Тема: Світ дикої природи у творах Ернеста Сетона-Томпсона «Лобо» та Миколи Вінграновського «Сіроманець»
Мета: визначити спільне та відмінне в зображенні світу дикої природи на прикладі творів Ернеста Сетона-Томпсона «Лобо» та Миколи Вінграновського «Сіроманець»; розвивати вміння зіставляти почуте повідомлення з життєвим досвідом, обстоювати власну позицію та емоційний стан щодо порушених у тексті питань, інтегрувати інформацію, подану в різні способи у межах одного або кількох текстів, робити висновки на основі аналізу та інтерпретації кількох прочитаних текстів, виявляти і виправляти помилки, допущені в мовленні, та обґрунтовувати зроблені виправлення; виховувати повагу до культури різних народів світу, прищеплювати любов до читання книжок.
Тип уроку: інтегрований урок компаративного аналізу (зарубіжна література – українська література).
Методи та прийоми: бесіда, «Доміно», компаративний аналіз; ігрові прийоми: КСВ (комунікативно-ситуативна вправа).
Форми роботи: фронтальна, групова
Перебіг уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
1. Оргмомент.
2. Оголошення теми й мети уроку. Мотивація навчальної діяльності
- Сьогодні, діти, у нас незвичайний урок. Ми поєднаємо з вами зміст двох навчальних предметів: української літератури та зарубіжної літератури. Тема нашого уроку: «Світ дикої природи у творах Ернеста Сетона-Томпсона «Лобо» та Миколи Вінграновського «Сіроманець» На цьому уроці ми порівняємо незвичайний світ двох чудових творів, визначимо в них спільне та відмінне. Уміння порівнювати є необхідною рисою сучасної людини. Німецький поет Й.В. Гете так писав про природу: « Природа! Ми нею оточені й охоплені непереможно, нам ні вийти з неї, ні глибше в неї проникнути… Вона огортає людей темрявою і вічно пориває до світла. Вінцем її є любов. Тільки через любов наближаються до неї».
ІІ. Виконавчо-діяльнісний етап
3. Актуалізація опорних знань учнів.
3.1. Фронтальна робота.
Повторення відомостей про М. Вінграновського та Е. Сетона-Томпсона. Виступ окремих учнів.
Микола Вінграновський (1928-1986) — український поет, драматург і кінорежисер. Його творчість охоплювала різні мистецькі жанри, але найбільше він відомий як кінорежисер. Художнє бачення та унікальна техніка оповіді зробили Вінграновського видатною постаттю в українському кінематографі.
Внесок Миколи Вінграновського в українське мистецтво та культуру незмірний. Його спадщина як режисера, поета і драматурга продовжує знаходити відгук у глядачів і сьогодні. Своєю творчістю Вінграновський залишив помітний слід в українському кіно та літературі, закріпивши за собою місце однієї з найвпливовіших постатей в історії українського мистецтва.
Ернест Сетон-Томпсон (1860-1946) – канадський письменник, натураліст, художник-анімаліст. Один із засновників скаутського руху в США, спрямованого на навчання молодого покоління виживанню в дикому лісі. Автор безлічі книг з зоології, ботаніки та скаутингу.
Перша літературна робота Томпсона-книга “Життя лугового тетерева” — була опублікована в 1883 році. Далі пішли збірки “Дикі тварини, як я їх знаю”, “Життя тих, на кого полюють”, “Життя диких звірів”, які принесли письменнику велику популярність в Канаді і США.
В цілому Сетон-Томпсоном було написано близько 40 книг, велика частина яких була присвячена життю диких тварин.
І хоча обидва наші герої проживали у різних століттях, але є у них спільна риса, яка пройшла через їхні твори наскрізною лінією – дика природа, взаємодія з нею людини та любов до оточуючого світу.
3.2 Гра "Доміно" (робота в зошиті)
Завдання. Розподілившись на дві групи, використайте принцип "Доміно". Розташуйте кості доміно, вибравши ті, які характеризують діяльність Миколи Вінграновського (1 група), і ті, що характеризують Ернеста Серона-Томпсона (2 група). Запишіть їх у зошити.
Довідка (поет, натураліст, лікар, прозаїк, Манітоба, будівельник, художник, бібліотекар, член Національної спілки письменників України, Королівська Академія Мистецтв, член Національної спілки журналістів України, золота медаль «Еліот», актор, журналіст, індіанці, режисер, педагог, сценарист).
3.3 Факти про вовків.
Ознайомтесь за посиланням із фактами про вовків. 35 цікавих фактів про вовків (tsikavi-fakty.com.ua) Спробуйте створити словесний портрет Лобо та Сіроманця.
Лобо - Гігантський вовк; старий; живе на волі; вожак зграї; наганяє страх на людей, які називають його Володарем; вправний; вірний, мудрий, мужній, гідний; автор жаліє свого героя.
Сіроманець - високий, широкогрудий, з малими вушками на великій голові, з великими димчастими незрячими очима. …
4. Аналіз змісту творів.
4.1. Розрізняймо-пригадаймо.
«Лобо – володар Курумпо» - оповідання. Оповідання – це невеликий за обсягом прозовий твір, у якому зображувалась одна подія з життя одного або двох сформованих персонажів.
«Сіроманець» - повість. Повість – це середній за обсягом прозовий твір, декілька сюжетних ліній, у якому розповідається про події, об'єднані довкола одного-двох персонажів.
Отже, на прикладі цих двох творів ми можемо розглянути відмінність між двома жанрами. Повість «Сіроманець» значно довша за обсягом, містить більшу кількість героїв та розповідає про довший відрізок часу, аніж оповідання «Лобо»
4.2. Вікіпедія.
Знайдіть у енциклопедії «Вікіпедія» статтю про вовків. Спробуйте відредагувати її, використовуючи отримані раніше знання.
4.3. Заповнення анкет Лобо та Сіроманця.
Спробуйте на основі анкети Лобо створити анкету Сіроманця
Ім’я – Лобо
Місце проживання – Курумпо – округа на півночі Нью-Мексіко
Вік – старий
Вага – 150 фунтів
Зовнішність – сірий, дужий, могутній вовк великих розмірів, відбиток лапи якого сягає 5,5 дюймів, має чудову шкуру, міцні зуби, могутній , оглушливий голос
Риси характеру – сміливий, рішучий, хитрий, кмітливий, дбайливий, нескорений, відданий
Захоплення – полювання
Друзі – Бланка, вовки зграї
Вороги – мисливці, скотарі
4.4. Компаративний аналіз: порівняння анкет Лобо та Сіроманця.
Дві групи учнів озвучують раніше створені анкети.
Висновок: Обидва вовки були ватажками зграї, обидва були дуже розумними та хитрими, мали схожих ворогів. Але Лобо підвели почуття, коли він, пішовши за Бланкою, потрапив у пастку. А Сіроманець сам вирішив, що уже прийшов час піти. Обидва вони лишили після себе легенду.
4.5. Робота з ілюстрацією.
Знайдіть і покажіть на фото ватажка, поясніть своє припущення, порахуйте кількість учасників зграї і подумайте, чому саме таким способом вони рухаються. До речі, це фото, яке ви зараз бачите на екрані, свого часу дуже здивувало світ.
4.6. Робота з текстом.
Спробуйте відтворити текст, вставляючи пропущені іменники та прикметники. Пригадайте, які граматичні категорії мають ці частини мови.
… Лобо, або володар Лобо, як його називали мексиканці, був ватажком зграї сірих …, що спустошували долину Курумпо впродовж багатьох …. Усі місцеві скотарі та пастухи добре знали цього хижака. Кожні відвідини Лобо і його … зграї наганяли … жах на тварин і викликали напад безсилої люті у їхніх …. Старий Лобо — … велетень — був надзвичайно дужим і … звіром. Його нічне … враз розпізнавали усі тутешні люди. Звичайний … годинами вив обіч пастушого табору, і ніхто на те не зважав, а коли луна доносила з ущелини … виття старого ватажка, пастухів огортав …: вони готувалися дізнатися вранці про нові безчинства сірої …
5. Інтертекстуальна творча діяльність
КСВ (комунікативно-ситуативна вправа)
Уявіть собі зустріч Лобо і Сіроманця. Чи змогли б вони подружитися? Хто з них виявився би сильнішим? Свої припущення обґрунтуйте.
ІІІ. Контрольно-корекційний етап.
6. Підбиття підсумків уроку.
6.1. Узагальнювальна бесіда.
Перегляд фільму Шона Елліса «Свій серед вовків». Обговорення.
Шон Елліс - відомий британський зоолог, автор, ведучий та головний герой програми Animal Planet «Життя з людиною-вовком». Заради вивчення тварин Шон відмовився від благ цивілізації і оселився у вовчій зграї, ставши на час її ватажком. Він вміє розуміти вовче виття, знає кожну особину «в обличчя» і прекрасно наслідує всім вовчим звичкам. Щоб залишатися своїм в зграї, Шон їсть те, що їдять вовки, спить разом з ними на голій землі, не користується звичайними миючими засобами. Для проведення воістину унікальних досліджень Шону довелося стати вовком, залишаючись при цьому людиною.
https://www.youtube.com/watch?v=r6WkLRA012c&ab_channel=PhilGallagher
Чого він вас навчив?
Що сподобалася більше? Чому?
Чи корисно на вашу думку дивитися такі фільми? Чому?
Кому б ви порадили його переглянути?
6.2. Мікрофон
На сьогоднішньому уроці викликало труднощі…
Видалося нецікавим…
Мені сподобалося…
6.3. Домашнє завдання.
Для всіх: підготуватися до бесіди у формі дискусії на тему«Вовк - це хижак і безжальний мисливець чи розумна й чуйна тварина, яка готова віддати життя заради безпеки зграї»
За бажанням: написати фанфік «Лобо» або «Сіроманець»