МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
ДЕПАРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ
НАВЧАЛЬНО-МЕТОДИЧНИЙ ЦЕНТР
ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ У ДНІПРОПЕТРОВСЬКІЙ ОБЛАСТІ
ПРОФЕСІЙНО-ТЕХНІЧНЕ УЧИЛИЩЕ №6
Використання методу проектів
на уроках природничих предметів
як засіб формування та розвитку
життєвих компетентностей
здобувачів освіти
Викладач ПТУ №6:
Забоєнко Л.В.
м. Дніпро
2021
Я вважаю, що одним із кращих прикладів формування та розвитку життєвих компетентностей учнів є проектна методика. Саме цей метод стимулює природну допитливість та творчий потенціал. В основі проектної технології покладено розвиток пізнавальної та дослідницької діяльності учнів, уміння орієнтуватися в інформаційному просторі.
На перший план виступає випереджувальний розвиток учня як творчої особистості. Особливого значення викладач повинен надавати залученню учнів до процесу пошуку.
Я переконана, що при плануванні на навчальний рік потрібно декілька тем, які будуть винесені на проектування. Оскільки метод проектів застосовується переважно як навчальний, то вибираю таку тему, щоб реалізувати календарні плани, а презентація розглядається як тематичний залік для учнів. Метою та завданням проектів є створення чогось нового.
При виконанні проектів виділяю три взаємопов’язаних етапи:
1.Організаційно-підготовчий.
2.Дослідницько-пошуковий.
3.Підсумковий.
Разом з учнями знайомимося зі змістом проекту, допомагаю у постановці завдань, визначаємо джерела інформації. Розподіляємо обов’язки і дотримуємося принципу: кожен робить те, що зможе зробити краще за інших. Учні ж пропонують способи збирання інформації. Під час дослідницько-пошукової роботи учні працюють із літературою, збирають інформацію, проводять експерименти.
На підсумковому етапі учасники дослідницько-пошукового проекту узагальнюють і класифікують зібраний матеріал, демонструють результати у формі усного звіту, звіту з демонстрацією матеріалів.. Під час захисту проектів, навіть у найслабших учнів, зникає почуття страху за неправильну відповідь .
Метод проектів завжди зорієнтований на самостійну діяльність учнів – індивідуальну, парну, групову, яку вони виконують протягом визначеного часу. Учні вчаться на власному досвіді й досвіді своїх одногрупників, бачать результати своєї власної діяльності. Використовуючи метод проектів, можна вирішити безліч завдань, зокрема активізувати мислення учнів та задовольнити природну допитливість і дослідницький інтерес. Я переконана, що такий вид роботи мотивує учнів до пошуку, самостійності, усвідомлення своєї значимості та формує відповідальність за частину своєї роботи в колективі.
Саме метод проектів сприяє формуванню основних груп ключових компетентностей учнів. Уміти створювати, реалізувати чи брати участь у проектах – це уже життєва компетенція особистості.
Проблемно-пошукова діяльність, в яку учні включаються в процесі виконання проектів, також є важливим фактором набуття ключової та предметної компетенції. Питання проблемного характеру та питання опрацювання в групах стимулюють учнів до вибору раціональних шляхів розв’язанння навчальних проблем.
На уроках використовую різноманітні інноваційні технології навчання, але на мій погляд найбільш вдалим є метод проектів, який розвиває в учнів самостійність, вчить працювати в колективі та досягати певної мети.
Наприклад, вивчаючи тему «Оцтова кислота», використовую метод проектів. Для цього групу ділю на підгрупи, кожна підгрупа отримує завдання.
Наприклад.
1 підгрупа. Оцтова кислота в історії людини.
2 підгрупа. Будова оцтової кислоти ( скласти молекулярну, структурну, електронну формули.
3 підгрупа. Фізичні властивості оцтової кислоти.
4. підгрупа. Дія оцтової кислоти на індикатори у кислому, лужному й нейтральному середовищах.
5. підгрупа. Проведіть реакцію між оцтовою кислотою і цинком. Запишіть рівняння реакції. Зробіть висновок.
6. підгрупа. Проведіть реакцію між оцтовою кислотою і натрій гідроксидом. Напишіть рівняння реакції.
7. підгрупа. Проведіть реакцію між оцтовою кислотою і натрій карбонатом. Напишіть рівняння реакції.
8.підгрупа. Взаємодія оцтової кислоти із спиртами. Запишіть рівняння реакції.
9. підгрупа. Застосування оцтової кислоти. На дошці з являється опорний конспект. Учні представляють свої міні-проекти на дошці.
Кожен мій урок інтегрований відповідно до обраної професії здобувачів освіти. Група малярів на уроці переконується, що оцтова кислота застосовується для виготовлення грунтівки і фарб. 65% світового виробництва оцтової кислоти іде на виготовлення полімерів, вінілацетату.
Міні-проект «Оцтова кислота»
Оцтова кислота
(етанова)
При вивчені тем з біології та екології «Екологічна ситуація в світі та Україні», «Види забруднень та їх наслідки» учні готували презентації до цих тем, в яких розкривається одна із найактуальніших проблем екології – стан водних ресурсів нашого регіону, а саме стан якості води річки Дніпро.
При взятті проб води з річки учні оцінювали її стан за такими показниками:
а) кольоровість;
б) запах;
в) каламутність;
в) наявність сульфатів та органічних речовин.
Якість води визначається рядом показників.
Взяття на пробу води в р. Дніпро в районі річпорту.
Мутність води вказує на її забруднення різними речовинами.
Коли здобувачі освіти провели досліди, вони склали алгоритм вирішення цієї проблеми. Діти дійшли висновку, що в першу чергу потрібна реконструкція очисних споруд і заміна водопроводів; жорсткий контроль за викидами вико-ристаної води; привести у відповідність санітарним нормам і природоохоронному законодавству якість води.
Вихлопні гази автомобілів – забруднювачі води.
Фільтр після фільтрування Фільтр після фільтрування води біля
чистої води. автодороги.
Вода, забруднена сульфатами Чиста вода і забруднена вода
Вода забруднена полімерами та пластиком.
Спостерігається забруднення води неочищеними стічними водами промислових підприємств.
Забруднена вода створює умови для розмноження водоростей, патогенних організмів і бактерій.
Учні встановили, що вода має неприємний запах, каламутна. При фільтруванні річкової води, фільтр має ознаки забрудненості, наявні сульфати та органічні речовини, що свідчить про перманганантну окислювальність води.
Чиста вода – здоров’я планети і людини.
Група учнів вивчала забрудненість навколишнього середовища побутовими відходами та можливість застосування інноваційних відходів, щодо вирішення проблеми.
Кількість відходів щороку зростає. Незважаючи на страхітливі цифри, українці не поспішають сортувати і переробляти сміття. Вивезення сміття на смітник – найдешевший, але нераціональний спосіб його утилізації. В результаті гниття утворюються різні гази: метан, етилен, сірководень, фосфін та інші, які забруднюють атмосферне повітря.
ЕКОЛОГІЧНИЙ ПРОЕКТ
Проблема сміттєзвалищ промислових і побутових відходів в м. Дніпро
Сміття за містом
Стихійні сміттєзвалища
Таким має бути сортування сміття
Вирішення проблеми:
1. Організувати серед населення процес роздільного розподілу сміття.
2. Збудувати підприємства по вторинній переробці твердих побутових відходів.
3. Збудувати сучасний сміттєзпалювальний і сміттєпереробний комплекс.
4. Використання новітніх технологій по утилізації твердих побутових відходів ( термічна і біологічна переробка).
5. Приведення нормативних документів у сфері поводження з відходами у відповідність до чинного законодавства України.
Висновки:
Забруднення природного середовища сміття негативно позначається на здоров′ї населення та життєдіяльності біологічних систем.
Необхідно прийняти програму, завданням якої буде повна ліквідація сміттєзвалищ за рахунок 100 % переробки побутових відходів.
Створити систему екологічного моніторингу, підвищення екологічної освіти населення.
Законодавчо збільшити відстань між сміттєвими полігонами та містом до 10-15 км, адже ніяка економія пального не варта здоров′я та життя людей.