План-конспект уроку
Всесвітня історія. Історія України 6 клас
Тема: Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян.
Мету уроку: сформувати уявлення про суспільне та господарське життя давніх слов’ян ; ознайомити із поняттями: «городище», «капище», «волхви»; з’ясувати яким був духовний світ давніх слов’ян; розвивати мислення, увагу, пам'ять, вміння аналізувати історичний матеріал та робити висновки; виховувати інтерес до історії свого народу
Тип уроку: засвоєння нових знань
Обладнання: ілюстрації, слова для кластеру, відеоматеріали, телевізор, DVD – програвач, завдання для гри «Заповни пропуски»
Хід уроку
1.Організація початку уроку
Американський винахідник Генрі Форд сказав:
Зібратися разом - це початок,
Триматися разом - це прогрес,
Працювати разом - це успіх!
Ми зібралися,тримаємося разом і починаємо працювати. Бажаю успіху!
2. Актуалізація опорних знань
- Хто такі слов’яни? (велика група європейських народів)
- Як римські вчені називали слов’ян? (венеди, анти, склавини)
- Які 3 гілки слов’ян існують?(східні, західні, південні)
- До якої гілки слов’ян належать українці? (Східні)
- Де будували поселення слов’яни? (на схилах річок)
- Який вигляд мали їх житла? (напівземлянки або землянки із плетеними чи складеними зі зрубаних стовбурів стінами і вогнищем)
3. Оголошення теми, мети уроку. Мотивація навчальної діяльності.
Тема нашого уроку «Суспільне та господарське життя і духовний світ давніх слов’ян». Сьогодні на уроці…
Роздивіться ілюстрації і скажіть яким чином, на вашу думку, вони пов’язані з темою (Городище, свиня, пшениця, русалка). В кінці уроку ми подивимось чи праві ви були.
4. Сприймання та усвідомлення нового навчального матеріалу
4.1. Суспільне життя
!!! Метод «Чиста дошка» ст.269-270
під час воєн, спорядження військових дружин тощо)
боротьби з ворогом)
!!! перегляд відео «Городище» (2,14)
4.2. Господарське життя
!!! Метод «Кластер» ст.270-271
Господарське життя
Землеробство |
Осіле скотарство |
Промисли |
Ремесла |
Торгівля |
Просо, ячмінь, пшениця, овес льон, конопля
Городництво: горох, ріпа, редька, цибуля, часник |
Кози, вівці, свині, воли, коні |
Мисливство рибальство |
Ливарна справа Ковальство Ювелірна справа Гончарство
|
Хутро, мед, віск, шкури, зерно
|
4.3. Духовне життя
Давні слов’яни були язичниками. Вони мали святилища - капища. Це були кам’яні вимостки або заглиблення в землі. Більшість із них стояла просто неба, у центрі розташовувалися жертовники та масивний стовп, на якому височів ідол. На святилищах-капищах порядкували служителі язичницьких обрядів - волхви. Їх вважали знавцями таємниць природи, посередниками в спілкуванні з богами; волхви, за уявленнями слов’ян, були наділені надприродними силами й здібностями.
!!! перегляд відео «Капище» (1,40)
!!! Гра «Заповни пропуски» ст. 272
Даждьбог |
Верховний бог, бог сонця |
Ярило |
Бог весняного сонця |
Поревит |
Бог зимового сонця |
Сварог |
Бог неба |
Перун |
Бог грому і блискавки |
Велес |
Покровитель худоби, родючості, добробуту |
Поклонялися наші предки духам: лісовикам, водяникам, домовикам тощо. Вірили в надприродну силу русалок, берегинь, вовкулак... Та хоч язичницькі вірування були за тих часів панівними, однак одразу після виникнення християнства долучалися давні слов’яни і до нової релігії. Віра в Ісуса Христа поширювалася на нашій землі зі Східної Римської імперії.
5. Узагальнення та систематизація знань
5.1. Гра «Ти – мені, я - тобі»/ «Одне речення»
5.2. Робота з ілюстраціями
- Яким чином ці ілюстрації пов’язані з темою уроку?
- Чи праві ви були на початку уроку?
6. Підсумок
7. Домашнє завдання: § 55, вивчити слов’янських богів, повторити римських богів; * зробити кластер з ілюстраціями