких розкривається одна із найактуальніших проблем екології – стан водних ресурсів нашого регіону, а саме стан якості води річки Дніпро.

 При взятті проб води з річки учні оцінювали її стан за такими показниками:

а) кольоровість;

б) запах;

в) каламутність;

в) наявність сульфатів та органічних речовин.

Якість води визначається рядом показників.

E:\Презентация Экология воды\IMG_0106.JPG

Взяття на пробу води в р. Дніпро в районі річпорту.

 

 

 

E:\Презентация Экология воды\IMG_0112.JPG

Мутність води вказує на її забруднення різними речовинами.

Коли здобувачі освіти провели досліди, вони склали алгоритм вирішення цієї проблеми. Діти дійшли висновку, що в першу чергу потрібна реконструкція очисних споруд і заміна водопроводів; жорсткий контроль за викидами вико-ристаної води; привести у відповідність санітарним нормам і природоохоронному законодавству якість води.

 

Вихлопні гази автомобілів – забруднювачі води.

DSC00084 DSC00085

Фільтр після фільтрування  Фільтр після фільтрування води біля

чистої води.    автодороги.

 

Вода, забруднена сульфатами Чиста вода і забруднена вода

 

 

 

E:\Презентация Экология воды\IMG_0116.JPG E:\Презентация Экология воды\IMG_0117.JPG

Вода забруднена полімерами та пластиком.

 

 

E:\Презентация Экология воды\02.jpg E:\Презентация Экология воды\350932.jpeg

Спостерігається забруднення води неочищеними стічними водами промислових підприємств.

E:\Презентация Экология воды\IMG_0127.JPG E:\Презентация Экология воды\IMG_0128.JPG

Забруднена вода створює умови для розмноження водоростей, патогенних організмів і бактерій.

Учні встановили, що вода має неприємний запах, каламутна. При фільтруванні річкової води, фільтр має ознаки забрудненості, наявні сульфати та органічні речовини, що свідчить про перманганантну окислювальність води.

F:\Небо\Sky_10.jpg

Чиста вода – здоров’я планети і людини.

 Група учнів вивчала забрудненість навколишнього середовища побутовими відходами та можливість застосування інноваційних відходів, щодо вирішення проблеми.

 Кількість відходів щороку зростає. Незважаючи на страхітливі цифри, українці не поспішають сортувати і переробляти сміття. Вивезення сміття на смітник – найдешевший, але нераціональний спосіб його утилізації. В результаті гниття утворюються різні гази: метан, етилен, сірководень, фосфін та інші, які забруднюють атмосферне повітря.

 

ЕКОЛОГІЧНИЙ ПРОЕКТ

Проблема сміттєзвалищ промислових і побутових відходів в м. Дніпро

Сміття за містом

Стихійні сміттєзвалища

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Таким має бути  сортування сміття

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вирішення проблеми:

1. Організувати серед населення процес роздільного розподілу сміття.

2. Збудувати підприємства по вторинній переробці твердих побутових відходів.

3. Збудувати сучасний сміттєзпалювальний і сміттєпереробний комплекс.

4. Використання новітніх технологій по утилізації твердих побутових відходів ( термічна і біологічна переробка).

5. Приведення нормативних документів у сфері поводження з відходами у відповідність до чинного законодавства України.

 

Висновки:

Забруднення природного середовища сміття негативно позначається на здоров′ї населення та життєдіяльності біологічних систем.

Необхідно прийняти програму, завданням якої буде повна ліквідація сміттєзвалищ за рахунок 100 % переробки побутових відходів.

Створити систему екологічного моніторингу, підвищення екологічної освіти населення.

Законодавчо збільшити відстань між сміттєвими полігонами та містом до 10-15 км, адже ніяка економія пального не варта здоров′я та життя людей.

 

docx
Додано
10 січня 2022
Переглядів
454
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку