Урок – суд
з правознавства (9 клас)
Виконала:
Вчитель історії і правознавства
Чубара Марія Тарасівна
Урок № 22 (практична робота)
Тема: Урок-суд
Мета: Ознайомити учнів з діяльність суду в Україні; охарактеризувати структуру суду; розвинути в учнів вміння задавати питання і висловлювати власну думку; виховувати в учнів почуття поваги і толерантного ставлення до інших.
Тип уроку: застосування знань, навичок і умінь.
Основні поняття: суд, суддя, адвокат, прокурор, підсудний, підзахисний, свідки.
Хід уроку
І. Організаційний момент:
( Привітання, перевірка присутності учнів, повідомлення мети уроку)
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів:
Вчитель пропонує учням пограти «гру-пароль», кожен учень забов'язаний сказати будь-яке слово з теми «Захист прав і свобод в суді», коли учні виконають завдання, урок продовжується.
Вчитель викликає до дошки двоє учнів для написання схем: «Діяльність Суду», «Що потрібно робити якщо твоє право порушене».
Тим часом вчитель ділить учнів на три команди і задає питання:
Після того, як діти відповіли на питання вчитель перевіряє схеми, які намальовані на дошці.
ІІІ. Гра «Суд»
Секретар. Встати! Суд іде! Головує суддя Боднарюк Антоніна
Суддя. Розглядається справа учня 6 класу Грицанюка Назара загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів № 2, який живе у місті Тернополі на вулиці… .Він звинувачується у легковажному ставленні до навчання, порушенні дисципліни на уроках, не добросовісному виконанні учнівських обов'язків. На суді присутні: судовий експерт ,адвокат, прокурор, присяжний повірений учня, свідки.
До слова запрошується присяжний повірений учня.
Присяжний повірений учня: Мене звати Гетманюк Ростислав я є однокласник . В 2004 році, він пішов до 2 школи І-ІІІ ступенів міста Тернополя. Навчається посередньо, має значні успіхи на уроці фізкультури. Дуже добре грає у футбол і в теніс. На уроках поводить себе недуже спокійно, але так майже усі поводяться. Він є мій друг, який завжди прийде на допомогу, коли я потраплю в біду. Він є добрий і чесний.
Судя: Дякую повірений, ви можете сідати. До слова запрошується прокурор.
Прокурор: Я звинувачую підсудного, що він легковажно ставиться до навчання, порушує дисципліну на уроках, недобросовісно виконує учнівські обов'язки. В учня середня оцінка з багатьох предметів 3 бали. Він з неповагою відноситься до вчителів. Цьому підтвердження неодноразові записи про погану поведінку в щоденнику. Судовий експерт ознайомте суддю з щоденником підсудного. Я настоюю на винесенні вироку підсудному.
Судя: Підсудний ви свою вину визнаєте?
Підсудний: Ні, не визнаю.
Суддя: Чи має заперечення захист?
Адвокат: Так. Шановний суд! Шановні присяжні! Шановний голова суду!
Я маю честь захищати учня Грицанюка Назара. Я хочу заперечити, що обвинувачений легковажно ставиться до уроків. Справа в тім, що одні діти мають нахил до математичних наук, інші до гуманітарних. Учневі легше даються предмети такі як Зарубіжна література Українська література, Правознавство. В підтвердження моїх слів пропоную переглянути класний журнал. З Української літератури – середня оцінка 8 балів, Зарубіжної літератури -9 балів, Правознавства – 8 балів. Пане суддя дозвольте в зал засідання запросити свідка, який підтвердить мої слова.
Суддя: Пане адвокат, дозволяю.
Свідок: Мене звати Мокара Ігор. Я є однокласник підсудного. Я хочу підтвердити слова адвоката про те, що Назар є розумним, щирим. Протягом останнього року ми разом сидимо за партою і він неодноразово мені допомагав у навчанні з гуманітарних предметів.
Суддя: Пане прокурор ви маєте запитання до свідка?
Прокурор: Так. Пане свідок скажіть-будь ласка підсудний списує на уроках?
Свідок: Я не знаю, я цього не помічав.
Прокурор: Пане Суддя я хочу заперечити і сказати що свідок дає неправдиві свідчення. Тому що дивно, як сидячи за одною партою свідок не помічав чи не пам’ятає, що підсудний списував. В мене є відомості, що на уроках математики, історії, вчителі неодноразово забирали в учня шпаргалки. Також є відомості, що свідок також причетний до цієї справи. А зараз він обманює суд і за це він також має нести відповідальність.
Суддя: Свідок це правда? Пане адвокат ви маєте заперечення?
Адвокат: Так пане суддя. Пане прокурор, а де ці шпаргалки і ще невідомо чи їх писав мій підсудний. Слова потрібно підтверджувати речовими доказами.
Прокурор: Пане адвокат, шпаргалки віддано на судову експертизу і зроблено відповідний висновок, який зараз озвучить судовий експерт.
Судовий експерт: Пане суддя, це є шпаргалки підсудного. В лабораторії зроблено дослід і виявлено, що їх було написано почерком підсудного.
Суддя: Пане адвокат ви маєте, щось додати?
Адвокат: Ні.
Суддя: Пане прокурор ви маєте щось додати до справи?
Прокурор: Так Пане Суддя. В мене є свідок, який засвідчить, що підсудний не тільки списує на уроках, але й погано поводиться.
Секретар: До зали засідання запрошується свідок.
Свідок: Мене звати Головата Уляна Сергіївна. Я є вчитель підсудного. Я хочу розказати, що підсудний дуже часто забуває, що він є учень. Він може нагрубити вчителям, якщо ті дають зауваження, неодноразово він зривав уроки, погано поводився, їв і грається на уроках. В підтвердження моїх слів це листок на якому зібрано підписи вчителів, які підтримують мене.
Суддя: Пане адвокат ви маєте запитання до свідка.
Адвокат: Ні не маю. Але я також хочу запросити до залу свого свідка.
Секретар: До зали засідання запрошується свідок.
Свідок: Мене звати Коваль Руслан Андрійович. Я є вчитель фізкультури. Я хочу охарактеризувати мого учня, як виконавчого і серйозного. В мене на уроках він показує найкращі результати і неодноразово він брав участь у змаганнях, і перемагав. В підтвердження надаю грамоти із змагань.
Суддя: Пане прокурор, пане адвокат ви маєте питання до свідка? Якщо, ні то попрошу коротко вам сказати останнє слово.
Прокурор: Я непохитний в своєму рішенні. Підсудний легковажно ставиться до навчання, порушує дисципліну, не виконує обов’язків учня. Моїм словам є підтвердження речові докази, які були суду надані та свідчення свідків. Я прошу пана суддю винести справедливий вирок.
Адвокат: Пане суддя, кожній людині властиво помилятися, але кожна людина має шанс на виправлення. Мій підзахисний є доброю людиною і старанним учнем. Йому легше даються гуманітарні предмети, а з фізкультури в нього найкращі успіхи. Щодо порушення дисципліни, то я переконаний, що мій підзахисний візьме усі зауваження до уваги і виправиться. Прошу пана суддю не карати мого підзахисного.
Суддя: Слово надається підсудному.
Підсудний: Мене звати Грицанюк Назарій. Я визнаю свою провину, що я недобросовісно відносився у навчанні до деяких предметів, порушував дисципліну. Я дуже каюся у вчиненому і обіцяю, що я так більше поводитися не буду.
Секретар: Встати, виноситься вирок.
Суддя: Ми з суддями порадилися і винесли такий вирок. Підсудного частково оправдати. Підсудний визнав свою вину і щиро розкаявся. Покарання: Підсудний має підтягнутися у навчанні з точних предметів, виховувати в себе риси: ввічливості, толерантності, поваги і любові до ближнього. Вирок остаточний, і оскарженню не підлягає.
Секретар: Суд завершено.
ІV. Підсумки уроку:
Гра «Питання судді», судді ставлять учням питання, щодо провадження судового засідання.
Наприклад: 1. Які обов’язки виконує адвокат?
2. Які обов’язки виконує прокурор?
3. Які права має підсудний?
4. Чи свідки мають право казати неправду?
Вчитель робить висновок чи досягнута мета уроку і виставляє оцінки.
V. Домашнє завдання:
Підготуватися до контрольної роботи з теми: «Механізми захисту прав людини».